{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.540 visninger | Oprettet:

Hvad dele skal ha fedt i en RC bil? {{forumTopicSubject}}

Jeg har investeret i en Maxam 1/5 benzin buggy, som jeg ellers er glad for indtil videre.
Har fået kørt motoren ind efter forskriften, med en tank benzin i tomgang ad 10 minutter ad gangen.
Så igår var det ud og køre første gang rigtig, turen var dog kort - kun ca 15 minutter, så havde den ædt et sæt tandhjul i gearkassen...
Jeg tænkte som begynder i denne hobby jo ikke over man skulle ha haft skildt bilen ad, og givet tandhjulene i gearkassen fedt...
Hvad i sådan en bil skal ellers ha fedt - hvor jeg selv skal ha åbnet op for det og smurt det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad dele skal ha fedt i en RC bil?
  • #2   20. nov 2013 Helt vanvittigt at tandhjulene ikke er i jern. Kan godt være det bare er mig men en benzinmotor og plastik drivlinje er ikke det mest gennemtænkte. Når det så er sagt smørrelse eller ej så er det helt sikkert ikke årsag til dit problem med smadret tandhjul, nok nærmere det de er lavet af. Undersøg om de kan købes i metal, og smør det lidt med lidt tykt fedt med god vedhæftningsevne, min erfaring er at oversmører hjælper ikke, fedtet bliver slynget af tandhjulene så der alligevel kun sidder en tynd film tilbage.

  • #4   20. nov 2013 Benjamin C

    MCD har da ellers kørt med plast tandhjul i drivlinjen i mange år og det som splitter dem ad er hvis der kommer sten og sand ind i dem, netop en af grundene til jeg har lavet gearbeskyttelse til mine MCD'er, det var så før man rigtigt kunne købe originale gear beskyttere fra MCD. Plus det er jo bare lidt federe at man selv kan lave nogle ting som andre ikke har magen til. Men jeg vil også gerne indrømme at Pro modellerne de er født med tandhjul af stål og ikke plastik de senere år.

    Så Kenneth O du skulle nok se om du kan få nogle stål tandhjul til din Maxam.


  • #5   20. nov 2013 Jeg kan se jeg kan få dem i Alu - men kan ikke finde dem i stål umidelbart, men alu er vel stadig bedre end de medfølgende i plast?
    Den manual som følger med er kun på få sider, og er mere bare generelt ang opbygningen af bilen.
    Der kan ikke justeres i afstanden af tandhjulene i gearkassen.


  • #6   20. nov 2013 Nu er det bare et forslag eller nærmere en forespørgsel men du skulle vel ikke kende nogen som arbejder med CNC fræsere? Så kunne du måske få dem til at lave nogle tandhjul af stål?
    Det jeg tænker med aluminiummen er om de kan blive for varme under kørsel men mon ikke dem som har udviklet dem har gennem testet dem. Deres styrke er jo nok bedre end de tandhjul i plast. Plastik er jo noget underligt noget fordi der er så mange typer af plast og noget plast er jo super holdbart og andet er nærmest ubrugeligt med undtagen af ganske få formål.


  • #7   20. nov 2013 Jeg har faktisk siddet og tænkt over det - men desværre ikke smiley

  • #8   20. nov 2013 Mener også, at selvom der står at tandhjulene til den er af alu, så er de i stål. De er dog lidt bøvlede at montere, da der for det første ikke medfølger nogen manual og der er mange skiver/spacere der skal sidde rigtigt, samt at ståltandhjulene ikke er ens. Har monteret dem på et par biler efterhånden, og HVER gang har jeg lige skulle skille det ad mindst en gang igen, for at montere det rigtigt. Men det kan lade sig gøre

  • #9   20. nov 2013 Du må dog ikke hænge mig op på at det er stål og ikke alu, men mener bare at de virkede for tunge til at være alu

  • #10   20. nov 2013 Jeg skal forbi MID Hobby på fredag under alle omstændigheder, så kigger jeg lige på dem - og køber dem nok også.

    Men var der ikke nogen som havde lidt indput om hvad man skulle være opmærksom på ang smørring af sådan en bil, nu manualen til sådan en bil er direkte elendig.


  • #11   20. nov 2013 Differne er vel det eneste som reelt skal ha fedt? Andre steder kan det vel mere være til skade end gavn med fedt og olie.


  • #12   21. nov 2013 Det er en billig produceret bil der koster det halve af så mange andre.. Selvfølgelig er der ikke en ordentlig manual med, som fx FG. Alt koster smiley

    Men vil også mene at det eneste der reelt skal have fedt, er differentialerne


  • #13   22. nov 2013 Så var jeg forbi MID Hobby og købe lidt ind.
    Deres "alu" gear til Maxam er så af stål, hvorfor de står som alu både på posen og på deres website ved de ikke lige - men stål er de i hvert fald af, så de ryger på i løbet af i aften...


  • #14   22. nov 2013 Så er du snart klar til at gi den gas på ny.

  • #15   22. nov 2013 Ja næsten - købte de nye tandhjul og deres monterings plade som erstatter den gamle, men der må være noget mere som man skal skifte, da de nye tandhjul er mere flade, og der sidder 4 huller i hver til montere dem med... hvor de originale kundststof hjul er presset ned over en firkantet alu blok.

  • #16   22. nov 2013 Tja det virker da som om du mangler et eller andet. det må du høre Mid-Hobby efter de må da kunne tegne og fortælle hvordan og hvorledes.

  • #17   22. nov 2013 De er skam sat på opgaven smiley

  • #18   22. nov 2013 Sådan skal det lyde.

  • #19   22. nov 2013 Maxam er noged billig lort du aldri får til at holde

  • #20   22. nov 2013 Lad nu manden gøre sine egne erfaringer, det kan jo være at Maxams biler faktisk ikke er så ringe endda. Det er ikke alle som vil smide 5-10.000 eller mere efter en LS bil hvis det er deres første eller de ikke har pengene.
    Det er i mine øjne en ærlig sag at man enten ikke har så mange penge til at smide efter en RC model eller man bare ikke vil smide en masse penge efter noget man ikke er sikker på man kan vedholde interessen for.


  • #21   23. nov 2013 Kan godt være Maxam ikke er toppen af poppen, men når man som mig ikke har kørt i 18 år, så er jeg ikke klar til gå ud og smide 7000 kr for en Hpi bil, når jeg ikke ved om det er noget jeg bliver bidt af, så kan jeg godt "nøjes" med 3995 kr for en Maxam - finde ud af om det er mig, og så derfra gå ud og investere efterfølgende i en fed f.eks Hpi buggy.

  • #22   23. nov 2013 De nye tandhjul, er der ikke også firkantet hul i midten?

    For mener altså at de bare skal på, kombineret med de forskellige spacere og møtrikker


  • #23   23. nov 2013 Nej de er langt mere flade - rundt hul og så ellers 4 huller til montering.

    profilbillede
  • #24   24. nov 2013 Nu tror jeg at jeg kan huske hvad der mangler. Der skal på akslerne sidde nogle adaptere eller hvad man nu kan kalde dem, hvor hullet er firkantet og så sidder der 2 eller 4 tapper på, der passer i hullerne på tandhjulene.

    Men mener at de tager kontakt til leverandøren imorgen Mandag, når de har mulighed for det smiley


  • #25   24. nov 2013 Se det lyder meget rigtig, for at få afstanden til passe samt de 4 huller i de her tandhjul skal jo gribe fat i noget.

Kommentér på:
Hvad dele skal ha fedt i en RC bil?

Annonce