{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.748 visninger | Oprettet:

Spektrum sender og modtager rækker ikke særlig langt? {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt mig en Baja 5b ss brugt (kørt mindre end 2 tankfulde da jeg fik den) Her i sidder der en Spektrum sr3300t modtager og sender er en spektrum dx3s. Rækkevidden er rigtig dårlig og her er det så at nogen af de kloge hoveder kommer ind i billedet smiley er det dårligt grej jeg har eller er der noget jeg kan gøre for at rækkevidden bliver bedre? Den rækker ikke en gang 100 mtr (vil jeg tro har ikke målt nøjagtigt) Det irritere mig gevaldigt og vil gerne vide hvad jeg gør ved problemet! På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spektrum sender og modtager rækker ikke særlig langt?
  • #1   4. nov 2016 Hvordan ser enden af antennen ud? Er den flosset eller har den et lige snit?

    Det burde kunne række længere end 100 meter. Spørgsmålet er hvad der skaber forstyrrelser.

    Jeg syntes der er en frygtelig masse ledninger hvis det er en benzin bil.
    Er det muligt at bytte om på hvor modtageren ligger også det der ligger i bunden af billedet hvor der stikker røde og sorte ledninger ud af? hvis du kan flytte din modtager kan du derved få mere af antennen til at stikke ud og måske på den måde opnå større rækkevidde.



  • #2   4. nov 2016 Enden er flosset som i afisoleret? Jeg har godt nok ikke eksperimenteret i at rykke rundt på det, det ku dog være jeg skulle gøre det. Umiddelbart er ledningerne der fordi der er failsafe i bilen?

  • #3   4. nov 2016 Hmm det er ikke optimalt hvis enden er flosset men du må IKKE klippe eller afkorte antennen.

    Hvis du bare bytter rundt på modtagere og den sorte boks som har alle de der røde og sorte ledninger som stikker ud af den men uden at du koblet der hele fra hinanden så er der en chance for at du får større rækkevidde. ellers må du have fat i en anden modtager.


  • #4   5. nov 2016 Dvs jeg ikke må klippe det afisolerede stykke af? Jeg tror umiddelbart at det sidder sådan så man kan se hvad farve failsafen lyser ned igennem gummilåget men det betyder ikke det store for mig da jeg ved hvordan knapperne skal stå på senderen for at aktivere og deaktivere smiley jeg må prøve at rode lidt med det så vender jeg tilbage hvis det hjælper

  • #5   5. nov 2016 Der er ikke andet for. Men nej som udgangspunkt må man ikke afkorte antenner på hverken Am, FM eller 2,4GHz modtagere. Det kan faktisk netop være en af grundene til at rækkevidden er kort fordi at antennen har været længere og den er blevet beskadiget under brug. Netop at den er flosset i enden bekræfter min mistanke om dette.

  • #6   5. nov 2016 Det er mig der har afisoleret den, jeg troede at det ku hjælpe at forlænge den smiley

  • #7   5. nov 2016 Ahh, javel ja. Hmm tja så ville jeg skynde mig at sætte noget krympeflex på så der ikke er tråde blottet.

    Men forsøg det med at flytte rundt på modtageren så du kan få mere af antenne "ud i det fri"


  • #8   5. nov 2016 Okai det prøver jeg smiley Tak for hjælpen indtil videre smiley

  • #9   5. nov 2016 Velbekom og held og lykke.

  • #10   5. nov 2016 Jo tak smiley det skal dog lige siges at det har hverken gjort det værre eller bedre at jeg afisolerede ledningen, men jeg giver den noget krympeflex eller noget så den ikke flosser mere end den er.

  • #11   5. nov 2016 Det er ihvertfald det bedste, den type antenne er single layer og ikke som nogle af dem der er dual layer. eller hvor der er en inderkerne og en afskærmning hvor den yderste del af kernen skal være blottet for at systemet fungere.

  • #12   5. nov 2016 Jeg er temmelig nybegynder til alt det her så jeg forstår ikke lige alt det der, men er det sådan at man kan købe en anden modtager der er bedre og så kan det spille sammen med senderen?

  • #13   5. nov 2016 Altså du kan købe forskellige modtagere som fungere med din sender men om de er bedre eller ej skal jeg ikke kunne sige, der skal der rodes rundt på nettet og der skal studeres og læses for at finde ud af hvilken modtager der har den største rækkevidde hvis der ikke lige findes en herinde som kan give et 100% klart svar.

    Nu bor du temmelig langt væk ellers kunne vi kigge på det sammen. Men men der findes jo heldigvis mange i dit område som roder med RC så det er bare at finde en venlig sjæl som vil yde assistance og det kan også nemt være der er noget jeg ikke har tænkt på eller helt har glemt.


