{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.046 visninger | Oprettet:

Spørgsmål vedr serielt ladning af lipo'er {{forumTopicSubject}}

I pitten kan der kun lades med maks 6A da strøm kommer fra nogle lastbil(?) batterier. Det betyder at jeg ikke længere kan lade mine 2x2S/2x3S batterier parallelt da det kræver mellem 11-13A ved 1C.

Da der skal være plads til andre, kan jeg ikke bruge 2 ladere på een gang.

Jeg har et balanceboard hvor der kan kobles flere batterier samt et serie kabel til +- : http://www.zj-hobbyshop.de/jstxh-adapterplatine-alte-version-p-20.html

Men, når jeg kobler det hele sammen, får jeg en balance error på min iCharger 206B lader.

Er der nogen som ved om balance kablet fra balanceboardet til laderen skal være lavet specielt? Der er plads til et 10S kabel men p.t. har jeg kun et 6S kabel på den da laderen kun kan klare op til 6S.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål vedr serielt ladning af lipo'er
  • #1   5. maj 2015 jeg rodede med noget hjemmelavet balancekabel på et tidspunkt. der blev jeg snyt af at den startede i den anden side af stikket med celle nr 1.
    mener det var eneste sorte og så en rød. hvor den røde var den sidste ledning på den sidste celle


  • #2   5. maj 2015 Troels, tak for input men da der er øget mulighed for KA-POW! søger jeg helt konkret viden og guides smiley

  • #3   5. maj 2015 kunne du evt tage et billede af dit setup som det er nu?

    Jeg troede dengang af man ville ødelægge noget hvis stel i balance ikke var det samme som stel i "hovedstrømmen" men det viste sig at de tilslutninger ikke hvade forbindelse på den måde. det er en billig hobbyking lader.

    Forstår godt du vil ha det mere konkret. der er jo kun dig til at betalt hvis du bliver lokket til noget tvivlsomt herinde smiley


  • #4   5. maj 2015 Tager et billede i aften.

  • #5   5. maj 2015 så først linket du har lagt med nu.. DOH!
    hvis du har sat et 6cellet kabel i balance boardet er det så helt i + siden eller helt i - siden? for det var her min lader skulle i fra - siden, og jeg troede den skulle fra +


  • #6   5. maj 2015 Jeg har selv lavet mine serie balance kabler. Men her er et til 2x2 og 2x3celler. På det til 2x2 kan du se det er den røde ledning i det store stik der ikke er i brug. Derfor mener jeg dit 6cellede kabel skal helt over til - i balancebordets 10c stik

    profilbillede
  • #7   5. maj 2015 På mit kabel er - stikket helt over i - siden og plus "hænger" midt i det hele på den anden side. Men det er ikke et kabel som du har lavet, det er igennem det balance board.

    Kan du evt tage et mere skarpt billede af dine kabler? Gerne både 2S og 3S. Takker.


  • #8   5. maj 2015 Jeg var for nærig til at købe boardet.
    Prøver lige at få fokuseret lidt bedre. Så det først da det var uploadet


    profilbillede
  • #9   5. maj 2015 Og 3celler de er ikke lette at ligge pænt

    profilbillede
  • #10   5. maj 2015 det er ikke så let at følge ledningerne så forsøger lige at lave en tabel over det.
    første kolonne er det 6cellede stik med 7 ledninger.
    anden kolonne er der første 3 cellede stik
    tredje kolonne er det andet 3 cellede stik.
    s----s
    s----s
    s----s
    s----r----s
    s---------s
    s---------s
    r---------r
    så den midterste sorte i det store stik er både samlet med den røde fra det første 3s stik og den første sorte i det andet 3s stik.
    Håber det giver mening. og det er helt sikkert også sådan det balanceboard virker.


  • #11   5. maj 2015 Mange tak. Hvis jeg får tid går jeg i gang med det i aften.

  • #12   5. maj 2015 http://scriptasylum.com/rc_speed/lipo.html

    Her er det nemmere at se.


  • #13   5. maj 2015 Hej. Jeg bruger selv det "balance board" du linker til på min 4010Duo.

    Du kan ikke sætte 2x2S + 2x3S i det board og forvente at få eet 10S batteri.
    Det vil sige BUM.

    Du kan kun bruge det board "Rækkevis" altså 3x 2S ELLER 2x3S ELLER 2x4S osv.

    Hvis du skal lade med 6A på alle 4 batt. samtidig, så skal du lave et special balance kabel så det bliver til et 10S, OG dine batterier skal være samme kapacitet OG være nogenlunde ligemeget afladet. Hvis du skal have fuld udnyttelse af det.

    Men er i nogle stykker der lader med 6A på 2x3S så sutter i da hurtigt et batteri tomt. Så suger den lader da nemt 10-15A.
    Igen er i nogle stykker, så køb da en lille brugt 600-1000W generator, så er der næsten ingen begrænsning på Jeres kapacitet.


  • #14   5. maj 2015 Du vil teoretisk godt kunne lade alle dine celler samtidig. MEN De skal være afladt til det samme niveau, inden for f.eks. 0,05V og de skal være på samme kapacitet alle sammen. Dertil gerne samme indre modstand (inden for en træsko)

    Jeg ville kun lade serielt hvis de var afladt serielt og derved var afladt 100% det samme.

    Hvor kører du henne nu?


  • #15   5. maj 2015 Tak igen. Det er kun tale om et sæt ad gangen f.eks 2*2S som også køres i serie som 4S.

    Hygge kører ude ved rc-erc-egedal da det kun er 16km/20min hjemmefra contra andre baner som er enten meget længere væk eller har åbningstider som ikke passer mine daglige løsladelses tider smiley


  • #16   5. maj 2015 ps. Det troels har lagt billed op af.
    Der er der ingen grund til at samle de 2 balance ledninger til en ledning.
    For dette sker automatisk når du sætter batterierne + (plus) til - (minus) når du sætter dem i serie.


  • #17   6. maj 2015 det er rigtigt at den ene af de to ledninger ikke behøves. men de er jo på stikkene alligevel så hvorfor ikke lodde dem sammen. jeg syntes også det gør det lettere at se hvilket af stikkene der skal på hvilket batteri. for bytter man dem er der noget der smelter.

Kommentér på:
Spørgsmål vedr serielt ladning af lipo'er

Annonce