{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.557 visninger | Oprettet:

Mikkel N
Mikkel N
Tilmeldt:
16. okt 2015
Følger: 10 Emner: 2 Svar: 9

RC Off-road opstart - Traxxas Stampede {{forumTopicSubject}}

Hejsa, jeg er et stort lejebarn midt i 30`erne, jeg har længe gået med overvejelser om at starte lidt op med noget RC bil igen, har ikke rørt det siden jeg var en stor teenager.

Jeg var lige inde i kigge lidt på diverse sites og har mere eller mindre bestemt mig for at kaste mig ud i det, med en Stampede 4X4 TSM VXL, så vidt jeg kan forstå er jeg så nogenlunde fremtidssikret, med et chassis jeg kan bygge på, en brushless motor, TSM systemet samt muligheden for at bruge LIPO batterier!

En af mine overvejelser går på om 1:10 er tanden for lille, skulle jeg gå efter en 1:8 eller måske ligefrem større!?

Hvad siger i til mit foreløbige "teoretiske valg"!?

Det er denne, hos trisdan.dk, ikke at jeg nødvendigvis køber den der, jeg køber hvor de kan levere, yder service og er billigst! Så jeg tager imod alle gode sites til indkøb af rc biler, udstyr og batterier med kyshånd. Allerede nu kan jeg se at jeg kan få 3X LIPO batteri pakke via ebay, for hvad et stk. koster herhjemme - Er der noget med disse jeg skal vide!?

http://www.trisdan.dk/stampede_4x4_tsm_vxl-p-19980.html

På forhånd mange tak for alle indlæg og tilbagemeldinger!

Mikkel


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  RC Off-road opstart - Traxxas Stampede
  • #1   16. okt 2015 hvis du vil have størren end 1:8 så er fg-hobby en god hjemme side, de har 1:5 benzin og el biler;)

  • #2   16. okt 2015 men jeg vil så sige at 1:8 er en af de fedeste størrelser der er, for de passer stort set til alle steder for den er ikke for stor og ikke for lille;)

  • #3   16. okt 2015 Jeg hoppede selv på en Traxxas Summit (dog brugt), da jeg var i samme situation, og det har jeg aldrig fortrudt ét sekund.

    Den har både fået brushless motorsæt og selskab af mange andre RC'er i garagen siden.

    Mit bedste råd er en tur på youtuben for at finde noget, du synes ser fedt ud. Så er der større sandsynlighed for at ramme rigtigt første gang.

    Det eneste du ikke får med dér er lyden (i nogle øres "larmen") fra nitro og benzin. Den skal opleves på godt og ondt.

    Jeg holder meget af Jang, der desværre er holdt op med at lave RC videoer. Så han har naturligvis ikke videoer med de nyeste biler.

    https://www.youtube.com/watch?v=GutmQDukszA


  • #4   16. okt 2015 jeg var også i din situation og køb desværre for billigt og er nu ved min nummer 3 som er en Traxxas Slash 4X4 Brushless og den er jeg rigtig glad for

  • #5   17. okt 2015 Hej Mikkel.
    Jeg synes, at dine overvejelser lyder rigtigt fornuftige. Fredmtidssikret bliver du dog aldrig... smiley
    Jeg startede selv med en Stampede, og det er en rigtig god basher, og det er nemt at få dele og opgrades til den.
    Mht størrelse: Det er svært at vide om man bliver træt af det. For mig er det ikke så meget størrelsen der afgører det, men om bilen kører godt. Min 1:5 bliver ikke kørt meget fordi den er for stor, og alle dele til den er dyre.
    I mine øjne er en HPI Savage Flux HP et andet godt valg, hvis du vil have en Monster Truck der er lidt større end Stampeden. Alting bliver bare lidt dyrere i de større biler.
    Velkomen tilbage til hobbyen smiley


  • Mikkel N
    Mikkel N Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 10 Emner: 2 Svar: 9
    #6   19. okt 2015 Tak for de mange svar! smiley Jeg endte med i lørdags at købe E-Revo`en i 1:8, dvs. angivet hos Traxxas til 1:10, men passer dele med flere 1:8 og er også væsentligt større end f.eks. Stampeden som jeg først kiggede på.

    Den erdog uden brushless motorer, men den er klartgjort til det, tilgengæld fik jeg en stærk og hurtig rc, med gode muligeder for at bygge videre på! Den kan indstilles til at køre på LIPO batterier også med de to motorer der ligger i nu. købte en dual charger også og så har jeg bestilt et par lidt større batterier over nettet! Så er jeg da så småt kommet igang! Så nu mangler jeg bare et finde nogen/én på fyn som roder med RC biler, som kan findeet par timer en dag til at rode lidt og svare på mine mange og nok knap så kløgtige spørgsmål!

    Ps, Jeg er ikke totalt blank og hænderne er ordentligt skruet på, har rodet med 1:1 biler og Mc`er og gør stadig i dette, så jeg kan godt finde ud af at skrue, har bare ikke meget indsigt i RC verdenen kan jeg godt se udfra alt det jeg læser på nettet smiley Så hvis du er den der kan/vil dele lidt ud af din viden og evt. køre lidt rc, så bare skriv, tager gerne morgenbrød med fra bageren smiley Mvh. Mikkel


  • #7   19. okt 2015 Det er et fint køb og en super fed bil.

    Du kommer ikke til at ødelægge noget på den med brushed motor andet end når du kører ind i ting.

    Den første opgradering du skal have fat i er et sæt 2s LiPo'er fra hobbyking.

    Det næste bliver et brushless motor sæt, når du føler den er for langsom til dig smiley

    Den mest almindelige "fejl" især her om efteråret er, at folk tror at vandtæt elektronik betyder bilen er vandtæt. Det gør det bestemt ikke - alle kuglelejer og metaldele ruster, hvis du ikke vedligeholder den ordentligt.

    Så hvis du vil have den nogle år, så skal den vaskes og specielt tørres ordentligt efter den har været i mudder.


  • Mikkel N
    Mikkel N Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 10 Emner: 2 Svar: 9
    #8   20. okt 2015 Tak for det Don, er glad for at få bekræftet at købet også er positivt for én der allerede er inde i RC hobby`en.

    Var lige inde på Hobbyking.com og kigge og må sige at deres priser er fine, 2 stk. Lipo 2s inkl. fragt for godt 200 kr. det er billigt nok - Eneste bekymring er at de får helt utroligt ringe tilbagemeldinger på f.eks. thrustpilot - Har du gode erfaringer med dem!?

    Mht. Brushless motorer, så ville jeg lyve hvis jeg sagde at jeg ikke allerede nu kiggede lidt efter hvad der er. Efter hvad jeg kan forstå så er der andre billigere producenter/forhandlere af brushless motorer som kunne passe på E-revo`en, har i nogen forslag! De kul motorer der sidder på nu hedder: "Titan Monster 550"



  • #9   20. okt 2015 De lyder lige små nok de batterier til 200kr inklusiv fragt. Du skal op og have nogen på mindst 5000mah før du får glæde af dem, og så skal målene også passe i batteriboksen.

    Til sidst skal du kigge på "c tallet". Det skal være på min 25-30 stykker, men det vil de fleste batterier i den størrelse have.

    Jeg tror de fleste herinde har erfaringer med hobbyking. Det er der, de fleste af os køber vores batterier. Deres produkter har meget svingende kvalitet, men deres service er "ok", og deres turnigy batterier er rigtig gode til prisen.

    Du skal skifte både esc (den blå boks du tænder på) og motor, hvis du skifter til brushless. Brushless er nemt at kende på, at motoren har 3 ledninger i stedet for 2. Du skal også skifte dit pinion, da en passende brushless motor vil have 5mm skaft.

    Hobbykings (Turnigy) 1/8 motorsæt passer til din bil, men de får ofte dårlige anmeldelser. Jeg har længe selv ville prøve et sæt, men det er ikke blevet til noget endnu, så kan ikke komme med egne erfaringer.

    Du skal kigge efter et 1/8 sæt med 120-150A og 2000-2400kv motor. De gode sæt ligger på 1500-2500kr i danske butikker, men du kan være heldig at finde noget godt til prisen i Tyskland.

