{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.100 visninger | Oprettet:

Regler ang droneflyvning {{forumTopicSubject}}

hvis nu der er nogen der skulle være i tvivl ang reglerne for flyvning:

Dronefly under 7 kilo:

Flyvningen skal udføres på en sådan måde, at andres liv og ejendom ikke udsættes for fare, og således at omgivelserne påføres så lidt ulempe som muligt.
Afstanden til banen/banerne på en offentlig flyveplads, som angivet på Kort & Matrikelstyrelsens kort (kort 25 eller 1:50.000), skal være mindst 5 kilometer.
Afstanden til banen/banerne på en militærflyvestation, som angivet på Kort & Matrikelstyrelsens kort (kort 25 eller 1:50.000), skal være mindst 8 kilometer.
Afstanden til bymæssig bebyggelse og større offentlig vej skal være mindst 150 meter.
Flyvehøjden må højst være 100 meter over terræn.
Tæt bebyggede områder, herunder sommerhusområder og beboede campingpladser, samt områder, hvor et større antal mennesker er samlet i fri luft, må ikke overflyves.
De særligt følsomme naturområder, der er nævnt i regelsættet om førerløse fly (BL 9-4), må ikke overflyves.

Hvis man flyver med en drone over 7 kilo gælder følgende:

Flyvning må kun finde sted fra en godkendt modelflyveplads, og skal finde sted inden for begrænsningerne af det luftrum, der hører til en anmeldt modelflyveplads.
Flyvning må ikke finde sted, medmindre der er tegnet ansvarsforsikring Flyvningen skal udføres under en organisation/person, der er godkendt af Trafikstyrelsen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regler ang droneflyvning
  • #1   7. okt 2013 Men på privat grund må flyvning godt finde sted i lav højde! Mener det er max 25 meter; og uden at filme, være til gene mv for nærområde (naboer)

  • #2   7. okt 2013 det står der også

    Tæt bebyggede områder, herunder sommerhusområder og beboede campingpladser, samt områder, hvor et større antal mennesker er samlet i fri luft, må ikke overflyves.
    De særligt følsomme naturområder, der er nævnt i regelsættet om førerløse fly (BL 9-4), må ikke overflyves.


  • #3   7. okt 2013 Og pas endelig på hvor i filmer ! Det kan blive en ret dyr affære og filme i det offentlige rum - Har jeg hørt smiley

  • #4   7. okt 2013 Hvis det er privat grund og du ikke chikanere nogle og der er mere en 150meter til nærmeste hovedvej med nummer eller bebyggelse må du flyve ligeså tosset du vil under 100 om det så er 1 meter fra dit ejet hus smiley

  • #6   8. okt 2013 Der er ikke nogle der mæller det og Politiet kænner sikkert heller ikke reglerne smiley

  • #7   8. okt 2013 Hvis ikke en gang jeg kan få lov til at flyve over min søde nabos hus og filme ned igennem hendes ovenlysvindue, så gider jeg s'gu slet ikke have sådan noget ubrugeligt bras smiley

  • #8   8. okt 2013 Det er ikke kun medlemmer af flyveklubber, der anmelder andre !
    Helt "alm." mennesker gør det også, hvis de føler at deres privatliv bliver krænket og det behøver ikke at være fordi, nogen flyver rundt over deres have og evt. filmer samtidigt, det sker også hvis det foregår på offentlige steder som P pladser, byens torv eller andre steder - Og det er ikke rygter, men noget der rent faktisk er sket smiley


  • #9   8. okt 2013 Vad så hvis man flyver med en T-Rex 450 dominator.
    Det bliver de måske ikke krænket af smiley


  • #11   8. okt 2013 grunden tilat jeg skrev det ind er der er ikke nogen forsikring der dækker hvis man flyver fra en ikke godkendt flyveplads smiley

  • #12   8. okt 2013 Tjah ingen forsikring, risiko for personskade, bødeforlæg, erstatningskrav og i værste fald fængselstraf smiley Der burde måske stå en advarsel på kassen omkring alt der kan ske, når man køber sådan en fætter smiley Men de er nu alligevel ret fede.

  • #13   8. okt 2013 tjaa, det må jo også være op til dem der sælger flyvende ting og forklare hvordan reglerne er omkring det

  • #15   8. okt 2013 jamen alt der kan flyve er sådan set omfatte af disse regler. selv den lille picoz som næste ikke kan flyve udenfor er omfattet af dem...
    der er ikke noget krav om certifikat mig bekendt


  • #17   9. okt 2013 hvis du kalder medlemskab af http://www.modelflyvning.dk/ så ja ellers ikke

  • #18   12. okt 2013 Droneflyvning er ulovligt i Danmark! En drone er et selvstændigt flyvende objekt, som kan starte og flyve ud på en opgave og lande igen-Uden indblanding fra en pilot.
    Lige PT er der kun 1 firma i Danmark som har tilladelse til droneflyvning, nemlig COWI.
    Hvis i derimod mener et modelfly med kamera-Som også kan være en helicopter , eller en multirotor, med 3-4 -6 eller 8 rotore-Så skal reglerne i BL-9-4 overholdes! Og det betyder BLA. at man ikke må flyve over tættere bebygget områder-Heller ikke i sin egen have, hvis man bor i en by.
    Ingen flyveklubber kræver certifikat (jeg er selv en af dem som kan udstede et certifikat til modelfly.Et såkaldt A-certifikat) Men næsten alle modelflyveklubber kræver at man er forsikret-Og det kan man kun blive gennem Modelflyvning Danmark: http://www.modelflyvning.dk/

    Tænk lige over hvad det vil koste hvis jeres modelfly-Eller minihelikopter eller multirotor, rammer foruden på en bus? Den kan ikke ødelægge ruden, men chauføren kan blive forskrækket og køre galt-Og der er kun 1 til at batale erstatningerne-Og det er det fjols som fløj uden forsikring.
    Hvis du er forsikret dækkes skader som du kan komme til at lave med dit modelfly.


  • #19   12. okt 2013 Og modeller over 7 kilo, kræver certifikat, og må kun benyttes på godkendte modelflyvepladser.
    Modeller under 7 kilo, må benyttes på områder som ikke er forbudte under bl-9-4, og hvor man har ejerens tiladelse til at flyve med modelfly.

    Så du kan ikke bare flyve fra en fodboldbane, eller en park


  • #20   12. okt 2013 Man kan altså også blive for pernitten. Hvis du spiller bold i din have er der også en teoretisk mulighed for at den flyver ud på vejen og rammer en bus hvis chauffør bliver befippet og drejer ind igennem hækken til naboen hvor han torpederer fru jensens kaffeselskab. Men det er nok ikke det man kalkulerer med når man spiller bold. Ligeledes tænker jeg heller ikke på busser når jeg flyver med helikopter i min have, så det bliver jeg nu ved med smiley

  • #21   12. okt 2013 Hvis din bold rammer en bus, så dækker din ansvarsforsikring-Hvis dit radiostyrede modelfly rammer en bus-Så dækker din ansvarsforsikring ikke-Da næsten alle forsikringer frasiger sig ansvar for skader forsaget af rc modeller.
    Så flyv du bare videre-Men kom ikke og klynk hvis du endag ender i bundløs gæld pga. dumhed


  • #22   12. okt 2013 hvorfor kan bare være lige glad med loven, indtil der sker noget smiley

  • #23   12. okt 2013 Jeg er en desperado så jeg tager chancen smiley

  • #24   12. okt 2013 Living on the edge

  • #25   13. okt 2013 Jep, det er mig. The Buschopper Devil smiley

Kommentér på:
Regler ang droneflyvning

Annonce