{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.035 visninger | Oprettet:

Jeg Vil Lave Nogle Glitch Busters {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen

Jeg vil til at flække nogle Glitch Busters sammen og jeg ved hvilken type kondensator jeg skal have fat i, men kan nogle svare mig på. Hvorfor pokker der skal være så stor prisforskel, på nogle som har de præcise samme specifikationer?

Den "dyre" til 34 kr. stykket https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H24627

Den "billige" til 2,25 Kr. stykket http://el-supply.dk/?Gid=30&VNr=211C4472

Hvis de er ens, så vil det jo være idiotisk, at snuppe den dyre.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg Vil Lave Nogle Glitch Busters
  • #1   19. apr 2015 Jeg ville vælge nogen med lidt større spænding, min. 16 V

    Jeg kan ikke lige se nogen umiddelbar forskel på de Kodensatorer. Så den til 32,- ville ikke være mit første valg smiley


  • #2   19. apr 2015 Nu spørger jeg måske lidt dumt, men hvis man vælger en kondensator til 16V. Kan man så ikke risikere, at riste modtageren?

  • #3   19. apr 2015 Så fandt jeg disse på 16V

    Den "dyre" til 8,95 Kr. stykket https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H11855

    Den "billige" til 5,63 Kr. stykket http://el-supply.dk/?Gid=30&VNr=211D4472


  • #4   19. apr 2015 Den vil jo kun sende den spænding (V) ud, som den får ind...så hvis den får 6v ind, vil den sende 6v ud.

  • #5   19. apr 2015 Ahh okay tak for info.

    Tallet 4700uF hvad fortæller det er det kapaciteten på kondensatoren altså nærmest hvor mange mAh den rummer? Jeg ved godt det ikke er mAh men kan man trækken en linje mellem de to termer for nemmere at forstå tallet?
    Kunne man bruge en med 6800uF eller 10.000uF om det skulle være? Jeg syntes at kunne se de bliver større i dimensionerne når uF tallet øges er dette korrekt?


  • #6   19. apr 2015 jeg mener godt man kan sammenligne mah og farad uden dog at påstå at være ekspert. jeg tror ikke nødvendigvis man behøver at købe nogle kæmpestore. personligt har jeg prøvet mig frem og har bestilt nogle mindre så de ikke fylder så meget. som jeg forstår det er det vigtigste at de "low esr". så kan de reagere hurtigere mener jeg. jeg har iøvrigt givet 35,- inkl fragt for 5 over ebay.
    jeg bruger dem til at drive savox servoen i min slash.


  • #7   19. apr 2015 har lige tjekket hvad det er jeg har i bilen. Det er Panasonic low esr 10v 5600uf. kapaciteten er som sagt højere end nødvendigt til min bil og 10v burde give rigeligt luft til min bec spænding på ca 5,5v. der er dog intet galt i at vælge en højere spænding, udover at de muligvis er dyrere. ifht hvad jeg har læst et det til gengæld vigtigt at de er low esr, men jeg har ikke prøvet andet så jeg kan ikke selv lave sammenligningen.
    effekten af at slutte den til er iøvrigt markant positiv.. smiley


    profilbillede
  • #8   19. apr 2015 Super smiley Jeg takker.

  • #9   20. apr 2015 Farad er kapaciteten, men som glich buster behøver du ikke noget over 3000. Jeg brugte en på 3300 24v i min gamle buggy fordi min super tørstige Savöx servo trak lidt for meget, og det var rigeligt.

    Og for at vende tilbage til dit oprindelige spørgsmål, så er der ret stor forskel i størrelsen af de to, hvor den dyre er den der fylder mindst.