    Det er nok nemmest for dig, hvis du laver en tråd om det herinde.


  • Mikkel N
    Mikkel N Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 10 Emner: 2 Svar: 9
    #10   20. okt 2015 Don, igen mange tak! De batterier jeg havde kigget på var på 4000mah og af mærket Zippy(hvilket turnigy og flightmax også er, kan jeg læse mig til),dem der fulgte med E-revoen, var udover at være Nimh og naturligvis ikke Lipo, på 3000mah, derfor tænkte jeg at 4000mah var fint. Også med tanke på ikke at komme til at køre motoren for længe, så den evt. blev for varm!?

    Hvordan ved jeg iøvrigt hvor høj den c-rating skal være!?

    Ps. mht. ESC`en på Revoen så troede jeg faktisk at den ville kunne du til Brushless motorerne, da man kan indstille ESC`en til LOW Discharge så man kan bruge LIPO`er, også med de nuværende motorer!


  • #11   20. okt 2015 Du skal have batterier, der kan give 150-200 ampere samlet, kontinuerligt.

    C tallet er opgivet af producenten, og er en konstant, du skal gange med amperetallet, for at se hvor mange ampere batteriet kan levere.

    Det er ofte ikke så konservativt sat på de billige mærker og mere konservativt sat på de dyre.

    Hvis du bruger 4000mah batterier, skal de have 25C for at levere 100A per styk.

    Så skal du lægge en sjat oveni for ikke at presse dem for hårdt og en sjat oveni fordi du nok ikke skal stole på producenten.

    Jeg kører med 30C 7600mah på min brushed Summit, som næsten er magen til din Revo. Det giver 40-60min køretid i hyggetempo og mindre hvis jeg kører til.

    Selvfølgelig kan 4000mah gå an, men de skal være ok kvalitet for at levere nok strøm.

    Og din ESC kan ikke bruges til Brushless, da den som sagt ikke har 3 ledninger smiley


  • Mikkel N
    Mikkel N Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 10 Emner: 2 Svar: 9
    #12   20. okt 2015 Arh ok, det giver god mening alt sammen, men hvad så med den bekymring som gutten i butikken gav mig(så at sige), nemlig at det ville være en god idé at holde sig til batterier med samme ampere tal, som de der fulgte med, da jeg så ikke ville kunne køre den for varm og den ville så automatisk få et hvil/køle ned hvert kvarter når jeg skiftede batterier!
    Ja det var hvad han sagde og da jeg har kunne læse andre steder at f.eks. stampeden godt kan blive ret varm, ja så gav det god mening - Men er et kvarter med godt tryk på virkeligt grænsen!? Han talte godt nok her om kørsel med NIMH batterier, det ved jeg ikke om gør nogen forskel - Det lyd nemlig som om han talte om varmeudvikling fra motor/ESC!

    Har overvejet at købe det bluetooth modul fra Traxxas til controlleren, så jeg kan se temperaturer mv. til lige under 200 kr. der er det da en udskrivning der er til at komme i nærheden af.

    Mht. de batterier, kan jeg så bruge de 2s batterier når jeg får sat brushless motorer på, til at begynde med, eller er de så godt som værdiløse da og dermed kun brugbare med de nuværende motorer!? Jeg går iøvrigt ud fra at ESC`en skal sættes over på Low voltage detection ved brug af de her LIPO 2s batterier, men hvad med en ESC der er klar til Brushless motorer, den skal vel ikke indstilles til dette!?

    Sidst men ikke mindste, så kan jeg se at på de her LIPO batterier, der er der en +/- ledning, men også 3 mindre ledninger(rød, gul, sort) med en mindre connector, hvad er disse til og hvor isættes de på min nuværende motor/ESC!?


  • #13   20. okt 2015 Hej Mikkel.
    Tillykke med din nye bil, som du nok skal blive glad for. Og det er fine råd du får smiley

    Det virker som om du blander lipo og brushless sammen.
    Lipo er en batteriteknologi, der er ældre batterityper overlegen ifht hvor meget strøm de kan levere og deres kapacitet ifht vægt og volumen. Ulempen er bla at de ikke må køres flade og skal lades på lipo program.
    Brushless er en moderne måde at styre en elektromotor. I gamle dage havde motorerne børster eller kul sko, der sørgede for at styre strømmen ind i vindingerne. En brushless eller på dansk en børsteløs styrer strømmen med elektronik.
    Du kan mixe og matche (som pigerne siger) lipo/nimh og brushless/brushed som du har lyst. escen ved ikke hvilken batteriteknologi, der leverer strømmen eller omvendt.
    Dine 2S (sat i serie til 4S) batterier vil passe fint til når du skifter til brushless. Biler i den størrelse vil som regel kunne tage op til 6S, men de fleste vil nok være enige med mig i at det ikke er nødvendigt til andet end high speed.

    Jeg tror sælgeren har været i god tro, da han har rådet dig til at købe mindre batterier. Hvis dit motorsetup nærmer sig maks ydelse vil det blive varmt og det kan tage skade. Hvis batterierne tvinger dig til at skifte dem ofte vil bilen få en pause. Jeg foretrækker selv at holde øje med temperaturen med jævne mellemrum. Hvis jeg ofte accellerer og bremser kraftigt eller kører i højt græs eller sand, hvor modstanden er større tjekker jeg oftere. Hvis dit detup er veldimensioneret og du ikke kører som en sindssyg bør du kunne køre meget længere uden varmeproblemer; som Don skriver kan du måske køre i 3 kvarter eller lignende.
    Du spørger om en ESC der er klar til brushless skal sættes på LVC. Ja det skal den, da du sagtens kan køre brushless med fx nimh. LVC (low voltage cutoff) er udelukkende for at hjælpe dig med ikke at aflade lipoer for meget og dermed risikere at beskadige dem. Du BEHØVER ikke at slå det til, selvom jeg vil anbefale det. Det er kun en hjælp. Det er yderst sjældent at jeg kører til den slår til.
    Alt andet lige vil kørsel med nimh give mindre varme i motor og esc end hvis du kører med lipo. Det kan lyde lidt mærkeligt, men det der sker er, at nimh ikke kan levere lige så meget strøm som lipo. Jo mere strøm escen efterspørger jo lavere bliver spændingen, hvilket igen resulterer i at der er en grænse for hvor meget strøm der løber igennem systemet. Man kan sige, at nimh sætter en klemme på systemet. Det er det der forsøges udtryk ved batteriets c-værdi, som som regel altid er meget højere på lipo end nimh.
    Mvh Nicolai


  • #14   20. okt 2015 De ekstra 3 ledninger på batteriet er til at balancere cellerne.

    På samme måde som du har LiPo cutoff på din ESC for ikke at aflade LiPo batterierne for meget, er det også vigtigt at en celle i et LiPo ikke bliver opladt til mere end 4.2volt.

    Stikket med 3 ledninger bruges ved opladning til at laderen kan måle på hver af cellerne. Hvis det er et 2 cellet batteri har balancestikket 3 ledninger, hvis det er 3 cellet har det 4 ledninger osv.

    Det er i den forbindelse selvfølgelig også vigtigt at nævne, at du skal have en ny oplader, som kan klare LiPo batterier, når du køber LiPo'er.

    Det undrer mig lidt, at du har fået fortalt, du ikke skal bruge større batterier end hvad der svarer til dem, du har med.

    Det er sådan set motoren, der bestemmer hvor mange ampere der bliver forespurgt og batterierne som skal levere.

    Hvis du skulle få fat i nogle LiPo batterier som ikke kan levere varen, så ødelægger du batterierne.

    Det fungerer ikke den anden vej rundt, så længe batterierne er på det rette antal volt.


  • #15   20. okt 2015 Hvor på Fyn er du fra Mikkel?

  • Mikkel N
    Mikkel N Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 10 Emner: 2 Svar: 9
    #16   21. okt 2015 Claus, jeg er fra Brenderup, mellem Middelfart og Bogense, hvad tænkte du!?

    Nicolai og Don, tak for forklaringerne, det giver meget god mening!

    Mht. anden lader, så købte jeg sammen med E-Revo`en en Traxxas EZ-Peak lader(dobbelt lader), der kan lade såvel NIMH som Lipo batterier, så på den front er jeg forberedt!

    Allerede samme aften som jeg havde købt Revoen, ja der bestilte jeg et par NIMH batterier over Ebay, naturligvis på 8,4v, i den rette størrelse, altså fysisk mv. og på¨3800mah, de er med Tamiya connector, hvilket jeg kendte fra jeg havde RC biler som knægt og adaptere mellem TRX pg Tamiya købte jeg også sammen med Revoen - Men nu ved jeg jo så ikke hvilken C-rating de NIMH batterier har som jeg har købt via ebay, der fremgår intet af annoncen, er det noget jeg skal bekymre mig om, eller er det hovedsageligt et hovedbrug forbeholdt LIPO batterierne!?

    Jeg har fundet en række mulige LIPO batteri kandidater, med den værdifulde info jeg har fået fra jer, frisk i hukommelsen! Jeg læste også et andet sted, at hvis man forestiller sig et batteri som en spand vand med hul i bunden, så mængden af vand/størrelsen af spanden = mAh og hullet i bunden er C-ratingen, jo højere c-rating, desto større hul og jo hurtigere kan vandet løbe ud/kan motoren nv. trække/udnytte strømmen/amperene, tænkte at det gav meget god mening!

    Men jeg er ikke helt færdig endnu, haha smiley - Der er en ekstra parametre, nemlig det de på hobbyking benævner som: "Max Charge Rate", den har jeg set spænde fra 1-10, går ud fra det er ampere, altså med hvor stor kraft/hurtigt batteriet kan lade, har kan såvel batteri som lader var begrænseren. Mener at den her EZ-Peak lader kan lade med 6 amp, så jeg skal/kan vel ligeså godt finde batterier med en værdi så høj som muligt, ihvertfalde ikke under 5-6 stykker, er det korrekt, eller er det en opslidende faktor for batteriet!?
    Og hvad sker der iøvrigt hvis batteriet har en max charge rate på kun 1, men laderen kan/vil lade med 6 ampere? Måler laderen selv på batteriet hvad det kan tåle, eller!?

    Tilbage til de mulige LIPO batteri kandidater, hvad skal jeg gå efter,også med tanke på at de kan/skal bruges til en mere krævende Brushless motor(har en idé om at der nok ikke går såååå længe inden der ryger et par af disse i sammen med en anden ESC), skal jeg gå efter en 40-60c(burst på 80c) rating og kun 4000mAh, eller skal jeg vælge et batteri med f.eks. 6000mAh og en c-rating på kun 20-25c!(burst på 30c)?

    Hvad foriøvrigt med de har Turnigy Nano tech batterier, er de pengene værd, kontra de alm. blå/sporte udgaver - Der er MEGET modstridende meninger/tilkendegivelser på nettet!

    Kort sagt, er spørgsmålene(opsummerer lige, da jeg ved mine indlæg bliver meget lange!):

    Kender ikke C-rating på nyløbte 3800mAh NIMH batterier, skal jeg være bekymret, kan jeg evt. måle mig til denne c-rating!?

    "Max charge rate", hvor meget skal jeg gå op i dette og hvad hvis min lader vil lade med 6amp, men max charge rate på batteriet er kun 3? Måler laderen selv på batteriet, eller!?

    LIPO batterier, højere mAh eller c-rating, også med henblik på evt. brushless motorer? Og hvad med Nano-tech, er det noget værd!?


  • #17   21. okt 2015 Jeg prøver at gøre det lidt kort smiley

    NiMH batterier har ikke en C-Rating.

    Glem alt om at vandplaskeri, når vi snakker batterier. Det forvirrer bare yderligere, især når du begynder at sætte dem i serie eller parallel. Folk herinde er tit helt vildt glade for de metaforer, men de kommer på dybt vand, når de skal argumentere smiley

    Hvis du kan huske følgende er du gylden.

    Når du vælger batteri er mah lig med, hvor længe du kan køre, før batterierne skal i opladeren.

    (m)ah = (mili=tusindedel) ampere timer = køretid.
    C = Konstant.
    mah * C = Ampere

    Som jeg tidligere skrev, så er det rart med ihvertfald 200A til et brushless 1/8 motorsæt.

