{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  ESC LANZU LS-4090-D
  • #1   3. jan Hvad er stikket her til

  • #2   3. jan Stikket du kan se er en sensor port til hvis du vil køre med motorer som også har en sensor port.

    Det gør at du kan lave blødere igangsætning frem for at din bil knurre/hakker og halv vejs små hopper hvis du prøver at starte langsomt op. Det som også kaldes cogging.

    Du kan slå cogging op for at få en mere uddybende forklaring på google eller youtube.
    Men kan kun anbefale du bruger motorer med sensor. Det giver bedre kontrol ved lave hastigheder og som sagt ved igangsætning.

    Håber det giver mening.

    Du får lige et par links omkring programmering af esc'en også
    https://www.youtube.com/watch?v=M2p9Z4BXF7k

    https://morfars.zendesk.com/hc/da/articles/200039567-Min-Stealth-vil-ikke-bakke-hvad-g%C3%B8r-jeg-


  • #3   3. jan Det giver god mening.
    Ved du noget om selve ESC'en
    Google har hjulpet mig LIDT, det er vist den ESC stealth Brushless i en periode kom med standard, men det er ikke nemt at finde hverken manual eller andet info på den.
    Er det en oki ESC eller er det noget #BILLIGSTMULIGTKINAGEJLNÅRDETERBEDST. Umiddelbart er der rigtig god riv i den, med en 4750KV sluttet til den, efter jeg har skiftet ledningerne som går til motoren.



  • #4   3. jan Nej kender personligt ikke noget til esc'en.
    Men du kan prøve at kontakte Glenn her
    https://www.rcgalleri.dk/bruger/35355-glenn_f
    Han havde også sådan en esc i en af hans biler. Han har dog ikke været online i noget tid, men send ham en pm og se hvad der sker.
    Det kan også være at Christian S her kan hjælpe dig
    https://www.rcgalleri.dk/bruger/39231-christian_s
    Han var online så sent som igår. Kan være han har nogle tips og tricks til dig. Det er da et forsøg værd.


  • #5   3. jan Det er ikke mere vigtigt for mig, end at jeg tænker folk henvender sig, hvis der er noget de har at sparke ind med. Det vigtigste er jo at den kører, men derfor er det jo meget rart, hvis det er muligt at få lidt kendskab til ens hardware. Det kunne jo være at de var kendt for at brænde af, og tage hele bilen med eller lignende.


  • #6   3. jan Det jeg har kunne læse mig til er at de kan miste indstillingerne hvis de får et hårdt slag altså et hårdt styrt.

    Så brug den til den dør eller du syntes du vil prøve noget andet

    Jeg må indrømme at jeg som før nævnt fortrækker at bruge esc'er og mototer med sensor.
    Man har større kontrol. men om du bruger Castle Creations, HobbyWing, Tekin, TrackStar eller noget helt helt andet er lige meget bare man er tilfreds med sit grej og det kan det man har behov for.
    Det skal dog siges at der findes noget super lækkert grej. Personligt er jeg mest til HobbyWing og Tekin når vi snakker esc'er og motorer.
    Snakker vi servoer så er det Xpert RC's WR serie som jeg er mest vild med og anbefaler til andre hvis de spørger.


  • #7   3. jan Det er dejligt med garvede folks erfaringer, når man er grøn.

    Planen for den, er faktisk at den skal sidde i den store knægts reservebil, så lillebror kan lege lidt med, så den skal bare stå lavest muligt i de forskellige instillinger, ingen punch, godt med brems, reduceret bakkekraft osv. Timing forstår jeg dog ikke helt, hvad konsekvensen er at rode med at indstille på det


  • #8   3. jan Omkring motor timing, der skal du så finde en med større erfaring end hvad jeg kan give.

    Det er ikke noget jeg har rodet med heller.
    Men du kan da læse lidt om det her hvis det er noget du vil vide mere om.
    http://site.petitrc.com/Tech/RCCA_MotorTimingExplained/
    Eller se disse videoer som også giver lidt indsigt omkring det med timing.
    https://www.youtube.com/watch?v=ck4qYtF07Xc

    https://www.youtube.com/watch?v=y199oKTlwxU

    De mål jeg ofte har med mine biler er blot at få dem til at køre så stabilt som muligt.
    Der gør et godt motor sæt en del og når vi snakker servoer er jeg nok lidt af en særling.
    Jeg HADER når en servo larmer når den ikke laver noget. Dvs. når bilen holder stille og hjulene peger lige ud så skal styre servoen være HELT stille.
    Rigtig mange står og knurre, det kan jeg simpelthen ikke holde ud at høre på. Det er også en af grundende til jeg holder så meget af Xpert RC's WR servoer, de holder nemlig kæft når de ikke laver noget.
    Se evt. denne video jeg har lavet som demonstrere hvor stille de er når de bare afventer en kommando.
    https://www.rcgalleri.dk/video/diverse-rc/20751-xpert_wr_6601_servo

    Nå må hellere få hold i det inden jeg går helt i selvsving.


  • #9   3. jan Det går sgu nok, jeg tror alle vi har ting som vi kan gå i selvsving over


  • #10   4. jan nu er den afprøvet, og den sparker røv samlignet med tsky 60a-sl

  • #11   4. jan Super. Så er det bare ud og lege.

  • #12   4. jan Jeps, der noget nye batterier med flere mAh og højere C tal i næste uge, så indtil da, må han nøjes med 10-15 minutter af gangen

  • #13   4. jan Hej Jacob. Hvad motor har du koblet, sammen med den ESC ?. Jeg har selv den ESC liggenden og vil gerne bruge den, så derfor er jeg nys på hvad motor du kører med.
    Mvh. Uwe


  • #14   4. jan Jeg har en Goolrc 4370 kv som fulgte med bilen, den har en max A på 66A og ESC klarer 90A kontinuerligt så vidt jeg har kunnet læse mig til, så det stiller jo lidt krav til batteriet, hvis jeg har forstået det rigtigt.
    Jeg har KUN sat kan til at køre med det de 2 gange vi nåede i dag, så om det er er godt match på sigt aner jeg ikke


  • #15   5. jan Noget du skal holde øje med, er om motoren bliver varm, temperaturen bør ikke komme over 60 graders celsius. Kommer den op i nærheden af det, så vil aktiv køling være en god ide.

    Hvis ikke du er bekendt med hvad der sker med magneter når de bliver varmet op, så kan jeg oplyse dig om, at de mister deres magnetisme og den vender ikke tilbage.
    De er simpelthen bare ødelagt, det er der ikke megen grin ved hvis det sker.


  • #16   5. jan Der er aktiv køling på den, men det kan da godt være, at jeg lige skal have lasermåleren med ud næste gang knægten straffer den.

  • #17   5. jan Jeps det er nok en god ide, ESC'en lukker nok selv ned hvis den skulle blive for varm men det gør motoren ikke den bliver bare ved til den dør.

  • #18   5. jan Ja, ESC'en er sat op til at cutte når den bliver varm, men den har fået frisk termisk pasta, da jeg alligevel havde den skilt ad, og den bliver jo ikke belastet med mere end 65% af sin kapacitet, så jeg tænker at den nok skal holde sig nede i temperatur, det er mere motor og batteri jeg er bekymret for, med det her setup. Men det kommer som sagt er bedre LiPo i næste uge, og nu ved jeg at jeg skal holde øje med motortemp også

  • #19   5. jan Jeps motor temp er vigtig. Husk de 60 grader celsius. Nogle motorer kan klare mere men en god huskeregel er de magiske 60 grader celsius.

    Kommer temperaturen op omkring det så skal du pille ved gearingen, sætte et mindre pinion på motor akslen.


  • #20   5. jan Jeg har lige sænket timingen mef 12° det har vist også en betydning på varmeudviklingen. Tabt energi bliver jo til varme

  • #21   5. jan Så har jeg lige været ude at straffe den i 10 minutters tid i halvlangt græs. Af med karrossen og den eksterne køling, den lå på 62° på det varmeste sted, så jeg skal nok have stillet timingen lidt mere ned, og evt en tand mindre piniongear

  • #22   5. jan Jacob.

    Med hensyn til din forståelse af motor, esc og batteri størrelse.

    Motoren vil gerne trække alt den strøm den kan. Din motor kan faktisk godt trække mere end den er opgivet til 66A. Der skal du holde øje med vægt gearing og den slags. Hvor hårdt belaster du din motor.

    Esc skal kunne håndtere den strøm motoren forbruger dvs. Større end motor strømmen så 90a er fint. Hvis din esc er for lille vil den brænde pga af varme ved for meget strøm.

    Batteriet skal kunne levere den strøm motoren forbruger. Så det skal kunne levere 66A. Mah x C rating. Ellers bliver batteriet for varmt.



  • #23   5. jan Mikkel
    Hvis motoren kan trække mere end det den maks er opgivet til, så er de data da fuldstændig værdiløse.
    Hvis det var lavet opgivet med bare lidt fornuft, så ville Max A værdien være en beregning ud fra spolernes modstand og mindste voltage som motoren kan operere med ved max belastning på akslen. Da det er ville give den max opnåelige amp forbrug. En forbruger vil jo aldrig kunne trække flere ampere end den er i stand til. Alt kan en forbruger kun optager 50 ampere, så kan man ikke mase 80 ampere i den, for at få den til at yde mere.

    Resten er det jeg forsøger at skrive længere oppe


  • #24   5. jan Ja, jeg ville nok kigge på gearing, nu ved jeg ikke hvilken blæser du har eller hvor meget plads der er. Men du kan evt. kigge på at opgradere motorkøleren.
    Wild Turbo Fan eller WTF laver nogle rigtig gode blæsere som levere rigtig meget luft.
    Kig evt. på denne blæser fra WTF http://www.wildturbofan.com/windy-
    Windy 30mm, jeg kan sige dig den kan smide noget luft igennem.
    Jeg har selv et par stykker af dem.

    https://hobbyking.com/en_us/wild-turbo-fan-wtf-windy-motor-cooling-fan-34x16mm.html


  • #25   5. jan Jeg tænker på om det er nødvendigt, når den ikke bliver varmere, med det jeg har udsat den for. Jeg starter med at lege lidt med timingen, og måske sænke startmode lidt, hvis ikke det er nok, så kunne en ny køler måske være den løsning der skal til. Jeg synes ellers at den blæser meget godt den som sidder på.

  • #26   5. jan En motor trække den strøm den har behov for i en given situation. Man kan ikke presse strøm ind i den.

    Men hvis du overbelaster motoren kan den godt trække mere end det opgivede. Men den går i stykker af det.

    Esc og bat skal bare kunne levere det motoren efterspørger.



  • #27   5. jan Hvis din motor ikke bliver for varm. Er det et fint setup du har.

    Esc og bat er rigeligt store og din motor ikke bliver for varm er alt godt


  • #28   5. jan Ja ja det er bare med at prøve sig frem.

  • #29   5. jan så dens max er en angivelse af, hvad den trækker ved max anbefalede belastning. Det er da noget hejs
    især når den kommer i et sæt, hvor ESC'en max tåler 60 A kontinuerligt


  • #30   6. jan Var det ikke 90A kontinuerligt esc'en kunne klare?



  • #31   6. jan Jo, den som sidder på nu, men sættet som motoren kommer med, har en esc som kun klarer 60A

Kommentér på:
ESC LANZU LS-4090-D