  • #14   5. nov 2016 Nu prøver jeg at flytte modtageren længere over så der kan komme mere antenne fri så må jeg se om det hjælper ihvertfald, jeg kan dog ikke flytte den helt over da den ene der sidder der er tænd/sluk knappen. Men ja Okai det er ikke bare lige at købe en anden modtager og så funker det kan jeg godt fornemme. Jeg prøver det med at flytte den først og virker det ikke må jeg se om jeg kan finde en eller anden der kan løse det for mig smiley

  • #15   5. nov 2016 Nemlig. Men du skal bare skrive, de fleste herinde vil gerne hjælpe.

    Men prøv det med at flytte lidt rundt på sagerne, men hvis afbryderen sidder lige der hvor antennen kommer op så er det sku heller ikke en optimal placering.


  • #16   5. nov 2016 Afbryderen er den hvor der sidder en bøjle hen over, antennen kan ikke komme tættere på end op ad afbryderen

    profilbillede
  • #17   5. nov 2016 Kør ind forbi iccom.dk i folehaven/Valby. De kan helt sikkert hjælpe dig med problemet

  • #19   5. nov 2016 Den ser ellers fin ud den der, spørgsmålet er så bare om min failsafe kan køre på det modtagerværk der?

  • #20   5. nov 2016 I bund og grund burde failsafen være fuldstændig lige glad med hvilken fabrikat den er koblet op til da den burde være en uafhængig enhed som kun laver noget i det øjeblik den registrer et svigt i radio signalet mellem modtager og sender.

    Kan modtageren ellers ligge på højkant op ad afbryderen eller bliver den så for høj til at låget kan sidde rigtigt?


  • #21   5. nov 2016 Det giver meget god mening i mine øre, måske jeg skal sigte efter en anden sender så smiley

  • #22   5. nov 2016 Sådanne et spektrum anlæg skal kunne række over 500 meter, hvilket også er min egen erfaring. Rigeligt langt til at man ikke længere kan se bilen.

    Vil tro det bare er din modtager der skal skiftes. De koster ikke så meget mere. Måske en hund brugt. Prøv markedet.

    Man skal aldrig fifle med antennerne. De er afstemt ift frekvensen, og skal hverken forlænges eller forkortes.


  • #23   5. nov 2016 Det virker nu også lidt åndssvagt at den ikke skulle kunne række længere, men har som skrevet ikke meget forstand på det. Hvis du siger at det burde række længere så må jeg starte med at skifte modtageren (det er jo også den billigste ting at skifte) smiley Skal det være samme modtager eller er det uvilkårligt?

  • #24   5. nov 2016 Det skal være en spektrum modtager der passer til senderen. Men den sr3000 plejer at virke perfekt og er billig brugt.

  • #25   5. nov 2016 Ser lige det er en sr3300 modtager du har. Den er lidt dyrere at købe da den har telemetri.

    Hvis du alligevel ikke bruger telemetrien så kik efter en sr3000 eller sr300 til billige penge. Evt kan du låne en og teste om det spiller før du køber.


  • #26   5. nov 2016 Jeg bruger ikke telemetrien fordi jeg ikke har forstand på at sætte det til smiley Men har en sr300 liggende faktisk

  • #27   5. nov 2016 Test før du monterer det hele i bilen
    Har prøvet en del gange med spektrum hvor signalet er forringet .
    Men helt sikkert 90% sikkert det er noget antenne der driller dig .


  • #28   5. nov 2016 Så skal du jo bare binde den til senderen smiley

  • #29   5. nov 2016 Ja det ved jeg ikke lige hvordan man gør, men jeg kan nok læse mig til det på nettet smiley

  • #30   5. nov 2016 ja det er ikke så svært og har du først prøvet det en gang eller to så tænker man ikke videre over det.