  • #10   20. apr 2015 Ahh så er det lidt mere logisk at prisforskellen er som den er. Tak for info Bjarke smiley

  • #11   10. maj 2015 Halløj derude smiley

    Nu har jeg modtaget nogle kondensatorer fra en producent som hedder Nichicon på 16V 4700uF Der står de er Ekstrem Lav Impedans, men jeg kan ikke finde nogle steder der oplyser om de er lav ESR.
    Jeg linker lige til den side jeg kan finde, hvor man kan slå op på de forskellige produkt katagorier. Måske en af jer kan finde hoved og hale i alle de informationer som er oplyst for jeg fatter ikke en skid. Når i klikker på linket kommer der en liste frem. et stykke nede på den står der i den yderste venstre kolonne en masse koder bestående af 2 bogstaver der skal i finde der hvor der står "HE" det er nummer 7 under katagorien High Reliability Type.
    http://www.nichicon.co.jp/english/products/alm_mini/index.html

    Jeg skal bare vide om de kan bruges til mit Glitch Buster projekt eller ej. Håber nogle kan gennemskue og hjælpe mig.


  • #12   10. maj 2015 hej danny.
    først og fremmest er jeg ikke ekspert, men jeg har fundet nogle tråde på nettet der siger at esr og impedans kan sammenlignes. om det er rigtigt ved jeg ikke, men hvis du har købt dem er det vel bare at sætte dem til og se om det virker? at lave en glitch buster er jo en forholdsvis simpel affære så du kan bare skifte den ud med en anden hvis det ikke giver ønsket effekt.
    mvh Nicolai


  • #13   10. maj 2015 Hej Nicolai

    Ja det er jo rigtigt nok, at jeg bare skal lave en og se om den fungere.
    Så jeg vil lige flække en sammen og se hvad der sker.

    Dog skal I andre være velkommen med input også.


  • #14   10. maj 2015 smiley
    hvad er årsagen til at du vil have glitch buster?


  • #15   10. maj 2015 jo jeg har nogle HV servoer og jeg vil være sikker på jeg ikke får brownout på min modtager lige meget hvor sindsygt jeg smider hjulene fra side til side. med eller uden belastning. Jeg ved at lige meget hvor ihærdigt jeg så end prøver ville jeg næppe kunne dræne ESC'ens interne BEC under kørsel, men jeg er bare den type der godt kan li, at gå med både livrem og seler hehe.


  • #16   10. maj 2015 lyder fornuftigt. jeg er overbevist om at dine kondensatorer kan holde spændingen højt nok til at undgå brownout. ellers er det jo ret nemt at mærke... smiley
    men meld endelig tilbage i tråden når du har prøvet så vi alle kan lære af dine erfaringer smiley


  • #17   10. maj 2015 Det skal jeg nok, du laver jo også dine egne, som du viste i en en af dine tidligere indlæg med billede og det hele.
    Jeg er så absolut enig, jo mere vi deler viden og erfaringer med hinanden, jo bedre bliver fællesskabet i denne hobby.


  • #18   10. maj 2015 Er der en fordel ved at bruge en glitch buster contra en ekstern BEC?

  • #19   10. maj 2015 Mark: Man kan formentlig godt diskutere lidt her. Om en BEC kan følge med eller ej er jo ikke et spørgsmål om den er intern eller ekstern. De gør jo nøjagtig det samme. Den ene er bare... tja ekstern... smiley
    En ekstern BEC kan jo sagtens være for svag ligesåvel som en intern. Den vil dog nok ofte være kraftigere end de interne pga bedre køling.
    Jeg havde et problem med at min Savox servo sugede for meget strøm i fht den lidt underdimensionerede interne BEC i mon Mamba Max Pro. Mit problem kunne løses både med en ekstern BEC (Castle 10A) og med glitch buster (GB).
    GBens fordel er vel at den er billig og simpel, og under alle omstændigheder vil være hurtigere end en ESC.
    GBens ulemper er, at den kun leverer escens spænding. Du har altså ikke mulighed for at justere spændingen. Energiindholdet i en GB er også meget lille. Det betyder, at hvis du har behov for at trække strøm i længere tid kan GBen ikke levere. Den er altså kun til små peaks i strømtrækket. En stor servo til en crawler der måske suger strøm i i flere sekunder mens den kæmper med at dreje hjulene har ikke glæde af en GB.
    Mvh Nicolai


