{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.455 visninger | Oprettet:

Støddæmpere på FG Marder. {{forumTopicSubject}}

På min Marder sidder der standard støddæmpere. De er med rødeloxerede huse, stålstempelpind og ellers plastikdele.
Egentligt har FG opgraderet disse ad nogle omgange således, at de efterhånden er blevet lidt bedre, og ikke knækker s let i f.eks. øverste eller nederste lejring.
Da jeg købte min Marder, synes jeg, at de var noget bløde i den, og bilens bund stod ret lavt. Det er jo godt for kurveegenskaberne, at tyngden ligger lavt, men da det jo er en offroader, skal der være lidt højde på, så den ikke skraber på alting. Omvendt vil jeg heller ikke have en Marder, som står meget højt, for det har jeg slet ikke brug for.
Jeg skiftede fjedre til nogle lidt hårdere, og eksperimenterede med indsatsbøsninger, som strammer fjedrene op. Det hjalp ikke meget, så jeg pillede dem fra hinanden, og skiftede olie. 500 foran og 1000 viskositet bagpå, hvor vægten jo er større. Jeg har også leget lidt med at ændre dæmpningen indeni dæmperne, ved at sætte lidt skum ind i dæmperne for på den måde, at ændre karakteristikken på inddæmpning og uddæmpning til, at være lidt mere progressiv. Flere spacere, og det blev lidt bedre. Men rigtig godt blev det aldrig.
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Støddæmpere på FG Marder.
  • #2   29. sep 2016 Der er også nogle andre potentielle problemer ved standarddæmperne, selv om FG siger de er high volume oliedæmpere. De lækker ret let, og de øjer som sidder i hver ende, er i ren plastik, som kan knække ved hård belastning. Ligeledes kan fjederskålen på dæmperen, som også er i plastik, flække.
    Det var tid til andre dæmpere...
    Frem for at købe FG's aluminiumsdæmpere, kiggede jeg lidt rundt, så lidt på bl.a. dem i alu fra GPM, endte jeg med at vælge et komplet sæt fra lauterbacher. Historisk har de en rigtig god kvalitet, og det kan ses og mærkes. Til FG offroad brug, hedder de 11012 og 11013.
    Lauterbacher-dæmperne er meget lækkert eloxerede i fuld aluminium og hårdforkromede stempelpinde, og har store oliereservoirer, er justerbare, både på hårdhed, forspænding, progressive fjedre, og mere.
    Deres skruejustering er meget lang, så der er rig mulighed for, at finde det rigtige niveau. Ligeledes har de indsatsbøsninger som kan skiftes, og de er helt genopbyggelige.
    Af ukendte grunde har Lauterbacher valgt, at hælde 3500 olie foran og 5000 olie bagi. Det er ret hårdt, om minder om en mellemting mellem en banebil og en offroader. Nå, men de skal først køres ind, så tager jeg stilling til olien senere.
    De er nemme at montere, og tager blot 10 minutter, så kunne jeg prøve dem af.
    Hvilken forskel!!! Jeg mener virkelig, at der er en verden til forskel. De virker rent faktisk. Selv om de er hårde i olien, opsuger de bump og ujævnheder meget bedre end de originale FG plastikdæmpere. Uden at gøre andet end at sætte dem på, har jeg fået langt bedre køreegenskaber på min Marder smiley
    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


    profilbillede
  • #5   29. sep 2016 Efter lidt kørsel med de nye Lauterbacher støddæmpere, og navnlig efter at jeg satte et stålbur på min Marder (se tråd om bur), samt et par enkelte andre opgraderinger, er min Marder sunket lidt i højden. Der skal være lidt sag på dæmperne, så de også kan arbejde i opadgående retning, men ikke så meget, som jeg har nu.
    Derfor har jeg købt strammere fjedre hjem fra Lauterbacher. De originale er 2,0mm foran og bagpå, og foran er fjedrene 55mm lange og bagpå er de 75mm lange.
    Denne længde vil jeg gerne beholde, så derfor gik jeg op til et nummer hårdere, d.v.s. 2,2mm * 55mm og 2,2 * 75mm, foran og bagpå respektivt.
    Nu er der bare det, at vægten på min Marder prøver jeg at holde nede, for det vil gøre den langsommere og dårligere i sving, hvis den bliver al for tung.
    Da min stålburs vægt ligger fra midten af bilen til bagpå, er det hér, at vægten er forøget. Hvis jeg ikke kun skifter bagfjedre, men også foran, vil den have en tendens til at hoppe, ved at arbejde for hurtigt foran. Derfor har jeg kun monteret 2,2mm fjedre bagpå.
    Det har præcist hævet min Marder, så den nu har den rigtige højde igen, og står en lille smule kileformet, med næsen lidt lavere, end bagenden.
    Returdæmpningen er kvikkere, uden at være ekstrem, så den ikke hopper.
    Bagfjedrene i eet nummer hårdere, hedder 11053, og kan kendes gå at være svagt guldfarvede. De originale Lauterbacher i 2,0mm er sølvfarvede.
    Man skal blot skrue fjederforspændingen i top, skrue den nederste øjebolt lidt ud, vippe dæmperen ud til siden, løfte fjederen og tage den nederste fjederskål af, indsætte den strammere fjeder, og så baglæns med resten. Meget let.
    En rigtig god opgradering.
    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


    profilbillede
  • #6   29. sep 2016 Ja, jeg har købt 500 olie, 1200 olie og 2000 olie til Lauterbacher dæmperne. De gamle flasker havde jeg jo brugt på FG dæmperne. Men jeg vil først ud at køre med de nye fjedre, før end jeg bestemmer mig for, at lege med olieviskositeten. Eet er dog sikkert: den skal være lidt tyndere end 3500 foran og 5000 bagpå. Jeg tænker, at jeg vil gå én oliegrad ned ad gangen, og så prøvekøre Marder'en.
    Så ud efter mere olie snarrest. Og så laver jeg en opfølgning her.
    Jeg kan tilføje, at den kileform Marder'en nu står med, selvfølgelig er intentionelt, så at Marder'en styrer bedst muligt, men mere herom i en anden kommende tråd om opsætning.
    Watch this Space smiley
    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


    profilbillede
  • #9   29. sep 2016 Lauterbacher bruger progressive fjedre på disse offroadstøddæmpere. FG bruger linære fjedre på deres standarddæmpere.
    FG's aluminiumsstøddæmpere er gode og holder normalt ret godt. Jeg havde aldrig problemer med mine på min gamle FG banebil. Og de har mange fjedre at eksperimentere med.
    En linær fjeder beskriver fjederens arbejdskarakteristik, som i dette tilfælde vil sige, at fjederen arbejder med samme progression, og vandring, i hele dens længde. Det er godt til onroad på en bane, men ikke helt så smart på gadebrug, som er mere ujævn, og ligeledes endnu mere ved offroadkørsel. På en helt jævn bane, har man ikke brug for, at affjedringskarakteristikken ændrer sig, idet det giver en større grad af uforudsigelighed i køretøjets vægtskifte i sving, end en lineær fjederbrug.

    En progressiv fjeder, starter typisk med, at være blød, for på denne måde at kunne opsluge små påvirkninger bedst muligt, uden at bevæge chassiet.
    Efter en vis vandring, er fjederstålet (tråden) viklet mindre tæt, hvilket giver en hårdere dæmpningskarakteristik. Derfor vil en progressiv fjeder kunne svare igen overfor store bump m.m. på en mere hensigtsmæssig måde.
    De tøndefjede som nogle bruger i dag, også Lauterbacher (bare ikke her) kan det samme, bare på kortere vandring.

    Jeg har slettet mine kommentarer om andre biler i dette indlæg, for at holde en god stil smiley
    Beklager, hvis jeg har trådt nogle over tæerne, det var bestemt ikke min hensigt.

    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder


    profilbillede
  • #10   29. sep 2016 jeg håber, at denne lille tråd kan være til inspiration for andre, hvis man selvfølgelig ikke allerede er meget mere velbevandret i emnet end jeg, som er abolut begynder. Jeg følger op med mere, når jeg har eksperimenteret lidt mere.
    Steves idé med at filme bilen i sving er god, og det vil jeg prøve at se, om jeg kan efterligne på min offroader. Der er selvfølgelig andre faktorer, så som dækindlægs hårdhed og krængningstabiisatorer o.s.v. Men det giver et godt praj om hvor man er, så det vil jeg bestemt prøve at efterligne.

    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder


  • #11   29. sep 2016 Det vil hellere ikke være med god vilje hvis jeg solgte den.. det et jo den første.
    Der er bare et projekt med Losien som jeg vil i gang med. Prøver at have tålmodighed smiley

    Jeg siger skam ikke at Marderen ikke er sjov at køre med, for det er den! Kunne hellere ikke drømme om at bytte den ud med en hpi hoppebold 5b smiley Kan ikke lide hvor'n de kører, drejer og så synes jeg at de er tudegrim smiley Med det er jo smag og behag..

    Er begyndt at køre mere på bane med nogle og der kan Marderen ikke være med. På langside hvis der er bid, lægger den sikkert nogle af dem i støvet, men så kommer der sving.... smiley

    Losien er fantastisk her.. selv på RC Københavns knoldede bane. Den kører bare og drifter rimelig jævnt gennem sving hvis det er det man vil. smiley Ellers bremser den godt med for- og bagbrems på gearet, og ligger godt i sving hvis man behersker sig.

