{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
697 visninger | Oprettet:

Nikolai A
Nikolai A
Tilmeldt:
15. jun 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2

Skalering af FT flyplaner {{forumTopicSubject}}

Hejsa allesammen!

Efter jeg har bestilt 25 A3 størrelse skumplader fra Stelling, har jeg kigget på Flite Test's planer af fly - men problemet med dem er størrelsen af deres planer. Siden deres "foam board" er en del større end vores sølle A3 ark, blev jeg nød til at skalere planerne for at kunne printe dem ud i A3 størrelse. Det er ikke bare at printe deres "full size plans" ud i A3 størrelse, for så er der meget spildt plads. Hvorfor ikke gøre flyet så stort som muligt? Jeg valgte en FT Mini Arrow.

https://drive.google.com/file/d/0B1oVzwqWwGZbckV5dm5Ea0lxa0E/view

Det er heldigvis en nem proces, dog inkluderer det, at downloade og bruge Inkscape, som virker på både Windows, Linux, og Mac. Inkscape er meget nemt at bruge!

www.Inkscape.com

Det første jeg gjorde var, at lave et nyt dokument om til den rette størrelse, og så den brugte millimetermål. Det gør man i fil > dokumentindstillinger, og så vælger man A3 størrelsen og sikrer sig, at den har de rette mål. Derefter åbner man de korrekte sider i Flite Test's PDF i inkscape, i mit tilfælde side 3 og 4.

Derefter kopierede jeg bare den midterste del, altså selve planen, og indsatte den i det nye A3 størrelse dokument. Så kunne jeg beholde den markeret i det nye dokument, og vælge objekt > transformér > skalé. Efter lidt eksperimentering, kunne den ene vingehalvdel sidde på en side ved 69% skala. Hvis man højreklikker på markeringen, kan man trykke afgruppér et par gange, indtil alle dele er seperat valgbare. Så rykker man bare alle delene rundt, så de passer på så lidt sider som muligt. Easy Peasy!

Hermed et imgur galleri der viser de nye skalerede planer: http://imgur.com/a/q0KIz

Er der nogen der kunne tænke sig pdf- og svg filerne?

Formålet med denne tråd er, at spørge - er der andre der har brugt denne metode? Er der andre, nemmere metoder? Er der nogle der har fundet andet foam board i DK, der er større end A3?

Hilsen Niko smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skalering af FT flyplaner
  • #1   13. jun 2017 Jeg har efter masser af research selv droppet planerne om at lave flite test fly af danske materialer, men jeg har vist stadig et link på min laptop, til en tysk side med materialer. Jeg smider det senere hvis jeg kan finde det.

    Jeg gik med tankerne om at bygge nogle stykker af deres mini corsair.


  • Nikolai A
    Nikolai A Tilmeldt:
    jun 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2
    #2   13. jun 2017 Det ville være super fedt hvis du kunne sende mig det link! Har før i tiden brugt mange timer på at finde skumplader i DK, og det er simpelthen bare umuligt at finde i DK. Og det jeg fandt var jo i A3 størrelse - så store fly bliver det i hvert fald ikke!


  • #3   13. jun 2017 http://epp-versand.de/a_depron.php

    Jeg fik det anbefalet af flere danskere, der bruger ham. Han sender ikke større end 80x58 udenlands, men det er så vidt jeg kan se også noget større end A3.


Kommentér på:
Skalering af FT flyplaner

Annonce