{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.777 visninger | Oprettet:

Udregne gearing (Gear Ratio) i Tamiya M-chassis {{forumTopicSubject}}

Hey Funny mennesker i Funny legehumør smiley smiley

Jeg ved ikke hvor mange af Jer, der går op i det, men jeg har tit tænkt på hvordan man egentlig udregner gearingen i sin M'er.

Jeg har prøvet lidt med en ligning, der ligner den man bruger i en TC:

Gearing = ((antal tænder i diff-pulley)/(antal tænder på centerpulley)) x ((antal tænder ved spurgear)/(antal tænder på piniongear)) : 1

Men hvis den skulle give mening i en M'er, vil den med 20T pinion vil den være: 3.4 : 1, hvorimod manualen, som er mere troværdig, siger 5.8 : 1 ved denne gearing (ingen ligning)

Det skal så lige siges, at jeg har regnet det med 39 tands diff-gear ("diff-pulley"), 37 tands spurgear og 21 tands idler gear ("centerpulley").

Der er ikke taget højde for rollout, hjuldiameter, tandstørrelser osv.

Nogen der har en bedre regnemetode?
Har søgt på Google (som tit snakker udenom smiley ), og kan ikke finde noget brugbart.

Da jeg selv godt kan lide matematik (læser til civilingeniør på DTU) og er meget nysgerrig i bilernes teknik, er jeg meget nysgerrig over for det, og det kan være at det er nyttigt hvis der blevet lavet et gearchart (med de andre muligheder for gearkasser, RIDE og 3racing laver), som jeg naturligvis vil dele med Jer alle herinde smiley

Mange Funny-hilsner,
WildWilly


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udregne gearing (Gear Ratio) i Tamiya M-chassis
  • #1   24. feb 2014 Du har 3 udvekslinger i en M'er.
    1: mellem pinion og spur
    2: mellem spur og counter
    3: mellem counter og dif.
    Gang alle tre udvekslinger med hinanden og du har totaludveksling.
    Jeg kan ikke huske hvor mange tænder der er på counter og dif, men ved 37 tands spur og 20 tands pinion, er totaludvekslingen rigtig nok 5,8 : 1.
    Udveksling 1: 37/20 = 1.85 : 1
    Udvekslingen fra spur over counter til dif er så: 5,8/1,85 = 3,135 : 1
    Du skal nok blive ingeniør Wild smiley
    Kommer du snart og køre race med os andre igen?


  • #2   24. feb 2014 @René: Ahh, tak for det smiley næste gang jeg skiller min M'er ad, tæller jeg lige tænderne, og ser om regnestykket passer.

    Hvis nogen har talt antal gear på optiongearkasserne, må I meget gerne melde det her, så laver jeg et chart, der kan være nyttigt for alle smiley (Vink: sæt en mærke med en tusch på 1 tand, og tæl fra næste tand til og med den mærkede tand)

    Om et comeback er muligt, ser jeg lige med tiden (har et andet hemmeligt RC-projekt i ærmet) smiley men min M'er kunne godt bruge en lille tur (efter jeg forhåbentligt har løst problemet med ubehagelig spontan snurren rundt og ustabil retningsstabilitet), når jeg har brug for at koble af igen smiley


  • #3   25. feb 2014 Desuden ligger de fleste DMSU-Funny-løb og -klubber langt pokker i vold fra hvor jeg bor (bor nord for Kbh) og tiden og tilladelsen til at låne de gamles bil er der ikke altid sådan lige "knips".

    Så hvis det er, hyggekører jeg med min M'er i den nærliggende klub smiley


  • #4   25. feb 2014 Jeg har allerede lavet en tabel med alle tilgængelige udvekslinger, inklusiv mine egne spur gear.


    profilbillede
  • #5   27. feb 2014 Jeg vil straks skam-rose Renés spurgear, det bliver simpelt hen ikke bedre!

Kommentér på:
Udregne gearing (Gear Ratio) i Tamiya M-chassis

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce