{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.438 visninger | Oprettet:

SCX10 jeep Wrangler elektronik???? {{forumTopicSubject}}

Hej derude.

Ska have mig sådan en SCX10 JEEP wrangler, fra holtehobby, men hva ville i anbefale af elektronik? Servo, motor og ESC.

gerne derinde fra, så det kan komme med i kassen.

Den ska bare bruges til hyggekørsel, så det behøver ikke være det vildeste setup.

Mvh. VegasRC


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  SCX10 jeep Wrangler elektronik????
  • #2   17. jun 2013 En vandtæt ESC med Lipo Cut-Off og Hill Brake, så er du godt på vej smiley

  • #3   17. jun 2013 Ingen nævnt ingen glemt.

    Folk kan rådgive ud fra deres egne erfaringer - disse emner plejer dog at udvikle sig til "mit ord og valg er det eneste der dur".

    Men hvad man vælger skal jo passe til ens behov.

    Har selv haft to Robitronic BL Speedstar crawler m. henholdsvis 17.5 og 21.5 motor. Det er et sæt hvor motor og esc kører med sensor.
    Det kører fantastisk og har en enorm god effektivitet, trækkraft og ikke mindst ultra god følsomhed helt fra 0 uden hakken eller tøven.
    Et minus ved dette sæt er at det ikke er vandtæt og så er det lidt dyrt.
    Druknede det første sæt, nummer to sæt har fået en gang plast dip - om det holder må jeg se efter nogen flere mudder ture.

    I min anden SCX kører jeg med en Tekin FXR esc. samt en kul motor, har valgt en 28 T Tamiya motor som passer med mit ønske om top hastighed.
    Tekin esc.'en her har samme fantastiske egenskab som en BL med sensor, blød gas respons og kan trække helt jævn fra 0 ved helt lav hastighed.
    Minus'er .. Ja den er heller ikke helt billig og så skal den også tætnes.
    Den er dog så lille og kører så køligt at dette er en smal sag.
    Kul motorerne kan man nærmest gøre med som man vil, mine klarer vand og mudder til UG. Skulle de dø koster de jo nærmest intet.

    Ellers er der Axials egen esc. som er en Castle, den fungerer også fint men udvikler noget mere varme end Tekins.

    Der findes også et hav af andre esc.'er dog ikke nogen jeg har testet da mit krav er Lipo cut, hillbrake samt justerings muligheder.

    Havde kortvarigt selv en EZ run esc. med en motor uden sensor, dette var ikke for mig da jeg ikke kunne leve med dens ufølsomhed og evne til hakke ved igangsætning.

    Skulle jeg vælge et sæt til ny bil blev det Tekin med en kul motor, selvom en kul motor er ueffektiv osv. kan jeg med 5200 mah lipo køre ca. 3 timer på en pakke.

    Skal det blot være billigt kommer du hurtigst igang med en ez run 25 amp. og en outrunner, men her skal der noget 3S lipo til hvis der bare skal en smule fart over feltet.



  • #4   17. jun 2013 hvis du kan finde en robitronic speedstar 2 crawler esc tror jeg ikke du vil blive ked af den;-) det kørte jeg med inden jeg fik Tekin... robitronic er ikke en dyr esc og ganske fortrinlig esc til hygge kørsel. den er dog ikke vandtæt men det kan en gang Plasti Dip klare. og kravler motorer kan du få fra 9$ og op efter og de kører fint nok, de bruger bare lidt mere strøm de billige motorer

  • #6   17. jun 2013 Det køre jeg med. Virker fint til mig smiley

    Kræver dog et andet motormount smiley

    Turnigy Brushless ESC 35A CAR ESC
    Turnigy 2217 16turn 1050kv 23A Outrunner


  • #7   17. jun 2013 Hvad er "plasti dip?"

  • #8   17. jun 2013 @Sebastian C http://lmgtfy.com/?q=plasti+dip

  • #9   17. jun 2013 har googlet det men hvad bruges det til

  • #10   17. jun 2013 man kan dyppe sin esc i det et par gange og tjekke om det er tæt, så er din esc klar til ubåds kørsel

  • #11   17. jun 2013 det fine ved plasti dip er det gør escén tæt og det kan pilles af igen og escén ligner en ny igen

  • #12   17. jun 2013 okay

  • #13   17. jun 2013 Jeg køre med det her.
    Det er billigt, solidt, let og meget trækkraftigt.
    Det er officielt ikke vandtæt, men alle mine ESC´er har været under vand uden problemer.
    Motoren er lille, så den skal bruge en adapter for at kunne passe i vognen.
    Sættet skal bruge 111,1 volt for at komme lidt op i fart smiley

