{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.161 visninger | Oprettet:

Pinion/Spur guide ? {{forumTopicSubject}}

Vil hører om der ikke er en der vil give mig basics inden for Pinion/Spur.

Hvis vi snakker højt og lavt antal tænder hvad vil følgende så gøre ved acceleration og tophastighed ?

Spur/Pinion:
Lav/lav = ?
Lav/høj = ?
Høj/lav = ? (Forskel på lav/høj vs. Høj/lav ?)
Høj/høj = ?

Og hvad skal man bruge til en drifter ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pinion/Spur guide ?
  • #1   2. aug 2011 lav/lav = medium fart
    lav/høj = høj fart, men dårligt optræk
    høj/lav = lav fart, men godt optræk
    høj/høj = medium fart (giver i de fleste tilfælde samme hastighed som lav/lav).

    Gearing til alle biler (også drifter) afhænger af hvilken motor man bruger. Burde også stå i manualen.


  • #2   2. aug 2011 Jan L
    Undskyld jeg lige må rette dig, men det du skriver er nok lidt for teoretisk smiley
    Virkeligheden er lidt anderledes.

    Spur/Pinion:
    lav/lav = Tandhjulene vil sansyndelig ikke kunne nå hinanden.
    lav/høj = høj fart, men dårligt optræk
    høj/lav = lav fart, men godt optræk
    høj/høj = Der vil sandsynligvis ikke være plads til tandhjulene.

    Dividerer du Spur med Pinion med hinanden, for du et tal, f.eks 70 / 20 = 3,5.
    3,5 er altså gearingsforholdet mellem Spur/Pinion.
    Jo højere tallet er, des lavere er gearingen (jeg ved godt det lyder åndssvagt smiley
    Men højere tallet er, des flere omdrejninger skal motoren snurre rundt før hjulene har drejet en omdrejning, derfor ”Lav gearing”.

    Vil du ha´ total gearingen i din vogn, skal du dividere diffhjul og spidshjul med hinanden, og derefter gange tallet med det tal du fik fra Spur/Pinion.
    F,eks (Spur/Pinion) x (Diffhjul/Spidshjul) = Total gearing.
    F,eks (39/13) x (70/20) = 10,5.

    Dette er bare et eksempel, håber du for noget ud af det smiley



  • #3   2. aug 2011 Tit står intern gearing i manualen, så er du fri for den udregning som hedder diffhjul/spidshjul.

  • #4   2. aug 2011 Hvad er diffhjul og spidshjul så. Er ret nOOb og er først ved at sætte mig ind i alt teknikken nu her. Hvad er det på min 416er, og hvad er det på min evoIII ?

  • #5   2. aug 2011 Diffhjulet er det store tandhjul der sider midt imellem forhjulene eller baghjulene, og spidshjulet er det tandhjul der trækker på diffhjulet smiley

  • #6   2. aug 2011 allrighty... så man har altid samme T på diffhjulene for og bag ?

    smiley nu ikke grine alt for højt vel drenge smiley


  • #7   2. aug 2011 Her er ingen der griner-men sikkert mange der læser med!! Giv den gazzss Sauron L!

  • #8   2. aug 2011 hehe tak smiley måske mange der sidder og tænker det her, bare ingen der tør skrive det smiley

    ... for at forsætte mit spørgsmål, hvad så hvis han nu har forskellige T på forrest og bagerst smiley


  • #9   2. aug 2011 Thomas B
    Jeg har aldrig påstået at der altid er den samme gearing for og bag smiley
    Jeg har f.eks selv kørt med opgearing på for hjulene på mine off-roadere for at forbedre styreegenskaberne.
    Og så er der selvfølgelig dem der gør det modsatte med deres driftere smiley

    I bægge tilfælde er der så to total gearinger smiley



  • #10   2. aug 2011 arrghhh... Dansk tak smiley for begyndere smiley

  • #11   2. aug 2011 Hæ Hæ.
    Opgearing og nedgearing er det samme som høj og lav gearing smiley
    Og før i tiden var der mange der opgearet forhjulene på deres off-roadere, så furhjulene nemmere kunne trække vognen rundt i svingene.

    Der er til gengæld en del der opgeare baghjulene på deres driftere, så baghjulene køre hurtigere rundt end forhjulene for at få vognen til at skide mere ud med røven smiley


  • #12   2. aug 2011 Min beskrivelse var sgu da til at forstå! Din (Sauron) er virkelig ude i de fysiske yderrammer smiley

    Når jeg skifter gearing på mine biler, så er højest pinionen jeg skifter. Resten er sgu lige meget.


  • #13   2. aug 2011 Jeg forstår godt Sauron smiley og jeg er ingen ørn til det, så det er vel et kvalitetsstempel i sig selv smiley

    Tror sku jeg er nogenlunde med på det nu smiley

    Cheers


  • #14   2. aug 2011 En 416x er 2.055 i intern gearing, om en 416 er det samme tror jeg, men det står ihvertfald i dens manual, den anden kan jeg ikke hjælpe med. Inden det var så moderne med total gearing for mit vedkommende så passer det nogenlunde hvis bilen render ud en meter før på den længste langside på en bane.
    Men ellers mål temp efter et par min. Gør jeg altid på nye baner hvis jeg er i tvivl, mine motorer ligger ca 70-85 grader, og ikke højere. Men husk en for lav gearing kan også gøre din motor for varm.


  • #15   2. aug 2011 Nogen der ved hvor jeg finder standard gear ratio på min TRF416we ? har fundet den på min EVOIII men kan ikke liiiiiiige finde det for 416we'eren....

  • #16   2. aug 2011 Det står øverst på side 20 i manualen 2,055, det samme som 416X.
    Hvis du ikke har manualen er den her.
    http://www.tamiya.com/english/rc/rcmanual/trf416we.pdf
    Og et hurtigt link til alle manualer.
    http://www.tamiya.com/english/rc/manuals.htm


  • #17   2. aug 2011 yes, jeg nåede liiiiige præcis selv at finde en pdf-manual og finde det smiley men tak alligevel smiley

  • #18   3. aug 2011 prøv evt. denne top speed calculator;
    http://www.scriptasylum.com/rc_speed/top_speed.html

    Der er mange diskussioner omkring om den regner rigtigt, men der er ihvertfald lagt en masse gear og diff ratio ind og så kan man jo selv taste sine pinion/spur og se hvad det gør ved hastighed.
    Man skal jo også tænke på at ved lav spur/høj pinion opstår der stor belastning af evt. gearkasse og der er også høj varmeudvikling på motor/esc pga ampere forbrug. Sauron L. jeg mente det i bedste forstand smiley


Kommentér på:
Pinion/Spur guide ?

Annonce