  • #20   10. maj 2015 Jeg kan også tvinge BEC i Mamba monster i knæ, men den er lidt undskyldt med min multiplex Rihno Jumbo servo smiley

  • #21   10. maj 2015 Ok tak for det, så fortsætter jeg med min ekstern BEC. En af de sidste gange jeg kørte med min SCX med en Savox 1256 20kg servo, lagde jeg mærke til at alle lysene blev svagere lige pludselig da jeg kæmpede mig op ad en snoet bakke. Måske var det fordi servoen trak for mange A i længere tid at selv e-BECen ikke kunne følge med. Overvejer dog en BEC hver til styre og winch servo'er, og lysene bare igennem modtageren.

  • #22   10. maj 2015 Jeg havde nok valgt en enkelt stor ekstern BEC, hvis dit udstyr virkelig trækker meget strøm. Om ikke andet end at gøre setuppet simpelt. Fx Castles 20A Pro BEC bør kunne dække de fleste behov, men det er selvfølgelig bare et gæt. Forventer du at din winch og styreservo skal trække hårdt på samme tid? Husk at modtageren jo også skal bruge strøm så du er ude i 3 BECer.
    En anden mulighed er at bruge et modtagerbatteri. Fx et nimh. Det kan levere al den strøm du har brug for. Ulempen er at spændingen falder under afladning og at du skal huske at lade et ekstra batteri..


  • #23   10. maj 2015 Hmm, vil overveje den castle helt bestemt da plads er trang. Nogle gange bruger jeg både winch og styreservo samtidig når jeg kører solo, winch servo skal trække en del kg smiley

  • #24   10. maj 2015 Fedt med en masse input smiley

    Grunden til jeg bruger en GB i min Durango DEX408, frem for den CC 10A BEC jeg har. Er af den simple grund, at der sidder en Tekin RX8 Gen2 ESC i bilen og da jeg gerne vil have mulighed for, at bruge log funktionen som er indbygget i ESC'en. Så dur det ikke med en ekstern BEC, fordi man på stikket fra ESC'en til modtageren, skal frakoble + ledningen og når man gør det kan ESC'en ikke længere logge. Da den jo simpelthen mangler en forbindelse til modtageren.

    Så nu ser det ud som på billedet.


    profilbillede
  • #25   19. maj 2015 @Danny, så giver det god mening du vælger glitch busters fremfor din BEC smiley

    Da jeg skal til at lave fuldstændig om på min el installation, tænkte jeg at gøre følgende og vil høre om det vil være et problem? Jeg har 2 BEC'er liggende så vil bare bruge dem contra den ellers mere elegante løsning af en 20A BEC som forslået.

    Jeg tænker at koble en BEC til hver servo. De røde og sorte (+-) ledninger forbindes mellem BEC og servo og de hvide signal ledninger går direkte til modtageren. Modtageren får strøm direkte fra ESC BEC'en og skal "kun" give strøm til 13 LED'er og sende/modtage signaler til/fra servoer/esc.

    Hvad synes I? smiley


  • #26   19. maj 2015 Det lyder jo fornuftigt nok, men vil det fungere i praksis er spørgsmålet. Har du en modtager samt et par servoer du kan lave et test setup på dit arbejdsbord?

    Men hvorfor er det du vil bruge 2 BEC'er? Er det fordi at hver enkelt servo har hver deres øvre grænse for hvor mange volt de kan tåle så det er derfor du vælger den løsning som du påtænker eller er det din modtager som ikke kan tåle så mange volt som dine servoer?


Kommentér på:
Jeg Vil Lave Nogle Glitch Busters

Annonce