{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.517 visninger | Oprettet:

HPI Baja 5B for nybegynder ? {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Så skete det, som jeg længe har fantaseret om.
Jeg har i flere år ønsket mig en Hpi Baja 5B, men har ikke villet købe en brændstof bil, da jeg tidligere har haft en RexX. Den solgte jeg ret hurtigt, da jeg aldrig fik den til at køre ordentligt, syntes også den var enorm svær at starte. Så derfor mistede jeg totalt interessen for den.
Nu skete der så det i fredags, da jeg var ude hos en forhandler og købe min Savage XS Flux, at jeg så sådan en Baja i virkeligheden for første gang smiley Wow ! Jeg var solgt med det samme, og har sovet rigtig dårligt siden, fordi jeg ikke har sådan en smiley Så nu skulle det være, og idag blev en bestilt, så med lidt held modtager jeg den i morgen.
Nu er jeg så imellemtiden kommet til at tænke på, om det er noget jeg kommer til at fortryde. Så derfor vil jeg lige stille jer et par spørgsmål.
1. Er den til at have med at gøre for en nybegynder på benzin ?
2. Kræver den meget vedligehold. Her tænker jeg på justering af motor / karburator adskillig af motor og gear for rengøring ?
3. Er den holdbar, eller knækker man nemt dele på den ved offroad ?
4. Hvordan har den det med vådt føre ?
5. Hvordan med reservedele, er de til at skaffe eller koster de spidsen af en jetjager ?
6. Skal den køres til, inden den får fuld gas ? Forhandleren snakkede om, at første gang jeg starter den op, så skulle jeg sætte den op på en klods eller et eller andet, så hjulene ikke havde kontakt. Derefter skulle jeg lade den stå i tomgang 10 min. Slukke den og lade den køle helt ned. Dette skulle jeg gentage 3 gange.
Når det så var gjort, skulle jeg køre en tank fuld, hvor jeg skiftevis gassede lidt op, uden dog at give fuld gas.
Når så alt det var gjort, så skulle den endelig være klar til fuld gas smiley
7. Sidste ting. Er der noget der skal indstilles, inden den kører ordentligt ?

Undskyld de mange spørgsmål, men det er ikke nemt med de impuls indkøb. Måtte bare eje en, da jeg syntes den er så lækker. Så jeg håber i vil bære lidt over med mig.

Glæder mig til at høre fra jer


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HPI Baja 5B for nybegynder ?
  • #1   22. aug 2012 1:ja
    2:næææ
    3: tjoooo...naaaaa
    4: ikke noget problem.
    5:alt skaffes hurtigt, men koster, upgrades der holder koster kassen x3
    6: jeg plejer at lade en ny motor blive grundig driftsvarm , den behøver ikkeret blive hævet da koblingen ikke er i indgreb i tomgang, efter 10 min ca køre jeg stille og roligt resten af tanken og en mere. Og så får den bare nogle klø:-)
    7: alm karburator indstilling hvis den skal køre optimalt. Og hvis der er blevet udskiftet udstødning ect.


    Held og lykke med din fede bil.

    Jeg havde nok valgt ss'en da man ved så meget mere om sin bil når man har samlet den fra bunden smiley


  • #2   22. aug 2012 Hejsa
    Tak for dine svar. Jeg ville også rigtig gerne have ss'n, da jeg så netop, ville ha en hel masse erfaring vedr. Samle og skille bilen ad.
    Men så ville jeg også skulle ud og købe sender plus modtager og mener også servostyring'r. Det har jeg slet ikke forstand på, og syntes også den så blev lidt for dyr smiley Ved godt jeg så ville få en større motor, samt en anden udstødning. Men ud over det er den vel ikke meget anderledes. Ved ikke engang hvor meget mere fart de 3 ekstra kubik giver ?
    Men jo, det kunne helt sikkert ha været fedt med en ss smiley


  • #3   22. aug 2012 Hej igen
    Kom lige til at tænke på, at når du siger den ikke har problemer med vådt føre.
    Betyder det så, at elektronikken er vandtæt, og at der ikke sker noget ved at køre i regnvejr og igennem vandpytter, ligesom min Savage XS Flux kan holde til.
    Vh Steen


  • #4   23. aug 2012 Rtr el er næsten altid noget skrammel smiley vandtæt er der ikke meget der er. Men du skal jo heller ikke bruge den som båd vel smiley

    Jeg køre i sne og regnvejr uden problemer ( blæser ren/tør efter brug)

    Mht ss så følger der nogle rigtig gode upgrades med
    Alu diff
    Tun udstødning
    Tun kobling
    Metal gear
    26cc motor og meget mere.

    Desuden så kan den købes rtr for 1100€ ( kun50 EUR mere end std ss)


  • #5   23. aug 2012 Men hvis du er en skovl til at lytte til en motor, og den begynder at drille med at starte, køre dårligt, ja så bliver du også træt af den her!

    Men det er en fed spand, der fylder godt og grundigt hehe


  • #6   23. aug 2012 Glæd du dig bare, rigtig sjov vil som er holdbar.

    Ved hop med bilen knækker den tit pinion skruen - køb den hærdet eller opgrader når den går itu til en Elcon.

    Men bilen er rigtig fed, og hvis du melder dig en på Hpi-bajafan.dk vil du kunne finde alt info.

    Justering af motoren kan du snildt lærer, se på bajafan


  • #7   23. aug 2012 Hej alle
    2000 tak for jeres svar. Glæder mig helt vildt til at komme igang med benz smiley

    Brian@ Fedt at den tåler sne og regnvejr, går ud fra den så også tåler en lille vandpyt. Har helt sikkert også tænkt mig, at give den en tur med kompresor´n og gøre den ren efter en omgang i sne/regn smiley
    Lyder forresten rigtigt lækkert med den SS Rtr, har du evt. Et link til den ?

    Michael@ Om jeg er en skovl til at lytte til en motor, skal jeg ikke kunne sige. Meeen, helt skidt er jeg nok ikke. Da jeg i tidernes morgen kørte knallert, kunne jeg bruge timer på at lytte, mens jeg lige justerede lidt på karb. Justere platiner osv... Bare lige for, at motoren lige kørte bedre. Skulle faktisk køre så smooth, så det kun var nødvendig at råbe bøh til knallerten, for at den startede smiley Så nej, helt skidt er det nok ikke.

    Bo@ Har fundet denne video på Youtube http://www.youtube.com/watch?v=6tMUfbQCzI8, ved ikke om den kan bruges til noget, men mener også at have set den et sted på hpibajafan.dk, hvor jeg helt sikkert også skal meldes ind smiley


  • #8   23. aug 2012 Det er samme princip Steen, så det skal du nok klare til UG smiley

  • #9   23. aug 2012 http://rc-car-online.de/shop/en/products/hpi_baja_5b_ss_rc-hpi-baja-5b-ss-kit-with-complete-rc-1-pce-so.html

    Jeg ville returnere den du har bestilt og købe denne istedet smiley du får så meget mere for pengene. udover det utroligt fede ved selv at samle smiley


  • #10   23. aug 2012 Det er absolut den bedste bil man kan få.. min kørte perfekt selvom den havde stået stille i knap et år, 2 ryk og så var den igang.. og det ENESTE jeg har skiftet er et tandhjul i styreservoen.. og den har fået klø... MASSER af klø, hop, offroad, marker, baner osv den køre overalt og holder fantastisk godt..

  • #11   23. aug 2012 MAC

    Nu skal vi ikke starte en krig, men der er mange delte meninger om hvilken bil der er den bedste smiley


  • #12   23. aug 2012 Brian@ Det er sgu fristende med den SS, og har fået at vide, at hvis jeg sætter en modtager som den jeg har i min Savage i http://rcfun.dk/product/105383-hpi-rf-40-receiver-24ghz3ch-2906/ så kan jeg bruge senderen til min Savage til dem begge. Dog ikke på samme tid smiley
    Der er bare et par ting der skræmmer mig med den.
    1. Kan se karossen ikke er malet, og da jeg ikke lige kender en der kan gøre det. Så vil jeg risikere, at stå med gennemsigtig eller ensfarvet karos (Lidt kedeligt)
    2. Kan ikke finde ud af, om der også skal købes bremse og gas servo, hvis jeg køber den herhjemme. Feks. Hos Holte model-hobby.
    3. Er lidt bange for, at det måske er for stor en opgave. Selvom det kunne være så fedt at lære sin bil at kende helt fra bunden smiley


  • #13   23. aug 2012 Du vil blive glad for at bygge din egen, og SS er at foretrække grundet upgrades. Du har dog også en dyrere bil inden du er færdig.

    Har du alternativt overvejet en brugt SS, de kan ofte købes til rimelige penge, og ofte med de gode upgrades.