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__7186__Turnigy_Brushless_ESC_35A_CAR_ESC.html
    desværre i Backorder

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__5688__Turnigy_2213_20turn_1050kv_19A_Outrunner.html



  • #14   17. jun 2013 Jeg tror der er kommet et 1 tal for meget i volt smiley

  • #16   18. jun 2013 Jer med jeres Plastidip smiley
    Der er et Alternativt til, og det er skudsikkert smiley
    Jeg bruger støbe epoxy der normalt bruges til glas/kulfiber.
    Men det bruges også til marine elektronik i bøjer, radiofyr osv, der skal holde til saltvand i 30 år eller mere.
    Det vi udsætter vores biler for er i den sammenhæng røv og nøgler smiley

    Jeg har ca 20 modtagere og et par ESC´er der har fået en omgang epoxy, og det eneste jeg har kunne kortslutte i 4 år, er skærmen på min Spektrum DX6i sender som jeg selvfølgelig ikke har fået givet epoxy smiley
    Så det er mit næste projekt.
    Vandtæt og slagfast Spektrum DX6i sender smiley

    Vandtæt Spektrum modtager
    http://www.rcgalleri.dk/fotoalbum/guider/14198-vandtaet_spektrum_modtager

    Epoxy (de sender kun med fragt)
    http://www.lkrepoxy.dk/



  • #17   18. jun 2013 Arggg Så jeg med


  • #18   18. jun 2013 Wow sikke en respons.

    Kan man ikke bare bruge det org. Motorsæt som axial smider med i rtr versionen?
    Esc behøver slet ikk være vandtæt (endnu)


  • #19   18. jun 2013 Jow det er en Castle esc. og 27T kul motor.
    Troede det var en kit model du havde købe siden du spurgte.
    Original esc er med lipo cut og gør et udemærket job.
    Den kan dog ved hårdt brug blive uhyggelig varm.

    Har haft flere sæt og de er sådan set ok, ikke fantastiske men heller ikke så ringe endda. Men start da op med sættet der sidder i.


  • #20   18. jun 2013 Jan - altså køber kit versionen, men hvis man kan få bedre motor og esc end std tiæ noget nær samme pris, det var det jeg mentr

  • #21   18. jun 2013 Vegas RC*
    Det er jo det som jeg har linket til tidligere.
    ESC til 250kr, motor til 120kr og så en adapter til 5okr.
    Det kan ikke gøres billiger eller bedre smiley


  • #22   18. jun 2013 Blindman - oka, takker

    Men hva er foreskel egentlig på drag og hill brake??


  • #23   18. jun 2013 Det kan sagtens gøres bedre ifølge en del andre end hvad Blindman selv syntes.
    At det virker for ham og hans køre gutter er jo bare dejligt.

    For vores flok og eget vedkommende virker outrunner og det setup så bare slet ikke. Herfor startede jeg oprindeligt tråden som jeg gjorde ... Kendte udfaldet jo.

    Hvorfor dur outrunner ikke for mig? Tjo et setup med en BL uden sensor er ganske hakkende og totalt ufølsomt at køre med. Langsom igangsætning foregår med hak hak. Herud over har en outrunner en skrækkelig metallisk lyd.

    Alt dette kan der argumenteres om i en uendelighed - hvad der dur for nogen er ikke ensbetydende med det er vejen frem for resten.





  • #24   18. jun 2013 ¤©Jan @ Jysk Vasedrejer- & UFO kigger klub¤
    Hvad pokker har du gang i smiley
    Det er jo ikke dig der har startet denne tråd som du skriver smiley

    Og hvis du kan få en out-runner til at hakke uden den har splittet din vogn ad i små stykker er du godt nok dygtig smiley

    Jeg har nemlig problemer med at når jeg køre med 2,2” hjul, kan de små motorer flå styretøjet af, splinter stål akseler eller vride kardanakslerne over helt uden at sænke omdrejningerne.jeg gad godt vide hvad det er du har kørt med siden du kan komme med sådan noget sludder.



  • #25   18. jun 2013 Så retter vi til startede mit indlæg i denne tråd hvis det hjælper dig.

    Det ændrer dog intet på at folk har forskellige erfaringer eller hvorfor vil du altid have ret mht. dit motor valg.



  • #26   18. jun 2013 Jeg har samme opsætning som Blindman smiley
    Mit hakker overhovedet ikke. Masser af power, dog kun med S2 lipo. Jeg sys det er et godt valg smiley
    Har ikke prøvet det jan køre med, så det kan jeg ikke udtale mig om smiley
    Vi har jo alle vores favoritter. Vi skriver jo bare hvad virker for os smiley
    Min Wraith køre med 55T brushed, axial motor og esc . Køre også kanon. Crawler meget langsom


  • #27   18. jun 2013 Såså i to smiley

    altså ville jo helst have brushed, da jeg har kørt meget "vådkørsel" med et par brushedmotore før, og de er ret billige.

