{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.332 visninger | Oprettet:

Hvad betyder motorens KV egentligt? {{forumTopicSubject}}

Hej - har for nyligt oprettet en tråd omkring en brushless motor til en 1/18 bil, men er lidt i tvivl om hvilken motor der skal smides i. (Også ESC for den sags skyld, men regner med at købe et combo sæt)

Syntes selv Losi's 1/18 Xcelorin 9400KV lyder ret vildt, og det kan jo køre på 3S hvilket jeg regner med at gøre. Der var så en der nævnte et forholds billigt sæt fra Hobbyking, nemlig et TrackStar ( http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=20993 )
Denne motor er på 4300KV og kan også køre på 3S lipo. Så er det jeg bliver forvirret. Ved godt det vel har noget at gøre med kvaliteten af motoren osv, MEN - 9400KV vs 4300KV - owner Xcelorin sættet ikke det TrackStar mange gange? Eller hvordan hænger det sammen? Der bliver nævnt i min anden tråd at TrackStar sættet skulle være rigtig vildt på 3S. Men er Xcelorin sættet ikke også det, med over dobbelt så mange KV på motoren? Oppe i mit hoved går det ikke helt op... Så gutter, hvor meget betyder de skide KV egentlig? Ved godt det på papiret er 1000 omdr./min per volt.

Men hvordan og hvorledes det egentligt hænger sammen er mig en gåde smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad betyder motorens KV egentligt?
  • #1   21. nov 2012 Hov, lagde lige mærke til Hobbyking også sælger TrackStar sættet som 12T 5050 KV og 10T 6100KV. Hvad betyder betegnelsen T? Tænder på tandhjulet? smiley

  • #3   21. nov 2012 Det er et farligt emne hehe..
    Lavere kv og du får mere trækkraft, det vil jo så sige at du kan geare den højere, og få samme hastighed ud af det, hvis ikke højere.
    Men du får jo ikke samme lyd, som du selv er inde på ang omdr pr volt


  • #5   21. nov 2012 Begrundelsen, som jeg har forstået det, er at en 9400kv vil løbe varm, hvis du bruger den offroad, i forhold til en 4000kv.

    Jeg tænker lidt som en V8 mod en 4-benet.

    Men som du er inde på, så er gearing jo altid vigtigt. Men derfor vil en v8ér altid yde bedre ved lave omdrejninger, end en 4-benet, da den har mere at rykke rundt med.

    Om man kan sammenligne det sådan, ja, det skal jeg ikke gøre mig klog på, det er bare sådan jeg tænker hehe


  • #6   21. nov 2012 citat fra nette, som giver mening smiley
    A kv rating is simply a constant for the motor. For example a 2200kv motor will spin at 2200 rpm for every volt put into it at no load. There is no better or worse all it means is that it has different applications. The lower the kv rating the higher torque, lower speed, and higher gearing you can have. The higher the kv rating the less torque, higher speed, and lower gearing you will need.


  • #8   21. nov 2012 Motoren vil jo køre sig selv død i omdrejninger, hvis du vil geare den så den rotere med samme hastighed på hjulene som en 4000kv.

    Godt nok vil man få udlignet dette med at den har mindre trækkraft, fordi man kører en total latterlig gearing (den bliver jo latterlig, hvis vi evt tager en 8000kv, som du selv er inde på, så teoretisk skal gearingen sættes 50% ned, hvilket vil sige motoren kører kører MANGE omdrejninger)

    En rigtig bil vil også køre varm, hvis du lader den kører ved 6000rpm, istedet for at sætte den i et andet gear og kører 4000rpm.


  • #10   21. nov 2012 Hej...
    Jeg kører med en 4200kv mamba motor, 26mm på 2s lipo i min Mr.anderson sc..

    Det er mere end rigeligt, og kan race på fuld skrald i 25min...

    Den er total ustyrlig på 3s.....

    Og den blir aldrig for varm..
    Mvh thomas


    profilbillede
  • #11   21. nov 2012 Og losi's motorsæt fra deres mini 8ight, i min Mr.anderson buggy..

    Det er en 4500kv som osse får 2s lipo...

    Perfekt fart og igen 25 min fuld racetid.

    Mvh thomas


    profilbillede
  • #12   22. nov 2012 Okay tak for hjælpen alle sammen, er helt klart blevet klogere. Tak for billederne, det giver et godt indblik smiley

Kommentér på:
Hvad betyder motorens KV egentligt?

Annonce