{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.363 visninger | Oprettet:

Hjælp til forståelse {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg er startet op med el 10:1, hvor jeg har købt en Avante 2011...

Men jeg mangler lidt viden

1. Batterier
- Hvad betyder alle de tal der står på batterier f.eks LIPO 7,4v/2s 5200mah
LIPO=
7,4v
2s
5200=
Hvilken type batteri skal man vælge, når det er på hobby niveau, og ikke konkurrence niveau?

2. Motor
- Hvad betyder f.eks 7T??
Er det ikke korrekt, at det har noget med viklinger i motoren at gøre, og at jo lavere turn tallet er, jo hurtigere er motoren.

3. Anlæg
- Hvilken anlæg skal man vælge, når man lige er startet op?

4. Servo
- Hvad skal man vælge her?

Håber der er nogen, som vil komme med et kvalificeret svar, som man kan bruge til noget....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til forståelse
  • Esbye
    Esbye Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 46
    #1   16. okt 2014 Angående batterierne, så fandt jeg tidligere en video på youtube, hvor det blev forklaret til bunds.

  • #2   16. okt 2014 1.
    LIPO betyder litiumpolymer, det er kemien i den batteritype.
    7,4 volt, er den nominelle (normal) spændingen. Et 7,4 volts batteri er 100% opladet ved 8,4Volt og afladet ved omkring 6,2 volt.
    2S betyder 2 celler i serie. En lipo celle har en nominelspænding på 3,7volt. Ved at sætte 2 i serie giver det 7,4 V. et 3S batteri har 3x3,7volt. dvs. 11,1volt.
    5200mAh står for mili Ampere hours (timer) Det betyder at kapaciteten, dvs fra 100% til 0%. Det skal forståes således, at du kan trække 5200 miliampere i 1 time. Eller 5,2 ampere i 1 time. Alternativt 52 ampere i 6 minutter.
    Et begreb du også skal have styr på er C rating. Hvis et batteri har en C rating på 30C, betyder det at du kan aflade det med 30 gange kapaciteten, uden at batteriet bliver beskadiget. Altså 30*5.200mah = 156.000 mA. (Eller 156A)
    Opladning C er det samme, bare maks opladning. I dag er det typisk 2-5C.
    Jeg ville købe det lipo batteri den lokaleshop har billigst, eller bestille et turnigy ved hobbyking.com.

    2.
    Du har ret angående 7T, det er antallet af viklinger, som producenter angiver. Det er lidt noget sludder, men typisk det man angiver ved 1/10.

    Hvis man haver 2 motorer der er lavet af samme kvalitet, vil en 7T være hurtigere og kraftigere end en på 8T.

    3.
    Jeg ville nok finde mig et Spektrum anlæg, hvortil du kan købe billige modtagere.

    4.
    Min erfaring er at det godt kan svare sig at købe kvalitet, f.eks. Savöx.

    Håber du kan give mit besyv med.

    mvh Tommy


  • #3   16. okt 2014 Tommy, mange tak for et meget fyldestgørende svar.

    Det omkring batteri skal jeg nok lige læse et par gange... smiley Hold da helt op... Haha


  • #4   17. okt 2014 Hehe. Ja det er lidt utaknemmeligt. Glemmer nok lidt at man har brugt en del timer i skolen for at få den forståelse.

    Nogen gange kan en sammenligning med en dunk med vand hjælpe. Forestil dig en dunk med vand, hvor du har en vandslange til at tømme den med. Vandet er den energi din motor bruger.

    Spænding = Volt = Hastigheden på vandet i slangen.
    Strømstyrke = Ampere = Tykkelsen på vandslangen
    Energi = Watt = Samlede mængde vand. Altså man ganger tykkelsen med hastigheden, så har man mængden.
    Kapacitet på batteri = mAh = Liter i dunken
    C rating = Max hastighed du kan tømme eller fylde dunken uden at den klapper sammen pga vakuum eller overtryk.

    Kan du bruge det til noget?



  • #5   17. okt 2014 Haha.... Det er fandme en god metafor..... Det er lettere at forstå på den måde....

  • #6   17. okt 2014 Super forklaring, Tommy.
    Jeg plejer at bruge vandtrykket som forklaring på spænding. Man kan jo, som jeg godt ved at du ved, have en spænding uden at der løber en strøm (at der er en vandhastighed). Og det er spændingen eller "trykket" der får vandet (strømmen) til at flyde gennem slangen (ledningen). Og liter pr minut som forklaring på strømstyrke. Det er jo det der tømmer batteriet eller vandtanken.
    Tykkelsen af slangen er i min verden et udtryk for modstand i ledninger og komponeneter.
    Jeg håber ikke det forvirrer... smiley


  • #7   17. okt 2014 Hej Nicolai

    Ja det giver meget god mening. Jeg forsøgte at lave metaforen til lige præcis det her eksempel. Din version hvor man også tager modstanden med er meget smart smiley


Kommentér på:
Hjælp til forståelse

Annonce