793 visninger
|
Oprettet:
C rating vs Afladningsrate {{forumTopicSubject}}
et der C-rating fucker med mit hoved.
hvis nu man har en 2000mAh 30C
Og en 3000mAh 20C så har de samme afladingsrate, nemlig 60A
Men rigtig mange siger at Det er C-rating man skal holde øje med, og for mig giver det ikke meget mening. Hvis nu jeg har et setup som kræver 50 A
Så vil en 1000mAh 50C vel være dårligere end en 2000mAh 35C
Fordi den sidste vil kunne afgive 70A og dermed ikke blive så varm, selv om C-tallet er mindre, eller er der noget jeg har misforstået?
maj 2013
Følger: 4 Følgere: 7 RC-enheder: 4 Emner: 40 Svar: 363
Herudover er de fleste batterier opgivet med to C-ratings, hvor det laveste angiver C ved konstant belastning og det højeste angiver peak, dvs. nogle få sekunder.
Endelig er C-rating på mange batterier ret optimistisk, så jeg plejer at bruge batterier hvor konstant C-rating er angivet til minimum det dobbelte af det som ESC'en kan trække.
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 41 RC-enheder: 4 Emner: 21 Svar: 405
C rating = hvor hurtigt den vil af med energien.
Så ja høj c rating er bedre i det du skriver, men har lavere køretid
okt 2018
Følger: 1 Følgere: 14 Emner: 9 Svar: 123
Det giver i min verden ikke mening, at høj C altid er bedre.
Kun i det tilfælde at de har samme mAh tal, da afladningsraten bestemmes ud fra C rating x mAh
Ja flere mAh giver længere køretid, men hvis man hele tiden kører lige på max afladningsgrænsen, så risikere man vel at smadre batteri og ESC fordi de bliver varme.
Det jeg prøver at finde ud af, er om ikke at man med fordel kunne ligge mere vægt op mAh og afladningsrate frem for C ratingen
maj 2013
Følger: 4 Følgere: 7 RC-enheder: 4 Emner: 40 Svar: 363
okt 2018
Følger: 1 Følgere: 14 Emner: 9 Svar: 123
dec 2005
Følger: 47 Følgere: 123 RC-enheder: 10 Emner: 126 Svar: 5.148
Det kan være lidt mudret.
Der vil også tit være uenighed blandt brugere og tja hvem og hvad der er korrekt kan sku være ret svært at finde ud af.
der er også et tredie tal du skal tage hensyn til og det er antallet af celler i det batteri som du vil bruge. Med mindre du udelukkende vil bruge det samme antal celler i alle de batterier du køber.
Thomas har en god grundregel i det han bruger batterier med en C-værdi som er dobbelt så høj som hans ESC maksimalt kan trække.
Som Michael G skriver så skal du tænke på de to som køretid og evnen til at afgive strøm.
Du skal blive enig med dig selv om du vægter køretid frem for batteriets evne til at afgive strøm højest og finde batterier ud fra det.
Ja det bliver meget hurtigt noget rod.
Dog uanset hvad så vil jeg som Thomas så vidt mulig altid sørge for at have et batteri med relativ høj kontinuerlig C-tal og også så mange mAh som muligt samt antallet af celler som batteri pakken består af, alt efter hvor meget plads der er i modellen. Der skal jo trods alt være plads til batteri pakken.
Jeg ved sku ikke om det giver mening eller blot forvirre yderligere, men jeg håber dog det hjælper lidt.
okt 2018
Følger: 1 Følgere: 14 Emner: 9 Svar: 123
Og hvis mAh koster vægt, så kan jeg godt få øje på at et højt C tal er en gevinst, for så kan man jo få relativt lette batterier med høj afladning, dog på bekostning af køretid
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 41 RC-enheder: 4 Emner: 21 Svar: 405
Høj C rating da jeg gerne vil have batteriet afgiver strømmen lige så meget som motor og ESC kan trække det
Høj mAh for at have en højre volt over de 5 min vi køre, jo højre volten er i de 5 min jo "friskere" er batteriet og kan give lidt mere punch.
