{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

17.5 TC Motorer (boosted)

1.148 visninger | Oprettet:

Notater til eget brug om motorer jeg har kørt med på Skanderborg RC's indendørs TC bane.
Min vurdering af banen er følgende: Mellemstor, technical/mixed layout med højt greb.


Billede 1: Team Epic/Trinity Revtech R-Power 17.5

God motor der er hurtig og aggresiv med godt optræk, fin topfart og gode bremseegenskaber. Yderst stabil og pålidelig motor, der giver høj ydelse på banen og en fornuftig temperatur. Solid konstruktion med endbell også i alu. Turns graveret i stator-hus, faser graveret i endbell. Timing 0-pkt = 30gr faktuelt. Kørt i Awesomatix A700 Evo - boosted - FDR 6.44. Temp: Neutral timing 5min. ca 70gr.

Kort vurdering: Hurtig aggressiv motor der har det hele. God mix af rpm og torque. Super motor der kan tilpasses mange kørestile.

Topfart: 8
Accel: 8
Brems: 8
Temp: 8
vægt: 168g

Rotor - egne målinger: dia: 12,25; core: 7,23; længde: 24,00. Lilla balancering.
Banerekord: 12.705s


Billede 2: Vampire Racing Bloodlines AB+ 17.5

Monteret pr 23.nov '14 for at afprøve. Umiddelbare mening efter kort tid at den er meget lig Revtech'en. Dens rygte siger den skulle være torquey, men bremseeffekt og acceleration føles til at være en anelse svagere end hos Revtech, dog uden det på nogen måde går ud over omgangstiderne- er efter første kørsel 0.2s fra PR efter 4x 5min. Den er på ingen måde svag i sammenligning, men bare lidt mere afrundet og kontrollabel- dog stadig meget hurtig. Flot lavet motor der er let at adskille for vedligehold. Endbell i hård plast. Faser og turns graveret i stator-hus. Timing 0-pkt = 30gr faktuelt. Kørt i Awesomatix A700 Evo - boosted - FDR 6.44. Temp: Neutral timing 5min. ca 70gr.

Kort vurdering: Hurtig motor med let kontrolabel acceleration. God motor, der er let at køre både hurtige og sikre omgange med.

Topfart: 8
Accel: 7
Brems: 7
Temp: 8
vægt: 176g (OBS er en anelse tung!)

Rotor: dia: 12,50; core: 7,21; længde: ?; Egen måling kommer snart.
Banerekord: 12.884s (FDR 6.66)


Billede 3: Team Powers Plutonium v1 17.5

Denne motor er til den rpm-villige side. Det har været nødvendigt at geare bilen lavere samt tage toppen af esc'ens turbo for at finde motorens sweet-spot. Gearet 2 tænder lavere (pinion) har den dog meget fin accelleration og bremseevne på samme tid med at topfarten virker god.
Selvom Plutonium motoren er lækker at køre med, er den nok ikke det oplagte valg til SkRC's bane layout. Den lyder fedt og man har en præcis og let dosérbar fornemmelse med dens kræfter, hvilket gør man kører sikkert og har en god kontrol over bilen.
- På en længere bane med mange hurtige sektioner vil jeg tro Plutonium motoren er i sit helt rette element.
Flot All Alu konstruktion. Turns graveret i hus.
Timing 0-pkt = 30gr faktuelt. Kørt i Awesomatix A700 Evo - boosted - FDR 6.89. Temp: Neutral timing 5min. ca 74gr. (Har ry for at kunne klare høje temps)

Kort vurdering: Hurtig motor med let kontrolabel accleration. Som Vampire - en god motor, der lader til at være let at køre hurtige og sikre omgange med. Vildt potentiale for topfart.

Topfart: 8
Accel: 7
Brems: 7
Temp: 8
vægt: 170g

Rotor: dia: 12,25; core: 7,25; længde: 23,98; - Ingen balance-ring.
Banerekord: 12.860s (FDR 7.13)



Billede 4:. Thunder Power Z3R 17.5
(Blå Torque rotor)
God power i bund- og mellem-området. Lav top-ende og skal geares til topfart.
Banerekord: 13.142

Thunder Power Z3R er ikke min kop the.. så den er SOLGT- så en anden kan få glæde af den.



Billede 5: LRP X20 17.5 ..åbenbart min ny "go to" motor efter Revtech'ens død.. :)

Motoren som jeg ikke ved om jeg skal holde af eller lade være. Det er også en motor jeg ikke forstår.. ?!? Sammen med X20'en kom også en ny måde for mig at programmere min esc på i SuperStock. Simpelthen fordi motoren blev voldsom varm med den setting alle de andre motorer er blevet kørt med. Lektie lært!.
Jeg kan heller ikke forstå at på trods af en afsindig torquey rotor sammenlignet med andre motorer/rotorer.. så virker X20'eren bedst hvis den geares lavere. Selv når man spinner motoren frit i hånden føles den stærk og torquey.. ?

Med et program i min Fleta Pro som jeg kopierede efter Thomas P's Flow WT og en FDR på 7.40 begyndte der at ske noget for min X20'er. Jeg har endelig fået den fart i bilen som jeg vidste på forhånd X20'eren kunne levere- det var dog snarere et setup issue der skulle løses og ikke motoren der manglede kræfter. I påsken 2015 blev det således til både ny PR og "uofficiel" SuperStock rekord med 12.588.

Så hvad skal man sige til det... andet end det må være godt nok. Det var lidt besværligt at få X20'eren til at opføre sig ordentligt på min Fleta, men det endelige resultat kan der ikke klages over.

Motoren er med de indstillinger jeg kører med nu og en FDR på 7.40 både hurtigt accellererende og god på toppen. Andre vælger at køre den endnu lavere gearet- men det synes jeg ikke virker for mig.

Flot Alu konstruktion med plast end-bell i stil med X12. Turns graveret i hus.
Timing 0-pkt = ?gr faktuelt. Kørt i Awesomatix A700 Evo - boosted - FDR 7.40. Temp: 27.5gr timing insert 5min. ca 90gr. (Har ry for at kunne klare høje temps)

OBS - køber du en X20'er så check temps ofte i starten til du finder et setup.

Topfart: 9
Accel: 9
Brems: 8
Temp: 7
vægt: 164g

Stock rotor egne mål: 12,47mm / 7,12mm / 25mm - blank alu balance ring. Motor vægt: 164g

Banerekord og egen personlig rekord: 12.588 (FDR 7.40 & 27.5gr)


To come.. :

Der kommer ikke mere da klassen for boostede 17.5'ere ikke længere findes.

Tommy S
Mand | 49 år | Oprettet: 5. nov 2012


Kommentér på:
17.5 TC Motorer (boosted)


  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Annonce