{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
716 visninger | Oprettet:

Kev S
Kev S
Tilmeldt:
12. jul 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Batteri til biler {{forumTopicSubject}}

Hey.. Jeg er helt ny i rc verden. Jeg har lige købt en Traxxas e-revo Brushless... Men har ikke fået den hjem endnu.. Er der en der vil forklare de forskellige betegnelser på batterierne. Hvad er feks 60C og 3S 4S?

Håber I vil lære den helt grønne fremad.. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Batteri til biler
  • #1   11. jul 2016 Vi snakker LiPO batterier her:

    C er et udtryk for den strøm batteriet kan afgive ved afladning (..der er også et C tal for opladning..)
    Max afladningsstrøm = C x kapacitet.
    F.eks. 60C * 5000mAh = Max. 300 A afladning.

    S er antallet af celler, Hver celle er nominelt på 3,6 volt fuldt opladet på 4,2 volt


  • #2   11. jul 2016 2s -3s - 4s - 6s
    Betyder hvor mange celler dit batteri indeholder.

    C betegnelsen betyder hvor hurtig batteriet kan aflade under brug..
    Jo højere jo bedre..

    Håber mit svar kunne bruges. smiley


  • #3   11. jul 2016 Og det sidste, ampere, eller miliampere, mAh, udtryk for batteriets kapacitet- køb nogle batterier med mange mAh, dyrere i anskaffelse, men længere køretid.

  • #4   12. jul 2016 Lasse - Hvis vi skal være helt rigtige så mener du Ampere-timer eller milli Ampere timer.

    Ampere er strøm, Ampere-timer eller milli Ampere timer er kapacitet.

    Ja, har man 5000 mAh kan man få 5 Ampere i 1 time eller 50 A i 6 minutter, eller 300 A i 1 minut, før batteriet er tomt.


  • #5   12. jul 2016 Det er fint nok med alle de ting, der bliver nævnt. Men først og fremmest skal du vide, at "2s eller 3s" eller C eller mAh ikke siger noget om den fysiske størrelse.

    Den vigtigste ting i første omgang, er du skal finde nogle batterier, der passer i bilen.

    https://www.google.dk/search?q=revo+battery+tray&espv=2&biw=1280&bih=675&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwikj5_m7u3NAhVGkCwKHaJ3CD0Q_AUIBigB#imgrc=xDVVINOvRI4HNM%3A

    Den næste ting, er at du skal have batterier med "TRX" eller Traxxas stik. Du kan enten købe dem med Traxxas stik, eller du kan købe stikkene ved siden af og selv lodde dem på.

    Hvis vi taler LiPo batterier og er kommet så langt, så skal du bruge enten 2 styk 2S batterier eller 2 styk 3S batterier. 2S betyder, batterierne har 2 celler á 3,7v, det vil sige 7,4 volt; 3s betyder, batterierne har 3 celler á 3,7v, det vil sige 11,1v

    Siden du kører med 2 batterier i serieforbindelse, vil det svare til ët batteri på 4S, hvis du vælger 2 styk 2S batterier. Det giver 14,8 volt. Hvis du vælger 2 styk 3S batterier, får du hvad der svarer til et 6S batteri med 22,2 volt.

    Jo højere strømstyrke - volt - jo hurtigere kører bilen. Din E-Revo vil køre hurtigt med 2 x 2S eller ekstremt hurtigt med 2 x 3S. For en nybegynder vil jeg anbefale 2 x 2S, da det er nemt at ødelægge bilen med 2 x 3S, hvis du ikke er meget forsigtig.

    Til sidst er der to tal mere at tænke på. De angiver til sammen kapaciteten og spændingen, batteriet leverer. Det første tal er angivet i mAh,. Den mest almindelige størrelse batterier, der bliver brugt i E-Revo vil være på 5000mah. Det betyder, at batteriet kan aflade med 5000 mili ampere i én time, eller med 5 ampere i én time, før du skal lade det op igen.

    Tallet C på batteriet, er en konstant, du skal gange med mah opgivelsen, for at få den maksimale strømstyrke, batteriet kan aflades med.

    Dit motorsæt på E-Revo'en kan trække 150A, så når du ganger mah og C, så skal tallet være højere end 150Ax1000, dvs. 150.000mA.

    Hvis du har et batteri på 5000mah og 40C, vil det være 5000mah x 40 = 200.000. Da 200.000 er højere end 150.000, så vil det være et godt batteri at vælge.

    Nogle gange er C-tallet opgivet som f.eks. 40-65C. I det tilfælde, er det det laveste tal, du skal gå efter.

    Så altså, helt forenklet sagt: Du skal vælge 2 ens batterier, der
    - skal passe i størrelsen.
    - skal have Traxxas stik.
    - begge skal være på 2S eller begge skal være på 3S.
    - Hvis du vælger 2S begge skal have en kapacitet på over 5000mah (højere er bedre)*
    - Hvis du vælger 2S begge skal have et C-tal på over 25 (højere er bedre)*

    *tallene vil være lidt anderledes for 3S

    Som du kan se, er der meget, der skal gå op i en højere enhed. Hvis du stadig føler dig på helt bar bund, så vælg en dansk forhandler, du kan gå ned til og få hjælp.

    Ellers kan Hobbyking.com varmt anbefales. Husk at vælge EU når du bestiller. De nyeste batterier, jeg har købt fra Hobbyking til E-Revo hedder: "Turnigy Nano-Tech 7,4v 6000mah 25-50C discharge." De kom ikke med Traxxas stik, dem har jeg selv loddet på. De var et kompromis, fordi jeg ikke kunne få nøjagtig dem, jeg ville have. Men de kan godt anbefales.

    Du skal i øvrigt også have en lader, der kan oplade LiPo batterier. De fås som computer ladere, f.eks. Imax B6 i den billige (men acceptable) ende, eller som simple ladere, der lader med ca. 1A på balancestikket. Vælg en computerlader, hvis du kan læse en engelsk manual og har lidt sans for det tekniske. Eller vælg en dum lader og lev med den længere ladetid.

    Til alle andre: Jeg ved godt, jeg har forenklet nogle ting groft. Vær venlig kun at rette mig, hvis jeg har begået graverende fejl, og i er 100% sikre i jeres sag. Jeg gider ikke starte en konkurrence om hvem, der har den største tissemand. Det er udelukkende for at hjælpe.


  • Kev S
    Kev S Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #6   12. jul 2016 I skal have tusinde tak for jeres hjælp... Don: det var en kanon og meget forståelig beskrivelse. Den hjalp en del tak. ?? ?? ??

  • #7   12. dec 2016 Don kan du forklare hvordan man ud fra batteriinfo ved hvad sin computerlader skal stå til ?

Kommentér på:
Batteri til biler

Annonce