{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.206 visninger | Oprettet:

Ejere af multirotors: VÅGN OP!? {{forumTopicSubject}}

Er det bare mig eller er der kommet alt for mange uansvarlige piloter i hobbyen med multirotorer!?
- Her tænkter jeg selvfølgelig størrelser fra DJI phantom og op.
Folk flyver få meter over hovedet på hinanden med store multirotors som uden tvivl ville sende dem en tur på skadestuen, hvis uheldet var ude?
Folk sætter sig ikke længere ind i hvad der er sikkert, hvordan tingene virker og hvor der er sikkert at flyve.
Jeg kan da tydeligt huske at man for få år siden stod mindst 5 meter væk fra sin str. 450 helikopter og aldrig fløj over sig selv eller andre.

- Selv idag vil jeg påstå at en str 450 heli med en god pilot er mere sikker end en gennemsnitlig phantom ejer (jeg undskylder til phantom-ejerne. Det er selvfølgelig ikke for at hænge nogen ud, men det er baseret på nogle få personlige oplevelser ;))


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ejere af multirotors: VÅGN OP!?
  • #1   3. feb 2015 Som du skriver, så har mange folk desværre ikke den respekt, for hvad det er de står med i hænderne og at de kan være til fare for ikke bare dem selv, men også for andre mennesker.

    Så længe, der ikke er nogle særlige restriktioner., for hvem der må købe og betjene dem eller hvor de må bruges. Så bliver det næppe bedre desværre.


  • #2   3. feb 2015 Jeg synes folk skal gøre som det passer dem. Hvis nogen flyver tæt på mig og er uansvarlige, skal jeg sgu nok sige fra. De er i større fare for at komme på skadestuen end jeg er, hvis de rammer mig smiley

    Der skal være plads til at have det sjovt, det er derfor vi leger med RC. Synes bare det lyder som om, du har ondt i røven.


  • #3   3. feb 2015 det er ikke tilladt at flyve med droner over 5kg uden Modelflyver tilladelse, som med alt andet Rc til luften.
    og skal man læse regler meget nøje, kan du, hvis det altså går galt, blive holdt til ansvar for skader på andre, bare du kaster en papirflyver udenfor..

    folk skulle sætte sig ind i regler på området, hvis de er indehaver af en sådan drone...


  • #4   3. feb 2015 Fuldstændig enig Nicolai B!!
    Når man har med fjernstyrrede fly at gøre, er der regeler der skal følges. Disse gælder også drone/multirotors. Det er her det hele går galt.
    Jeg har så vidt ikke læst, at man ikke må flyve tæt på enkelte personer, men større menneskemængder må man ikke flyve tæt på/ind over.
    Det hele bunder vel enlig i mangel på sund fornuft!

    Jeg er selv ejer af en F550 hexacopter med carbon propeller. Disse er YDERST farlige!! Det kunne aldrig falde mig ind aft flyve tæt på levende væsner. ALDRIG. Jeg har set hvilke skader netop sådanna 10" carbon propeller kan lave. Ikke noget jeg ønsker at påføre andre.
    En anden ting er forsikring. Her kan man komme voldsomt i klemme.

    Men igen. Hvad 2 venner laver med deres Phantom, er jeg sådan set lige glad med. De skal bare ikke lade det gå ud over os andre, som godt ved hvordan man skal opføre sig.
    No hate til folk med Phantoms/andre droner. Jeg synes bare man lige skal tænke sig om, thats it smiley


  • #5   3. feb 2015 Danny V: Der er faktisk meget skarpe restriktioner. Så skarpe at mange folk må give op på dem for overhovedet at kunne flyve med deres multirotor smiley

    Don: Nu er det sådan at folk i flere tilfælde er kommet kraftigt til skade ved håndtering af fjernstyrede helikoptere og multirotorer.
    Der skal være plads til at have det sjovt, ja, men samtidig skal folk bare være klar på, at deres RC gear aldrig bliver mere end 99% fejlfrit smiley

    Det er ikke kun modeller på over 5 kg jeg tænker på. En drone på blot 1kg kan gøre rigeligt med personskade smiley

    Alex: Som det ser ud lige nu har reglerne for brug af drone været i fornyelse længe. Men den dag der sker et seriøst uheld som afdækkes i nyhederne, skal der sgu nok ske noget på Christiansborg smiley


  • #6   3. feb 2015 Jeg synes da det er fint, at folk kommer til skade. Det er den eneste måde de lærer det på.

