{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.921 visninger | Oprettet:

Tamiya lastbil byggeprojekt {{forumTopicSubject}}

Jeg var i dag inde til hobbymessen i Valby og blev kraftigt inspireret af de lastbiler og crawlere vi så derinde,

Jeg har erkendt med mig selv at det jeg er mest glad for i RC verdenen er at bygge og reparere på bilerne, ikke så meget det med at køre med dem, det lader jeg min søn om for det meste.

Derfor leder jeg nu efter et Tamiya lastbil byggesæt til mig selv.

Jeg har sender, en DX6i, servoer osv.

Som overskriften antyder er det Tamiya jeg har kigget på. Jeg har tænkt mig at handle i Holte, jeg kender efterhånden Rudi godt jeg stoler på deres ekspertise og hjælp.

Det er første gang jeg skal igang med et så avanceret projekt, så vil høre jer derude om der er noget jeg skal være opmærksom på når jeg går i gang.

Jeg har påtænker at sætte en brushless 17,5T motor i den, gi'r det mening?

Kræver sådan en lastbil en speciel ESC, eller kan jeg smide en hvilken som helst ESC i den? Har en ældre excelorin liggende, ville den f.eks. kunne bruges?

Håber at der er et par af de erfarne derude der vil give deres besyv med.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tamiya lastbil byggeprojekt
  • #1   3. nov 2013 jeg har godtnok ik tjek på lastbiler men jeg ville dog vælge en 21,5turn motor eller højre endnu med så lavt kv som muligt,
    det er jo ik en racerbil c",)


  • #2   3. nov 2013 Hvis den ikke kan lave et stående backflip, så ryger den ud af vinduet!!!

  • #3   3. nov 2013 Der går rygter om at brugen af en digital sender, ala DX6i ikke vil virke med Tamiya MFU, altså deres "multi-funktions-unit", et anlæg med indbygget esc der kan bruges til at styre alt på trucken.

    Nogen der kender noget til denne problemstilling og er det noget jeg skal være opmærksom på? hvis nu jeg ikke ønsker at bruge deres MFU, (det er pisse dyrt), men bare vil have den op at køre uden lyd og lys, men til gengæld aktivere diverse ting med de tilgængelige (4 når kanal 1 og 2 er brugt).





  • #4   3. nov 2013 Hej smiley
    I princippet kan du køre med hvad som helst i din lastbil.
    Men hvis du gerne vil kunne styre den fuldt ud, er det ret vigtigt at du kan gå fra frem lige over til bak, og ikke som på de fleste ESC´er hvor man først skal bremse, tilbage til nul, og så bakke.
    En ESC med Crawler mod er faktisk rigtig god til den slags, den bremser når man slipper gassen, og bakker mned det samme når man vipper gasepinden tilbage.
    Det er det du skal bruge når du bakker din sætte vogn ind igennem en port smiley

    Så en ESC hvor du kan slå Crawler funktionen til er godt hvis du køre uden lyd og lys modul.
    Hvis du på et tidspunkt gerne vil ha´ Lyd og lys på dyret, så skal du gå en anden vej og købe modul sætterne fra starten.
    MEN hold dig fra Tamiyas MFU sæt, det virker fint med en bestemt opstilling, og slæt ikke med alt andet.
    Du er kort sagt bundet på hænder og fødder til det Tamiya vil ha´ du køre med.



  • #5   3. nov 2013 Nu siger du 21T motor på din lastbil?
    Jeg køre med 75T motor. Rigtig go trækkraft. Det er meget mere vigtigt end at kunne køre stærkt. Da hvis du på et tidspunkt får trailer eller blokvogn, Kan de godt læsset godt til.
    Er ikke sikker på hvad den er standart. Der er en med i bygge sættet
    Den bliver alt for hurtig med andet.
    Køre på bane med min. Durup, og andre steder. Hvor der ikke køres stærkt.
    Du har stadig 3 gear at skifte imellem.
    Hvad andgår esc til dem, bruger mange inc mig selv, Servonaut M20+, da den også har lysmodul.


  • #6   3. nov 2013 Hmm,

    Jeg kan høre at jeg ikke har så meget styr på det som jeg troede.

    Det du siger er at jeg skal have en esc der tillader mig at gå direkte fra fremad til bakI uden at bremse helt ned til stop imellem? Kun med dragbrake til at sagtne farten?

    Dragbrake giver mening, men at kunne gå fra fremad direkte til bak lyder som en opskrift på en smadret motor.


  • #7   3. nov 2013 Det vil jeg sige nej til smiley ang fra frem til brems
    http://www.youtube.com/watch?v=s3LunaPYqts
    Sådanne virker Servonaut m20+.


  • #8   3. nov 2013 Hold da op, det ser specielt ud. Kører motoren baglæns, eller er der en gearkasse med bakgear? Er det en funktion i esc, der gør at man styrer bak hastigheden med fremad? Hvorfor egentlig, hvad er fordelen ved det?

    Er ikke helt slået ud endnu, men der er i hvert fald en hel mere at lære kan jeg se. Håber i har mod på at svare på flere spørgsmål.


