{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
993 visninger | Oprettet:

Forhold mellem esc og brushless motor {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg kan ikke finde ud af om størrelsen på esc kan blive for stor i forhold til motor.
Eks. Hvis jeg har en motor på 6.5t 5485kv, 60A 445w.
Kan jeg så bruge en 120A esc?

Kan en esc blive for kraftig/levere for mange A. I forhold til motor.

Er der nogle "gyldne" regler eller nemme måder at regne det ud på.

Ja som i nok har gættet, har jeg ikke den store fysik viden og ejer heller ikke en ingeniør eksamen.

Men det kan da heller ikke passe, at man skal være så "klog" for at lære viden om hvordan det hænger sammen.

Har en en masse jeg gerne vil have testet, men der er jo ikke meget ved at teste det, når jeg ikke har styr på det smiley

Håber der er nogle hjælpsomme gutter, som kan forklare det uden alt for meget teknisk forklaring ;).


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forhold mellem esc og brushless motor
  • #1   29. jul 2017 Det er mere den anden vej du skal tænke. Om motoren er for kraftig til din ESC

  • #2   29. jul 2017 Okay tak Michael. Og i det nævnte tilfælde skulle det vel så ikke være et problem, når motor yder 60A og esc kan yde 120A. Eller er det for firkantet at se sådan på det?

  • #3   29. jul 2017 Nej det er helt perfekt, for din ESC kan levere op til 120A og sin motor trækker 60a så det er fint

  • #4   29. jul 2017 Har denne motor og disse to esc

    profilbillede
  • #5   29. jul 2017 Motor:

    Din motor trækker x ampere alt afhængig af hvordan den er konstrueret, belastning osv.

    Hvis din motor er konstrueret til at trække 60a, kan du godt få den til at trække mere f. Eks. Ved at sætte den i en for tung bil eller køre op af en for stejl bakke. Forestil dig en knallert motor i en lastbil på vej på op ad et bjerg.

    Din esc:

    Er designet til at kontrollere din motor. Åbne og lukke for strømmen.
    Den skal bare være stor nok til at kunne tåle den strøm din motor behøver.

    Der er dog andre ting man skal kigge på. Bla. Hvor stor spænding den kan håndtere og omdrejninger. Generelt ikke den store forhindring.

    Dit batteri.

    Skal kunne levere den mængde strøm din motor har brug for.

    Hvis det er for småt bliver det varmt og brænder af gælder også for esc og motor.

    Din motor kan tåle at trække 60a så skal din esc teoretisk mindst kunne tåle 60a men fordi din motor kan trække mere er det altid en god ide at bruge en større esc og 120a er alt rigeligt.

    Dit batteri skal kunne levere 60a

    Skal du bruge dit c tal. F. Eks. 5000mah 10c er 5000x10 = 50000ma /1000 = 500a

    Husk også at både esc og motor kan maks tåle en hvis spænding.

    Så prøv du bare den kombi


  • #6   29. jul 2017 Tak for flot udførligt svar Mikkel. Ville bare være sikker. Det er nu testet og alt virker. Håbede jeg da også på, da begge dele er nye. De skulle have været brugt til et projekt. Men det bliver ikke til noget, da den bil det skulle være brugt i er solgt videre :).
    Men er glad for dit svar, det var skrevet så selv jeg kunne forstå det :). Men kan godt se det er noget, som man lige skal regne på og tjekke de spec der er på motor og esc.


  • #7   29. jul 2017 Det er sku lækket med svar, hvor der er gode forklaringer.

  • #8   29. jul 2017 Ja det er lækkert når folk har forståelse og respekt for manglende viden og forståelse.

  • #9   30. jul 2017 #5 Det er en god forklaring, og holder helt med dig, der er bare lige en taste eller regnefejl.....

    "Skal du bruge dit c tal. F. Eks. 5000mah 10c er 5000x10 = 50000ma /1000 = 500a "
    regnestykket giver kun 50a bare så man ikke går og tror der er strøm i overflod til det før nævnte hvis man bruger et batteri som i eksemplet, for der er nærmere underskud.....
    Nu ved jeg så heller ikke hvem der bruger batterier på 10c til biler, men bare for informationens skyld


  • #10   30. jul 2017 Hehe. Verner du har sgu ret.

    Beklager smiley

    Man skal passe på med matematik når man sidder på tønde. smiley


Kommentér på:
Forhold mellem esc og brushless motor

Annonce