{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
343 visninger | Oprettet:

Martin B
Martin B
Tilmeldt:
13. aug 2014
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 40

Spur og trans ratio tl-01 {{forumTopicSubject}}

Jeg skal bruge disse to tal i min gear speed app, men jeg har ingen idé om hvordan jeg finder ud af det... Har prøvet Google uden held.

Det drejer dig om en tamiya tl-01 med speed tuned gear set og 19t pinion


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spur og trans ratio tl-01
  • #1   28. aug 2014 hvad hedder app`en

  • Martin B
    Martin B Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 40
    #2   28. aug 2014 Gear speed

  • #3   28. aug 2014 Det du typisk skal bruge er en angivelse af bilens interne gear ratio. For at få det til at give mening betyder det den gearing der er i bilen uden motor og pinion. Dvs det antal gange Spur skal drejes rundt for at dreje hjulene præcis EEN omgang. Dette tal er gældende ligegyldigt hvilket spur du har på- stort eller småt.

    Det næste du skal bruge er antallet af tænder på både spur og pinion. Det forhold de tilsammen danner sammensat med bilens interne ratio giver det der hedder Final Drive Ratio (eller bare FDR)
    Intern Ratio er antallet af omgange for SPUR for een omgang med hjulene.
    FDR er antallet af motoromdrejninger for een omgang med hjulene.

    Eksempel: Tamiya TT-01

    Intern gearing er 2,6:1
    Spur har 58 tænder
    Pinion har 23 tænder

    FDR = 58/23*2,6 og udregnet giver det....
    FDR = 6,556


  • #4   28. aug 2014 lol.. synes det var en TT'er du spurgte til.. nå .. here we go again.. teorien er den samme smiley

    Der hersker tydeligvis en vis mystik omkring den interne ratio på TL-01. Det behøves dog ikke, da det bare handler om at finde ud af hvor mange tænder der er på de forskellige hjul i den interne transmission. Har man styr på de tal er det nemt at regne sig frem til den. Jeg har desværre ikke een ved hånden smiley

    Der er dog nogenlunde stor enighed om et tal der hedder 4,447. Det nævnes mange steder.. blandt andet her:
    http://www.motortuningsecrets.com/rollout.html

    Et eksempel med en TL'er kan se således ud:

    Intern gearing er 4,447:1
    Spur har 32 tænder
    Pinion har 19 tænder

    FDR = 32/19*4,447 ... og udregnet giver det....
    FDR = 7,489...




  • #5   28. aug 2014 Bruger du Android så prøv "RC FDR Rollout Free". Den synes jeg er god og simpel. Den har en del biler indbygget i sig- således den allerede kender den interne ratio.

    -Dog ikke TL01 smiley - men derfor kan app'en stadig bruges- man skal bare finde ud af den interne på anden vis.


  • Martin B
    Martin B Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 40
    #6   28. aug 2014 Supert svar smiley

    Så her er hvad min app fortæller mig med hhv. 19 og 23 pinion


    profilbillede
  • Martin B
    Martin B Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 40
    #7   28. aug 2014 23

    profilbillede
  • Martin B
    Martin B Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 40
    #8   28. aug 2014 Hvad betyder iøvrigt Rollout?

  • #9   28. aug 2014 Rollout skal forstås som den distance bilen bevæger sig pr 1 enkelt motoromdrejning. Derfor kan du se i dit program at rollout først beregnes efter input af hjul-diameteren.

    Det skal forstås sådan at dit hjul jo er en cirkel med en diameter på 63mm. Der skal bruges 6,187 motoromdrejninger for een hjulomgang og derfor må distancen bilen bevæger sig være hjulets diameter divideret med FDR'en (her 6,187)

    i det nederste tilfælde er det derfor hjulets omkreds (63 x pi = 197,92mm) divideret med 6,187.
    197,92/6,187 = 31,989mm

    dit resultat er vist i tommer dvs 31,989/25,4 = 1,259 tomme

    Håber det begynder at hænge sammen smiley


Kommentér på:
Spur og trans ratio tl-01

Annonce