    Vedr modtager er en 3 kanals en fordel, så kan du få killswitch på, som sikre dig mod en bortløbende bil smiley


  • #14   23. aug 2012 Hej igen alle

    Endnu engang tak for alle jeres konstruktive indlæg smiley
    Må nok desværre holde mig til 5B Rtr. Da SS´n bliver lidt for dyr til min pengepung smiley
    Da jeg ville skulle ud og købe alt elektroniken, samt en farvet karos. Så lige pludselig snakker vi jo 9 af de lange i stedet for 7.
    Er dog træt af at det ikke bliver ss, da det kunne ha været fedt selv at samle bilen fra bunden. Samt de bedre dele.
    Men syntes bare det bliver en kende for dyrt desværre. Men er sikker på, den nok skal bringe glæde alligevel.

    Bo@ Har det bedst med at købe nyt, da jeg er bange for at få noget der er kørt i smadder.

    Brian@ Ved godt den du har linket til, er noget billigere end 9000,- Men ville stadig skulle ud og købe en farvet karos til 800,- Og så ender vi desværre også der.

    Håber ikke jeg skuffer nogen ud over mig selv, ved at vælge 5B RTR smiley


  • #15   23. aug 2012 Bare du ved hvad du gør så er det helt ok.

    MEN i løbet af det første år så har du indkøbt mange af de upgrades som følger med ss modellen ( diff.udstødning ect ) og så har du stadig den lille motor osv.

    Økonomisk er det tosset ikke at gå efter ss. og mht karossen.... så kør da hellere med en klar karosse end med et plast diff.

    Eller få hjælp af en af de dygtige herinde til at få malet en fed karosse. istedet for de std. der ikke er ret spændende smiley

    Kan godt være at det er svært at forstå smiley men der er virkelig intet sparet. tvært imod.

    Hvis økonomien ikke tillader det lige nu . Så ville jeg vente en md. smiley

    //Brian


  • #16   23. aug 2012 Du skuffer da bestemt ikke nogen,den skal du nok blive rigtig glad for,og med tiden vil du også lære den godt og kende:-)tillykke herfra

  • #18   23. aug 2012 Den kommer nok til at blive billigere i DK (9495,-)

  • #19   23. aug 2012 ja, men bare for at vise bilen, det er ikke alle sider der giver lige god info..

  • #20   23. aug 2012 Enig

  • #21   23. aug 2012 hvorfor bestiller du den ikke som el det har de jo lavet nu

  • #22   23. aug 2012 Tillykke det kommer du ikke til at fortryde kun vis du sælger den smiley det gør jeg hvertifald....
    du for meget holdbarhed for pengene med bajaen men alt med måde self....


  • #23   24. aug 2012 Hej alle

    Så kom de store dag, hvor jeg fik startet bæstet op. Wow !!!! Det var alt det jeg havde drømt om ved en benzin bil. Nem at starte, og så bare det brøl den gav efter få træk. Kæft hvor var det fedt ! Undskyld entusiasme, men er bare helt oppe at køre over det smiley
    Men men men, alt skal jo ikke være lyserødt. Syntes ikke den bremser ret godt, dette syntes jeg så at kunne se i manualen, at jeg skulle kunne justere med sådan en fingerskru der sidder bagpå, på en stang som går ned til gas servo'n. Problemet er bare, at jeg overhovedet ikke kan skrue på den smiley Så pt er den eneste måde jeg kan få den til at bremse bedre på, ved at skrue på thrutle knappen på min sender. Men det er jo ikke ok, dan den jo så bare ikke tager ret meget gas.
    Håber i forstår hvad jeg mener, og at der er en der kan hjælpe mig. Tør nemlig ikke at gå ud og give den fuld gas efter brake in, da jeg aldrig vil få den stoppet igen, før efter en 40-50 meter, eller et eller andet der står i vejen.


  • #24   24. aug 2012 Skil så meget ad at du kan se hvordan bremsen virker. Og juster den så godt du kan.

    Men en ls bil bremser elendigt med std bremserne ;-(


  • #25   25. aug 2012 Du skal ikke købe den udstødning der sider på en SS den larmer og giver intet

  • #26   25. aug 2012 Hej Claus
    Det var lige præcis det de også sagde til mig ved FG-Hobby smiley
    Så derfor endte jeg ud med 5B uden s'r. Da der så efter hvad de sagde så kun var motor til forskel, og den gav heller ikke ret meget ift. 23CC
    Mistede jo godt nok muligheden for at samle selv, men det overlever jeg nok. For det er fanme en fed bil smiley


  • #27   25. aug 2012 Er der forresten en venlig sjæl, der kan sige mig. Om både det inderste og det yderste filter på motoren skal have filter olie ? Er klar over det inderste hvide skal, men er i tvivl med det yderste mørke :-\

  • #28   25. aug 2012 Jeg vil meget anbefale dig en elektronisk killswitch failsafe, hvis du har 3 kanaler på din sender. FG-Hobby har en: http://www.fg-hobby.dk/killswitch-failsafe.htm

    Med den kan du få motoren til at slukke i nødstilfælde, f.eks. hvis strømmen forsvinder fra batteriet, eller hvis gasservoen sætter sig eller lignende.


  • #29   25. aug 2012 Opret dig her og du får al den hjælp du har brug for


    http://www.hpibajafan.dk/smf/index.php


  • #30   25. aug 2012 Filterolie på det inderste, det tager alt det fine støv, den yderste tager det grove og kan blæses rent med trykluft.
    Og ja killswitch er et must for at få sikkerheden i top.
    Nye bagdæk er heller ikke en tosset ide smiley


  • #31   25. aug 2012 nu kan je ikke huske om det er en fjeder der sider på
    bremse pinde ved den fingerskrue vis det er det så skift på
    guds skyld det ud med et stykke benzin eller tryklufts slange
    eller ville det være en god ting at gå på hpibajafan.dk for der er
    så mange tips og tricks derinde med hensyn til hvad du selv kan lave
    af forbedringer plus guides til upgrades


  • #32   25. aug 2012 Hej
    Martin & Bo@ Der er jo indbygget failsafe i den nye version 2.0 som jeg har. Skal jeg så stadig killswitch ?

    Claus H@ Har allerede meldt mig ind smiley

    Claus * KRCR *@ Jo der er godt nok en lille fjeder på pinden foran fingerskruen. Mener du jeg skal fjerne den, og erstatte med et stykke slange på samme længde ?

    Må hellere læse lidt inde på hpibajafan.dk, for at se om jeg kan lære nogle gode fif smiley


  • #33   25. aug 2012 Den failsafe du har i modtager er også god, absolut, men den afbryder ikke motoren. Hvis gasservoen sætter sig f.eks. eller hvis strømmen ryger har den ingen effekt. Hvis du monterer den killswitch failsafe der er linket til, og strømmen ryger, vil den kortslutte tændingen og motoren stopper, fuldstændig som hvis du havde trykket på killswitchen på motoren selv.

  • #34   26. aug 2012 Hej Martin, ok det var nok ikke helt dårligt med sådan en så.
    Har faktisk tænkt flere gange på hvad der ville ske, hvis batteriet i bilen lige pludselig gik død. Vil den indbyggede fail safe så tage over, eller skal jeg der bruge den kill switch der links til ?


  • #35   26. aug 2012 Den indbyggede failsafe er som al elektronikken i bilen, 100% afhængig af batteriet så hvis det går dødt uden killswitch failsafen i bilen er det ikke godt at sige hvad der vil ske. Det du kan med den, der er indbygget i modtageren, er at programmere den til at bremse bilen. Det vil den så sandsynligvis gøre hvis signalet fra senderen forsvinder, hvis batterispændingen er lav osv. osv. Killswitch failsafe kan reagere på de samme ting men den bremser ikke bilen, den slår bare tændingen fra så motoren stopper. Du kan f.eks. kombinere dem sådan at motoren stopper og bilen bremser.

  • #36   26. aug 2012 Husk nu at failsafe skal stå til centerstilling eller lille udslag i bremse! Mange stiller til max bremseudslag, det betyder en servo der skal trække fuld kraft fra den slår til failsafe og indtil du ankommer til bilen (ned fra styrertårnet og hele vejen ud til "gerningsstedet". Du risikerer at brænde servoer af på denne måde.

  • #37   26. aug 2012 Steen A det er lige præcis det du skal gøre smiley med det stykke slange

  • #38   26. aug 2012 Hej Martin, Bo & Claus
    Endnu engang tak for jeres svar. Når jeg får sådan nogle fine svar, får det mig desværre også til at indse, hvor håbløs stor newbee jeg er mht RC smiley
    Aner nemlig ikke hvordan jeg skal sætte den kill switch på.
    Og det du skrive Bo, mht. At servo står til at bremse helt ved aktivering af fail safe, der kan jeg se på min, at slukker jeg for sender. Ja så bremser bilen max, og servo står og brummer helt vildt. Men hvordan jeg ændrer det, det ved jeg desværre heller ikke.
    Kan godt være jeg bare skal kaste mig over en af de biler man havde som barn, i ved dem hvor der sad en ledning i, som gik op til et håndtag. Hvorpå der så var 2 knapper og et rat smiley
    Føler mig total lost ligenu


  • #39   26. aug 2012 Jeg er også en total newbie på mange områder inden for RC. Det gode ved er sted som det her er, at man kan få råd og vejledning hvis blot man spørger. Så spørg blot!

    Brug også Google. Der er mange gode råd på nettet.


  • #40   26. aug 2012 @ Steen.

