{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
336 visninger | Oprettet:

Strømmens abc {{forumTopicSubject}}

Tja ofte gør man jo noget fordi nogen har fortalt en at det er det bedste at gøre. Eller man har selv fundet svaret fordi det virker.. Eller ikke..
En ting som altid har undret mig lidt er sammenhængen mellem kv og max A.
Her et ex med to motorer hvor den ene har 350 kv. Den anden nøjagtig det dobbelte.
Begge motorer har en spids-belastning på ca. 13 kv.

350 kv. 93A /130.
V https://www.tfl-hobby.de/Motore--Halter--usw-/Brushless/TFL-56-mm/56114/bl-motor-sss-56114-350kv-10y.html
700 kv. 185A / 65 V
https://www.tfl-hobby.de/Motore--Halter--usw-/Brushless/TFL-56-mm/56114/bl-motor-sss-56114-700kv-5y.html

Man kunne mene at grunden til at 700 kv udgaven kun klarer det halve volt er max rpm....Og det er rigtigt...
Man kunne mene at grunden til at 350 kv udgaven kun klarer det halve Ampere træk er max watt...Men det er i sig selv en meningsløs konklusion, som kun gir mening når man antager at 10-15 % af energien,(watt) går til spilde og omdannes til varme. Ved 13 kw ville der således gå 1300-2000 Watt til ren varme.
og så" siger man ", at lav kv og høj volt gir en køligere motor og esc.,.Men hvorfor ?... spildet / varmen er vel det samme ?

Kommentarer på:  Strømmens abc
  • #1   27. nov "Begge motorer har en spids-belastning på ca. 13 kv." <- A hva, du mener vist 13 kW?

Du kejler vist lidt rundt I begreberne.

kv er bare en konstant der indikerer omdrejninger pr volt.

Watt = Amp * Volt

Grunden til at den med 700kv har lavere max spænding er at vindingerne er tykkere, og at den trækker flere amp.

Jo flere amp = mere varme pga. modstand i stik/komponenter osv.

Derfor er motor A at foretrække hvis man har mange Volt at gøre med, da den ikke trækker så mange amp, og ikke har så meget tab der bliver omsat til varme.

Man ser samme teknik brugt I højspændingsmaster. Hvis der var 220 V i de ledninger, ville man ikke kunne opnå de samme afstande pga tabet.

• #2   27. nov Det er helt korrekt iagttaget, hvis jeg forstår din post rigtigt, på trods af kluntede formuleringer.

Det er to ret ens motorer fra samme producent, og de har begge et ret lavt kv tal, så de er begge ret effektive.

I modsætning til den fiktion, mange herinde tror på, så stiger en børsteløs motors effektivitet ret markant jo højere spænding motoren kører ved.

Når man først kommer over de 20-30 volt vil jeg gætte på effektiviten er i nærheden af de 80%. Man må derfor gå ud fra, producenten har ment, at man sagtens kan se bort fra de % forskel i effektivitet hver motor kører med, når de har angivet specifikationerne.

Jimmy. Du misser hele pointen ved kv, som i øvrigt ikke kun bestemmes af vindingerne i motoren.

Maks omdrejninger bestemmes ikke kun af hvor meget varme, der kan ledes væk. Kuglelejer har en smule at sige, men uanset byggekvalitet, så sætter fysikkens love ind et eller andet sted mellem 20.000 og 50.000 rpm alt efter motorens størrelse.

Her er der tale om en relativt stor motor, og gæt hvad - det er fuldstændig rigtigt af S.E.L. når han gør den iagttagelse at 350kv x 130volt = 45.500rpm = 700kv x 65v.

Når der kommer modstand på, vil 350kv motoren ved 130volt dog yde best og samtidig være mere effektiv henover hele ydelseskurven. Der er også bedst chance for den kan præstere i forhold til hvad producenten har opgivet.

Jeg håber det giver mening.

• #4   27. nov "Jimmy. Du misser hele pointen ved kv, som i øvrigt ikke kun bestemmes af vindingerne i motoren. " <-- Don, vil du forklare mig præcis hvor I min post du mener jeg miser pointen med kv?

• #5   27. nov "kv er bare en konstant der indikerer omdrejninger pr volt"

Det er fuldstændig rigtigt sagt, bortset fra ordet "bare"

• #7   27. nov Right.... så jeg misser hele pointen fordi jeg skrev "bare" om en konstant, for at forklare at der intet magisk var over den

Det her er sku typisk rcgalleribørnehaven. God aften folkens!

• #11   27. nov Arh ja, man skulle nødigt argumentere. Det er nemmere at slette sine indlæg.

• #12   28. nov jeg siger tak.. Jo svarene gir meget god mening..

Kommentér på:
Strømmens abc