{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
406 visninger | Oprettet:

Futaba 3pv 2,4 GHz {{forumTopicSubject}}

Jeg har næsten lige købt en futaba 3pv 2,4 GHz sender med en R203GF modtager jeg købte en ekstra modtager også en R203GF og monteret dem i bil nr1 og bil nr2.
Jeg var ude og køre med bil nr1 igår og mistede pludselig signal til bilen og den kørte med fuld gazzz til den ramte et hegn og lå der med fuld gazzz til jeg fik slukket motoren ( nitro motor).
Når jeg tænder elektronikken i bil nr1 og bil nr2 samtidig styrer senderen begge biler??
Senderen er binded til begge modtagere på hver deres plads i senderen ( plads til 10 modtagere)
Alle batterier er fuldt opladt i sender og bil 1 og 2
Nogle der har en ide til hvad der kan være galt??
Mvh.

Kommentarer på:  Futaba 3pv 2,4 GHz
  • #1   9. aug Du skal indstille "fail safe" funktionen hvis der er en sådan indbygget.

Ellers skal du have fat på en ekstern fail safe.

Dog har de fleste dyrere 2,4GHz RC sender systemer denne funktion indbygget.
    Du må trævle manualen igennem og se om der er et sted hvor der står hvordan du indstiller det og om der er en fail safe funktion.

Har du ikke manualen så kan du kigge har.
    https://www.manualslib.com/manual/1205169/Futaba-3pv-2-4g.html#manual

Hvis ikke det er den korrekte manual må du lige selv på jagt hvis ikke du har en papir udgave.

• #2   9. aug Jeg har indstillet fail safe funktionen. Jeg mister forbindelsen til bilen selvom den ikke er mere en 20 meter væk. Alle batterier er opladt. Det virker som om den ubinder under kørsel.

• #3   9. aug Har du købt sættet nyt eller brugt?

• #4   9. aug Jeg købte det fra nyt i en hobby forretning her på Sjælland

• #5   9. aug Så vil jeg nok tage kontakt til dem evt. tage det hele med hen til dem hvis du er inde for køre afstand.
    Få en god snak med dem og vise dem problemet. Det kan jo være der er en fejl med enten sender eller modtager.

• #6   9. aug Det er helt sikkert en mulighed. Vil bare ikke køre rundt med min RC bil til den stikker af bare så han kan se det passer!! Den er jo ikke billig såen en.
    Jeg har skrevet til hobby butikken og jeg er sikker på at vi nok skal få det løst har også skrevet til futaba. Men om noget kan jeg da altid vise ham at jeg kan styre begge biler samtidig selvom modtagerene ef binded på hver deres plads i senderen.

• #7   9. aug Ja det tyder da på at der er en eller anden fejl af en art.

Du må lige holde os opdateret med hvordan det går.

• #8   9. aug Ja det må der være? Jeg har brugt enormt meget tid på diverse udlandske Forums og jeg har stødt på nogle stykker hvor der er andre der har haft samme problem!!!! Men ingen løsning!??
    Jeg skal nok skrive hvis problemet bliver løst!’

• #9   10. aug En del sender i den prisklasse ,har det med at alle 10 modtager køre på samme kanal ,eneste man sådan skifter i mellem er indstillinger til hver bil. Har selv futaba dog lige et nr eller 2 større.
    Har du prøvet at tage bilen i hånden, mens makkeren bliver stående og sådan kan man jo tjekke range på den og se om der er forskel på modtagere . Kan jo være en knækket antenne ..
    Hvis failsafe er indstillet og der er strøm på så skal det jo virke .

• #10   10. aug Ja det har du helt ret i. Fandt ud af idag at det er meget normalt at man har kontakt til alle biler som er på senderen og det er også fint nok på en måde fordi man kan jo kun køre med 1 bil af gangen. Man skal så bare huske at slukke for den man ikke kører med!!
    Jeg lagde mærke til her til morgen da jeg tændte for elektronikken i min “ run away “ bil at gas brems servoen opførte sig underligt bare ved at være tændt. Jeg skiftede til et andet batteri og så virkede den igen. Tror muligvis det er batteriet som er defekt. Så jeg er igang med at få bestilt nogle friske batterier. Bilen det drejer sig om har 3 servoer monteret gas/brems, styreservo og til bakgear ( nitro) så hvis modtagerbatteriet ikke har virket ordentligt kan det gi meget god mening at den har haft mulighed for at gi fuld gas. Fail safe er indstillet til at bremse hvis den mister signal til senderen.
    Så tror umiddelbart det er modtagerbatteriet!?? tester det imorgen og skal nok lige skrive hvis det har løst problemet.

• #11   10. aug Samme problem med nimh i benzin bilerne vi køre med . Bare en dårlig celle ,så er batterier elendig

• #12   11. aug Ja jeg bruger også nimh i mine benzinbiler altid godt at ha en lader hvor man kan se hvor mange mAh man lader på sit batteri. Og så måske bare skifte batteriet ud engang imellem fordi det kan blive en dyr fornøjelsen at spare på det punkt.