    Prøv at bruge nogle aftener på hhv. hpibajafan og lsforum og læs dig skiløjet i problem stillinger, det vil hjælpe dig rigtig meget.

    Og hvis du vil have fuld forståelse af din bil. så skil den ad i atomer ( ikke motoren :-)) og så samle den igen. Det vil løse rigtig mange problemer for dig i fremtiden smiley


  • #41   26. aug 2012 Hej med jer

    Ja må nok hellere til at studere smiley
    Den med "Fuck Google, ask me" kan jeg vidst ikke bruge på dette område.

    Brian@ Ja det er nok ikke en dårlig ide. Så bliver der jo lidt SS over den smiley


  • #42   26. aug 2012 ellers find en klub i nærheden af hvor du bor og så køre du ud og snakker med dem
    vi bider ikke og er altid frisk på at hjælpe


  • #43   26. aug 2012 Så blev jeg endelig færdig med break-in. 3x10 min i tomgang og derefter resten af tanke ved varieret hastighed, max halv gas. Kørselen foregik på en fodboldbane, og damm jeg glæder mig, til jeg får mine outerwears. Det halve af banens græs lå jo fanme inde under dækslet til trækstarteren smiley Og jeg havde nær aldrig fået de skide clips til det skjold under starteren på igen. De sidder godt nok på en skidt måde, må ha undersøgt om der ikke findes et mod til dem.

    Men hvor er den sjov at køre med smiley Bare lyden fra motoren er det hele værd.
    Dog skal det siges, at jeg ikke lige syntes den er optimal på græs, syntes den er rigtig glad for at vælte, hvis det går lidt stærkt, når man drejer


  • #44   26. aug 2012 Øv, er lige kommet i tanke om. At jeg jo nok bliver nødt til at køre en tank mere, med moderat hastighed. Inden den begynder at få fuld gas smiley

  • #45   26. aug 2012 husk at selvom du får outerwears på skal du stoppe engang imellem og fjerne græs
    og andet ved trækstarteren smiley


  • #46   26. aug 2012 Du skal ikke fedt gasse mere. Giv den nogle høvl smiley

  • #47   26. aug 2012 Claus@ Ok, det var jeg ikke klar over. Kan det godt ryge ind under det ?
    Spændt på at se hvordan det bliver at få på luftfilteret, syntes at have læst det skulle være lidt omstændigt


  • #48   26. aug 2012 Hej Brian

    Troede bare jeg skulle køre 2 tanke ?
    Har forresten købt noget Aspen idag, men kylling so jeg er købte jeg den blå. Så jeg selv kan mixe en 3% blanding, selvom jeg godt kan se rigtig mange kører på den røde 2%. Men når man som jeg, primært har kørt el, så lyder 1% mindre frygteligt farligt. Kald mig bare pivskid smiley


  • #49   26. aug 2012 nej det kommer ikke ind uden på den filter pose til trækstarteren for det kan sagtens resultere i at motoren bliver for varm og kan brænde af men der skal meget til
    og posen til filtret er ikke så svær at få på


  • #50   26. aug 2012 der er mange der blander selv for de stoler ikke på olie blandingen i den røde dunk
    og lidt ekstra smørelse skader ikke smiley


  • #51   26. aug 2012 Jeg har aldrig haft en motor skade på den røde aspen. Og har nok kørt 30+liter på rc maskiner. Og det samme på have maskinerne.

    Men skulle man være uheldig, af den ene eller anden grund, så er der jo ikke sket uoprettelig skade. Et cyl kit koster ca 500,- og en motor som den du har koster ca 1500,- smiley

    Så ingen grund til at være pivskid smiley



  • #52   27. aug 2012 He he Brian
    Ok, så kan det være, jeg skal igang med den røde og noget ekstrem sport smiley


  • #53   27. aug 2012 Hej Bo K
    Du skrev tidligere citat "Husk nu at failsafe skal stå til centerstilling eller lille udslag i bremse! Mange stiller til max bremseudslag, det betyder en servo der skal trække fuld kraft fra den slår til failsafe og indtil du ankommer til bilen (ned fra styrertårnet og hele vejen ud til "gerningsstedet". Du risikerer at brænde servoer af på denne måde." citat slut.
    Men how dælen do man indstiller det ???


