{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.237 visninger | Oprettet:

Morten Sejr
Morten Sejr
Tilmeldt:
4. jul 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8

Break in i koldt vejr {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg har lige fået mig en savage XL 5.9 i denne uge.. Har været i gang med break in i ca. 3-6 grader... Har så googlet lidt og fundet ud af at det måske ikke er så smart?

Jeg ved jo at motoren skal ramme en hvis temperatur for ordentlig break in af "piston" og "sleeve"... Har allerede kørt 3 tanke igennem, hvor de 2 første kørte fint (ved dog ikke hvor varm den blev, da jeg ikk har noget at måle med)... Men dagen efter da jeg ville køre den tredje og sidste "idle" tank stødte jeg på problemer... Stemplet var ret stramt i toppen, også nok til at medfølgende roto starter ikke kunnte trække rundt... Men fik efter lang tid startet den og den stod på ca. 20% gas igennem hele tanken. Brugte dog op imod 70-100% i et enkelt sekund da jeg ellers ikke kunne få den startet....

Nu er jeg så bekymret om dette kan have skadet noget??

For lige at være helt præcis, startede den fint De to første tanke (den kom lige indefra og havde stue temp, fik den startet efter få sekunder (så den var ca. stue temp ved start) og startede den anden gang lige efter den var løbet tør så den stadig var varm (meget lun på toppen af køleren).
tredje tank dagen efter blev startet ved omkring 70-100% gas i et split sekund (den havde stået udenfor længe nok til at blive helt kold) og derefter ca. 20% gas igennem hele tanken...

Kunne tre tanke i lidt for koldt vejr være nok til permanent at skade cylinder/stempel?? Det skal også siges at efter den kom indenfor i kælderen (der er ca 10-15 grader) kunne jeg næsten køre stemplet op og ned den metalstang fra rotostarter (med hænderne). Og rotostarteren kunne nemt gøre det. (med gløderør i)

Bør jeg vente til varmere vejr, og så starte forfra?? Da jeg langt fra er sikker på at den nåede den temp den skulle for ordentligt break in??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Break in i koldt vejr
  • #2   28. nov 2015 Hey.
    Først og fremmest tillykke med bilen!

    Hvis du kommer noget sølvpapir omkring dit kølehovede. Derefter finder du en varmepistol, og varmer din motor op på omkring 80 - 100gr. Så vil du opleve at dit stempel kører fejlfrit igennem din cylinder.

    Stemplet på en helt ny bil, er "større" end hvad der kan komme igennem cylinderen, det er derfor man skal køre den til nøje. Så den bliver udvidet.

    Mvh
    Victor


  • Morten Sejr
    Morten Sejr Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #3   28. nov 2015 Tak! Har godt nok ikke noget at måle temp på motoren med.. Burde jeg anskaffe det??

  • #4   28. nov 2015 JA, den må du heller ikke spare på..

    http://www.xray-shop.dk/da/byron-braendstof/4568-infrared-thermometer.html?search_query=temp&results=25

    Den kan anbefales!


  • Morten Sejr
    Morten Sejr Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #6   28. nov 2015 Har du selv købt hos butikken før?? Kan ikke finde den på trustpilot.. Så vil lige sikre mig!

    Har nemlig så sent som sidste uge kommet til at købe noget hos en fup netbutik =/


  • Morten Sejr
    Morten Sejr Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #8   28. nov 2015 okay, tak!

  • #9   28. nov 2015 Den her kan også bruges, findes også i jem og fix
    http://www.harald-nyborg.dk/p9320/infraroed-termometer

    /Mikael


  • Morten Sejr
    Morten Sejr Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #10   28. nov 2015 Tak for tippet =) men havde faktisk allerede købt den (fra jem & fix) da du skrev det =)

  • Morten Sejr
    Morten Sejr Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #11   28. nov 2015 Kan det virkelig passe at den kun køre 50 grader C??? Den har meget svært ved at holde tomgang (starter den i meget høj tomgang hvad nok svare til 5-10% gas).. og bare man lige røre gassen så går den ud lige med det samme???

    Bruger stock glow plug... som vist er "cold" det hedder "R5" og er fra hpi

    Kan det virkelig gøre forskellen???


  • #12   29. nov 2015 Først. Lad vær at tilkøre en ny motor i koldt vejr.

    Du belaster motoren unødvendigt meget. Da stemplet køre meget stramt, pejlstang osv slides hårdt. For du den igang, så skal den magers meget mere for at kunne holde en temp på omkring 90-100grader. Hvilket er den temp den bør have ved indkøring. Du kan selvfølgelig varme den op først og du kan pakke hovedet ind. Men som ny bliver det hele bare meget svære at styre. Begge dele bør du også gøre i varmere vejer men er stadig noget nemmere at opnå korrekt tilkørings temp i 20grader veje smiley

    Har den taget skade? Sikkert ikke men slidet er voldsomme på de interne dele.

    Stram i toppen skal den være. Er den ikke det ved 5 grader så er den nærmest slidt op. smiley


  • #13   29. nov 2015 Brug bare standard gløde rør tvivler på det er problemet.
    Nok nærmere justering. At den går ud kan skyldes både at den er for fed eller for mager. Men ud fra temp, lyder det som om den er for fed. Prøv at skrue bundskruen langsomt ind og prøv igen. Vi snakker 1/8 omgang af gang. Til at den selv kan holde sig kørene. Husk lige at når du bagefter begynder at justere toppen ind for at få varme i den så mager du ogaå bunden så den kan godt ende med at skulle skrues lidt ud igen.. Læs om hvordan du justere meget vigtigt at du har forstået det. Eller endnu bedre få det vist af en med erfaring i det. Det er ikke svært men man skal lige lære det så man hurtigt at høre det..


