{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.944 visninger | Oprettet:

Liquid mask {{forumTopicSubject}}

Jeg har for første gang forsøgt at anvende liquid mask til afdækning af min lexan karros, men desværre ikke med det bedste resultat.
Jeg har penslet det på af 3 omgange, og ladet det tørre godt ind hver gang. Dog syntes jeg det lavede lidt 'klumper' rundt omkring på karrossen.
Da det var helt tørt, ville jeg skære ud i det, men det var som om det sprang nogle steder jeg skar. Dvs. At efter jeg havde skåret med kniven, så trak det sig fra hinanden på begge sider at den skåret linje. Så der kom ingen rene linjer da jeg skar det ud ???
Det skal siges, at det var en gammel rund malerpensel jeg pensle det på med, og fabrikatet var 'vallejo liquid mask'.

Jeg har nu rykket hele møget af, men kunne egentlig godt tænke mig at høre nogen af jer, om I ved hvad der er gået galt. Jeg har bestilt en billig 0.5 mm dyse airbrush nu, for evt. At se om jeg kan sprøjte det på, hvis det evt. Kan være fejlen.

Nogen som har nogle gode råd ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Liquid mask
  • #1   7. sep 2012 jeg bruger det aldrig,

  • #2   7. sep 2012 Jeps, du har gjort alt det man ikke må gøre smiley

    Jeg ved godt at liquid mask bliver solgt til at male lexan karrosserier med, men det er beregnet til papir hvor hæfte evnen er langt bedre end på lexan.
    Til lexan er liquid mask ikke det bedste du kan få.
    Prøv med almindelig hvid trælim med en lille smule vand i, det virker smiley

    Liquid mask bider ikke godt på lexan, derfor slipper det når du giver det et lag til og bliver til nullermænd.
    Det gør trælim ikke, der kan du lægge lige så mange lag på du vil.

    Det næste er at du bruger en gammel pensel som gør kanterne flossede, dur ikke.
    Bruge en god kunstmaler pensel med nylon hår der er beregnet til akryl maling.

    OG, Jeg ved godt at man kan skære i liquid mask som om det var plastik film, det virker rigtigt godt på papir, men det virker bare ikke når det drejer sig om et lexan karrosserier.
    Du må ikke skære i det, heller ikke hvis du bruger trælim, kanterne vil uundgåelig slippe.

    Du skal lægge din afdækning på med pensel uden rettelser, og skal du absolut rette på det, så gør det med en vatpind med lidt vand eller sprit, men prøv at undgå det.
    Endnu en god grund til at købe en god pensel smiley

    Glem alt om at lægge afdækningen på med pistolen, det giver bare flere problemer end hvad du har nu smiley
    Men den 0,5mm dysse vil nok virke rigtigt godt til de lidt tykkere farver som dækker bedre smiley


  • #3   7. sep 2012 Sauron L"syndes godt om" ;o)
    God forklaring.


  • #4   7. sep 2012 Tak for god og grundig forklaring.
    Men før jeg kastede mig ud i at anvende luquid mask, sad jeg og pløjede youtube film igennem, med folk der bruger det på lexan karrosser. Og de har ikke samme udfordringer som jeg oplevede.
    På RCTECH net er der adskillige indlæg om at bruge det, og også med at sprøjte det på, og folk kommentere at det virker.
    Så måske har jeg fat i noget forkert liquid mask ? Flere steder bliver der nævnt Bob Dively eller Fasmask.
    Hmmm, vil ikke helt give op, for jeg er sku en klovn med en rulle malertape bredde 30 mm. Syntes det er svært at få ud i bukkene i karrossen, derfor prøvede jeg lykken med liquid mask.


  • #5   7. sep 2012 Liquid mask hmmmm.
    Sauron - gamle ven ( yes i´m back smiley Jeg vil langt hen ad vejen give dig ret, liquid mask er noget arrigt stads og arbejde med, hehe.
    Din hobbylim virker væsentligt bedre, men men - liquid kan faktisk bruges på lexan, det er bare utroligt vanskeligt og irriterende at lege med smiley
    Et andet problem er, at hvis man skærer i det kommer man meget nemt til at skære for dybt, hvilket så giver problemer med maling i skære sporet smiley
    Forøvrigt er Faskolor liquid mask bedre ( mindre vanskelig ) at arbejde med end Vallejo - Bruger det ikke på lexan mere, det er mere tidskrævende, irriterende og vanskeligt end en god afdækningstape eller hobbylim smiley
    På glatte flader som lakeret træ på og metal er liquid betydeligt nemmere og arbejde med og kan sprøjtes på når det er store flader ( gammel airbrush og stor dyse virker bedst )
    Kunne ikke dy mig for at komme med mit besyv her smiley


