{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
259 visninger | Oprettet:

Batteri C værdi {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg er helt ny i RC gamet med en måneds køretid i til videre. Elsker det!!

Har købt en Arrma Typhon 6s v5 og har spørgsmål til batterier.

Jeg kører med 2* Vant 3S 7000mHA/C90.

Der er så meget smadder på at jeg er glad for 50% power funktionen. MEN vil et 3S batteri på 7000mAH med lavere C rating giver længere køretid? Dette giver mig god mening da den ikke aflader så hurtigt.

Mvh Hans

Kommentarer på:  Batteri C værdi
  • #1   9. jan Du kan jo os kører 4s på den ??

• #3   9. jan Det er din motor setup der bestemmer dit forbrug i Ah ikke batteriet.

Så det vil det ikke, men til gengæld er der stor sandsynlighed for at du smadre batteriet.

C værdien angiver kun hvad batteriet kan tåle at blive belastet med ikke hvad det reelt kan levere. De fleste LiPo'er kan næsten belastes uendeligt men de dør af det.

• #4   9. jan Er det blx185 du har i?

• #5   9. jan Hej

Nej, det er en Spektrum Firma 4074(2050kV).

Det er nu ikke fordi jeg mangler køre tid, blot en undren og ønske om at forstå det korrekt.

Mvh Hans

• #6   10. jan Helt enkelt kan du se på værdierne eller tallene sådan her.

mAh = køretid, jo større mAh tallet er på et givent batteri jo længere køretid vil du typisk have.

Volt = Hastighed, desto flere volt du smider ind i ESC som den kan smide videre til motor jo større hastighed vil din enhed kunne opnå. Men ikke at forglemme at gearing jo også har noget at sige. Faktisk en meget stor del at sige.
    Plus og slet ikke at forglemme at en ESC skal kunne klare alle de volt du planlægger at smide ind i den.

Nu til det omkring C-Tals værdierne.

C-Tal = Aflade/lade styrke som et givent batteri kan levere og tåle at blive ladet med.
    Det er vigtigt du forstår der er tre (3) tal at tage hensyn til.
    1. Normalt aflade styrke eller det som hedder det kontinuerlige C-tal. Også kaldet "Continually"
    Hvis vi tager udgangspunkt i dit 7000mAh batteri med 90C i Discharge, så tager du 7 og multiplicere med 90 og der har du så hvor mange ampere som dit batteri kan afgive under normal kontinuerlig belastning 7Ax90C=630A

2. Kort kraftig aflade styrke eller som også kaldes det korte belastnings C-tal. også kaldet "Burst"
    Nu oplyser du ikke noget burst tal, men lad os nu sige at det er 135C. Så vil regnestykket se sådan ud 7Ax135C=945A. Dette vil typisk ikke være forsvarligt at forsøge at udnytte mere end maksimalt 10 sekunder og ikke ret ofte. Ellers kan det hurtigt udvikle sig i en uheldig og yderst opflammende situation.

3. Lade styrke som batteriet kan klare at blive opladet med. Også kaldet "Charge Rate"
    Hvis ikke der står noget på batteriet er det som udgangspunkt 1C eller det som svare til batteriets kapacitet.
    Feks. med dit 7000mAh batteri der er 1C = 7A som du kan lade batteriet med.

Jeg linker lige til nogle billeder af hvor der står beskrevet hvad de forskellige C-Tal er beskrevet, desværre kan jeg ikke finde et enkelt billede som har det HELE. Så derfor nogle links til forskellige billeder.

Billedet herunder beskriver følgende:
    1. Discharge rate = aflade styrke.
    2. Capacity = Kapacitet.
    3. 3C Charge Rate = 3C Ladestyrke. (Det umarkerede område)
    4. Cell count / Voltage = Antal celler/Volt
    https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5005ba51c4aa8b4d97619d5f/1459023107546-JT890QNTYDH9EPALIYX1/ke17ZwdGBToddI8pDm48kF_GeugBYQLVPRSRuS-Z_7V7gQa3H78H3Y0txjaiv_0fDoOvxcdMmMKkDsyUqMSsMWxHk725yiiHCCLfrh8O1z5QPOohDIaIeljMHgDF5CVlOqpeNLcJ80NK65_fV7S1UUBb7LhCgwNO3yhps6PU5pQgxQVqvjaCMzzNIi9z0n0Tmw4iU1foAOIoZERIkCQahw/image-asset.jpeg

Læg mærke til det som står med orange skrift på billedet nedeunder, der er angivet 2 værdier det første er det kontinuerlige C-tal og det andet er burst C-tallet.
    https://www.modelflight.com.au/media/wysiwyg/Documents/lipo-battery-guide-what-is-voltage-c-rating-capacity-leads_1070x.jpg

Jeg håber det giver mening for dig Hans, ellers må du jo lige fortælle hvad du gerne vil have forklaret/uddybet nærmere.

Jeg har sikkert glemt noget, men så må folk gerne lige udfylde de tomme felter.
    Skulle jeg have skrevet noget vås, så skal folk også være velkommen til at påpege det, så jeg ikke fylder folk med løgn og latin.

• #7   10. jan Hej

Tak for svar. Når jeg nu læser data på bilens ESC(Spectrum Firma 150A) siger den 150A vedvarende og 850A burst.
    Da de anbefaler et 100C batteri må de vel tale om burst værdien da en 100C batteri vel har en burst på 130-150C hvilket vel ender på over de 850A som mit ESC Max kan klare?
    Dælme godt nok en jungle af finde ud af.

Mvh

• #8   10. jan Der tror jeg, at jeg må skuffe dig.

Når Spektrum anbefaler, at et batteri er på 100C. Så er det på det kontinuerlige tal ikke burst tallet.
    Om det er for at kunne holde deres ryg fri, så de batterier der bruges ikke futter af og derved brænder hele bilen ned, tja det kan jeg ikke sige.
    Men de 100C er i hvert fald det kontinuerlige tal. Hvis de brugte burst tallet så kunne det hurtigt gå meget galt for folk som ikke gør deres hjemme arbejde og læser op på hvad deres batterier kan levere og ikke levere.

Jo højere C-Tallet på et batteri er desto bedre er det og det sikre også at de altid kan levere markant mere power end der kan blive forlangt af dem ved normalt brug også selv om de skulle ramme deres burst grænse.

• #9   10. jan Hans du skal huske på at C-værdi intet er værd isoleret set - det kan KUN få værdi når det sammenholdes med batteriets ampere-tal. Et 5.000mah batteri med 100C kan aflade med 5x100 ampere, DVS 500 ampere kontinuerligt. Et 10.000mah batteri med 50C kan aflade med 10 x 50 ampere, DVS 500 ampere.

En god tommelfingerregel er at have 30-50% mere afladningsevne i batteriet end nødvendigt. Det er i øvrigt også relevant at tænke på, at ikke alle producenter er helt sandfærdige med deres opgivelser.

Så vidt jeg husker, så kører 1/8 biler ofte med en max effekt på 200-250 ampere, når du hakker gassen i bund. At der kan komme større spidsbelastninger er ikke så vigtigt, fordi et batteri typisk også har en højere peak belastningsgrad, end kontinuerlig. Og det er det kontinuerlige tal, der er opgivet når de skriver 50C etc.

• #10   10. jan Hej

Tak for alle jeres svar, tror jeg er ved at fatte det!!

Mvh Hans

Kommentér på:
Batteri C værdi

x