  • #9   3. nov 2013 Du vælger frem, ved at trykke ned/højre.
    Bakgear ned/venstre.
    Så giver du gas ved at trykke op. Slipper du pinden, holder den farten. Trykke ned bremse.
    At efter hvor meget du trykker op eller ned. Giver den hurtigere gas, eller bremse.


  • #10   3. nov 2013 okay, så en sender med en fast throttle stick som til en heli er måske en fordel?

  • #11   3. nov 2013 Der er fast throttle i min DX6i, så det har jeg intet problem med.

    Spørgsmålet er bare om det ender med at blive en hel del dyrere end jeg først havde regnet med..



  • #12   3. nov 2013 Tja, 2800 for trucken, 1500 for m20+ og så mangler vi stadig noget.

    Jeg er i tvivl, men nu må vi se.


  • #13   3. nov 2013 Undskyld jeg var væk, jeg er lige først kommet hjem fra Hobby Messen smiley
    Servonaut er helt klart det bedste til lastbiler, og også det mest fleksible system der er på markedet.
    Men lidt for dyrt til mig smiley

    Benny S.
    Jeg tror vi er helt enige med hensyn til frem/bak problemet.
    Almindelige ESC´er kan nemlig ikke bakke før bilen står helt stille uden motor brems.
    Dvs, af man ikke kan bremse og derefter slå bak ned af bakke, for når man slipper bremsen, ruller bilen igen og bak funktionen virker ikke.
    Det problem har Servonaut slet ikke, og det har crawler ESC´er heller ikke smiley
    Det er skide irriterende at man ikke kan bakke fordi vognen holder på en bakken med snuden ned af.
    Det var det jeg mente med frem og så lige over til bak smiley ;-)


  • #14   3. nov 2013 Jeg er ikke enig i hvad du siger, Bjarne! At have en ESC der går direkte i bak, når pinden vipper tilbage, no go på lastbil, for hvad du end har på ladet af traileren, bliver da enten tabt (fx en meget tung og dyr gravemaskine) eller ødelagt smiley

    Men jeg er nu ret glad for servonaut M20+, som er nemt at køre med (den har fartpilot) og så skal du koncenterer dig om at styre end gas samtidig!

    Min egen far, som ikke har kørt med RC biler før, lå og kørte med min Scania til vores forårstræf, og det tog ham som grøn, at lærer modulet på 10 min!!

    Lydmodulet kan jeg anbefale Beier soundswitch! Lidt bøvlet at sætte op, men mulighederne er sindssyg mange på det modul! Det indeholder både lys og lyd!
    Lysdelen har jeg selv ikke rodet med endnu!


  • #15   3. nov 2013 Og som du selv påpeger Coach Z, ja smadret motor men dælme også smadret gearkasse. Medmindre du betaler mange kr for metal tandhjul smiley

    "Spørgsmålet er bare om det ender med at blive en hel del dyrere end jeg først havde regnet med.. "

    Haha ja... Sådan er det altså med denne hobby... smiley


  • #16   3. nov 2013 Sandberg.
    Du vil bare misforstå smiley
    Du må så ikke kunne li´ servonaut M20+, for den kan nemt gå fra frem til bak smiley
    Det er nemlig grunden til at du kan stoppe vognen på vej ned af en bakke, og derefter lige så langsomt bakke op igen, det kan en almindelig ESC ikke smiley
    En ting er hvad ESC´en kan, en anden ting er hvordan man bruger den smiley



  • #17   4. nov 2013 ...?

    Servonaut skal du jo i "fuld brems" - sætte i bakgear og give gas (pind fremad igen)?
    - Jeg kører jo immervæk selv med M20+ smiley


  • #18   4. nov 2013 Sandberg.
    Det er helt rigtigt det du siger smiley
    Men alt det med at ”fuld brems” og ”skifte gear” er et program der køre i et ”lag” over ESC´ens grund funktion.
    Servonaut er i bund og grund en helt almindelig crawler ESC frem/bak og motor brems i nul.
    At så Servonaut har så lavet et rigtigt fedt program der styre ESC´en så det føles som om du køre med en rigtig lastvogn, men det er jo bare måden ESC´en bliver styret på.

    Mine ESC´er som også går fra frem til bak, får heller ikke bilen til at slå en koldbøtte, det ville ikke være godt på en crawler.
    Der er ”Blød opstart” på, så hvis jeg fyre min lastvogn af i 3 gear og slå lige over i fuld bak, kan jeg ikke engang får baghjulende til at skride på grund af ”Blød opstart”.
    Så der er ikke noget med at smadrer gearkasser mm, det er måden ESC´en fungere på jeg hentyder til smiley


  • #19   4. nov 2013 Jeg vil gerne sige tak for alle de gode indlæg. De har i den grad hjulpet mig.
    ............
    .........
    .......
    .....
    ..

    Jeg køber ikke en lastbil, i hvert fald ikke lige nu.

    Istedet har jeg valgt at investere i en Axial SCX-10. Det vil både blive billigere og lettere for mig at bygge. Jeg har en have med et "rode hjørne nede bagerst hvor jeg nok kan få stablet et trail område sammen.

    Endnu engang tak for alle de gode svar.

    En hver anden der har lyst til at highjack'e denne tråd gør det med min velsignelse smiley


Kommentér på:
Tamiya lastbil byggeprojekt

Annonce