  • #6   7. sep 2012 Hej Curt smiley
    Godt at se dig igen her smiley

    Helt rigtigt, og jeg har da heller ikke sagt at det ikke kunne lade sig gøre, jeg har bare sagt at det ikke var det bedste til lige det formål.
    Og ja, det er rigtigt at der findes flere mærker af liquid mask, jeg har bare ikke fundet noget der kan slå hvid trælim i nu.
    Jeg har prøvet en del liquid mask mærker efterhånden da det er den metode der ligger bedst til mig, film og tape på buede og kantede flader giver mig grå hår smiley
    Men jeg syndes ikke at jeg har kunne mærke den store forskel på disse mærker (Jo, på papir)

    Så nu bruger jeg meget sjælden afdækningstape, lidt mere trælim, men helst bruger jeg slet ikke nogen form for afdækning overhoved smiley
    Det kræver en del øvelse, men det er langt hurtigere, og giver bedre resultater.

    I øvrigt, skulle du prøve Tamiyas afdækningstape, det er meget lettere at bruge end almindelig maler tape.

    Og lige en ting mere, det med at vise ting på youtube film er let nok, hvis man lige klipper fejlene fra først smiley


  • #7   7. sep 2012 Nårrr ja Curt smiley
    Jeg er i gang med et lille karrosseri forsøg der vil slå dig helt ud smiley


  • #8   7. sep 2012 Tamiya afdæknings tape er bare super smiley
    ( Karosseri forsøg, hmm hvad dukker der mon nu op fra de Sauronske kældre )


  • #9   7. sep 2012 Jeg sender dig en pm så denne tråd ikke bliver fucket op smiley

  • #10   7. sep 2012 Til afmaskning med detaljer og div buk, vinkler mm sætter jeg en lang stribe malertape på mit glas (glasplade til test af ideer med airbrush), denne tape skærer jeg i tynde strimler med en stållelineal i 2-3 mm som er nemme at styrer rundt på karossen. Efterfølgende en bred tape op mod den smalle som nu har lavet svinget, skarpt afmærket da det er en skarp side der er skåret ren. Til sidst avispapir til de store flader, sat med tape hele vejen rundt så der ikke kommer malerstøv.

  • #11   7. sep 2012 tape kan du købe i alle str og til lange lige og til bue staferinger
    tamiatape er alt for dyrt jeg bruger noget fra usa har det i alle mulige udgaver
    koster 120 for en rulle men så er der også 6 x 1.5 mm x 30 meter


  • #12   7. sep 2012 John C, kan du linke til det tape du bruger ?

  • #13   8. sep 2012 Jeg bruger altid liquid mask. Tape dur bare ikke hvis man vil have rene linjer og spidser. Heller ikke tamiyas afdækningstape er godt nok. Det er umiddelbart nemmere at bruge, men så stopper fordelene vidst også der. Med tape har malingen en tendens til at søge hen mod kanterne, hvilket er uheldigt på små detaljer.
    Mht. til flydende afdækning er der en masse lort der ude, der ikke virker. Fasmask og Bob Divelys er det, som virker. RCS graphic worx's kan også bruges, og har lidt andre karakteristika.
    Hvis du har planer om at køre det gennem en 0,5 mm dyse, skal det dog fortyndes en anelse, hvis du vil køre det igennem uden større problemer. Desuden er en gravity feed airbrush at foretrække til formålet.
    Jeg vil til en hver tid anbefale at sprøjte det på, frem for at pensle. På den måde har afdækningen samme tykkelse hele vejen rundt, og man undgår at skære for tykt.
    Hvis der er noget så spørg endelig smiley


  • #14   8. sep 2012 har godt luret lidt på den flydene mask du snakker og tage......
    den tape jeg bruger bruger jeg også til staferinger på biler motorcykler virker bare altid og der kan vi ik bare lige fixfaxe så det skal virke første gang.

    kig hos dem her
    http://www.customcolors.dk/


Kommentér på:
Liquid mask

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce