{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
255 visninger | Oprettet:

C rating vs Afladningsrate {{forumTopicSubject}}

et der C-rating fucker med mit hoved.

hvis nu man har en 2000mAh 30C
Og en 3000mAh 20C så har de samme afladingsrate, nemlig 60A

Men rigtig mange siger at Det er C-rating man skal holde øje med, og for mig giver det ikke meget mening. Hvis nu jeg har et setup som kræver 50 A
Så vil en 1000mAh 50C vel være dårligere end en 2000mAh 35C
Fordi den sidste vil kunne afgive 70A og dermed ikke blive så varm, selv om C-tallet er mindre, eller er der noget jeg har misforstået?



Kommentarer på:  C rating vs Afladningsrate
  • #1   7. nov I princippet jo. Desuden vil det på 2000mah give dig op til dobbelt så lang køretid, men til gengæld er det også noget tungere.
    Herudover er de fleste batterier opgivet med to C-ratings, hvor det laveste angiver C ved konstant belastning og det højeste angiver peak, dvs. nogle få sekunder.
    Endelig er C-rating på mange batterier ret optimistisk, så jeg plejer at bruge batterier hvor konstant C-rating er angivet til minimum det dobbelte af det som ESC'en kan trække.


  • #2   7. nov mAh = køretid
    C rating = hvor hurtigt den vil af med energien.

    Så ja høj c rating er bedre i det du skriver, men har lavere køretid


  • #3   7. nov Michael
    Det giver i min verden ikke mening, at høj C altid er bedre.
    Kun i det tilfælde at de har samme mAh tal, da afladningsraten bestemmes ud fra C rating x mAh
    Ja flere mAh giver længere køretid, men hvis man hele tiden kører lige på max afladningsgrænsen, så risikere man vel at smadre batteri og ESC fordi de bliver varme.

    Det jeg prøver at finde ud af, er om ikke at man med fordel kunne ligge mere vægt op mAh og afladningsrate frem for C ratingen


  • #4   7. nov Hvis vægten ikke er et problem så giver det god mening at gå efter højere mAh i stedet for C

  • #5   7. nov Jeg vil ikke som udgangspunkt gå efter højere mAh, jeg ville skele mere til afladningsraten, da det som jeg forstår det, er den der siger noget om hvor meget man kan belaste batteriet uden at det bliver for varmt.

  • #6   7. nov Du er nød til at skille de to tal fra hinanden. Selv om de har en hvis sammenhæng så skal man også kunne holde dem adskilt fordi de bruges i forskellige sammenhæng.
    Det kan være lidt mudret.
    Der vil også tit være uenighed blandt brugere og tja hvem og hvad der er korrekt kan sku være ret svært at finde ud af.
    der er også et tredie tal du skal tage hensyn til og det er antallet af celler i det batteri som du vil bruge. Med mindre du udelukkende vil bruge det samme antal celler i alle de batterier du køber.

    Thomas har en god grundregel i det han bruger batterier med en C-værdi som er dobbelt så høj som hans ESC maksimalt kan trække.

    Som Michael G skriver så skal du tænke på de to som køretid og evnen til at afgive strøm.

    Du skal blive enig med dig selv om du vægter køretid frem for batteriets evne til at afgive strøm højest og finde batterier ud fra det.
    Ja det bliver meget hurtigt noget rod.

    Dog uanset hvad så vil jeg som Thomas så vidt mulig altid sørge for at have et batteri med relativ høj kontinuerlig C-tal og også så mange mAh som muligt samt antallet af celler som batteri pakken består af, alt efter hvor meget plads der er i modellen. Der skal jo trods alt være plads til batteri pakken.

    Jeg ved sku ikke om det giver mening eller blot forvirre yderligere, men jeg håber dog det hjælper lidt.


  • #7   7. nov Jeg synes det der forvirre mig mest, er nok at C tallet bliver fremhævet ret meget. For det kan som du siger ikke stå helt alene. Man bruger jo, igen som jeg forstår det, C tallet til at fremregne afladningsraten i A, som det interessante tal.

    Og hvis mAh koster vægt, så kan jeg godt få øje på at et højt C tal er en gevinst, for så kan man jo få relativt lette batterier med høj afladning, dog på bekostning af køretid


  • #8   7. nov Jeg køre ræs med 2c batterier. Så jeg går op i høj mAh og høj C rating

    Høj C rating da jeg gerne vil have batteriet afgiver strømmen lige så meget som motor og ESC kan trække det

    Høj mAh for at have en højre volt over de 5 min vi køre, jo højre volten er i de 5 min jo "friskere" er batteriet og kan give lidt mere punch.



  • #9   7. nov 2c batterier ?

  • #10   7. nov Hov, 2S batterier

  • #11   7. nov Så kan jeg også forstå det, og hvis man både går efter høj mAh og høj C tal, så vil man jo automatisk have en høj afladningsrate.