  • #54   27. aug 2012 Øv, her gik man lige og var så glad. Men her til eftermiddag er lidt af glæden desværre forsvundet smiley
    Købte jo udelukkende en ren 5B i stedet for 5B SS, fordi jeg så ikke skulle bekymre mig om elektroniken. Men idag har jeg så fundet ud af, at jeg kun kan montere kill-switch på min. Hvis jeg går ud og køber ny sender og modtager, da man åbenbart skal bruge en 3 kanals.
    Så nu er jeg rigtig øv ! Da jeg jo så ligeså godt kunne ha købt en SS, og dermed have haft muligheden for at samle den selv. Hvilket jeg syntes kunne ha været enormt spændene, så jeg kunne ha fået et dybere kendskab til min bil. Men dum som jeg er, så sætter jeg mig ikke nok ind i tingene, da jeg desværre er den type. AT når jeg endelig har besluttet mig, så skulle jeg helst have haft det igår. Øv øv øv !!! Tror der ryger 1 stk. 3 dage gammel HPI Baja 5B til salg, næsten færdig med break-in og ingen ridser eller brugsspor. Og så køber jeg mig sgu den SS

    Hvis jeg bare beslutter mig for at købe ny sender og modtager, hvad vil i så anbefale ? Har selv kigget lidt på Sanwa MT-4 eller Spektrum DX3S DSM


  • #55   27. aug 2012 Sorry Steen smiley men du var sgu ikke særlig lydhør smiley

  • #56   27. aug 2012 Både dx3s og mt-4 er fine anlæg. Jeg ville have Futaba 3pk med i overvejelsen. Og her er der tit penge at spare ved at købe et fint brugt sæt. Som intet fejler da alle 3 er kvalitet smiley

  • #57   27. aug 2012 Nej jeg ved det Brian smiley
    Jeg skal lære at høre efter, Jeg skal lære at høre efter, Jeg skal lære at høre efter, Jeg skal lære at høre efter, Jeg skal lære at høre efter, Jeg skal lære at høre efter, Jeg skal lære at høre efter, Jeg skal lære at høre efter, Jeg skal lære at høre efter, Jeg skal lære at høre efter, Jeg skal lære at høre efter, Jeg skal lære at høre efter, Jeg skal lære at høre efter, Jeg skal lære at høre efter, Jeg skal lære at høre efter, Jeg skal lære at høre efter, Jeg skal lære at høre efter, Jeg skal lære at høre efter, Jeg skal lære at høre efter osv.........


  • #58   27. aug 2012 Skal jeg forresten skifte servo´r, hvis jeg køber ny sender og modtager ? Havde tænkt mig, at opgradere til Rhino eller Savöx når de andre går til

  • #59   27. aug 2012 Du behøver ikke at skifte servo

  • #60   27. aug 2012 Vil dog ikke sælge bilen bare for at købe en SS, du vil tabe penge på det

    Vil annbefale at opgadere dine 5B løbende hen af vejen.

    evt tjek "køb & salg reservedele" kategorien på www.hpibajafan.dk


  • #61   27. aug 2012 Htm, kommer lige til at se, at synderen til min Savage har en kanal 3 knap, samt modtageren i den har en kanal 3. I manualen står der "CH3 : For transponder or other accessories"
    Kan ikke huske, om jeg har spurgt før, men vil det sige at hvis jeg køber en modtager som sidder i min Savage http://www.hpieurope.com/piw.php?lang=en&partNo=105383 så kan jeg bruge senderen fra min Savage ?
    Beklager alle mine til tider dumme spørgsmål, men som flere af jer fantastiske personer herinde har sagt til mig. Hellere spørge en gang for mange, end en for lidt smiley


  • #62   27. aug 2012 Det kan du sagtens.

    Men inden du indkøber for meget grej til din anden RTR sender. så skal du være sikker på at du IKKE hellere vil have noget ordentligt smiley


  • #63   27. aug 2012 Det vil jeg Brian, så køber sgu noget nyt. Og jeg skal lære at høre efter smiley
    Er dog stadig i tvivl, om jeg kan bruge mine servo'r. Syntes at have set ved en af de to jeg nævnte tidligere, at den kun kunne bruges med digitale servo'r, og det ved jeg ikke om mine er


  • #64   27. aug 2012 Nogle anlæg kan køre både analog og digi servoer.

    Men mon ikke dine rtr servoer er digitale ??

