{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.339 visninger | Oprettet:

Frank L
Frank L
Tilmeldt:
28. apr 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

E-revo differentiale smadres {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har lige skiftet det store tandhjul 5379X og det lille tandhjul fra trækakslen. Jeg kører med en mamba monster motor. Det gik ikke 1½ time efter jeg havde skiftet tandhjulene inden det begyndte at takke over igen. Det store tandjhul er tydeligt slidt.
Hvad kan jeg have gjort galt siden det slides så hurtigt? Noget forkert samlet?
Trisdan.dk snakkede om en fjeder og noget kobling, men der er da ikke nogen former for kobling inden i differentialet. Og jeg har brugt 30 diff olie ved det store tandhjul. Kan man smøre det for meget?

Hjælp. Ring gerne 2513 5887 eller sms, hvis du har et godt råd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  E-revo differentiale smadres
  • #1   19. jul 2012 Kører du 4s eller 6s LiPo?

    Jeg går ud fra at det er bagerste diff der går i stykker?

    Det lyder som om dit diff ikke er "shimmet" korrekt, eller måske er diffet eller diff huset en lillesmule skævt, så gearene ikke mødes korrekt. At shimme vil sige at du med små afstandsskiver (shims) justerer diffet placering i huset, så det dels ikke kan rykke sideværds, men også så ringgear og pinion gear mødes korrekt. Du skal også huske at smøre gearene med en egnet fedt inde i diff huset.

    Traxxas Revo/Maxx diffs er okay, men hellere ikke mere end det. Især i Maxx trucks bygger mange bilen om, og smider langt stærkere 1/8 diffs i istedet for. Nogle af dem går for at være "bulletproof". Desværre er det ikke nemt på en E-Revo, men det kan lade sig gøre. Sig til hvis jeg skal søge lidt oplysninger for dig.

    Jeg tror Trisdan.dk har snakket om at justere slipper clutchen, som netop er fjederbelastet (og også godt kan tåle en opgradering).


  • Frank L
    Frank L Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #2   19. jul 2012 Da jeg skiftede tænderne, så faldt der nogle meget slidte dele ud, som jeg ikke var opmærksom på at få i igen, det har nok været nogle af disse små ringe til at shimme. Der manglede også en pakning mellem det store tandhjul og de inderste små. Jeg har nu fået fat i et sæt af disse ringe og pakninger. Jeg må prøve at sætte dem i.
    Jeg kører heldigvis kun med 4s.
    Gregers, du bor vel ikke i nærheden af Kolding, så du lige kunne vise mig hvordan?
    Og ja, det er den bagerste som smadres. Det er jo også den med størst belastning.
    Kan du forklare hvad pinion gear og ring gear er?

    Hvor sidder slipper clutchen? Hvad mener du med at den kan tåle opgradering?
    Jeg kører med stålaksler fra diff til hjul.


  • #3   19. jul 2012 Det Trisdan.dk snakkede om, er en slipper som søger for at motoren ikke kan sende så meget kraft ned igennem dit drev.
    Kort sagt, at den skal være lidt sløv i optrækket så den ikke går i stykker smiley

    Det der sker, er at den lille gearkasse der holder diff´et og trækakslen sammen, vrider sig når der komme for meget træk på.
    Når den vrider sig, sider tandhjulene ikke helt rigtigt sammen, og begynder at kamme over og bliver slidt ned på rekord tid.
    Jeg mener at den rigtige løsning på det problem, er at skifte den lille gearkasse med et i aluminium, den vrider sig ikke så nemt smiley


  • #4   19. jul 2012 Differne skal samles og shimmes korrekt. Ellers holder de simpelthen ikke.

    Jeg kører også selv på 4s - det er "blidere" ved drivlinien. smiley

    Desværre, jeg bor på Vestsjælland.

    Slipper clutchen er den her - (link fjernet) - jo hårdere fjederen er strammet, jo mere power går direkte i drivlinien, istedet for at slipper clutchen aflaster drivlinien ved for hård belastning.

    Jeg foretrækker selv at bruge Gen3 slipper clutch fra Robinson Racing ( (link fjernet) istedet for Traxxas' egen slipper clutch.


  • #5   19. jul 2012 Som Sauron skriver kunne du f.eks. prøve med dette opgraderede standard diff?:

    http://www.fastlanemachine.net/proddetail.php?prod=flm51000&cat=16

    Hvis jeg var dig ville jeg også prøve at finde et metal diff hus at smide diffet i, nu du er i gang.


  • #6   19. jul 2012 Her er et link til en samlevejledning over diffet m.m.:

    http://traxxas.com/explodedviews/5608-Rear-Exploded-View-E-Revo-Brushless-w-TQi-24GHzDocking-Base


  • Frank L
    Frank L Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #7   19. jul 2012 Ok, så koblingen sidder oppe ved gearet ved motoren. Det kan da godt være at ham der solgte mgi bilen har strammet den for meget. Giver jeg fuld gas, så stejler den hele vejen eller lægger sig på ryggen, hvis ikke den har støttehjul på.
    I første omgang prøver jeg at samle bilen igen, har fået nye dele til diff. Måske har de ikke været samlet helt korrekt. Så må jeg lige se om jeg gider skille gear ad denne gang. Næste gang skal jeg nok prøve den diff i metal.
    Kender I nogen omkring Kolding der har sådan en bil og kunne hjælpe?


  • #8   19. jul 2012 Det lyder som en meget stram slipper clutch, ja. Løs den hellere lidt.

  • #9   19. jul 2012 ja det tage kun 2min og gøre

  • #10   19. jul 2012 her kan du høre min slipper clutch, den er lidt for løs

    http://www.youtube.com/watch?v=--WqSjP6MH0&feature=plcp


  • #11   19. jul 2012 Hellere for løs end for stram. smiley

  • Frank L
    Frank L Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #12   20. jul 2012 Jeg må have gearet ud og kigge på, jeg har godt lidt problemer med at få den ud, men det må jeg arbejde på. Det er en gearkasse med 2 gear.

  • #13   28. jul 2012 Hej Frank. Jeg har lavet en guide på, hvordan du shimmer et differentiale. Sig til hvis du har spørgsmål. Håber det er til en hjælp:

    http://rc-forum.dk/index.php/topic,156.0.html


Kommentér på:
E-revo differentiale smadres

Annonce