    Problemet opstår, når man som en grøn tosse som mig får et førstehåndsindtrykket at ens primære fokus skal være et højt C tal, og at mAh kun er køretid. Det er jo lidt misvisende, som jeg forstår det, efter at have dykket lidt med i det, men igen, jeg kan jo rode rundt i mit forvirrede lille hoved

    Til almindelig brug, så giver det ikke mening at ofre de ekstra penge på et overdimensioneret batteri, der er ikke gevinst nok i det, til at det kan svare sig


  • #12   7. nov Hvad køre du med?

  • #13   7. nov Jeg er ikke nået så langt endnu
    Min yngste har fået en WPL i fødselsdagsgave, men jeg mangler stadig ESC til den (købt som kit --> større motor og blødere dæk) Min ældste skal have en stealth X09 i julegave, og er har jeg desværre opdaget at mit batterivalg er lige til øllet, men jeg bestilte det, før at jeg fattede at C tallet ikke bare var en universel værdi, men at det faktisk afhang af mAh tallet, og derfor kunne et batteri relativt højt C tal, godt være for lille, og derfor stredse kondensatorerne i ESC'en.
    Og nu er jeg altså på en mission for at finde ud af, hvordan hele skidtet hænger sammen, og jeg er utålmodig efter at blive klogere hehe


  • Just D
    Just D Online Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 12 Annoncer: 2 Emner: 1 Svar: 5
    #14   7. nov Prøv denne hjemmeside, synes den forklarer det godt.

    https://rogershobbycenter.com/lipoguide/


  • #15   7. nov Jacob Runge: Du har helt ret i din beregning i opslaget. C rating kan ALDRIG ses alene, fordi det kun betyder noget i samspil med batteriets kapacitet i mAh. Præcis som du skriver. Alle der fremhæver C rating uden at skele til mAh, har fået noget galt i halsen. Du skal gange de to tal som du gør, og så køre med en god sikkerhedsmargin, og så har du styr på bilens behov.

    Dertil kan komme vægt og størrelse, som kan være mere eller mindre praktisk. F.eks har der også nogen gange været folk, der ikke kunne få mAh nok. Mindst 8000mAh bliver der så sagt. Jamen hvis du køber to batterier på 4000mAh (som har ydelse nok til din bils behov) ja så får du samme fornøjelse ud af de to ting, og måske en bedre vægtfordeling i bilen, og måske en lavere købspris.

    Min tommelfingerregel er at ignorere det der kaldes "peak" C rating, og så regne med at batteriet enten skal have en C-rating, kombineret med mAh, der er 30% over hvad bilens motor kan trække. Eller også har jeg hørt, at et bestemt batteri holder hvad det lover. Eller også var det så billigt i indkøb, at jeg tager chancen


  • #16   7. nov Takker, rigtig godt link


  • #17   7. nov Jakob
    Jeg blev sgu også lidt underlig, da jeg snublede over en users guide video, som talte om +10-20% på afladningsraten, efter at jeg havde bestilt batteri. Den ligger dog lige på grænsen, så jeg tager chancen og ser hvad der sker. Knægten får under alle omstændigheder ikke lov at straffe den uden opsyn.


  • #18   8. nov Ja jo flere hjælpevideoer man ser jo mere forvirret bliver man nogle gange. Men mange af dem er nu fine nok. Og ang det batteri, ja hvis det pustes op så gå til genbrugsstationen, og ellers så straf det til det gløder

    Alle kan være i den ekstremt uheldige situation at et batteri futter af. Det er meget sjældent, og bør være forudgået af, at batteriet har været oppustet eller har fået et voldsomt slag. Det gode ved det er, at hvis det sidder i bilen under kørsel, ja så går det jo ikke ud over føreren. Og hvis man holder batteriet spændinger efter reglerne, er man ret sikker. Vi har jo samme batterier i vores mobiltelefoner, og dem tør vi gå med i bukselommen tæt ved bedstevennen...

    Husk altid at frakoble batteriet fra ESC når bilen slukkes, det er ikke nok at slukke på on/off-kontakten! Så tjekker man batteriets spænding (jeg har et antal LIPO-buzzere smidt rundt i huset, altid et andet sted end hvor man står desværre. De koster 5-10kr i Kina incl fragt, så det er bare med at købe en håndfuld). Hvis den er 3.2-3.5v per celle skal der oplades, enten til brug eller til storage. Storage er til batterier der ikke skal bruges indenfor nogle dage. Hvis den ligger på 3.6-3.9 v per celle, ligger den stort set på storage spænding og så gør jeg ikke mere. Ligger den højere, ja så skal du ud at køre videre


  • #19   8. nov Der er også sådan jeg har forstået det. Og jeg har både buzzer og lipo safe bag på vej hjem, så jeg kan gå med livrem og seler. min lader har endda en funktion så jeg kan kontrollere hvordan cellerne ligger hver især


  • #20   8. nov Jep det kan de fleste ladere vise, hvis de er "smarte" dvs ikke de der helt billige uden display. Men buzzeren viser heldigvis også både enkeltcelle og samlet spænding. Og du er vist meget sikrere end mig, jeg bruger ikke engang lipo pose endnu

  • #21   8. nov hehe, eller også er jeg bare hysterisk XD


Kommentér på:
C rating vs Afladningsrate