{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
869 visninger | Oprettet:

Sproget på rcgalleri. {{forumTopicSubject}}

Jeg skriver ikke for at brokke mig over det grimme sprog herinde, selvom det også er et problem tit.

nej jeg skriver for at bede, inderligt og hjerteskærende, bede folk om at stave tingene som de skal. Jeg ved godt at flere medlemmer er helt ned til 12-13 års-alderen, men det ændrer ikke ved man ligesågodt kan lære det RIGTIGT fra starten af. Således: en lille (meeget lille - faktisk måske verdens MINDSTE) ordbog:

Skal man endelig kalde en <i>vinge</i> bagpå en bil for en "spoiler" - så hedder det en: <b>Hækspoiler</b>: Fordi det er en <i>Spoiler</i> der sidder på <i>Hækken</i> (bagenden af en sedan/coupémodel)

Således er "Hæks spojler", "Hægsboiler", "Hexpøjler", "Hegsspoiler" etc. altså ikke den korrekte måde at skrive det på.

Jeg opretter ikke emnet for at slå ned på nogen bestemt, men har bemærket netop DET ord volder rigtig mange folk rigtig store problemer. Og efter nutids-"r" fejl må det være den største skrivefejl overhovedet på RCgalleri. Og så er den, i modsætning til nutids-"r" ret nem at lære.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sproget på rcgalleri.
  • #1   15. feb 2008 Der skal da bare være en "tjotjalt ornli syq or'bog" herinde - hehe.

  • #2   15. feb 2008 Couldn't agree more...

  • #3   15. feb 2008 | Highflyer |
    Jeg har for noget tid siden lavet en lille guide til nutids-R
    http://www.rcgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=33972

    Og kan kun give dig ret mht. folks manglende evner til at stave.


  • #4   15. feb 2008 Tjaa, der folk der bare skriver løs..
    fordi de ikke gider til at tænke over deres stavefejl/trykfejl -
    inkl. mig :D..

    Men ja, man kan måske godt lige begynde at tænke lidt over sine stavefejl og trykfejl.. trykfejl kan jo også være irriterende at sidde og læse :P!

    //Md!


  • #5   15. feb 2008 jeg sucks til at stave men det med hækspoiler viste jeg godt og det med nutidens r men det er ikke altid jeg lige får det gordt

  • #6   15. feb 2008 | Soe: Slap af, manden siger det stille og roligt. Det er primært skrevet for at hjælpe med f.eks. stavningen af "Hækspoiler", lad nu vær med at gøre noget stort problem ud af det han har skrevet smiley

  • #7   15. feb 2008 | Soe: Kan godt følge dig lidt, men alligevel, man kunne evt slå ordet op i en dansk retskrivnings ordbog eller lede efter en anden som har skrevet ordet, altså hvis vi nu snakker om "hækspoiler", så er det jo bare ind på google og skrive det som man tror det staves, så skal det rigtige ord nok dukke op smiley

  • #8   15. feb 2008 Kan kun være enig med Highflyer, dog kan det ikke udelukkes at der ryger en stavefejl ind hist og pist.
    Jeg hader selv når jeg har lavet en stavefejl og jeg har smidt indlægget afsted, da man ikke kan rette i ens egne indlæg så er der kun den mulighed evt. at slette sit indlæg og rette de fejl der måtte være. Men ak endnu engang kommer man til kort, da man kun kan slette 1 indlæg pr. døgn...


  • #9   15. feb 2008 http://www.retskrivningsordbogen.dk/ro/ro.htm
    ^^^^
    Den virker.


  • #10   15. feb 2008 Danny V
    Den kan f.eks ikke finde hækspoiler. Det tætteste er hæksaks. Og det er vist ikke helt det samme smiley


  • #11   15. feb 2008 Soe - det må jeg så også give dig ret i, men kan næsten ikke forstå hvis alle de folk der eksempelvis ikke kan lave "nutids r" er ordblinde, i de fleste tilfælde vil jeg tro det bare er folk der mangler at følge med i skolen..

    Men selvfølgelig, al respekt for folk der er ordblinde!


  • #12   15. feb 2008 LOL Aww c'mon da det er næsten det samme er det ikke? Nej fair nok men den kan finde de mest gængse ord som nogle folk kan ha det svært med det er ikke en teknisk ordbog som man jo faktisk skulle bruge til de termer som benyttes i vores hobby.
    Den her >>> http://www.elkan.dk/ordboger.asp
    Kunne da finde Hækspoiler


  • #13   15. feb 2008 nu så jeg lige i et andet indlæg:
    "Jeg ahr kun set det på towerhobbies, og aldrig i danmark. Den slags er der jo ikke salg i i et land som danmark.

    Så den må nook hjem fra udlandet engang ;)"

    Der er jo også stave fejl, Danmark er stavet med små bogstaver.

    Jeg ved godt det er jo ikke stavet forkert eller noget, men alligevel.


  • #14   15. feb 2008 der skal være plads til alle med eller ud stavehandicap

    jeg er selv rendt på rasavedele et par gange eller tre men jeg griner bare for mig selv og sviner ingen til fordi de ikke ka gøre det bedre
    hilsen kim


  • #15   15. feb 2008 Jeg har ikke noget imod at folk, som er dårlige i skolen ikke staver alt for godt. Men at ALLE gør det er træls.
    Enig med Flyeren ellers..


  • #16   15. feb 2008 Jeg er helt enig med dig "Highflyer". Jeg synes problemet med bare at stave nogen lunde rigtig bliver større og større her på siden. Men noget af det mest irriterende er dog når et navn/mærke på en oprettet bil eller overskiften på et indlæg, markedsannnonce, fotoalbum eller andet ikke er stavet rigtig eller der ikke er skrevet noget der omhander, det man kan se under det.

    Jeg ved godt der er nogle stykker her inde der er ordblinde, og de kan jo self. ikke gøre for det, bare de lige har det stående i deres profil at de er ordblinde, så man er klar over det. Men folk der ikke er ordblinde, burde lige tjekke deres besked eller hva nu ellers de skriver inden de sender den, skulle der være en trykfejl er det ok, men fuld af stavefejl synes jeg ikke er i orden. Og er det fordi de ikke kan stave ordenlig kunne de jo evt få hjælp af en til det eller også finde ordbogen frem.
    For stave skal man jo kunne i dag, i hvert fald hvis man skriver meget på internettet.

    // Andreas


  • #17   15. feb 2008 Hey den første reelle grund til at installere den toolbar, den er snart en pest at undgå.

    Jeg stave<b>r</b>/skrive<b>r</b> heller ikke perfekt, men jeg klarede mig ellers ok igennem resten af mine fag og karriere, så for mit vedkommende så må folk leve med de fejl jeg lave<b>r</b> og i fremtiden vil lave.

    Hvis man nu starter med at skrive PM på en pæn måde til dem der laver mange fejl, kan det jo være de prøver at forbedre sig.
    Denne tråd kan stort set kun bruges til at fremhæve hvor pisse dygtig man selv er.


  • #18   15. feb 2008 altså det ummidelbare problem med stavningen her, er folk der ikke har stavet et ord før og, jo selvfølgelig går ud fra at ordet bare staves lige ud af landevejen som f. eks rasavedele som jo er: reservedele, og det kan alle jo ikke lige vide.
    Jeg er njust tilfreds med at oprette en tråd som denne da den jo kun vedrøre ''voksne''.
    Et lille barn som mig burdte jo ikke have noget at tilføje her vel, da jeg jo som for dig ''highflyer'' ikke kan stave i min alder.
    Men det er helt fair, at du udtrykker dig her.
    Jeg kan bare ikke se grunden.

    Mvh Kris M.


  • #19   15. feb 2008 Nu har jeg ikke læst besvarelserne igennem, men her er hjælp til nutids - <b>r</b> .

    Fx. "At køre"

    Istedet for køre, så prøv med smølf.

    På den måde kan du finde ud af om det er med eller uden <b>r</b> .

    Fx.

    At smølfe = at køre . Dvs. UDEN <b>r</b> .
    Jeg smølfe<b>r</b> = Jeg køre<b>r</b> Dvs. MED <b>r</b>


  • #20   15. feb 2008 Soe - morgensur om eftermiddagen? - Jeg er ked af det bliver opfattet sådan, selvom det ikke skulle være første gang, idet jeg allerede i folkeskolen blev kendt som ham der rettede på lærerne.

    Det ændrer så ikke ved jeg nogle gange når jeg skriver, har for travlt og ikke lige får læst det igennem inden jeg poster, for trykfejl laver vi alle.

    Jeg havde ikke til intention at nedgøre folk, der har svært ved sprog, for det kender jeg selv mange der har, men nogle ting er altså nemmere end andre, fx at lære hvad en HÆKSPOILER faktisk er, og hvorfor den staves som den gør.

    Og tak til jacob for en nutids-"r"-guide som gør det hele lidt lettere for de fleste at forstå smiley


  • #21   15. feb 2008 Highflyer.

    Jeg forstår godt det der har trikket dit indlæg her.

    Men det hjælper næppe der hvor behovet er.


  • #23   15. feb 2008 >// Ud Med Benzo! [Ivan is BACK :D] /
    der er jeg total med dig har også nogen venner der skriver okey selv om at jeg har sagt at det satves okay men deres forsvar er ja men det lyder som e


  • #24   15. feb 2008 Mark K, okay, okey, okayh osv er alle slang udtryk og staves på hver deres måde (efter opfattelse), så det kan man ikke kalde fejlstavning.
    De staves også efter hvordan man rent faktisk siger det i virkelighede, med sarkasme, ironi osv.


Kommentér på:
Sproget på rcgalleri.

Annonce