    Jeg har dårlig erfaring med Nano-tech, men de får meget ros her på forummet, så de er sikkert et fint valg. Jeg har derimod været rigtig glad for Zippy'erne der kommer med Traxxas stik fra hobbyking, men sidst jeg kiggede efter dem, var der ikke rigtig nogen at få.

    Jeg tror ikke på du finder et LiPo i den rigtige størrelse, der ikke kan lades med mere end 6A, så det behøver du ikke bekymre dig om, medmindre du køber en større lader.

    6000mah og 20-25C lyder godt.


  • Mikkel N
    Mikkel N Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 10 Emner: 2 Svar: 9
    #18   21. okt 2015 Ja, jeg tror også jeg holder mig til de alm. LIPO`er, indtil jeg har fået lidt mere erfaring. Mht. den max charge rate, så er det mere regelen end undtagelsen at den er over 5, det gælder næsten kun for nano tech batterierne, tag f.eks. dette Zippy, som jeg fint kunne finde på at bestille, det har kun en max charge værdi på 1..?

    Så den del er jeg stadig noget i vildrede over! smiley


  • #19   21. okt 2015 Mht charge rate så bør den fortælle, hvor mange A man kan lade med uden at batteriet tager skade. Som med andre specs på batterier skal de nok mere opfattes som en rettesnor end præcise angivelser.
    Jeg kan ikke bevise det, men jeg har en fornemmelse af at det slider på batteriet at lade for hårdt. Jeg har batterier der har en 8C charge rate,men har længe nøjes med at lade min batterier med 2C. For mig personligt er det rigeligt hurtigt da jeg alligevel ikke gider at køre eller flyve uafbrudt.
    Mine erfaringer med Nano tech er heller ikke så gode, selvom de har nogle imponerende specs. De blå fra Turnigy på 30-40C er jeg derimod ret glad for. Men det bare min oplevelse. Man kan jo være både heldig og uheldig.
    Dons anbefaling med omkring 6000mAh og 20-25C er jeg helt enig i. Så går du ikke helt galt i byen smiley


  • Mikkel N
    Mikkel N Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 10 Emner: 2 Svar: 9
    #20   22. okt 2015 Hahaha, det er sgu komisk, så har jeg langt om længe fundet frem til præcis hvilket batteri, ud af de mange mulige hos hobbyking, jeg gerne vil købe - tror i så de vil sende dem til Danmark - Niksen!

    Selvom jeg vælger deres EU warehouse(har også talt med deres kundeservice), ja så er der ikke noget at gøre foreløbigt, det handler om at de ikke kan finde nogen kurerer der vil fragte batterierne til en nogenlunde pris, de anses som farligt gods!

    Så hvis der er nogen der har ideer til hvor man ellers kan finde dem til en ok pris, helst indenfor EU`s grænser, så vil jeg meget gerne vide det smiley
    Kan finde en del på Ebay fra kina, men det er mærker som virker, hmmm, lad os sige "ukendte", har i nogen erfaringer ned LIPO batterier fra østen!?


  • #21   22. okt 2015 Det var da noget møg. Jeg har bestilt mange batterier hos hobbyking, men det er mere end ½ år siden sidst.

  • Mikkel N
    Mikkel N Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 10 Emner: 2 Svar: 9
    #22   22. okt 2015 Ja det tænkte jeg også Don - Men på trods af at Leslie smiley fra kundeservice havde sagt at det ikke kunne lade dig gøre og at den havde afvist min bestilling igår, ja så lykkedes det idag! Ja jeg forstår det heller ikke, tror heller ikke de selv gør smiley - Et par af de 6000mAh jeg gerne ville have haft var i backorder, så det blev et Turnigy 5000mAh 40c(50c burst) LIPO batteri, så ender vi på de 200 til 250 som du sagde ville være rigtig godt at ligge på. Tror de kostede omkring 420kr samlet, inkl. Forsendelse

  • #23   22. okt 2015 masser af god info i tråden, hattips herfra

Kommentér på:
RC Off-road opstart - Traxxas Stampede

Annonce