    Desuden kender jeg ikke til outrunnere, så det er nok ikk lige noget for mig.

    Og tror faktisk at samtlige brushless motore jeg har haft, hakker i starten/sneglefart.

    Og som jeg osse skrev, så skal den bruges til hygge i haven, samt det ikke behøvede at være det vildeste setup.


    Men ER brushed ikke bedre end brushless generelt, hvis det er uden sensor kabel?

    iøvrigt må den meget gerne være strømvenlig, så jeg kan køre en ordenlig tid istedet for at skifte batterier hver halve time


  • #28   18. jun 2013 Jeg kørte 5 timer i lørdag med min SCX10 med outrunner. skriftede pga jeg gad ikke gå tilbage, hvis den skulle køre tør. Der sider et lipo S2 5800 mamp


  • #29   18. jun 2013 Vegas RC*
    Nej Brushed motorer (kulmotorer) er ikke de bedste man kan køre med.
    De er ikke slid stærke, specielt ikke i vand, og de har et enormt energi tab, i bedste fald ca 30% i forhold til en brushless motore (kul løs motor).
    Men de er lette at rode med smiley
    Prisen er vel godt det samme, dog tror jeg at out-runnerne er de billigste i det lange løb.

    Og ja, det er rigtigt at nomale brushless motorer hakker i start og når de køre langsomt.
    Det er på grund af antallet af poler motoren har.
    Nomale brushless motorer har 2 magnet poler, og 3 spole poler lige som en normal kulmotor har.
    En normal out-runner har 14 magnet poler og 12 spole poler, det er meget svært at få dem til at hakke.

    Køre tid smiley
    Jeg selv køre i ca 2 timer på et 1800mah batteri på 11,1V med de out-runnere jeg har.
    Jeg tror du kan lægge en halv time mere på hvis du køre med Jan´s motor sæt.
    Ind-runnere (Nomale brushless motorer) bruger ikke meget strøm smiley

    ¤©Jan @ Jysk Vasedrejer- & UFO kigger klub¤
    Selvfølgelig har folk forskellige ideer om hvad der virker smiley
    Men derfor er der ingen grund til at skrive noget der ikke passer smiley
    Jeg nægter ikke at dit sensor styret sæt ikke køre jævnt og roligt, for det gjorde mit motor sæt også.
    Og så er det nok den slags motor sæt som bruger mindst strøm af dem alle.
    Men de er dyre, tunge og har ikke den trækkraft som en out-runner har.




  • #30   18. jun 2013 Du får ret vi får ro ! Du er jo alligevel bedrevidende på alle punkter.


  • #31   18. jun 2013 Jan @ Jysk Vasedrejer- & UFO kigger klub¤
    Helt ærligt, hvis du mener at jeg har uret i noget af det jeg siger, så kom med nogle gode argumenter og ikke løst påstande og overdrivelser.
    Prøv lige sætte det op i punkter med fordele og ulemper på out-runner kontra ind-runner, så selv jeg kan forstå det.
    Kan du ikke det, er det nok fordi det er dig der er bedrevidende smiley


  • #32   18. jun 2013 Blindman - ikke på den provokerende facon, men kan du lave sådan en liste?

    Men ved ikk om det er muligt, men ville det bedste ikk være en outrunner MED sensor?

    Kan godt se det med poler kontra magneter gør en foreskel, vel i og med at afstanden den hopper (hakker) er markant mindre?

    Det samme med dig jan, kan du ik lave en liste?

    Tænker at det er bedre med fleres erfaringer, så kan man jo selv opveje den enes ulemper med den andens fordele?

    Og.om ikk andet, så kan jeg altid skifte sættet til det modsatte, hvis det ene ikke dur for mig smiley


  • #33   18. jun 2013
    *Vegas RC*
    Out-runner MED sensor findes ikke, men der er nogle crawler nørder der eksperimentere med sensor i Out-runner, og det skulle slå alt af banen.
    Men det er som sagt ikke noget man kan købe, og det er heller ikke noget jeg har prøvet at køre med.

    En liste, ok smiley

    Kulmotorer, den gode gamle smiley
    Dem har jeg kørt meget med før i tiden.
    Fordele:
    Nemme at rode med, lige til at sætte i vognen.
    Køre rimeligt lydløse.