    Når så det går ud over andre, at nogen opfører sig åndsvagt, så er det selvfølgelig på alle måder tragisk. Ligesom det er med alt andet her i verden. Trafik, fyrværkeri og voldsom leg... smiley

    Hvis nu emnet her kom med noget brugbart, som at "pas nu på jer selv, for sådan og sådan", så fred være med det. Men "VÅGN OP, JEG HAR ONDT I RØVEN" kan jeg ikke tage seriøst.


  • #7   3. feb 2015 Don!!! Med din attitude, så håber jeg da, at du har dine RC ting godt forsikret, for alt skade forvoldt af Rc. som ikke er forsikret rigtigt, ( især droner), kommer man selv til at betale skaden og med en dagspris på omkring 15000 kr. på et sygehus, så har jeg ikke råd til at få et menneske indlagt i ret mange dage.... Har du???

  • #8   3. feb 2015 Kan godt være det er et dumt spørgsmål men er droner ikke. omfattet de normale regler for luft fartøjer såsom rc helikoptere og fly?

  • #9   3. feb 2015 Hvem fanden siger jeg gør skade på folk Peer? klaphat...

  • #10   3. feb 2015 Du skal ha pudset øjnene Don, Peer stillede et hypotetisk spørgsmål. Du svarede som en trold.!

  • #11   3. feb 2015 Ingen Kommentar, Don, dit svar taler for sig selv...

  • #13   4. feb 2015 Jax L: Droner er omfattet af helt samme regler som rc helikoptere og fly, på nær inden for institutioner som brandvæsnet, hvor der endnu ikke er sat regler op.
    Faktisk vil jeg gå så vidt at sige, at helikoptere og fly jo sådan også er droner.
    Medierne har bare valgt at lade dette øgenavn tilfalde multirotorerne, da det giver flere læsere smiley


  • #14   4. feb 2015 Reglerne for RC fly/Heli/multirotor og flyvende buggyer smiley

    http://droner.dk/regler-for-droneflyvning/

    Modellen må max veje 7kg, ellers skal den godkendes og må så kun flyve fra godkendt modelflyveplads.

    Hvis du skal have ansvars forsikring, så skal du være medlem af modelflyvning.dk


  • #15   4. feb 2015 Peer... Den er fin med dig.

    Lilleper... Her på sydsjælland kan man ikke gå på gaden længere uden at risikere at blive ramt af en drone. Vi har 3-4 dødsfald om dagen bare i nærområdet på grund af folk får skåret hovedet af af droner med kulfiber blade. Jeg er blevet fattig af at købe knallerthjelme til hele familien, så nu ryger huset på tvang. Kort sagt, mit liv er slut pga. droner.


  • #16   4. feb 2015 Ikke helt korrekt du kan få ansvars forsikring i enkelte forsikrings selvskaber uden at være medlem.....bemærk jeg skriver "kan" for da jeg undersøgte det var det helt uhyrlige priser st få det ind under sin ulykkesforsikring....men man kan

  • #17   4. feb 2015 Håber da ikke i er lige så regelrette når i lægger rc fra jeg og bare lever livet... Det lyder dæleme kedeligt i mine øre... Men ok. i behøver jo ikke frygte de nye ATK vogne smiley

  • #18   4. feb 2015 Nej de kommer nok ikke over 50 Brian. Den bobleplast deres biler er pakket ind i giver for høj luftmodstand smiley

  • #19   4. feb 2015 Brian s det kaldes at tage lidt ansvar så vi alle kan have e. hobby uden at skulle opfylde alle mulige krav og restriktioner!!
    med de politikkerne vi har i dag og at vi står for en kommende valgkamp kunne netop det at "droner" er så meget i lyset gøre at et eller andet politisk fjols tager fat på emnet og laver urimelige regler til stor ærgrelse for os alle ikke?


  • #20   4. feb 2015 frygter ikke atk vogne de kan ikke måle lysets hast;)

  • #21   4. feb 2015 Slap lidt af smiley man skal flyve på offentlige pladser eller i trafik før nogen gider løfte en finger, Der er regler om ALT! især hvis det er sjovt... så må man ikke køre på skateboard,løbehjul,3hjulet cykel. så skal man være 16 for at køre elcykel.( samme alder på segwag ) Man må ikke køre med sine rc biler på offentlig vej ( en15kg LS bil med 60 kmt kan let lave større skade end en hårtørre på 1 kg)
    ATV er helt forbudt....
    Vi har indtil for nylig ikke måtte sejle vandscooter i dk, nu må vi nogle steder men vi sejler stadig uden forsikring da det er umuligt at få.....

