{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.046 visninger | Oprettet:

Nimh batteri {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har nogle spørgsmål vedr. NiMH batterier:

- skal batterierne aflades? Hvis ja, hvordan gøres dette med en fast charger (billader) som hørte med til købet af min bil? Jeg har købt en adapter, så jeg kan lade batterierne derhjemme.

- må batterierne efterlades halvtomme, eller skal de være helt tømt for strøm?
- hvordan får man længst levetid med batterierne og mest udnyttelse?

Mange tak på forhånd.

Mvh. Eduardo.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nimh batteri
  • #1   26. jun 2017 NiMh batterier behøver du ikke at aflade efter brug, de ligger og aflader sig selv over en periode, dog er det værd at nævne at du ikke bør aflade dem helt under brug.
    Noget som også er vigtigt at vide omkring NiMh og NiCd batterier er hvordan man lader dem korrekt op. Hurtig opladere er en dårlig ide da de i deres opladnings process ikke lader batteriet op til deres fulde potentiale. Vil man have det fulde potentiale fra NiMh og NiCd batterier skal de lades langsomt op og ikke med en strømstyrke som overstiger 10% af deres kapacitet. Hvilket vil sige har man et 5000 mAh batteri bør det ikke lades med mere end 500 mAh. Det tager typisk mellem 10 og 12 timer at lade et NiMh eller NiCd batteri på denne måde. Men de må ikke overlades. så en god digital lader er altid værd at investere i.
    NiMh og NiCd batterier lider også af det man kalder memory effekt hvilket vil sige at hvis ikke man lader sine batterier helt op, eller klat lader dem så de aldrig har en naturlige og komplet afladnings cyklus så vil de begynde at holde strøm kortet tid. Man vil derved ikke kunne opnå fuld udnyttelse af batteriet.

    NiMh og NiCd batterier er ikke at sammenligne med lithium kemi batterier (LiPo, LiFe og Li-Ion) som ikke aflader sig selv og som man så absolut IKKE må aflade helt og som bør enten op eller aflades til det man kalder storage (opbevaring) hvis ikke man skal bruge dem igen inden for få dage.
    Den lader man bør bruge til sine lithium kemi batterier skal have et Storage program hvor den vil sikre at hver celle i et lithium kemi batteri har den rigtige spænding. før man ligger det væk. Fordelen ved lithium kemi batterierne er de kan lades med større strømstyrke så det går relativt hurtigt.

    Håber det giver mening, ellers spørg løs.


  • #2   26. jun 2017 Tak for feed back, det gav mening. Så jeg skal investere i en oplader, som lader stille og roligt op. Fastchargeren kan jeg bruge på dagen, hvor den lige fylder det sidste op inden brug.

  • #3   26. jun 2017 Som udgangspunkt ville jeg aldrig bruge en hurtig lader. Eller klat lade på NiMh batterier. Hvis du ved du skal ud og køre næste dag og det er noget tid siden du sidst brugte batteriet så kør en aflade-lade cyklus så er batteriet klar til når du skal bruge det.
    Køb en god digital lader. brug den altid. Det vil du ikke fortryde.

    Du kan kigge på denne annonce og se om det er noget som tiltaler dig.
    http://www.rcgalleri.dk/lrp-quadra-competition-v1-lader/id-158563
    Efter min overbevisning er det en fin lader. Den kan alt hvad man kan ønske sig.

    Du kan også kontakte nogle forhandlere og høre hvad de kan tilbyde.

    Jeg vil dog forslå du anskaffer en lader som kan køre direkte fra stik kontakten så du ikke skal have en ekstern strømforsyning til at fordre laderen. Den jeg linker til som er til salg her på galleriet kan bruge fodres direkte fra stik kontakten men kan også fodres med en ekstern 12-18V strømkilde hvis du skulle have behov for det.


  • #4   27. jun 2017 Jeg ville voldtage dem med en hurtiglader så du kan få købt dig nogle lipo batterier bagefter smiley

  • #5   27. jun 2017 Her er en anden annonce her fra galleriet.
    http://www.rcgalleri.dk/lipo-lader/id-160995

    Det er en fin lader jeg har selv en magen til.


  • #6   21. jul 2017

    profilbillede
Kommentér på:
Nimh batteri

Annonce