{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
754 visninger | Oprettet:

Benjamin E
Benjamin E
Tilmeldt:
3. jun 2010
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 8

Hjælp til modtager/sender {{forumTopicSubject}}

Hej! Jeg er helt ny her.

Jeg er igang med at bygge en ubåd, efter princippet af "Neptune Tiger Thunder" - dvs. en en ubåd med statisk dykning vha. ballasttanke mv. Selve den del er færdig, og virker fint. Den er drevet af trykluft.

Næste projekt er så selve fremdriftsmotoren, samt aktivering af luftpumper - her er en del åbne problemer.

1: Både skal have 4 motore der hver i sær skal styres individuelt. Det skal altså bruges 4 kanaler.

2: der er to pumper der skal tændes og slukkes, det er yderligere 2 kanaler.

Dsv. der skal bruges 6 kanaler.

Her er mit spørgsmål så:

Kan jeg købe en 6 kanals modtager og en 6 kanals sender, og bruge 4 kanaler til motorere, og 2 kanaler til at tænde og slukke for pumper? Og i så fald, hvordan vil de så kunne virke fra senderen? Der er jo 4 motore der skal trækkes, så det nytter ikke at der kun er en "gas" - og tænd og sluk kan selvfølgelig laves vha. servoer, men findes der ikke en mere konkret switz?

Håber nogle kan hjælpe, da projektet er lidt stilstående indtil jeg får styr på disse ting.

Mvh Benjamin


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til modtager/sender
  • Benjamin E
    Benjamin E Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 8
    #1   14. jun 2010 Jeg glemte at tilføje at de 4 motore alle skal kunne køre samtidigt, de skal styre båden, så for at den sejler lige, skal to køre ens. Spændt på om det overhovedet kan lade sig gøre.

  • #2   14. jun 2010 jeg ved ik om det vil lykkeds i praksis men min forslag ville være:

    1: kun en modtager til at trække en esc... ved ik om det vil virke eller om der kommer formeget belastning på... det kan jeg ik svare på...

    2: 4 modtager med 4 ens krystaller... det ville jo køre over samme kanal som din fjernbetræning... det ved jeg heller ik om vil virke, men er en løsning, spørg en der har mere forstand på det...

    det med pumperne kan jeg desværre ik hjælpe med da jeg overhoved intet forstand har på det med ubåde... men kun lidt med motor da jeg selv er nybegynder... var bare 2 løsninger til hvad der måske kunne virke... smiley


  • Benjamin E
    Benjamin E Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 8
    #3   14. jun 2010 Forslag 2 er klart en ide der giver stof til eftertanke.

  • #4   14. jun 2010 ja... men som sagt... jeg ved ik så meget om tingene igen... ved bare basalt hvordan de fungere... så jeg ved ik om det vil kunne virke i praksis... men forslag 1 burde også virke... for her: http://www.rcgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=33207 han har jo 4 motore på en esc og modtager... så hvorfor skulle det ik også virke her?

  • #5   14. jun 2010 bare et gæt en 6ch sender modtager og 4x esc til at styre motorer, det med tænd sluk kan nok laves på en eller anden måde:)

  • #6   14. jun 2010 Patric hvis du kigger efter på dit link så er de fire motorer forbundet 2 og to dvs kun 2 kaneler og to af motorerne kører sammen og der er sku ikke esc på sådan en:)

  • Benjamin E
    Benjamin E Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 8
    #7   14. jun 2010 Tænd sluk er ikke problemet, der findes mange kreative løsninger. Men hvis man sætter 4 esc på 4 motorer, hvordan vil de så kunne styres fra senderes? Er det sådan på dyrere sendere, at pindene kan fungere som gas? For jeg mener da at der er en pind til gas, 3 til servoer, hvordan skulle man rent praktisk kunne styre motorerne??

  • #8   14. jun 2010 Hej Benjamin.
    Du ved jeg ikke hvordan du vil placere dine pumper og motorer, men jeg har lidt svært ved at se hvorfor du skal kunne styre alle disse del hver for sig, og selvom de skal kunne få din ubåd til at snore rundt om sig selv, er det alligevel ikke nødvendigt at bruge 4 kanaler til det.