    På motorcykel må man ikke køre på baghjul

    100% regel rette personer forpester alt sjovt... smiley

    Lidt omtanke så er det sjovt for alle, kommer der en betjent, så følger man anvisningen. Giver han en bøde så betaler vi med et smil smiley
    livet er kort... For mange kortere end de har regnet med smiley

    Mvh Brian



  • #22   4. feb 2015 Så synes jeg også multirotor ejerne skal have lov til at have lidt ekstra sjov nu.

    Det her er alt de får lov til efter Dansk Folkeparti bliver støtteparti næste gang:

    https://www.youtube.com/watch?v=ceNFkQ7fV8s


  • #23   4. feb 2015 store nok motorer på og den løfter hele svineriet

  • #24   4. feb 2015 Gør nu lort forbud og sælge.. De ender kun med og ødelægge alt RC flyvning ????

  • #25   4. feb 2015 Godt at se i har det så dejligt herinde på galleriet, med de store bekymringer i har om multirotorer kan der ikke være mange bekymringer i har her i livet.. Så dejlig tråd at læse, og til sidst HUSK DET GODE HUMØR..

    De bedste uforsvarlige dronehilsner herfra smiley ses i luften


  • #26   5. feb 2015 Sådan ser det ud når en dron kommer for tæt!
    Heldig der syn på det øje inu.


    profilbillede
  • #27   6. feb 2015 Helt ærligt så har øjnene aldrig været i fare der. Men dumt ser det ud. Han passer nok bedre på en anden gang.


  • #29   6. feb 2015 Jesper m - Vil du ikke lige være sød at fortælle mig hvilke droner der skulle forbydes?? Fordi med det billed du ligger op her ligner det en skade sket med en såkaldt "erhvervsdrone" her i Danmark, som du selvfølgelig ved kun må flyves af firmaer her i landet med mindre du har en privat grund på 4 hektar (400x400 meter) og derover. Jeg vil mene når du skriver forbyd droner at du ved hvad du snakker og udtaler dig om, det er kun tilladt at flyve med droner kategori a under ca 1 kilo kan ikke huske nøjagtig vægt og her taler vi om legetøjsdroner til indendørs/udendørs brug. Så du vil alså have forbudt droneflyvning for alle professionelle virksomheder der opfylder kravene fra trafikstyrelsen for at må flyve med fotodroner på over 1 kilo alså kategori b og c.?? For jeg går heller ud fra du interessere dig for hvad folk laver på deres private jord på over 4 hektar??

  • #30   6. feb 2015 Jeg er enlig ikke mod droner smiley
    Phanthom vejer så vidt jeg husker 2.5kg
    Men jeg mod alle og en være kan købe dem frit.

    Har skal selv haft phanthom og overvejer det tit igen smiley

    Nu jeg bosat i Norge hvor det lovligt med kamara droner.
    Vi har helt andra regler her en Danmark smiley
    Sjovt nok har der ikke være stor problemer her:)
    Der var kun lidt, da man fant nedfaldne phanthom tæt på sygehus.
    Lige op a landings platform.

    Vist sig dog og være en flyaway.

    Også senest igår hade man anholdt en mand der fløjt i fly zone ved en lufthavn.

    Ser faktisk frem til phanthom 3 som ind længer lander i butikker ??

    Mand på billede forsøgt og lave selvfi med en phanthom.


  • #31   6. feb 2015 Ha ha den selfie blev nok hans sidste med en drone smiley dog har jeg svært ved at se en phantom med carbon propeller lave en skade så stor som på billedet.. Jeg syntes nok bare at man får overdrevet problemet lidt med de droner.
    Helikoptere og fly flyver blandt millioner af fugle i luften, det skal ikke være en undskyldning for at flyve ved en lufthavn med en drone, for det er meget dumt, det vil man dog aldrig kunne beskytte sig for ved at lave regler, nogle vil bryde dem uanset hvad.