    Minien er bare høj og lidt smallere end de 5T'ere som ligger pisse godt i sving.
    Så har sat mig for at bygge den om til buggy at starte med. Køber snart et G-Magma conversion sæt fra Grafil, og se hvor,n den ligger med meget letter karosse og uden skellet. Hvis det ikke er nok får den det bredere ophæng fra 5T'eren på også smiley


    profilbillede
  • #12   29. sep 2016 Det lyder spændende. Opret endelig en tråd herom, så vi kan se nærmere på sagerne smiley
    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


  • #13   29. sep 2016 Tråden er lige i skabet som altid smiley

    Og du kan tro at jeg laver en tråd når jeg går i gang smiley


  • #14   29. sep 2016 Slettede i øvrigt de første beskeder da jeg kunne se at du var i gang med en omfattende fortælling om dæmpere og fjedre. Ville vente til du var færdig.. smiley

  • #15   29. sep 2016 Helt i orden smiley Jeg skal dog lige ud at hente mere olie, og så køre lidt med noget forskellig viskositet, før end jeg kan skrive en opfølgning.
    Jeg har også en idé om, at bore et ekstra gennemstrømningshul i pladen i hver dæmper, så den kan reagere lidt hurtigere. Med progressive fjedre, kan det blive helt sjovt, og måske generere lidt mere højfartsstabilitet, samtidig med en god respons på bump. smiley
    Mere senere.
    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


  • #16   29. sep 2016 Kan ikke rigtig finde min indstilling så det bliver spændende at læse! smiley

  • #17   29. sep 2016 Hvad mener du? altså, hopper den for meget eller andet?
    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


  • #18   29. sep 2016 Jeg kører på så meget forskelligt underlag at jeg ikke rigtig kan blive klog på det.. er jo helt vild grøn. smiley

    Så når du er færdig med at prøve dig frem, kan det være at der er noget i mellem dine forskellige setups jeg kan genkende og bruge.


  • #19   29. sep 2016 Ja, det er da muligt. Jeg tror nu, at du med flere erfaringer ville kunne give et godt bud på hvad man kan gøre. Men lad os se på det, til den tid. Det kan jo også være, at der er andre, som vil byde ind med noget spændende smiley

    Helt konkret kan jeg f.eks. sige allerede nu, at jeg ved at gøre Marder'en bredere, har fået lidt blødere støddæmpere. Når hjulene er længere væk fra bilens midterakse, skal støddæmperen ikke bevæge sig lige så meget, som hvis hjulet sad tæt på, givet at hjulets vandring er den samme, altså at bumpet er det samme.

    Det giver en lidt finere respons på input til støddæmperne, og de kan alligevel arbejde progressivt samtidig med, at det svarer til en længere støddæmper hvilket jo er godt på en offroader, hvilket man også an se af fabrikkernes udvikling. Længere støddæmpere med længere vanding. Endelig holder det den uaffjedrede vægt nede.

    M.v.h.
    Jacques
    Det er smarter' at køre Marder smiley


  • #20   29. sep 2016 Affjedring er ikke noget jeg har nået endnu. Er nået langt på et halvt år, fra absolut ingen idé om hvor'n systemet kørte til nu med en Marder der starter som regel ved første træk smiley
    Men så er det også sagt.. alt andet kommer efter.


  • #21   29. sep 2016 Sådan har jeg det skam også Steve smiley
    Og det er det sjove.
    M.v.h.
    Jacques.


  • #22   29. sep 2016 Jep.. tog mig næsten 14 dage at pudse og samle Marderen igen med opgraderinger og har nydt hvert et minut af det. smiley

  • #23   29. sep 2016 Ha ha, ja sådan har jeg det også selv. Hver gang Claus f.eks. spørger om vi skal ud at køre, er jeg lige i gang med en lille ændring. Men når vi så kører, kører min så også. Den starter og farer derudaf (på standard motor). Modsat visse andre, om hopper rundt på baghjulene eller mangler strøm smiley
    Det er let og sjovt, at skrue på en FG Marder, og det er jo også en del af dens charme. En 2020 Evo er en helt anden sag. Dét tager lang tid, at skille ad og justere ind.

    Jeg har f.eks. lige vejet min Marder. Med diverse opgraderinger og med modtager og batteri, men med tom tank, veje den 9,6 kilo. Det er den rigtige vej. Jeg vil gerne gøre den lettere, men også stærkere og bedre.

    Men lad os senere starte en tråd om opsætning af geo'en på Mader'en. Det er helt sikkert sjovt, at udveksle erfaringer.

    M.v.h.
    Jacques.
    Det er smarter' at køre Marder smiley


  • #24   29. sep 2016 Puha. Jeg er slet. Slet ikke gåetigang med og skifte olie på dif og dæmpere. Tror atdørst jeg kommer igang med det så tager det ingen ende. Bruger jo kun min til strandbash. Af hopups, har mine dæmpere shock socks, homemade af gl cykelslange. smiley
    Vh johan
    Det ha ha. At køre baja.


  • #25   29. sep 2016 Har ikke vejet Marderen endnu.. har hellere Ingen vægt smiley
    Det prøver jeg en dag.. er dog ikke så bekymret på vægten, da den ikke køre bane (umuligt) og dermed ikke er så vigtigt. Den trækker alt alt alt for meget i forvejen med det tun der er på.. så meget at jeg overvejer at sætte mindre cc i den end den originale 26'er, så den trækker lidt mindre fra bunden. smiley

    Den ligner jo en ko på isen når man trykker den i bund :D:D


Kommentér på:
Støddæmpere på FG Marder.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce