{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.553 visninger | Oprettet:

Hvor fladt må man køre batteriet?? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Som jeg skriver i emne feltet, så er jeg lidt i tvivl om hvor fladt man må køre et batteri.

Har en E-Revo 4WD Monster, og jeg køre med nogle 8,4 volt NIMH, 3000 MAH.

Ved at man skal have afladt batteriet så meget som muligt inden det lades op igen.
Da det "husker"

Men må køre batteriet så fladt, at bilen begynder at køre betydelige langsommere??
Eller??

Har dog ikke gjort det smiley

Håber at i kan hjælpe.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor fladt må man køre batteriet??
  • #1   13. jun 2010 Det gør ingenting med dit batteri, men med lipo gør det..

  • #2   13. jun 2010 nimh batterier skal køres helt døde næsten til bilen ikk flytter sig mere det er kun lipo batts der tager skade af fuld afladning

  • #3   13. jun 2010 Nimh batterier behøves ikke at skulle køres helt flade...

  • #4   13. jun 2010 Nåå, så var det, det med de Lipo batterier jeg kunne huske.

    Jamen så mange tak for det.... smiley

    Blev jo hurtigt afklaret...


  • #6   13. jun 2010 lige et tillægs spørgsmål

    hvor fladt (volt pr celle) må man køre et lipo batteri


  • #7   13. jun 2010 Søren
    jeg ville som absolut minimum gå ned på 3V/cell, gerne noget højere. mener mine buzzere står på 3,2-3,3V pt.


  • #8   13. jun 2010 i tager lidt fejl gutter... Nimh batterier har altså IKKE godt af at blive kørt totalt tørre for strøm.. og køre til bilen dårligt flytter sig mere har motoren heller ikke godt af! man brænder kommutatoren/kullene når den køres helt i stå. nimh batterier er ikke så følsomme som de gamle cadium batterier men at køre dem helt flade vil jeg ikke gøre med mine batterier.

  • #9   13. jun 2010 ja, det med afkøling af batteriet inden det må lades igen var jeg klar over...

    Men hvordan finder man lige ud af, hvor mange voldt der er tilbage på cellerne???
    Spørg nok dumt, men ved det ikke smiley


  • #11   14. jun 2010 Der findes ikke dumme spørgsmål..
    Kun dumme svar..

    Nimh batterier kan tåle større afladning end lipo.. Men..
    Jeg ville nu stadig ikke aflade dem totalt da man risikere at få polvendt en celle, hvilket er skidt!!

    Men det er rigtigt at et nihm som bliver næsten fuldt afladt op derefter fuldt opladet virker til at have mere kapacitet.

    Det har det også.
    For hvis batteriet kun aflades halvt hver gang. Så sætter der sig sulfat på cellerne og kapaciteten nedsættes.

    Så JEG ville kører et NiMh batteri til det kan mærkes at enheden taber effekt og derefter oplade det fuldt. Så holder det længst sin kapacitet.

    Lipo derimod må ikke gå under 3,0 volt per celle under belastning, og bemærk at det vil det gøre INDEN effekttabet føles. Derfor man har lipo cut-off.


  • #12   14. jun 2010 Det gør det jo ikke ligefrem let, at finde ud af hvad man skal gøre. smiley

    Når i har jeres holdninger, men det har da givet mig nogle retningsligner som jeg kan følge smiley
    Så i skal da have tak for jeres svar.... smiley


  • #13   14. jun 2010 phønix - fordi sjat ladninger ikke er godt for nimh batterier. de har bedst af at blive afladt og ladt helt op igen. men at aflade dem totalt for strøm har de ikke godt af særlig mange gange. for eks hvis man bruger en aflade pære og glemmer at tage den fra og pæren er slukket helt. så er man næsten sikker på at det er færdigt.. til gengæld har nimh batterier bedst af at ligge næsten eller helt opladt i længere tid hvis man ikke bruger dem. det kunne de gamle Nicd batterier ikke lide.

    i dit tilfælde hvor batteriet bliver bedre og bedre efter et par af- og opladninger er det klart, fordi batteriet bliver frisket op igen, hvis det har ligget længe.



  • #14   14. jun 2010 natascha V - der er ikke det store at være i tvivl om. kør bilen tør for strøm, men ikke så den er lige ved ikke at trække hjulene rundt. og lad batterierne op igen så snart de er helt kolde. mere behøver du ikke til husbehov.. : )

Kommentér på:
Hvor fladt må man køre batteriet??

Annonce