okt 2018
Følger: 1 Følgere: 14 Emner: 9 Svar: 123
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 41 RC-enheder: 4 Emner: 21 Svar: 405
okt 2018
Følger: 1 Følgere: 14 Emner: 9 Svar: 123
Problemet opstår, når man som en grøn tosse som mig får et førstehåndsindtrykket at ens primære fokus skal være et højt C tal, og at mAh kun er køretid. Det er jo lidt misvisende, som jeg forstår det, efter at have dykket lidt med i det, men igen, jeg kan jo rode rundt i mit forvirrede lille hoved
Til almindelig brug, så giver det ikke mening at ofre de ekstra penge på et overdimensioneret batteri, der er ikke gevinst nok i det, til at det kan svare sig
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 41 RC-enheder: 4 Emner: 21 Svar: 405
okt 2018
Følger: 1 Følgere: 14 Emner: 9 Svar: 123
Min yngste har fået en WPL i fødselsdagsgave, men jeg mangler stadig ESC til den (købt som kit --> større motor og blødere dæk) Min ældste skal have en stealth X09 i julegave, og er har jeg desværre opdaget at mit batterivalg er lige til øllet, men jeg bestilte det, før at jeg fattede at C tallet ikke bare var en universel værdi, men at det faktisk afhang af mAh tallet, og derfor kunne et batteri relativt højt C tal, godt være for lille, og derfor stredse kondensatorerne i ESC'en.
Og nu er jeg altså på en mission for at finde ud af, hvordan hele skidtet hænger sammen, og jeg er utålmodig efter at blive klogere hehe
jan 2015
Følger: 13 Følgere: 3 Annoncer: 1 Emner: 4 Svar: 19
https://rogershobbycenter.com/lipoguide/
apr 2016
Følger: 13 Følgere: 19 RC-enheder: 4 Emner: 20 Svar: 793
Dertil kan komme vægt og størrelse, som kan være mere eller mindre praktisk. F.eks har der også nogen gange været folk, der ikke kunne få mAh nok. Mindst 8000mAh bliver der så sagt. Jamen hvis du køber to batterier på 4000mAh (som har ydelse nok til din bils behov) ja så får du samme fornøjelse ud af de to ting, og måske en bedre vægtfordeling i bilen, og måske en lavere købspris.
Min tommelfingerregel er at ignorere det der kaldes "peak" C rating, og så regne med at batteriet enten skal have en C-rating, kombineret med mAh, der er 30% over hvad bilens motor kan trække. Eller også har jeg hørt, at et bestemt batteri holder hvad det lover. Eller også var det så billigt i indkøb, at jeg tager chancen
okt 2018
Følger: 1 Følgere: 14 Emner: 9 Svar: 123
okt 2018
Følger: 1 Følgere: 14 Emner: 9 Svar: 123
Jeg blev sgu også lidt underlig, da jeg snublede over en users guide video, som talte om +10-20% på afladningsraten, efter at jeg havde bestilt batteri. Den ligger dog lige på grænsen, så jeg tager chancen og ser hvad der sker. Knægten får under alle omstændigheder ikke lov at straffe den uden opsyn.
apr 2016
Følger: 13 Følgere: 19 RC-enheder: 4 Emner: 20 Svar: 793
Alle kan være i den ekstremt uheldige situation at et batteri futter af. Det er meget sjældent, og bør være forudgået af, at batteriet har været oppustet eller har fået et voldsomt slag. Det gode ved det er, at hvis det sidder i bilen under kørsel, ja så går det jo ikke ud over føreren. Og hvis man holder batteriet spændinger efter reglerne, er man ret sikker. Vi har jo samme batterier i vores mobiltelefoner, og dem tør vi gå med i bukselommen tæt ved bedstevennen...
Husk altid at frakoble batteriet fra ESC når bilen slukkes, det er ikke nok at slukke på on/off-kontakten! Så tjekker man batteriets spænding (jeg har et antal LIPO-buzzere smidt rundt i huset, altid et andet sted end hvor man står desværre. De koster 5-10kr i Kina incl fragt, så det er bare med at købe en håndfuld). Hvis den er 3.2-3.5v per celle skal der oplades, enten til brug eller til storage. Storage er til batterier der ikke skal bruges indenfor nogle dage. Hvis den ligger på 3.6-3.9 v per celle, ligger den stort set på storage spænding og så gør jeg ikke mere. Ligger den højere, ja så skal du ud at køre videre
okt 2018
Følger: 1 Følgere: 14 Emner: 9 Svar: 123
apr 2016
Følger: 13 Følgere: 19 RC-enheder: 4 Emner: 20 Svar: 793
okt 2018
Følger: 1 Følgere: 14 Emner: 9 Svar: 123
C rating vs Afladningsrate