    Jeg har feks lavet et lille firma da jeg fik en kunde der kunne bruge mig og min DJI F550 til videooptagelser. Jeg ville gerne blive godkendt af trafikstyrelsen men reglerne og prisen (10-15.000 kr) for at blive godkendt er sindssyge. Min drone bliver betragtet som en flyvemaskine med regler derefter. Jeg skal sætte mig ind i flyruter, logbøger, uddannelsesbeviser, og da jeg altid flyver fpv under optagelse skal jeg ansætte en ekstra mand der skal kunne holde øje med min drone, han skal også være godkendt af trafikstyrelsen osv osv.. Kæmpe projekt for at flyve i samme højde som flagstangen i din have.. Jeg syntes man har skabt et problem som ikke findes, men der vil alitd være mennesker der bryder regler, om det så er med knive, pistoler, biler, droner osv.. At sætte regler for alt og alle rammer kun få mennesker og gør det besværligt for 1000 andre.. At blive godkendt for af kunne flyve en Phantom svarer til at tage lastbilkørekort for at køre på knallert..


  • #32   6. feb 2015 Flyt til Norge problem løst smiley

    Har nu set en få næsten skåret 2 finger a her med phanthom.

    Han opdateret den uden og fjern propeller i stuen.
    Så tændt den pluslig op og koste så et par ud hakke finger smiley
    Ham på billede er heldig den ikke snitte øje for som i ser så kom den ene lige på øjenbryn smiley

    Loven i Norge for phanthom er samme som fly med noget max vægt på 2.5 kg tror jeg det var smiley
    Alt over kræver en del mere godkending men slet ikke så voldsomt som Danmark smiley


  • #33   6. feb 2015 Nu på lørdag har vi ind flyvning i stor sports hald men er der stort set være weekende smiley
    Der alt fra fly til droner og alle er medlem er en stor klub i Norge som har forsikring på alle hvis ulykken er ud smiley


  • #34   6. feb 2015 Et . eller , havde gjort det indlæg lidt mere læsbart. smiley

  • #35   6. feb 2015 Har set en bonde få rykket en arm af i en mejetærsker... Lad os forbyde landbrug smiley

  • #36   6. feb 2015 Gad vide om der kommer mere indkomst ud af mejetærskere, end af droner?

  • #37   7. feb 2015 Hvorfor skal alle ejere af multirotorer (droner er pr definition autonome) vågne op fordi en mere eller mindre ukyndig gør noget tåbeligt, er alt ansvar for samme hobby blevet kollektivt? smiley

    Da reglerne på området er ret klare må det vel være op til ordensmagten at håndhæve den, og hvis nogle bryder reglerne må de så tage konsekvensen, såfremt det bliver opdaget. smiley
    Man kan så med rette henvise eventuelle syndere til reglerne såfremt man mener de gør noget mindre heldigt.

    At forbyde RC-flyvning på det grundlag svarer til at al cyklisme skal forbydes fordi nogle kører over for rødt og andre stjæler cykler (og kører dørtræk og derefter over for rødt) smiley


  • #38   7. feb 2015 Enig, problemet er nok mest at der er kommet en stor gruppe folk, der netop flyver uansvarligt med multirotorer, da de er nemme at flyve med pga gyroer osv.

  • #39   7. feb 2015 Interessant... en stor gruppe siger du? Hvem er de, og hvor mange er de?

  • #40   7. feb 2015 Fordi gruppen eventuelt vokser og der er flere klaphatte og båtnakker imellem ændrer vel ikke på at reglerne gælder alle.
    Det ville være mere smart at undervise dem i fornuftigt brug også så de måske kunne lære at få fornøjelse af udstyret på længere sigt end det nærmeste træ eller snitsårene i fjæset smiley


  • #41   7. feb 2015 Ok, lad os sige det sådan at for 5 år siden var der så godt som 0 der løj med multirotorer.

    Hvor stor er gruppen? Umiddelbart vil jeg sige omkring 90% af dem der køber en drone flyver uansvarligt (ubevist) Selv min gamle far på 60 år, som "gammel" rc heli pilot, der var jo noget nervøs ved de manøvre han foretog sig med sin phantom.

    Dertil kan du se hvor mange tåbelige drone videoer du ser på youtube og her.


  • #42   8. feb 2015 Tilføj et F så det mere læsbart ??

  • #43   8. feb 2015 hehe hvis 100x100 meter er 1hektar hvornår er 400x400 så blevet 4 hektar og ikke 16 smiley
    for så kender jeg en der betaler alt for meget jord skat smiley


  • #44   8. feb 2015 Jamen det har du også ret i, det gør det jo bare endnu mere overdrevet reglerne :-)min bror havde en 5 hektar stort område, og det syntes jeg er et stort område, men ja det er jo faktisk 16 hektar.. Matematik har aldrig været min stærke side :-\

Kommentér på:
Ejere af multirotors: VÅGN OP!?

Annonce