{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.283 visninger | Oprettet:

Bernd B
Bernd B
Tilmeldt:
25. maj 2016
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 8

Bil til en 7-årig? {{forumTopicSubject}}

Hej,

I ved en masse om RC-hobbyen, og jeg håber I vil bruge et kort øjeblik på at hjælpe mig lidt på vej.

Jeg har uden held gennemsøgt forummet for at se om andre har stillet ovenstående spørgsmål for nyligt.

Min søn fylder snart 7 år, og han ønsker sig aldrig andet end RC-biler. Vi har nu været gennem en flok af de små legetøjsbiler fra "BR", og et par HSP 1/16 buggy og truggy biler også.

Det er fint at der kan købes reservedele til HSP bilerne, men jeg vil gerne give ham en lidt bedre og mere holdbar bil næste gang det er gavetid.

Er det muligt at få en RTR bil på et 1000-1500 kr budget, som giver mening og er et fornuftigt skridt fremad?

Hvilket budget skal man op på, før bilerne er i så fornuftig kvalitet at de faktisk kan bruges?

Mvh
Bernd


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bil til en 7-årig?
  • #1   25. maj 2016 Hej Bernd,

    Du får nok et hav af svar om lidt smiley

    Det er ikke mange penge du lægger ud med og en brugt bil kan være løsningen.

    Alternativt overvej en 1/10 LRP fra tyskland, personligt vil jeg anbefale en 4WD da styring er nemmere end en 2WD men en 2WD har måske mere fun factor pga den sværere/mere tekniske styring og hvor baghjulene nogle gange får deres egen liv. Det er også nemt at få reservedele til disse modeller. Jeg syntes en short course/SCT vil være sjovest og mest holdbar hvor en monster truck også kan være lige så sjovt og sikkert mere af en væltepeter end en SCT'er. Buggy vil jeg ikke anbefale da de typisk ligger lavere og dermed ikke kan køre i høj græs osv.

    https://www.modellbau-bochum.de/LRP_6

    De billigste modeller er typisk med brushed/børstet motorer med lavere topfart end med brushless/børsteløs motorer. På sigt kan du opgradere en brushed bil med et hurtigere motor/ESC sæt.

    Udover evt en af disse løsninger, skal du medregne køb af mindst 2x2s lipo batterier samt en oplader. Gerne flere batterier smiley Kan være I får alt fra 10-20 minutters kørsel per batteri og ca. 1 times opladning stykket. I starten bliver køretiden sikkert lavest da der kun kan køres for fuld hammer hele tiden smiley Disse kan købes ret billigt fra hobbyking.com hvor du skal vælge EU warehouse da du ellers får en ekstra regning fra skat.dk.


  • #2   25. maj 2016 HBX Ranger koster 999 hos morfars.dk den er fin til at begynde med, hvis det skulle være off-road. Holdbarheden kan diskuteres, men husk det er en rtr bil til under 1000kr. Og delene er bestemt ikke dyre. Du kan justere hastigheden på sender, så han kan styre den. Den kører Ca 35 kmt som den kommer. Det var bare et bud, og der kommer sikkert rigtig mange andre

  • #3   25. maj 2016 Jeg har købt en savage xs til min knægt (5år) og drosslet den ned i ESCEN så den ikke købte mere end ca 35.
    Det er den eneste bil der kan holde til de tæsk de får når de brager ind i alt muligt.
    og det er ikke lykkes ham at smadre den endnu smiley


  • #4   25. maj 2016 Den eneste måde at få noget, der kan holde til en 7-årig indenfor det budget, er at købe noget "langsomt".

    Hvis jeg stod i den situation, ville jeg gå efter en brugt traxxas rustler/bandit/stampede til ~ 800-1000kr og købe et par store lipo'er fra hobbyking og en god lader. Du kommer hurtigt lidt over budgettet, men det er vigtigt at få en bil, du kan få reservedele til på lang sigt eller komme af med igen hvis knægten mister interessen.

    Der er et hav af grunde til jeg ikke vil anbefale en hbx ranger, men når alt kommer til alt, så kan du få dele og "service" fra morfars de næste par år, så den er ikke helt håbløs bortset fra holdbarheden smiley

    Hvis du skal op i Brian S løsningen bliver det hurtigt 4000,- med lader og batterier, og de penge kan bestemt bruges bedre, hvis du spørger mig smiley


  • #5   25. maj 2016 Det kunne jo være man kunne finde en brugt og ikke en ny smiley
    Ser den til 1500-1900 inc lader og batyeri en gang i mellem.
    og den holder en del bedre en meget andet og så er der fremtid i den hvis knægten bliver ved med at have interesse.


  • #6   25. maj 2016 Jeg ville enten gå efter noget brugt traxxas eller smide lidt flere penge i det og så købe nyt..