• #13   11. aug Nu ved jeg ikke hvor mange celler du har i din NiMh batteri pakke, er det 5 celler?
    Altså en 6V pakke?
    Hvis ja, så kunne du overveje, at kigge på 2S LiFe pakker.
    Dem bruger jeg selv nogle af, både til mine sendere men også til min Compagnucci benzin model som jeg har ombygget så LiFe pakken kan være der.
    https://www.rcgalleri.dk/galleri/30271-bil_compagnucci_ferrari_f50
    https://www.rcgalleri.dk/fotoalbum/teknik-projekter/29718-ombygning_af_compagnucci_18_benzin_model

Jeg tænker at din NiMh pakke er på hvor mange mAh? 4500 eller mere?
    LiFe pakkerne har ganske vist ikke så mange mAh som NiMh pakkerne men jeg vil nu holde på at selv om de største kun er på 3000 mAh så fungere det fint alligevel, Man kunne evt. parallel forbinde et par stykker.

• #14   11. aug Det er et 5 cells batteri. Det er til en savage 25 og der er ikke så meget plads til noget i deres modtagerbox. Jeg har bestilt en nyt Hpi 5 cells NiMH 6v modtagerbatteri overvejer også at skifte tænd sluk kontakten og evt servoer. Men jeg starter med batteriet og så må jeg få en ven til at bevæge sig væk med bilen i hånden og se om der er noget som opfører sig unaturligt jo længere væk den kommer.
    Batterier skulle være i posten.
    Modtageren er jo den som kommer med futaba 3pv senderen og kan godt tá op til 7,4v det eneste er servoerne de er kun rated til 6v og dem vil jeg helst ikke kortslutte!!

• #15   11. aug Og så tror jeg jeg skal ha undersøgt mht en failsafe i modtageren som bremser bilen når modtagerbatteriet fejler eller løber tør for strøm:)

• #16   11. aug Her skal du se.

Denne pakke har samme størrelse som en standard 6V batteri pakke. https://hobbyking.com/en_us/turnigy-nano-tech-1700mah-2s1p-20-40c-lifepo4-receiver-pack.html?queryID=bf12d386580c1e1267c6970c34ff0606&objectID=47438&indexName=hbk_live_products_analytics

Jeg har selv en som jeg bruger i min Nomadio Sensor sender.
    Det fungere fint.

Opgraderinger af servoer kan også være en rigtig god ide, især hvis det er nogle servoer som bilen er født med. De er ofte meget underdimensioneret i forhold til den opgave de skal klare f.eks. kan servo til styretøj ofte ikke dreje hjulene effektivt til fuld udslag når bilen står stille. Eller når bilen skal bremses ned så er servoen typisk ikke kraftig nok til at kunne bremse bilen hurtigt og effektivt. Der findes flere gode servoer som er såkaldte High-Voltage servo eller høj-volt servo.
    Hobbyking har nogle som er fine til prisen.
    F.eks. denne her
    https://hobbyking.com/en_us/trackstartm-ts-910-digital-1-8-truggy-monster-truck-servo-30-6kg-0-14sec-66g.html?wrh_pdp=7 (Den er godt nok i restordre lige nu på det Europæiske lager)
    Men den ville være fin til styretøj og den kan også nemt bruges til gas/brems funktion.
    Hvis du gerne vil have en hurtigere servo til gas/brems funktionen så er denne her et fornuftigt bud.
    https://hobbyking.com/en_us/trackstartm-ts-900-digital-1-8-buggy-sct-steering-servo-18-6kg-0-09sec-66g.html?wrh_pdp=7 (Den er også pt. i restordre på det Europæiske lager)
    Disse servoer kan klare 2S LiPo Skulle du vælge at opgradere batteripakken til LiPo.
    Men de fungere også fint på 6V.
    Du kan også kigge på servoer fra f.eks. Futaba, Hi-Tec/Multiplex, Savöx eller en af de mange andre gode producenter.

Personligt sværger jeg selv til Xpert RC's WR linje.
    Jeg har lavet en lille kort demonstration af en Xpert WR-6601HV
    https://www.rcgalleri.dk/video/diverse-rc/20751-xpert_wr_6601hv_servo
    Jeg holder meget af Xpert WR linjen fordi de ikke står og larmer når de blot venter på en kommando. Der er jeg lidt sær, jeg kan ikke døje den støj/syngen de fleste servoer laver når de ikke laver noget.

God plan mht. at undersøge failsafe funktionen.

• #17   11. aug Tak for info. Jeg skal nok ha opgraderet de servoer på et tidspunkt Plejer at handle i de “ lokale” hobbyforretninger her på Sjælland så vidt det er muligt det synes jeg altid er en god ide. Altså støtte de danske hobbyforretninger først .......... kan også meget godt lide at besøge dem engang imellem nemlig. Nu venter jeg på modtagerbatteriet og så må jeg starte der. Det ender nu nok med den savage bliver opgraderet hvis jeg kender mig selv ret!?!!
    God aften.

• #18   21. aug Opdatering fra min savage

Jeg har skiftet mit modtagerbatteri og gas/brems servo.
    Har lige været ude og kører og der var ingen signal problemer, så umiddelbart er problemet løst!!
    Det er stadig en savage:)

• #19   21. aug Super.

Kommentér på:
Futaba 3pv 2,4 GHz

x