{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.327 visninger | Oprettet:

Opgradering af min WK {{forumTopicSubject}}

Der er sket forskelligt i udviklingen fra "Basher" til kravler:
1) Den har nu fået en anstændig styreservo Hitec 5995TG.
2) Der er etableret styring på bagakslen med en Hitec 645MG
3) Den børstede 55T motor har veget pladsen for en Robbe ROXXY 945-6 børsteløs ESC og en EMP C3548/06 børsteløs outrunner.
4) De "hæslige" store men billige standard shotgun packs er erstattet med 6-pack 2/3A som fylder og vejer langt under halvdelen. De er flyttet ned i en holder over servoen på forakslen.
5) MOAB's på egne beadlocks.


Det var data'erne nu til lidt beskrivelse:

Den styreservo er da for fed! Kan den ikke fysisk dreje hjulene så vrider den bare fælgen i dækkene og så må resten komme når der er rotation på. Den trækker 30kg ved 7,2V (fabrikantens opgivelser)

Det er en fryd at få noget krabbestyring på. Før havde den manøvre egenskaber som en blind kælling i en 3 akslet kærre forspændt 8 stude og venderadius som APOLLO 13. Nu kan den lave 360 grader på en kvadratmeter!

Jeg opgraderede fra HPI's egen ESC til en Viper Eco 27 på min 55T motor og oplevede hvordan en rigtig ESC faktisk skal opføre sig. Masser af strøm til servoerne og bundtræk samt topfart begrænset af batteriet og ikke den skodelektronik der er billigst!
Stakket frist for da jeg havde ventet næsten 1 måned på ESC'en fra modelsport.co.uk havde jeg bestemt mig for børsteløst.
Efter råd fra den onde troldmand faldt valget på en ESC der ikke er "beregnet" til bil og dermed meget billigere. I stedet kan den det hele og det via en masse programmering (det kommer vi tilbage til!!!). Sammen med ESC'en købte jeg en børsteløs motor uden at have undersøgt hvad for en fisk der egentlig er tale om, ØV. 650,- lige ud af foret for motoren som sådan er 100 % i orden bare ikke med de krav jeg stiller.

Jeg valgte en inrunner, altså at motoren har viklingerne yderst og magneterne på akslen (modsat en normal børste motor), fin motor men bare ikke med det bedste bundtræk. En outrunner ligner mere en normal børste motor hvor viklingerne sidder i midten og magneterne yderst, her stopper ligheden idet en børsteløs outrunner bevæger hele motorhuset (det skal man lige vænne sig til!) pas på fletningerne "Tude Marie".

Det at man skifter magneternes placering fra midten til yderkanten bevirker at der rent fysisk er plads til flere magnetpoler hvilket medfører at rotoren bevæger sig en mindre del af en omdrejning for hver puls. Det er ensbetydende med trækkraft men ikke hastighed.

Efter megen søgen frem og tilbage er jeg kommet frem til at en motor på ca. ø35mm x 45-50mm giver ca. 1hk! Typisk tåler de spændinger omkring 20-24V og strømstyrker fra 50-65A.

Nå, ikke flere sidespring, EMP motoren blev valgt fordi den var på lager hos modelfly.dk der ligger i spytteafstand af hvor jeg bor og da jeg er en utålmodig mand skal det helst ske i går i stedet for i morgen.

Lad mig sige det med det samme den Robbe ESC er fed men at programmere den via senderen er nogenlunde lige så nemt som at proppe blødt smør op i rø.en på en vildkat med en strikkepind!!!!!!!!!!!!!!!!!
I guder en kamp (serier af biplyde efterfulgt af andre serier af biplyde osv. osv. osv.), jeg har fået den til at bremse nu, resten venter, til den programmeringsenhed Robbe selv laver, ankommer med posten.

Den EMP motor er opgivet til 790rpm/V og du godeste hvor den trækker allerede fra omkring 100rpm. Det er lige som at smøre en gammel bryggerhest i rø.en med Dijon sennep, tja jeg kommer til at tænke på lokomotivet på en Østrigsk tandstangsbane.

At batterierne nu er 6 stk. 2/3A i stedet for 6 stk. subC bliver en lille forbedring i forhold til resten men at halvere batterivægten og samtidig få den flyttet helt ned på forakslen betyder meget.

Nå ja, det er da vist også blevet til nogle messing hjulmøtrikker i overstørrelse, 150 gram/stk. foran og 100 gram/stk. bag. Så nu udnytter den friktionen i dækkene mere optimalt.

I den kommende uge vil et helt nyt chassis blive designet af undertegnede og fræst på CNC for derefter at blive monteret så i kan få stryg i næste weekend til træffet smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opgradering af min WK
Kommentér på:
Opgradering af min WK

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce