{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  forklaring af gearing mcd proline rally 4x4 benzin
  • #2   25. jan 2020 takker men så afhænger det jo os af alle andre tandhjuls størrelse som sidder i forbindelse til man når til bagaksel men det gælder vel om at have de største på som a på billede og det lavere på b c d eller hvad

  • #3   25. jan 2020 Jeg vil jo mene den øverste altså nr 1 er den med mest fart. du kan beregne din fart ud fra gearing og motorstørrelse. hvis det altså er topfarten du er ude efter

  • #4   25. jan 2020 tænk på det som en racer cykel.
    stor klinge foran mere fart.
    lille klinge bag mere fart.

    så jo stører tandhjul du kan sætte på B og D jo højere topfart


  • #5   25. jan 2020 Bare husk du skal hele tiden have samme antal tænder på de 2 tandhjul der kører sammen så du skal have 2 tandhjul i anden størrelse for at ændre gearingen .
    Normalt kanndu bytte de tandhjul om som bilen kører med standard det giver en del højere gearing


  • #6   25. jan 2020 Nu skriver du "hurtigere".
    Der er to slags "hurtigere" som er modstridende - det er derfor man kan ændrer gearingen, så kan man selv vælge:

    Den ene er hurtigere optræk.
    Den anden er hurtigere tophastighed.

    Hvis du gearer den højt, så accelererer den langsomt, men får højere tophastighed.
    Hvis du gearer den lavt får du god acceleration, men lavere tophastighed.

    Tænk på en almindelig bil:
    1. Gear = god acceleration, men du kan ikke køre særligt stærkt.
    5/6 Gear = høj hastighed, men hvis du prøver at sætte i gang i disse gear så sker der ikke meget.

    Så når man kun har et gear, så skal man vælge tandhjulene så man får det bedste kompromis til der hvor man skal køre.

    Lille snæver bane = lav gearing med god acceleration.
    Laaaaange stræk med få sving = høj gearing med god topfart.

    Så får man den "hurtigste" bil.

    Man kan i øvrigt også geare så højt at motoren ikke kan trække det og så mister man topfart igen. På 1:1 biler kalder man det et "overdrive" gear. Det er lavet for at man får god brændstoføkonomi, men bilens topfarten ligger i gearet lavere. F.eks. kan 6 gear være overdrive, mens 5 gear er der hvor bilen faktisk har sin topfart.


  • #7   12. feb 2020 Lad være med at tro noget som helst.

    Se på en cykel stort tandhjul foran, lille tandhjul bagpå, kæden er bare en overførsel.
    En motorcykel typisk lilletandhjul foran og stort bagpå.
    Fordi mc-motoren har så mange omdrejninger, i forhold til cyklen, hvor det jo er dine (typisk) ben, der er motoren,

    Jo større tandhjul tættest på motor, eller mindre tandhjul længst væk fra motor, jo højere topfart, men også tungere/langsommere acceleration.

    Nogle gange bliver forholdet mellem forreste og bagerste tandhjul så stort, at motoren ikke har kraft til accelerere.
    Så et hurtigt optræk (hurtig acceleration) er lille tandhjul foran og stort tandhjul bagpå.
    Høj hastighed større tandhjul foran og mindre bagpå.

    Så balancen mellem hastighed og acceleration er et kompromis. Det kan ikke lade sig gøre at få begge dele ved kun at rode med tandhjul.


Kommentér på:
forklaring af gearing mcd proline rally 4x4 benzin

Annonce