    Bagdele.
    Ueffektive, der er meget strøm tab i kullene/ankeret, tømmer batteriet ret hurtigt.
    Køre nemt varme, på grund af det føromtalte strøm tab.
    Kullene er ikke glade for vand, de bliver hurtigt slidt ned.
    Dårlig trækkraft, (det er også grunden til at de bliver varme)
    De er tunge, ca 170g.
    ESC´erne er for dyre og ret primitive.

    Ind-runner, den almindelig type BL motor.
    Fordele.
    Lige til at sætte i vognen.
    Energibesparende, køre i lang tid på et batteri, ca 4 gange bedre end en kulmotor.
    Jævn kørsel, hvis det er med sensor.
    En rimelig trækkraft, ikke det store, men ok til det meste og hvis vognen ikke er for tung.
    Er for det meste lydløse, men ikke altid.

    Bagdele.
    Lidt for dyre efter min mening smiley
    Tunge, ca 170g
    Lidt for lidt trækkraft, specielt til tunge vogne.
    For få poler i motoren (de kunne let lave en 6 polet motor til crawlere men gør det ikke)

    Out-runner, Fly motorer, dem jeg køre med.
    Fordele.
    Billige i indkøb.
    Masser af trækkraft.
    Køre aldrig varm, altid kold.
    Lette, ca 70g, (Har en på 26g sidende i min Panser Smølf)
    Jævn kørsel helt ned i de lave omdrejninger stadig med god trækkraft.
    Rimelig god køre tid, dog ikke helt lige så god som en ind-runner, men 3 gange bedre end en kulmotor.
    Lige glad med vand.
    Flere polet motor
    Lille, let at få plads til.

    Dette ved jeg ikke rigtig om man kan kalde en bagdel, så det sætter jeg imellem for og bagdele.
    Meget lave omdrejninger, skal bruge 11,1V, ellers snajler den aig afsted
    Sætter vognen sig fast og hjulene stadig står fast på jorden, og man som jeg køre uden slipper, knækker der noget i vognen i stedet, motoren stopper ikke.

    Bagdele.
    Skal bruge en adapter for at kunne passe i vognen.
    Siger mærkelige lyde når man bremser
    Der må ikke ligge noget op af den, da det er hele motoren der snurre rundt.

    Det jeg mener om disse motorer.
    Kulmotorer, hvis man ikke kan blive fri for dem, eller ikke har nogen alternativer. Så ok da.

    Ind-runner, rigtig fed motor til skala biler eller lastbiler, bare man ikke forlanger at de skal kunne trække det store.

    Ind-runner, masser af rå kraft uden at være hidsig.
    Men er man vil med lydsæt med motor lyd og horn, er det ikke den motor man skal bruge.
    Den er helt klart til sten, sand og mudder.


  • #34   18. jun 2013 Blindman - hvis nu jeg kører med slipper, løser jeg vel dén ene ulempe ved outrunner?

    Og er det alle outrunnere som er ligeglade med vand?


  • #36   19. jun 2013 *Vegas RC*
    Ja køre du med slipper kan motoren kun trække det som slipperen tillader, uanset hvilken motor du køre med.
    OG motoren kan heller ikke trække mere end hvad hjulene kan stå fast, så derfor er der faktisk kun problemer når du går op i de dyre og gode 2´2” fælge og dæk, før er belastningen er stor nok til at SCX´eren går i stykker smiley
    Så længe du køre med 1,9” fælge og dæk, sker dert ikke noget.
    Der er altså ikke kun motoren der er skyld i nedbrud, men vognen som helhed.

    Hej Peiter.
    3 racing laver de adaptere, men de er svære at finde.
    Ellers laver jeg dem smiley

    Det med vand og død vogn kan der være mange årsager til selvom ESC´en er vandtæt.
    Jeg kan nævne nogle af dem der har sat grå hår i hovet på mig og et par af mine venner, og som har kostet en masse tid og frustration før problemet var opklaret.

    Et par af mine ESC´er slukkede lige så snart de kom under vand.
    Det var tænd/sluk kontakten (som sidder på en ledning) som cuttede fra når den kom under vand, en ny elektronik kontakt af god kvalitet klaret sagen.

    På 3 af mine ESC´er var BEC´en der sidder inden i ESC´en ikke så stærk, så den slog fra når styretøjet blev hårdt belastet i f.eks mudder, og hele vognen gik i stå.
    De fik en ekstern BEC sat i, og køre nu uden problemer.

