{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
735 visninger | Oprettet:

Jens C
Jens C
Tilmeldt:
21. mar 2008
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 17

Ingen styre-udslag. Hjælp til fejlfinding? {{forumTopicSubject}}

Efter min Thunder Tiger MT4-G3 har stået stille i 6 måneder hen over vinteren tog jeg den ud for en tur i går. Men oplevede, at der ingen respons overhovedet var når jeg forsøgte at dreje. Ingen skvirkelyde fra styreservoen. Intet lile forkrøblet forsøg fra styreservoen på at dreje. Bare ingen respons.

Jeg tænker det måske kunne være en opsætningsfejl, men kan ikke lige se hvad det kan være.

Og ellers vil jeg gerne have råd til hvordan jeg fejlsøger.
Det kan jo potentielt være i fjernbetjeningen at fejlen ligger. Det kan være i radiomodtageren fejlen ligger. Og det kan være styreservoen der er stået af.

- Er det typisk med ingen lyd, ingen respons overhovedet, når en styreservo går i stykker?

- Kan man teste en styreservo ved at sende strøm i 2 af de 3 ledninger?

- Kan man teste udgangen til styreservo på radiomodtageren?

- Eller hvad er de gode fifs til at fejlsøge i sådan en situation.

Den bind'er godt nok. Jeg kan give throttle, brake, reverse uden problemer. Men ingen respons til styring.

Råd til hvordan der fejlsøges modtages meget gerne.

Remote: ACE RC Cougar GP3
Reciever: ACE RC TRS403ss
Steering Servo: ACE RC DS1510

Mvh
Jens


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ingen styre-udslag. Hjælp til fejlfinding?
  • #1   27. mar 2018 Hvis du har en anden sender og modtager sæt servoen til det og strøm og binde, og se om den virker på det system, gør den ikke, er den stået af.
    Men ved ikke om du har flere biler, og derved anden sender og modtager.
    Men er der overhoved ingen strøm til servoen, eller modstand når du prøver at dreje hjulene med hænderne, når bilen er tændt, og ledninger sidder rigtigt i modtageren, ja så er servoen nok stået af.


  • #2   27. mar 2018 sæt din styre servo over i din throttle udgang og gas servo i din str udgang så kan du se om det er modtager eller din servo der er problem med

    og du er sikker på at der er strøm på batteriet


  • #3   27. mar 2018 Ja sådan er det selvfølgelig nemmere Kuno. : )
    Vidste bare ikke om det var en batteri bil, eller benzin eller nitro.
    Det læste jeg ikke lige.


  • #4   27. mar 2018 mt4 er en nitro og selvom det var en batteribil kan man lave dette trick, man skal bare lige løfte bilen så den ikke stikker af hvis man give drejer

  • #5   27. mar 2018 MTA4 G3 kører på el;-)

  • #6   27. mar 2018 Nu vi snakker dette, har en hpi troophy flux truggy, jeg gerne vil sætte gyro på fra spektrum, men når jeg sætter det til larmer original servoen.
    Men tager jeg en anden kvalitets servo frem er der ingen problemer. Men servoen der virker er kun på 4,5 til 6 v spørgsmålet er så om den vil kunne holde til det i længden. ?


  • #7   27. mar 2018 @ Bjarne L my bad var ikke klar over at den var kommet på el. smiley

  • #8   27. mar 2018 pyt ville bare nævne det Kuno smiley

  • #9   27. mar 2018 Lenny hvis det er original ESC'en der sidder på ( http://www.hpiracing.com/en/part/101712) så har du ikke noget problem. Dens BEC (strømkredsløbet til modtager og servo) har et output til servo og modtager på 6v, 1,5A.

    Det der KAN være problem der, er hvis man putter en alt for stærk servo på - så kan den tage mere end 1,5A når du drejer, og så kan man få det der hedder "brownout" hvor den "dør" eller reagerer akavet et par sekunder, og så kører igen. Hvis man oplever det, så har man en for kraftig servo på en for svag BEC.


  • #10   27. mar 2018 Det er lidt omvendt, det er okay når jeg køre med normal modtager spektrum system.
    Og org servo.
    Skifter jeg så til spektrums avc system, larmer servoen lidt og laver det du beskriver, tager jeg så en anden god servo som kun tager op til 6v normalt. Er der overhoved ingen problemer og det virker fejlfrit.
    Men kan servoen mon blive ved med at holde til de flere volt er det ik 7,4.
    Og undre mig over deres org servo ikke vil/kan samarbejde med gyro modtageren.
    Håber det er forståeligt.


  • #11   27. mar 2018 Hej Lenny, din post er fint forståelig. First thing first:

    Der kommer 7.4 v eller rent faktisk 8.4 volt ind i ESC'en fra 2S LIPO ja. Men inde i ESC sidder et lille kredsløb/en chip, der hedder BEC, der videresender strøm i det tynde kabel du sætter i modtageren, til modtager og servo. Den originale ESC til din bil, sender kun 6v, 1.5 ampere, videre den vej. De fulde 8.4 v, og mange flere ampere, fiser ud i motoren via det "store" kredsløb, som resten af ESC'en egentlig er.

    Det vil sige, at du ikke behøver at bekymre dig om spændingen til servoen, for den overstiger aldrig de 6 volt. Der findes BEC'er der sender flere volt videre, men det er ikke i din ESC. De kan tilkøbes og loddes på for at få mere strøm eller spænding til modtager og servo, hvis man vil det, men det har jeg ikke selv prøvet.

    Hvorfor den originale servo ikke arbejder godt sammen med Spektrums AVC-system, ved jeg ikke. Enten er det et digital/analog problem, eller noget andet lavpraktisk, som at den ikke får ampere nok (fordi AVC-systemet tager mere strøm end en simpel modtager pga indbygget gyro eller sådan noget).

    Der findes et system der hedder en "glitchbuster" du kan overveje at prøve - det er en kondensator, man sætter i en ledig port på modtageren. Den oplades med strøm, når bilen ikke laver så meget, og afgiver så strøm, når bilen får en spidsbelastning.

    Eller du kan konkludere, at ESC/servo/AVC-systemet tilsammen ikke er optimalt, og skifte en af komponenterne, som så kan bruges i en anden bil smiley

    Hvis der er andre herinde der har ideer der er bedre så byd endelig ind. Jeg påstår ikke at jeg er en guru her, så Lenny du skal bare tage det som ideer, og bruge det du kan, og smide resten ud.


  • #12   27. mar 2018 Tusinde tak Jakob.
    Det er meget meget fint forståligt, det er godt at vide at den servo jeg vil sætte i i stedet for originalen ikke tager skade, så vil jeg tage en af mine savox servoer i stedet for, hvis de også virker.
    Så tak for en god forklaring, og jeg blev en hel del klogere. : )
    Tusinde tak for hjælpen
    Vh. Lenny.


  • #13   3. apr 2018 Hej Jens

    Nok en mere fremadrettet løsning. Men en servotester, burde hurtigt kunne afgøre om det i er servoen problemet ligger.

    Servotestere kan man få helt ned til 2-3 US$ i Kina. Min erfaring med disse modeller er dog at centreringsfunktionen, ikke er helt perfekt. Men både manuel og auto fungerer fint nok til test af en servo.

    Bh
    Carsten


  • Jens C
    Jens C Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 17
    #14   24. apr 2020 Hvis andre skulle finde historien kan jeg fortælle, at det endte med at jeg satte en ny servo på, og så kørte det hele igen. Så den oprindelige servo må have stået af uden det var under brug.

Kommentér på:
Ingen styre-udslag. Hjælp til fejlfinding?

Annonce