    Tjek hvad de hedder og Google dem smiley


  • #65   27. aug 2012 Kender ikke indstilling af din sender med failsafe. Med futaba kan jeg hjælpe smiley

    Og personligt ville jeg råde dig til futaba 3pm eller 3pk. Spektrum er der også mange der roser, men jeg kender kun futabamodellerne selv


  • #66   27. aug 2012 Har siddet og søgt på mine servoer, men kan ikke finde ud af om de er digitale. Der er mange steder de har dem, men det er sparsomt med Info smiley

    Har også lige siddet og kigget på Futuba 4pk, den ser godt nok fin ud. Men ok 3PM-X kunne nok også godt gå an smiley


  • #67   28. aug 2012 Futaba er kanon anlæg, jeg er rigtig glad format bruge dem selv, du skal dog bemærke at løse ekstra modtagere koster 795 kr fra nye, modsat er spektrums nede på 3-400 kr.
    Men personligt ville jeg aldrig bytte mit futaba anlæg væk smiley
    Du skriver 4pk, det er fire kanals, der findes også 3 pk som er tre kanals

    Hvis du kører i en klub er det en god ide at overveje det som andre i klubben kører med, så er hjælpen altid nær


  • #68   28. aug 2012 Hej Bo
    Kører desværre ikke pt i nogen klub, men overvejer karftigt at prøve Viborg, da de ikke er så langt fra mig. Bor i Silkeborg så det er vidst den klub som er nærmest smiley

    Syntes det er voldsomt svært at vælge sender og modtager, der er jo så mange.
    Mine krav er såmænd ikke så store, da det nok bare er til lidt hygge kørsel rundt omkring, men som sgat også i klub med tiden.
    Mine krav er :

    Ordentlig kvalitet
    Skal kunne bruges til flere biler
    3 Kanaler så jeg kan få kill-switch på
    Fail safe, men går næsten ud fra det er på de fleste 2,4 GHz idag
    Lang rækkevidde, har hørt om nogen, der dårligt kan række over en fodboldbane.

    Har kigget på de her modeller. Listet billigst til dyrest.

    http://www.fg-hobby.dk/lrp-c3-stx-pro-2-4ghz-fhss.htm (Nogen der kender den ?)
    http://www.morfars.dk/rc/spektrum-dx3c-p-5545.html
    http://www.fg-hobby.dk/sanwa-mt-4-2-4ghz-med-telemetri.htm
    http://www.morfars.dk/rc/spektrum-dx3s-p-4333.html (Fordelen ved den, er at der er 2 modtager med, så jeg har jo modtager til 2 biler med det samme. Den ene modtager er til telemetry den anden uden. Tror dog ikke telemetry er noget jeg vil bruge alligevel.
    http://www.fg-hobby.dk/futaba-3pmx-2-4ghz-mx-ss-radio-receiver-kit.htm


  • #69   28. aug 2012 Personligt ville jeg vælge 3pm, jeg har i øvrigt lavet en lille stikordsside med forkortelser i fjernstyringen skrevet på dansk hvis du vælger den. Den er meget nem i daglig brug og løser det normale behov.
    Grunden til at jeg har skiftet til 3pk er den har en bedre menu (større skærm og med mere info, samt justeringsmuligheder)
    Så vidt jeg ved er der ikke mange brugere af lrp og sanwa ude i klubberne, så det betyder færre der kan hjælpe smiley


  • #70   28. aug 2012 Hej Bo

    Må også indrømme, at jeg selv hælder mest til 3pm-x. Da jeg syntes den virker lovende. 3PK har jeg ikke kunnet finde andet end som 3PK-S, meeeeen så snakker vi jo også helt andre priser smiley


  • #71   28. aug 2012 Jeg bruger 4pks ...

    Men radio kan med stor økonomisk gevinst købes brugt . smiley


  • #72   28. aug 2012 Jeg har en brugt 3pk 2,4 ghz med modtager hvis det skulle have interesse; skriv hvis en PB hvis det har smiley

  • #73   28. aug 2012 Hej igen igen alle

    Brian@ Du skrev på et tidspunkt, at ville jeg have fuld forståelse for min bil. Så skulle jeg skille den ad i atomer og samle den igen. Den tanke har spøgt inde i mig siden, så nu ville jeg lige høre. Hvis jeg gør det, tror du så jeg ville kunne bruge manualen fra ss'n til at samle efter igen ?

    Kunne specielt ligenu godt have brug for en masse viden, da jeg netop har modtaget outerwears til filter, trækstarter og svinghjul. Dem til filter og trækstarter var jo nemme at montere, men den til svinghjulet smiley det var dog en led satan. Ser ud til at jeg skal have afmonteret hele motoren for at sætte den på. Og når jeg ser i ss manualen, så ser det ud til den bare sidder med tre skruer under bunden af bilen. Men kan jeg se dem på min ? Næ nej, væk er de smiley
    Så jeg trænger virkeligt til noget mere kendskab til mi bil. Så kan jeg bruge ss manualen, ja så ved jeg lige hvad de mørke kørefri aftener skal bruges til.
    Studere bil, læse om bil og samle bil. Og hvis det ikke er nok, så må jeg læse og studere lidt mere smiley