    Men uden tvivl traxxas, det holder sku til tæsk


  • #7   25. maj 2016 En Tamiya WT-01 Monster Truck vil da være oplagt til en 7-årig. Plastik hele vejen igennem, fjeder-'dæmpere' etc etc. Men samme pris (på tilbud) som en HBX Ranger. Men 100 gange mere holdbar plastik og billigere reservedele end de vilde priser hos mormors. Vild sjov at køre med og så er den praktisk talt vedligeholdelsesfri. Kører heller ikke så hurtig at noget kan gå i stykker ved almindelig kørsel. MIDhobby har haft en Blackfoot III XB (RTR) på udsalg til 1000 kr + 100 kr for begynderbatteri og 1A oplader. Den er der måske endnu.

  • #8   25. maj 2016 kig på morfars.dk, de har nogle billige rtr, jeg vil råde dig til at få en bil med børste motor - så han ikke så nemt kan ødelægge bil eller ting omkring ham med den lavere topfart. en buggy, monstertruck eller short course truck er som regel de mere holdbare biler. en traxxas bandit er en meget holdbar 1/10 buggy, koster vidst omkring de 1700-1900kr og er nem at få reservedele til

    fordelen ved morfars er at morfars er meget førstegangs køber venlige og hjælper gerne vis der er problemer med køretøjet.


  • #9   25. maj 2016 Hvad med en brugt traxxas e revo. Evt den lille 1/16. De kan da fås omkring 1500 har jeg set. De kan klare tæsk

  • #10   25. maj 2016 Jeg gav min søn en e-ravo 1/16 fra traxxas.
    Den kan man sætte ned på 50% power samt 2 celler lipo.
    Den holdte til rigtig mange tæsk.
    Brugte den også når nye folk skulle prøve ude på græsplanen.
    Og gik der noget i stykker. Så var tingene billige.

    Så helt sikkert en traxxas e-revo 1/16 og et par 2 celler lipo.
    Der kan faktisk sidde et i hver side og så paralel forbinde dem.
    Så har du 40-50min kørsel


  • #11   26. maj 2016 Jeg købte en Hbx Ranger til min søns 5 års fødselsdag, den har vi begge været glade for, selvfølgelig ryger der nogle dele når de skal lære at køre den, men det tror jeg altid der gør i starten. ( Nu, efter et halvt år får han faktisk lov at køre min E-maxx brushless på 4 s, hvis der er god plads :).) Men det var et sidespor.. Jeg ville også købe en 4wd, lettere for dem at overskue styringen.
    Jeg gav 800 for Ranger'en fra ny, så hvis du køber brugt, så tjek endelig priserne på en ny først, så du ikke sparer 200 kr i forhold til nypris på et eller andet der viser sig at være halvdefekt. Jeg vil gerne hjælpe med råd i givet fald. Lasse


  • Bernd B
    Bernd B Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 8
    #12   26. maj 2016 Hej allesammen, mange tak for alle jeres input og ideer. Jeg har været hele vejen rundt, og er endt med at følge ideen med at købe den simple Tamiya Black Foot III fra midhobby til en rigtig fornuftig pris.
    Jeg tror faktisk den er den rette løsning til min søn...hvis han bliver ved med at ønske sig RC biler fremover, så må vi nok forkæle ham lidt ekstra, og give ham en "rigtig god" bil senere.
    Indtil videre håber jeg bare, han får gode stunder med en 2WD tamiya.

    Mvh
    Bernd


  • #13   26. maj 2016 Jeg er sikker på han bliver lykkelig. God fornøjelse med den smiley

  • #14   26. maj 2016 Ja husk den er en 2WD. Sjov, men også lidt ustyrlig.

  • #15   26. maj 2016 Men også latterligt billigt for en 1/10 Monster Truck XB fra Tamiya. Den burde jo koste 1/3 mere i DK. De må have købt lidt for mange ind ift hvor mange der vælger kineserkopier fra mormors.

  • Bernd B
    Bernd B Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 8
    #16   26. maj 2016 Simon, det er da helt utroligt billigt. Jeg har kigget på sider i england, hvor Tamiya biler normalt er billige....der koster den 180 pund - godt nok med et batteri og en billig lader.

    Tænkte bare på hvor meget sjov der faktisk var en gammel grasshopper og en Wild one tilbage i 80'erne....det går nok ikke helt galt:-)


  • #17   26. maj 2016 I Tyskland har de en del Tamiya XB til omkring de 120-140 euro, så ca. det samme. Men jeg har endnu ikke set en WT-01 til den pris der.

    Hvis det er 80'er kørselsglæde I er efter er en WT-01 det bedste valg. Den kører lidt ligesom Tamiyas 80'er Monster Trucks - og Blackfoot III har en ægte 80'er Blackfoot/Super Blackfoot karosse - men det bedste er at alle 80'er-fejlene er væk så gear, aksler etc. holder langt bedre end dengang. Og den er også bedre balanceret. Og så kan den nemt bygges om til 4WD.