  • Morten Sejr
    Morten Sejr Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #14   29. nov 2015 Hmm... Har prøvet at skrue på low-speed skruen men uden held.. Selv ikke efter 2-3 hele omdrejninger fra stock... Prøvede så at sætte low-speed til stock igen og skrue high-speed ind i stedet og det virkede.. Den kørte ca. 50 grader C til at starte med og steg langsomt for til sidst at ramme 97 som max temp... Den virker på ingen måde som om den står for magert.. Selvom det krævede ca 1½ omdrejninger på skruen for at se resultater. som også er hvor den står nu.. =)

    Altså high-speed 1½ gang ind fra stock og low-speed på stock =)


  • Morten Sejr
    Morten Sejr Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #15   29. nov 2015 Btw. Vil selv sige at jeg har ret meget erfaring med tuning da jeg har 3 andre nitro RC biler også... Har bare aldrig haft en bil fra ny før.. Så har ingen erfaring med break in. =)

    Ellers... Synes du det lyder okay hvad jeg gør nu?? Og med de 97 grader?


  • #16   29. nov 2015 Ja det lyder vel fint.. Antal omgange ind kan svinge meget. Vigtigst er det at den lyder som den skal. Og holder en ordentlig temp.. Pak hovedet ind.. Når det er så koldt, så behøver du ikke mager så meget for at holde varme. Og ny motor skal gerne have så meget smørrelse som muligt samtidig med at temp er ok. Når jeg tilkøre bruger jeg en bænk de bliver spændt op, her er hovedet pakket ind og er jeg tvunget til at tilkøre i koldt vejr bruger jeg enda en varmeblæser eller en varmepistol til at hjælpe med at holde en højere temp..

  • Morten Sejr
    Morten Sejr Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #17   29. nov 2015 okay takker!

    Holder lige øje med temp og sørger for at den ikke bliver for varm så =)
    Glæder mig til den er godt kørt til =)


  • #18   4. dec 2015 gode svar fra morten K ,,, tak for det.. så venter jeg også til sommer.. æv...

  • #19   4. dec 2015 Det er da godt nok blevet avanceret at tilkøre nitro motor....
    Da jeg kørte, det er godt nok år siden, der var der ikke så meget hurlumhej omkring tilkørsel af nitro motor.
    Men Morten, hvis jeg var dig ville jeg sætte et R3 rør i og så snurrer motoren nok igen.
    At køre en motor til i kold vejr, har jeg aldrig hørt skulle være et problem.....
    Det vigtigste er at styre motorens temperatur, kan man under tilkørsel holde en under 80 grader, så får man en kanon motor.
    Dette er blot min erfaring med kørsel med nitro biler igennem 20 år, men der er nok kommet nyt til siden.... smiley


  • #20   4. dec 2015 att jens. .er det samme fremgangmåde med benzin, som nitro ? mvh lars

  • #21   4. dec 2015 et ved jeg ikke Lars A, det er nok bedre at sakke med en af dem der kører 1:5 skala, men ja ville jeg sige, blot det at den motor har langt fra samme antal omdrejninger som en nito motor har og så har benzin motoren jo en løs stempelring det har nitro motoren ikke, så det er rigtig skriver herover at stemplet i nitro motoren er konisk og det er også af et andet materiale end cylinderen og derfor er det vigtigt at motoren op startes langsomt så de 2 materialer kan udvide sig stille og roligt og ikke for hurtigt i forhold til hinanden.
    Men jeg er sikker på at du snakker med nogle af dem der kører race med 1:5 bilerne, hør dem hvordan de kører deres motorer til, de har nok lidt mere up to date viden om dette ed jeg har da jeg er stoppet med at køre race...


  • #22   4. dec 2015 hej jens..tak for svar.. jeg venter til sommer mht temp på min losi 8,,kan se i manual, at max temp hele tiden ændres de første 10-20 tanke benzin...har ir måler klar....snart er det sommer```````smiler..mvh lars

  • #23   4. dec 2015 Rigtigt jens. Sådan lærte jeg også at køre motore til i sin tid.
    Men med tiden kommer ny viden. Og de store motor guruer i verden. Anbefaler alle at motoren er varm ca 100grader samtidig med at den køre fed. Dette er meget svært at opnå i koldt vejer uden at hjælpe den.
    Og det giver faktisk mening. Du skriver f.eks under 80grader? 80er måske ikke så galt, men under er også 50 og der ender du meget nemt i 5graders varme med fed motor. Ved denne temp bider stemplet mere en nødvendig og når den bidder ja så belaster den også plejlstang, krumtap, lejere osv mere end nødvendigt, hvilket kan resultere i hurtigere slid/fejl på de dele = motoren er hurtigere slidt op eller skal have nye reservedele..
    Men den skal som nok køre bagefter har selv kørt motore til ved lav temp i sin tid, men chance for lang levetid og stabil motor øges på den anden måde. Det er jeg og mange andre overbevist om.. smiley


Kommentér på:
Break in i koldt vejr

Annonce