{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.439 visninger | Oprettet:

Bazooka Pro - dag 1 & 2 {{forumTopicSubject}}

Bazooka Pro

Så kom jeg endelig i gang med min Bazooka Pro buggy. Det er ca.10år siden, jeg sidst købte mig en nitrobil. Den gang var det en onroad (Thunder Tiger tror jeg nok) og den kom faktisk aldrig ud at køre! Jeg kendte ingenting til nitro dengang, og hver gang jeg troede at jeg var klar, var der noget der raslede løst og blev væk! Jeg vidste ikke hvad Loctite var dengang smiley

Så det endte med at jeg opgav smiley

Nå, men nu skulle det så være igen. Jeg har læst forumer og manualer tynde, for at være så godt rustet som man nu kan, uden at have en erfaren gut ved sin side. Det er en fantastisk hjælp, når man gerne vil prøve selv. Jeg kendte dårligt nok til internettet, da jeg købte min første nitro smiley

Jeg fandt en stor øde P-plads hvor jeg ville køre den til. Denne gang havde jeg givet alle skruer Loctite, så forberedelserne var i orden. Der blev fyldt 16%nitro på, og overraskende for mig, startede den med det samme smiley Jeg havde regnet med lidt bøvl i hvert fald, men nej, den startede fint! Den stod meget ujævnt i tomgang pga den fede blanding, og den gik også ud, bare jeg rørte gassen uden glødestarter på, så den fik lov at stå 2 tanke i tomgang. Derefter skruede jeg blandingen en anelse tyndere, og begyndte at køre forsigtigt rundt. Den kørte fint og efter nogle minutter kunne jeg accelerere nogenlunde uden at den gik ud. Efter 5-6 tanke måtte jeg lige prøve et lille hop på 20-30cm i højden smiley Det klarede den meget stabilt og landede på alle 4 hjul. Godt nok klaskede bunden i asfalten, da den landede, men måske jeg kan justere fjedrene lidt hårdere. Alt i alt en succesoplevelse på dag 1 smiley

På dag 2 ville jeg gerne finde et sjovere sted end asfalt, så det blev et rimeligt stort og jævnt areal med fint grus. Igen startede den fint og jeg kørte et par minutter og målte så temperaturen. Til min overraskelse var den helt oppe på 145°! Dagen før lå den pænt på ca.110° hele tiden. Jeg skyndte mig at slukke. Jeg var sikker på at blandingen ikke var for tynd, men for at være helt sikker, fik den en kvart omgang ud på hsn. Da jeg skulle starte igen, fik jeg druknet motoren, så jeg ville gøre som jeg har læst mig til at man skal, nemlig at tage gløderøret ud og så trække 10-20 gange i starteren.

Her kom så det første problem med bilen. Der var jo kommet grus og sand ned i køletoppen og da jeg løsner gløderøret, rasler noget af skidtet ned i cylinderen! Pis! Det var så slut for kørsel den dag. Jeg pakkede sammen og tog hjem for at skille motor ad og rense. Det gik også fint, tror jeg. Jeg fik renset det hele, men har så ikke haft tid at køre igen, så jeg ved ikke om den har taget skade!

Er der nogen måde at undgå dette uheld? Man kan jo ikke dække køletoppen til, da den så ikke får køling. Er der en anden måde at få nitroen ud, hvis man har druknet motoren?

Nå, men det var et par ord om min start i rc-nitro verdenen smiley I kan se bilen her. Flere billeder kommer!

http://www.rcgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16053&ipc=60504


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bazooka Pro - dag 1 & 2
  • #1   12. maj 2007 Så fik jeg tid til at starte bilen igen. Den startede uden problemer, så det var en god ting. Jeg har nu skiftet til 25%nitro og skiftet gløderør også (OS #8).

    Men nu er problemet så, at den kører alt for varmt! Den kommer op på små 130° allerede i tomgang, og efter ½-1 minuts kørsel er den oppe på 145-150°. Jeg prøvede et par gange, hvor jeg lod den køle ned imellem, og en enkelt gang var den helt oppe på 165°! Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor den går så meget op i temperatur mellem dag 1 og 2. Den eneste jeg ændrede, var at sætte ny benzinslange på med et filter på.

    Nå, men så turde jeg ikke mere og pakkede sammen! Jeg oprettede en anden tråd herinde( http://www.rcgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=26288 ), for at høre om andre havde foreslag, og blev anbefalet at bruge et koldere rør (OS A5), så det vil jeg prøve.

    Jeg er nybegynder, og regnede da heller ikke med at få en helt problemfri start i nitro-verdenen, men det er da lidt irriterende, når man ikke aner hvad er galt :-0


  • #2   13. maj 2007 Så har jeg været ude at køre igen smiley Denne gang med Sidewinder 25%nitro og et OS A5 gløderør, og denne gang blev den ikke for varm. Nærmest modsat! Den lå på 80º i tomgang og kom op på 105º efter kørsel. Men jeg kørte også med meget fed blanding, så den kommer nok op på god arbejdstemperatur når jeg har finjusteret. Det var bare så pissekoldt, at jeg pakkede sammen og kørte hjem, før jeg egentlig var færdig! Hænderne rystede så meget til sidst, at jeg ikke kunne styre præcist smiley

    En stor tak til “power is nothing without control”, der kom med foreslaget, at køre med sidewinder fuel og koldere rør. Tror det er det, der fik min motor ned på ordentlig temperatur. Han nævnte også, at for lille kompresion også gør motoren varmere, så jeg rensede kontaktfladen mellem gløderør og motor ekstra gang, og spændte røret lidt strammere end sidste gang. Det har måske også hjulpet.

    Og, nej hvor bazookaen er en fed bil! Kører skide godt, og jeg fik endda lavet en 5-6-7 dobbelt sidelæns salto (ikke med vilje ;-)), og der skete ingenting med bilen. Landede på hjulene og kørte videre smiley




Kommentér på:
Bazooka Pro - dag 1 & 2

Annonce