1.161 visninger
|
Oprettet:
Pinion/Spur guide ? {{forumTopicSubject}}
Vil hører om der ikke er en der vil give mig basics inden for Pinion/Spur.
Hvis vi snakker højt og lavt antal tænder hvad vil følgende så gøre ved acceleration og tophastighed ?
Spur/Pinion:
Lav/lav = ?
Lav/høj = ?
Høj/lav = ? (Forskel på lav/høj vs. Høj/lav ?)
Høj/høj = ?
Og hvad skal man bruge til en drifter ?
okt 2007
Følger: 45 Følgere: 54 Emner: 2 Svar: 261
lav/høj = høj fart, men dårligt optræk
høj/lav = lav fart, men godt optræk
høj/høj = medium fart (giver i de fleste tilfælde samme hastighed som lav/lav).
Gearing til alle biler (også drifter) afhænger af hvilken motor man bruger. Burde også stå i manualen.
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
Undskyld jeg lige må rette dig, men det du skriver er nok lidt for teoretisk
Virkeligheden er lidt anderledes.
Spur/Pinion:
lav/lav = Tandhjulene vil sansyndelig ikke kunne nå hinanden.
lav/høj = høj fart, men dårligt optræk
høj/lav = lav fart, men godt optræk
høj/høj = Der vil sandsynligvis ikke være plads til tandhjulene.
Dividerer du Spur med Pinion med hinanden, for du et tal, f.eks 70 / 20 = 3,5.
3,5 er altså gearingsforholdet mellem Spur/Pinion.
Jo højere tallet er, des lavere er gearingen (jeg ved godt det lyder åndssvagt
Men højere tallet er, des flere omdrejninger skal motoren snurre rundt før hjulene har drejet en omdrejning, derfor ”Lav gearing”.
Vil du ha´ total gearingen i din vogn, skal du dividere diffhjul og spidshjul med hinanden, og derefter gange tallet med det tal du fik fra Spur/Pinion.
F,eks (Spur/Pinion) x (Diffhjul/Spidshjul) = Total gearing.
F,eks (39/13) x (70/20) = 10,5.
Dette er bare et eksempel, håber du for noget ud af det
jul 2007
Følger: 25 Følgere: 24 Emner: 44 Svar: 847
jun 2004
Følger: 13 Følgere: 12 RC-enheder: 1 Emner: 11 Svar: 41
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
jun 2004
Følger: 13 Følgere: 12 RC-enheder: 1 Emner: 11 Svar: 41
nu ikke grine alt for højt vel drenge
maj 2009
Følger: 26 Følgere: 34 RC-enheder: 16 Emner: 28 Svar: 503
jun 2004
Følger: 13 Følgere: 12 RC-enheder: 1 Emner: 11 Svar: 41
... for at forsætte mit spørgsmål, hvad så hvis han nu har forskellige T på forrest og bagerst
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
Jeg har aldrig påstået at der altid er den samme gearing for og bag
Jeg har f.eks selv kørt med opgearing på for hjulene på mine off-roadere for at forbedre styreegenskaberne.
Og så er der selvfølgelig dem der gør det modsatte med deres driftere
I bægge tilfælde er der så to total gearinger
jun 2004
Følger: 13 Følgere: 12 RC-enheder: 1 Emner: 11 Svar: 41
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
Opgearing og nedgearing er det samme som høj og lav gearing
Og før i tiden var der mange der opgearet forhjulene på deres off-roadere, så furhjulene nemmere kunne trække vognen rundt i svingene.
Der er til gengæld en del der opgeare baghjulene på deres driftere, så baghjulene køre hurtigere rundt end forhjulene for at få vognen til at skide mere ud med røven
okt 2007
Følger: 45 Følgere: 54 Emner: 2 Svar: 261
Når jeg skifter gearing på mine biler, så er højest pinionen jeg skifter. Resten er sgu lige meget.
jun 2004
Følger: 13 Følgere: 12 RC-enheder: 1 Emner: 11 Svar: 41
Tror sku jeg er nogenlunde med på det nu
Cheers
jul 2007
Følger: 25 Følgere: 24 Emner: 44 Svar: 847
Men ellers mål temp efter et par min. Gør jeg altid på nye baner hvis jeg er i tvivl, mine motorer ligger ca 70-85 grader, og ikke højere. Men husk en for lav gearing kan også gøre din motor for varm.
jun 2004
Følger: 13 Følgere: 12 RC-enheder: 1 Emner: 11 Svar: 41
jan 2004
Følger: 84 Følgere: 80 RC-enheder: 6 Emner: 66 Svar: 542
Hvis du ikke har manualen er den her.
http://www.tamiya.com/english/rc/rcmanual/trf416we.pdf
Og et hurtigt link til alle manualer.
http://www.tamiya.com/english/rc/manuals.htm
jun 2004
Følger: 13 Følgere: 12 RC-enheder: 1 Emner: 11 Svar: 41
maj 2009
Følger: 26 Følgere: 34 RC-enheder: 16 Emner: 28 Svar: 503
http://www.scriptasylum.com/rc_speed/top_speed.html
Der er mange diskussioner omkring om den regner rigtigt, men der er ihvertfald lagt en masse gear og diff ratio ind og så kan man jo selv taste sine pinion/spur og se hvad det gør ved hastighed.
Man skal jo også tænke på at ved lav spur/høj pinion opstår der stor belastning af evt. gearkasse og der er også høj varmeudvikling på motor/esc pga ampere forbrug. Sauron L. jeg mente det i bedste forstand
Pinion/Spur guide ?