    Jeg har selv haft en ubåd (U-47) som var dynamisk dykkene (med finer) og den brugte ikke mere end 3 kanaler.
    Dens to motorer var med en mixer forbundet til roret så den ene motor gassede ned, stoppede eller kørte baglæns når jeg drejet båden.
    Det samme kan gøres med ballasttanke og højderoret.

    Laver man det alt for indviklet er båden bare ikke til at styrer.
    Men du bliver nød til at forklare det lidt nærmere om hvad du vil ha´ den til så vi ved hvad det er du vil, så skulle det ikke hver noget problem at finde ud af noget.
    Bedre ville det være, hvis du har et par link eller tegninger som visser din båd.


  • #9   14. jun 2010 esc gas og servo output er det samme ellers ville du ikke kune bruge en modtager både på nitro bil og el bil og det kan du:)

  • Benjamin E
    Benjamin E Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 8
    #10   15. jun 2010 Tak for svarene. Har lagt en RC endhed ind, hvor der en lyn hurtigt tegning af ubåden - meget primitivt.

    Metoden jeg har sat det op på er meget meget dårligt, men den eneste løsning jeg lige kan komme på.

    27+35+40 mhz sendere + modtagere

    En frekvens sørger for drivkraft fremad, højre og venstre
    En frekvens sørger for drivkraft bak, højre og venstre
    En frekvens sørøger for tænd pumpe ind og tænd pumpe ud

    Så p.t. står jeg med en plade hvor der er sat 3 sendere på, og mit grundlæggende spørgsmål er - kan jeg udskifte radiogrejet således, at jeg kan nøjes med en sender + modtager - og i så fald hvordan

    Håber det giver en mere klar beskrivelse af mit problem.

    Benjamin


  • #12   15. jun 2010 Hej Benjamin.
    Jeg er helt rundt på gulvet, hvorfor så mange sender og modtager (jeg har ikke set din RC endhed og tegning af ubåden)
    Men efter det du skriver, behøver du ikke mere end 3 kanaler.
    1 kanal - drivkraft fremad og bak.
    2 kanal - højre og venstre.
    3 kanal - tænd pumpe ind og tænd pumpe ud.

    Det er hvad en almindelig billig 4 kanals anlæg kan klare.
    Jeg kan ikke se dit problem.


  • Benjamin E
    Benjamin E Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 8
    #13   15. jun 2010 Hej Sauron L, undskyld hvis jeg virker snot dum! Men bliver virkelig arrig over ikke at kunne forstå det.

    Hvis jeg tager min 4ch sender, jeg har til en flyver - så er vi enige om at den pind der sidder til venstre, er den jeg giver gas med. Hvordan skal jeg få den til at virke som både frem og tilbage ??

    Og igen, undskyld hvis det virkelig bare giver sig selv!!


  • Benjamin E
    Benjamin E Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 8
    #14   15. jun 2010 Ahh tror jeg er ved at fange det.

    Skal bruge en sender til en bil selvfølgelig. !!!

    Men nu er jeg jo så blank igen, fordi skal den motor, der styrer frem og tilbage, have en form for switz imellem esc og modtager ? eller kan den køre begge veje??


  • #15   15. jun 2010 Hæ Hæ Benjamin.
    Ved at sætte en ESC på som bruges til skala både eller biler, der er frem og bak på smiley
    Og så lige en ting til, hvis der ikke er ”Fjedre” på din gas pind, er det god ide at sætte det på så pinden selv finder nul punktet når du slipper styringen smiley


  • Benjamin E
    Benjamin E Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 8
    #16   15. jun 2010 Pludselig falder brikkerne på plads!!!

    Mange tak for hjælpen!!!

    Jeg opretter en RC endhed når den er færdig smiley



  • #17   15. jun 2010 Skriv igen hvis der er problemer, eller skriv en pm til mig, så finder vi ud af noget smiley

  • Benjamin E
    Benjamin E Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 8
    #18   15. jun 2010 Verdensklasse, tak skal du have.

Kommentér på:
Hjælp til modtager/sender

Annonce