    Jeg hører tit at små børn kan få meget glæde ud af Tamiyas monster trucks, om de så hedder Lunch Box, Blackfoot eller Clod Buster.


  • Bernd B
    Bernd B Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 8
    #18   30. maj 2016 Sikke da en nitte!

    Er lige blevet ringet op at midhobby, som ikke kunne levere Tamiya bilen alligevel... Det er for ringe når bilen står på lager.

    Jf. midhobby, så er en Maxxam Thunder M10 bare den helt rigtige bil. Jeg nævnte holdbarhedsproblemer og skrøbelighed som en udfordring, men blev forvisset om at det altså ikke passer!

    På den igen, jeg må se om jeg kan finde noget der kan bruges:-(

    Mvh
    Bernd


  • #19   30. maj 2016 Tamico.de har næsten alt i og til Tamiya. De er også til at regne med smiley

  • #20   30. maj 2016 Maxam er noget skrammel. Taler af erfaring...

  • #21   30. maj 2016 Min søn startede i øvrigt med en Midnight Pumpkin som over 2-3 år blev kørt helt i sænk. Det var ikke mange reservedele der blev brugt, men en hel del lim, gaffa og strips smiley
    Den kan i øvrigt stadig køre, men er smidt på hylden til fordel for en Traxxas 1/16 som virkeligt kan holde til at blive børnetæsket.


  • Bernd B
    Bernd B Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 8
    #22   1. jun 2016 Så blev der handlet i Tyskland i stedet.

    Bestilte i går en Tamiya Neo Fighter Buggy, som byggesæt med alt nødvendigt i pakken.

    Bestilte kl. 10 og pakken blev sendt kl. 13

    Glæder mig til at skulle samle bilen med junior....han tror den er til mig smiley

    /Bernd


  • #23   1. jun 2016 Super valg! DT-02 og DT-03 serien er jo nærmest det nye årtusindes svar på en Grasshopper og Hornet. Bedre og smukkere 2WD entry-level buggy findes ikke til samme pris nu til dags. Og i Tyskland og England får man dem jo nærmest foræret da de er overordentligt populære der - med egne mesterskaber og events etc. - modsat Danmark hvor alle børn køber en morfars-HBX og derefter overlades til sig selv og hvis de stikker næsen for langt frem får de at vide af voksne at de har en skrammelbil og de skal købe en ny - pyh, det må være dejligt at være et japansk, tysk eller engelsk barn smiley

    Jeg er selv ret bidt af DT-02'eren. Aldrig haft de mindste problemer med den. Haft mange sjove timer med den. Og har da også en halvfærdig DT-03 Neo Fighter. Alle siger at DT-03'eren er en forbedring.

    Reservedele er super billige. Selvom det nok bedre kan betale sig at købe et nyt sæt til reservedele (sælg ESC og motor fra bagefter).

    Nu går jeg ud fra du allerede ved det men radio, servo, batteri er ikke inkluderet. Og hvis han kan finde ud af at spare lidt op af lommepengene senere er et sæt kuglelejer og andre bagdæk den bedste investering til en DT.


  • Bernd B
    Bernd B Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 8
    #24   15. maj 2020 Hej alle, der er efterhånden gået en rum tid, siden jeg fik jeres hjælp til RC-projekt til en ung gut på 7 år. Jeg synes jeg skylder jer en tilbagemelding, fordi jeres råd var 100% spot on!
    Jeg endte jo med at købe DT-03 neo fighter buggyen i Tyskland, og den blev bygget i samarbejde mellem far og søn. Den har nu kørt i nogle år uden nævneværdige problemer....perfekt bil, robust og nem at have med at gøre.
    Da junior havde fået en bil, så blev det også tid til at jeg selv skulle have noget at køre med. Det blev til endnu en Tamiya - en klassisk Subaru Brat.
    Nu er Subaruen så blevet suppleret med enden en DT-03 til mig selv, og på hylden venter en Top Force på at blive bygget når tiden og lysten er til det.
    Så egentlig bare en kort besked for at sige tak for hjælpen, og give andre mulighed for at læse om en god oplevelse med Tamiya som begynderbil. Vedhæftet billede af DT-03 flokken i Silkeborg


    profilbillede
  • #25   24. maj 2020 Ja dt03 er nede i 690kr herhjemme. Men mon ikke en brushless vil klæde den

  • #26   25. maj 2020 Det var da et fint arrangement smiley Tamiya biler er bare hygge.


  • #27   25. maj 2020 Det er snart fars dag, håber på en Neo Fighter smiley


Kommentér på:
Bil til en 7-årig?

Annonce