    En af mine biler stoppede lige så snart hjulene kom under vand (ca 10cm vand) og tændte igen lige så snart man tog bilen op af vandet igen.
    Her var det ikke ESC´en som kun sidder 5cm over jorden (eller 5cm under vand), men modtageren der tabte signalet når den kom i nærheden af vand overfladen, fordi senderens signaler reflektere på vand overfladen og ”Skyder over” modtageren.
    Det er vist et generelt problem for 2,4ghz.
    27mhz og 40mhz har ikke de problemer, de ”Skyder” lige igennem vandet så længe det ikke er saltvand smiley

    Der er helt sikkert mange flere lurvede problemer der ikke er lige til at regne ud, og som jeg heldigvis ikke er stødt på.
    Men jeg håber på at dette kan give et par ideer til en god løsning på de problemer du roder med smiley



  • #37   19. jun 2013 Blindman - jeg overvejer selv at købe den lille hsp kulak 1/18 eller losi 1/18 rock crawler(pga den kan køres med selv i baghaven, så den er ikke for klodset).. og der kan fået rimelig mange alu dele til dem.. af hva jeg har fundet på nettet hvertfald..

    Kunne du evt fikse sådan et beslag til bl motore på sådan en lille maskine smiley ?



  • #38   19. jun 2013 Jeg har selv Losi 1/18 rock crawler, og den behøver ikke en adapter til en out-runner, for den køre i forvejen med den størrelse motor smiley
    Du skal dog ha´ et nyt motor tandhjul, for out-runner har en 3,17mm aksel ligesom en almindelig 1/10 motor.
    Jeg har selv valgt en 28x15mm out-runner som er en lille flad skive af en motor der kun vejer 26g.



  • #39   19. jun 2013 Fedt nok mester, så er det jo dig jeg skal bombardere med alverdens dumme spørgsmål ang den lille crawler smiley

  • #40   19. jun 2013 Det får du nok ikke meget ud af, jeg fik bilen uden el, så jeg har proppet det i den som alligevel lå og rodet i en kasse.
    Eller har jeg ikke skiftet noget på den.
    Sjovt nok køre den på 1,9” dæk, dvs, den passer dæk med SCX´eren smiley


  • #41   19. jun 2013 Kunne bare godt have tænkt mig at vide om 1/18 modellerne er identiske akkurat ligesom 1/8 modellerne mht alu diff osv.. har også kigget på integy's crawlere.. men er lidt i tvivl om man skulle bruge de 800kr på en hsp eller losi eller bruge 1500 på en hpi king crawler fra amainhobbies? ELLER noget helt tredje.. har aldrig kørt med en crawler før, men det ser skide hyggeligt ud og der er jo masser af tomme byggepladser hver dag når man selv har fri.. men det skal heller ikke være så klodset stort, som jeg tror en 1/8 vil blive.. men har da lyst til at købe en i alle størrelser!

  • #42   19. jun 2013 HPI king crawler syndes jeg ikke du skal købe.
    Det er en kloset ombygget monster truck der i bund og grund ikke er beregnet til terræn.

    Er det en rigt crawler du er ude efter, så kik på Axial AX-10 eller Losi 1/10 crawler.


  • #43   19. jun 2013 Rigt? Mener du "rigtig" smiley ? For ja det skal det da helst.. 1/18erne betænker jeg selv pga deres små størrelser.. de må jo være ustabile som en i h............ i forhold til en større model.. det skal også helst være noget der er nemt at få alu dele til - og billig i indkøb(delene bliver opgraderet alligevel).. brækker mig af at se på en plastic bil smiley hvis du kan følge mig..

  • #44   20. jun 2013 Ja, jeg mener "rigtig" smiley
    Det er bare mig der fumler med fastaturet smiley
    Nej det har ikke noget at gøre med om de er ustabile, men 1/18 biler er bare for små til at de er gode til at køre udendørs med.
    Det er svært at finde et sted hvor der er terræn nok til det er sjovt, men ikke græs, store sten mm som vognen ikke kan klare.
    1/10 er bare det hak bedre smiley

    1/10 er faktisk en god størrelse til ture rundt i det danske landskab, byggepladser, skov, kalk og grusgrave, klipper på Bornholm mm.
    Samtidig er de ikke for store til at tage under armen.

    Axial AX-10 og SCX-10 (forskelen er chassis, hjul og karrosseri) er stadig de vogne du kan få mest alu udstyr til.
    Du kan let samle en hel vogn af tun stumper uden nogen sinde at komme i nærheden af den oprindelige bil.

    Men før du køber ind, så tjek lige hvad du har mulighed for at køre i.
    Er det byggepladser, store sten og klipper mm, er AX-10 god.
    Men er det strand, skov, grusgrave mm, er det en SCX´er du skal bruge.



Kommentér på:
SCX10 jeep Wrangler elektronik????

Annonce