  • #74   28. aug 2012 Jeg er 99,99% sikker på at du kan samle den uden manual...
    Men det er fint at have manualer hvis der opstår tvivl. Du kan sagtens bruge Ss manualen, bilerne er jo ens eneste forskel er at der er nogle opdaterede stumper på ss.:-)


  • #75   28. aug 2012 He he, tror du har for høje tanker om mig Brian. Du har her at gøre med en person, so når han har skilt sine biler allermest ad, så han han afmonteret karrosse, og skal det gå rigtig vildt for sig, sa afmonterer han også lige et hjul måske endda alle 4. Men så er det altså også virkeligt vildt smiley
    Se nu bare det med, at jeg ikke kunne finde de tre skruer til motor'n. Finder så ud af, fordi jeg sidder og kigger i manualen, at der sidder en plast plade under bunden, som bare lige skal pilles af med en clips. Men så lærte jeg jo også noget nyt idag, og er sikker påsat jeg med tiden nok skal finde helt ud af det. Næste skridt ud over at lære skille og samle bilen. Må være at finde ud af, hvordan og hvilke dele som er vigtige at smøre smiley


  • #76   29. aug 2012 Til vinter må du overveje adskillelses projektet, men der er ingen grund til at skrue på noget der er nyt og virker.
    Du skal have explosion tegning ved dig, så du får alle skiver, skruer osv med når du samler.


  • #77   29. aug 2012 Hej Bo

    Bare rolig, det bliver også først til vinter smiley


  • #78   1. sep 2012 Hej alle, nu er jeg er total forvirret
    Var forbi Mid-hobby i Viborg, da jeg alligevel var på de kanter. De kunne ikke forstå, at jeg ville købe en anden sender, således jeg kunne montere killswitch, da de mente jeg havde rigeligt i det indbyggede fail-safe :0 
    Så nu er jeg total forvirret, og kan ikke finde ud af om jeg har brug for anden sender eller ej.
    Men som de sagde til mig, vi vil meget gerne sælge dig et andet anlæg. Men jeg skulle ikke kun købe det pga. Mulighed for at montere killswitch, da jeg alligevel ikke ville kunne aktivere den, hvis bilen stikker af fra mig ved manglende kontakt mellem sender og modtager.  Men at den ikke skulle kunne stikke af pga. Den indbyggede failsafe.

    Så nu må i virkelig hjælpe mig. Ved ikke om der er noget jeg totalt har misforstået. Men er der ikke en der er rar at forklare mig, hvorfor det er, at jeg skal købe nyt anlæg ? 
    Troede nemlig jeg skulle skifte, således jeg kunne montere killswitch og stoppe bilen hvis den stak af. 
    Håber i bærer over med min uvidenhed smiley

    Mvh

    Steen


  • #80   1. sep 2012 Hej Jakob

    Har set og svaret smiley


  • #81   1. sep 2012 failsafen skal aktivere killswitchen.

    Således at mister du kontakten så vil failsafen når den er indstillet korrekt bremse lidt og stoppe din motor.

    Failsafen sørger for at din bil ikke stikker af ( med mindre der er noget som forhindre at servoen bremser, det sker i ny og næ, defekt servo osv osv)
    Killswitchen sørger for at din bil ikke kan ligge og køre med et afrevet luftfilter, eller med fuld gas på hovedet ect ) og dette kræver en 3 kanal..

    Synes det er for dårligt at du ikke har fået denne info i mid hobby smiley

    //Brian


  • #82   2. sep 2012 Hej Brian

    Det vil jeg give dig fuldstændig ret i. Lidt utroligt at de ikke kunne give mig den information smiley
    Kunne jo næsten have dem mistænkt for ikke at være dygtige nok, eller at de måske ikke ville tale killswitch, da det ikke var noget de havde i deres sortiment.
    Nævnte faktisk for dem, at servo vel kun sætte sig, når man lå og ræsede rundt i sand og jord. Men det var godt nok ikke noget de nogensinde havde hørt om.
    Så det er jo godt, at jeg har jer herinde, som kan forklare mig det hele. Så skal afgjort have ny sender og modtager smiley

    Vh Steen


  • #83   2. sep 2012 Hvis dit batteri falder af, får defekt er der jo ikke noget der kan få servoer til at gå ineutral, der slukker killswitch motoren smiley

  • #84   18. sep 2012 Hej alle
    Har brug for jeres hjælp igen. Jeg er blevet udfordret af en anden. Så hvis i har lyst til at hjælpe mig en gang mere, må i meget gerne stemme på min smiley


Kommentér på:
HPI Baja 5B for nybegynder ?

Annonce