{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ulovlig fpv udstyr
  • #1   10. jul 2017 Nu bruger jeg ikke FPV grej, men jo 10mW er latterligt lidt. Faktisk så må 2,4gHz sender udstyr også kun sende med 10mW her i DK hvis det skal være lovligt.

    En af grundene til dette er at trådløse netværks routere på 2,4gHz og 5gHz sender med 100mW og RC grej må ikke kunne gå ind og forstyrre dette.

    Nu ved jeg ikke hvor du tænker på at flyve men hvis det er på store åbne områder langt fra bebyggelse så ville jeg ikke have nogle skrupler ved at bruge noget FPV grej som sender med 200mW.


  • #2   10. jul 2017 Altså min sender er på 250mw. Så fuck da folks routere??

  • #3   10. jul 2017 Ville du også sige sådan hvis du sad hjemme og du oplevede forstyrrelser på dit eget trådløse netværk? Eller hvis du var forretningsejer og der var knas med dit netværk så du gik glip af ordre eller der opstod fejl eller huller i produktionen?

    Det er en tarvelig holdning, at have over for andre mennesker. Så længe at ens eget udstyr fungere, så skide være med andres.


  • #4   10. jul 2017 Jeg bruger konsekvent 600mw fpv sendere da jeg godt kan lide dem og startede med at købe af dem før tåberne i tåbetinget begyndte at lave love om det,eneste vej rundt om høje mw tal er kvaliteten og typen af antenner du bruger,retnings bestemte antenner så som patch helical crosshair og hvad de nu alle hedder er jo lavet for max distance på dit udstyr,men så skal din model opholde sig i deres arbejds zone kommer du uden for mister du alt signal,så er der afstemte antenner hvor du køber et matchet par jeg har feks et håndbygget sæt fra bignoose13 på fpvhub,de er ikke udprægede billige men der ligger en video på youtube hvor en bruger flyver 8,3 km ud på 600mw med skewplanar wheels på model og briller samt en svag retnings bestemt 3,5 turn helical på brillerne hvor han kan nøjes med at dreje hovedet lidt rundt for at holde signalet,vil du have de mere retningsbestemte altså andre typer retningsbestemte eller helical med flere turns så skal du overveje antenne tracker anlæg,nu er du så ude i noget der koster penge.
    Jeg har ikke presset mine bignoose antenner endnu og det kraftige 2000mw på 1280 hz båndet jeg solgte herinde nåede jeg aldrig at prøve,lavere hz giver mere rækkevidde og bedre gennemtrængning af fugtige og faste objekter, vil du ned i hz så hsk at det i bund og grund kræver radio amatør licens,jeg er bare så heldig jeg har lokket min far med til at flyve og han har den store licens så jeg kunne egentlig godt have brugt det når jeg havde ham med ude og flyve.
    Her er en masse info om antenner og deres fordele og ulemper
    https://www.youtube.com/results?search_query=fpv+anttennas+explained


  • #5   10. jul 2017 Danny v, hvad fanden er problemet? Fpv sender på 5,8 GHz, de fleste wifi systemer køre stadig 2,4 GHz. Og hvordan skulle det kunne forstyrre, når man kan flyve sammen med andre der også bruger 2,4 GHz? Nu bor jeg heldigvis på Lars tyndskids mark, så det er ikke et problem.

  • #6   10. jul 2017 Dennis, det er et holdsningsspørgmål.

    Jeg flyver med et 200mw sæt, men jeg kunne da aldrig finde på at sige fuck folks routere. Jeg er fuldt ud klar over den forstyrrelse mit udstyr kan lave, og skulle det ske at det en dag vil komme nogen til gene er jeg også klar over at jeg har laveste prioritet.

    Du udstiller en kedelig holdning ved at skide på andre folks rettigheder. Hvis du så reelt kun flyver steder hvor du ikke umiddelbart kan komme til at genere nogen, er det selvfølgelig fint. Det er bare ikke det som det handler om, når du kommer med sådan en udmelding. Jeg er 100% på Dannys side.


  • #7   10. jul 2017 Jeg tør vædde med jeg kan sætte min transmitter oven på min router, og tænde min controller, uden det påvirker mit wifi. Derfor synes jeg det er noget fis at lovgive på området.

  • #8   10. jul 2017 Ved ikke om det bare er mit wifi der er skod, men jeg kan holde signal 3 meter rundt om huset. That's it. Så kan sgu ikke se det skulle kunne være et problem.

  • #9   10. jul 2017 Dennis H

    Du skrev i indlæg #2 at din sender har en sende styrke på 250mW og hvis du har en 2,4GHz sender og da størstedelen af alle routere er 2,4GHz så vil det signal som din sender udsender kunne gå ind og forstyrre folks trådløse netværk.

    Hvis det er 5,8GHz så betyder det ikke det store, fordi som du selv pointere så er størstedelen af de trådløse routere som folk har i deres hjem 2,4GHz og selv om deres router også kan køre 5GHz så burde det stadig ikke have indflydelse på folks trådløse netværk.

    Det med at dit eget trådløse netværk kan række 3 meter hele vejen rundt om dit hus er for så vidt sagen uvedkommen, fordi det er jo din egen routers signal styrke du blot konstatere. Ikke om signalerne mellem router og enhed bliver påvirket. Selv om dit udstyr ikke bliver påvirket af signalet fra din sender så kan det jo godt ske at din nabos trådløse netværk eller dem som bor længere nede af vejen bliver påvirket af signalet fra din sender.

    Du kan jo lave et lille eksperiment, hvis du har to computere på dit trådløse netværk så start en overførsel af en stor fil gerne på 5 GB eller mere mellem de to. tænd så din sender og en af dine RC'er og bevæg så de forskellige kanaler på din enhed med din sender samtidig med filen overføres mellem de to computere og se om der sker noget med overførslen feks. nedsat overførrings hastighed eller direkte afbrydelse af overførselen. Hvis intet sker så kan du jo være glad for at dit grej ikke påvirkes men som før nævnt så er det jo ikke sikkert at dine naboer er lige så heldig.


  • #10   10. jul 2017 Nej, men hvis wifi kun rækker lige uden for huset, hvordan skulle det så kunne forstyrre hvis jeg f.eks flyver forbi et hus?(hvilket jeg ikke gør) jeg vil med glæde lave et eksperiment. Det er ikke et problem at 2 eller flere flyver på 2,4 GHz, så forstår ikke hvordan det skulle kunne påvirke wifi.

  • #11   10. jul 2017 Det er igen det med signal styrke

    Lad os sige din router som sender med 100mW (Det er standard for 2,4GHz routere solgt i det meste af EU)

    Dens signal rækker 3 meter uden for dit hus. Men hvis du står ude på vejen eller i din have med en sender som har en sende styrke på 250mW så er det signal fra din sender jo langt kraftigere og kan nå længere og derpå påvirke folks trådløse netværk.

    Du skal huske på din router både sender og modtager signaler. Derfor kan de være modtagelige overfor andre 2,4GHz signaler. og fordi der er mange forskellige protokoller i brug inden for RC så er der en risiko for at en af de mange protokoller kan skabe forstyrrelser.


  • #12   10. jul 2017 Vi får at se.

  • #13   10. jul 2017 Jeg synes mange rammer helt rigtigt med jeg kan ikke se det påvirker. Nej det er nemlig det man kan ikke se det.

    Men lad os starte med et eksempel.

    Tag en sender på 500mw på samme frekvens som bil nøgler sender på. Hvis i tænder den på en parkeringsplads vil ingen i en radius af 50-75m kunne åbne eller låse deres biler. Ikke fordi senderen kan låse dem op men den blokere for signalet fra nøglerne.

    Andet eksempel er fra radio amatørenes verden.

    Der var en radio amatør der stjal al signalet fra mellem bølgesenderen i kalundborg. Det gjorde han ved at lave en antenne på samme bølgelængde og så tilsluttede han den til en varmelampe på 250w. Så hans kyllinger frøs ikke men til gengæld mørklagde han et bredt bælte hele vejen ned i gennem europa.

    Så nej lovgivningen er der for en grund. Og den er faktisk lavet for at vi alle kan være her. Og det være sig wifi, radio amatører, rc folk, tv folk og musikere med trådløst udstyr osv osv osv.

    Den holdning nogle af jer udviser er den samme ligegyldighed over for andre mennesker som foragten for loven om hastighed sikkerhedsseler og sprit kørsel.

    Det var faktisk engang accepteret af befolkningen.

    Så nej jeg synes ikke det er ligegyldigt. Der var også en der sagde at han kunne flyve ud på over 8km. Hvor mange af jer er over 8km fra nærmeste nabo når i flyver?



  • #14   10. jul 2017 Ja klart det er det samme som at køre spritkørsel??

  • #15   10. jul 2017 Det var faktisk ikke det jeg skrev.

    Prøv at læs det igen


  • #17   12. jul 2017 Regelsættet for hhv 2,4 Ghz og 5,8 Ghz siger udstrålet effekt er 10 mw for 2,4, dette gælder også routere etc. og 25 mw for 5,8.
    Bemærk udstrålet effekt, dvs med antenne med bedre gain end standard skal sendeeffekten reduceres.
    Når det er sagt er det svært at vælte et trådløst netværk med en 600mw fpv sender med mindre du er meget tæt på, da fejlkorrektionen på wlan er er ret effektiv. Du skal sandsynligvis være i samme hus for at forstyrre det.


  • #19   12. jul 2017 Nu har jeg haft fat i Energistyrelsen som er dem der står for alt det med kommunikation via radio bølger.

    Dette er hvad han skriver:

    Goddag Danny

    Du skal have fat i Radiogrænseflade 00 032, der bl.a. dækker både 2,4 GHz RC fjernstyring samt 2,4 GHz trådløs datanet. Du kan finde den på http://www.retsinformation.dk/pdfPrint.aspx?id=184978 .

    Her står for frekvensområdet 2400 MHz-2483,5 MHz (bånd af), at den maximalt tilladte sendeeffekt er 100 mW; dog er der begrænsninger som nævnt i
    Note 9 hvor der står følgende: Tilstrækkelige spektraldelingsteknikker, f.eks. Listenbefore-Talk
    eller Detect-And-Avoid skal være implementeret i udstyret
    Samt Note 10 hvor der står følgende: Hvis der anvendes anden modulationstype end FHSS,
    er den maximale e.i.r.p. tæthed 10 mW/MHz.

    Med venlig hilsen / Best regards

    Sven Lundbech
    Civilingeniør/MSc(EE)
    Center for Tele / Centre for Telecoms

    Mobil / Cell
    +45 3392 7295
    E-mail
    svl@ens.dk

    Håber det kan kaster et klart lys over hvad sende effekten må være for de forskellige protokoller og kanaler. Ellers kan i jo selv skrive til Svend.

    Men kort sagt så gælder følgende love og regler, 2,4GHz FHSS må sende med 100mW og protokoller som ikke er FHSS må maksimalt sende med 10mW.
    5.8GHz må have en sende effekt på maksimalt 25mW som Flatfender også skriver.

    God dag til alle.


Kommentér på:
ulovlig fpv udstyr

Annonce