  • #31   8. nov 2016 Du har helt sikkert et problem et sted som du skal have fundet ,ledninger inde i rc boksen med høj spænding feks servo ledninger forsyningsledninger hvor strømmen fra batteriet kommer ind,det er også muligt at dit batteri ikke kan levere nok strøm hvis den ikke er helt på toppen og dine servoer trækker en del så modtageren kommer for langt ned i spænding,servoers forhøjede strømforbrug kan også komme af at dit styretøj måske går stramt og servoen derfor skal arbejde konstant i forsøg på at dreje eller centrere forhjulene,og så skal du have gjort så maksimal mulig længde af din modtager antenne er fri og stikker ud gennem låget af boksen,men det er nu muligt at lodde en ny antenne på din modtager istedet for at købe ny modtager, for de kan købes på mål på bla ebay til spektrum og koster ikke mange basseører,jeg har selv brugt den sender i flere hpi bajaer og ved den uden problem kan række ud af din synsvidde.
    Det er desværre længe siden jeg rodede med den sender så kan ikke helt huske det men hvis du kigger lidt rundt i menuen eller googler det så er der et sted hvor du kan skifte mellem eu ? og fr/us signal som giver ca 50-100% højere sendestyrke også,dette er dog på grænsen til lovligt og ikke tilrådeligt hvis du skal bruge den til løb på officielle baner,havde dog aldrig problemer med at min sender generede andre sendere hverken til indendørs eller udendørsløb.
    Nu så jeg ikke lige hvor du er fra men spørg evt nogen der bor i dit område efter hjælp eller henvend dig på nærmeste bane,næsten alle nørder er menneskelige med få undtagelser som gerne vil hjælpe andre videre da vi alle har modtaget hjælp på et eller andet tidspunkt for at løse et problem,det er ikke sidste gang du vil komme til at klø dig i nakken over noget og der er en grund til jeg er begyndt på de grå hår smiley
    Held og lykke eller skriv igen.


  • #32   8. nov 2016 Hej Henrik. Se det var jo vældig interessant det du kom med der, mht ledninger osv er det meningen de skal ligge hver for sig? Altså ledningerne fra batteriet til servoerne må de ikke ligge nede i boksen eller hvordan? Det med at man kan skifte på senderen, hvad skal den så stå på for at være bedst mulig? Alt det du har skrevet her kan jeg bruge til noget, så jeg må igang med at fejlfinde. På forhånd tusinde tak smiley

  • #33   9. nov 2016 Henrik
    Det er helt korrekt man booster sendestyrken når man skifter fra EU til US fordi den skifter fra 10mW til 100mW i sendestyrke.

    Grunden til det ikke er lovligt at bruge RC udstyr som sender med 100mW i Europa er fordi 2,4GHz WiFi/trådløs netværks systemer sender med netop 100mW og det er der, at en RC sender kan gå ind og skabe ballade. Det er næppe at de går ind og forstyrre andre kører. Det var ihvertfald det jeg fik at vide af IT & Telestyrelsen som det hed dengang jeg ringede til dem og reglerne gælder stadig så vidt jeg ved.

    Men er man ude hvor kragerne vender så er der næppe nogen som vil brokke sig, det er nok mere hvis man køre på en bane som ligger i et industri område så kan det give nogle træls situationer hvis det går ind og forstyrre virksomhedernes WiFi netværk.


  • #34   9. nov 2016 Ledningerne må gerne være inde i rc boksen sålænge man prøver at holde dem lidt adskilt og det gør også tingene mere overskueligt når du senere skal rode med dem,du kan forsøge at stripse dem sammen men jeg har nu for det meste klippet ledningerne ned i længde så de passer for at undgå lednings rodet,servostik i store pakker fra ebay honkong eller lignende koster måske 10-20 kr og så har du til flere års forbrug,ellers klip ledningen et stykke over stikket så du kan lodde det originale stik på igen når du har klippet det overskydende stykke ledning væk,men sørg for at bruge krympeflex istedet for isolertape.

    Mht til fjernstyringen skal den stå på enten fr eller us og IKKE eu/dk,kan ikke helt huske det da det er flere år siden jeg brugte den,har lige søgt på det for det var noget jeg fandt på et udenlandsk forum engang,men har postet det enten herinde eller på rc-forum.dk for nogle år siden så burde være muligt at finde igen hvis man keder sig endag.

    Link til lidt ala det samme som jeg har skrevet på engelsk
    http://www.hpibajaforum.com/forum/showthread.php?t=75326

    Igen det er længe siden jeg også skildte mig af med de sidste biler så ved ikke hvor meget aktivitet der er derinde længere,men måske et besøg værd hvis du gerne vil blive på danske forums.
    http://www.hpibajafan.dk/smf/index.php
    Jeg ved ejeren Jakob brændte for hpi bajaer og bor i nabo storbyen men blev lidt bidt af droner ifølge hans bror Anders ,så hvor meget liv der er ved jeg ikke ?

    Danny et af de steder jeg brugte min til indendørs ræs var på en skole der lagde op til et industri område,desuden må wifi brugere med hjemme trådløst netværk booste næsten uendeligt der er ihvertfald mange wifi signal boostere til salg med op til 5000mw sendestyrke.


Kommentér på:
Spektrum sender og modtager rækker ikke særlig langt?

Annonce