{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
786 visninger | Oprettet:

klaush
klaush
Tilmeldt:
15. maj 2020
Følgere: 5 Emner: 8 Svar: 33

Dele til en hpi trophy 4.6 Hvor henne? Nitro nybegynder {{forumTopicSubject}}

Jeg har fået fingre i sådan en fætter. Jeg har altid gerne ville prøve kræfter med en nitro bil og nu fandt jeg et projekt.

Jeg mangler lidt smådele som træksnor one way bearing, lidt bolte koblings dele etc.

Sådan en hpi Nimh Hump 6V 1600Mah er vel at foretrække over 4 aa batterier?
Og en shut off via kanal 3 på sender kunne også være fint. Senderen der medfølger har godt nok noget failsafe, det var bare for at være mere sikker.

Jeg skal vel egentlig også ha en after-run oil, luftfilter oil, er der andet jeg skal huske at få anskaffet som nybegynder i nitro verdenen?

Hvor vil i anbefale at købe henne?? Gerne en side der er nem at finde dele, behøver ikke være i dk men skal være eu.

Jeg har nitro, og sådan en hpi starte kit og det meste værktøj.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dele til en hpi trophy 4.6 Hvor henne? Nitro nybegynder
  • #1   8. apr 2022 Hvis du har en ordentlig lader, en digital lader vel at mærke.

    Så ville jeg faktisk anbefale dig at kigge på en 2S LiFe pakke, de er på 6,6V og findes i flere afskygninger. Hobbyking har nogle. Nedenfor kan du se et eksempel.
    Jeg har faktisk en af disse pakker og det fungere bare.

    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-nano-tech-1700mah-2s1p-20-40c-lifepo4-receiver-pack.html?wrh_pdp=7 den koster €15,38 plus fragt.

    Du kan jo kigge på det, men er du mere til NiMh så findes der jo mange gode batteripakker af den type også. LiFe er bare nemmere og de er jo noget hurtigere at lade end sådan en NiMh pakke som skal have de der 12-14 timer.


  • klaush
    klaush Tilmeldt:
    maj 2020

    Følgere: 5 Emner: 8 Svar: 33
    #2   8. apr 2022 Tak. Life har jeg smidt i min sanwa sender og det virker fint.
    Så det skal jeg ha kigget efter i stedet for. Det gør ikke noget at volt er lidt højere?

    Jeg har lader der kan klare det meste.


  • #3   9. apr 2022 Så lidt.

    Nej der er faktisk ikke den store forskel på en fuldt opladt 5 cellet NiMh pakke og en 2S LiFe pakke. Det er mellem 0,6V og 0,35V vi snakker om.
    En 5cellet NiMh pakke har 5 celler på 1,2V eller 1,25V hver og det bliver 6V - 6,25V og som du ved så er en 2S LiFe pakke på 6,6V.

    Så skal det lige være fordi at de servoer som sidder i din bil ikke kan klare mere end 5V og så vidt jeg husker er det ikke så almindeligt mere.
    Men er det de originale HPI servoer som sidder i, så har de disse tekniske specifikationer:

    #120018 - HPI SS-20WR SERVO (WATER-RESISTANT/6.0V/6.5KG/PLASTIC GEARED)
    This water-resistant servo is ideal for bashers and racers looking for a tough and durable servo that can be used in wet conditions (e.g. rain, snow, puddles).

    Features:
    Operating Voltage: 4.8-6V
    4.8V: Speed: 0.14 sec/60 degrees, Torque: 4.2kg-cm
    6V: Speed: 0.11 sec/60 degrees, Torque: 6.5kg-cm
    Servo Spline: 25T

    #120019 - HPI SS-30MGWR SERVO (WATER-RESISTANT/6.0V/8KG/METAL GEARED)
    This water-resistant metal geared servo is ideal for bashers and racers looking for a tough and durable servo that can be used in wet conditions (e.g. rain, snow, puddles). Please note, not suitable for submersion.

    Features:
    Operating Voltage: 4.8-6V
    4.8V: Speed: 0.19 sec/60 degrees, Torque: 6kg-cm
    6V: Speed: 0.15 sec/60 degrees, Torque: 8kg-cm
    Servo Spline: 25T

    Hvis det er de originale servoer som sidder i bilen, så vil jeg faktisk anbefale dig at skifte styre servoen til noget bedre hvis ikke dem begge. De er meget underdimensioneret i forhold til de kræfter de skal styre. Tager vi f.eks. styre servoen så er 8Kg på 6V jo latterligt lidt. Der ville jeg anbefale 18Kg som noget af det mindste.

    Hvis ikke det er de originale servoer så oplys lige mærke og model nummer på dem begge. Så vi kan finde ud af om de er kraftige nok.


  • klaush
    klaush Tilmeldt:
    maj 2020

    Følgere: 5 Emner: 8 Svar: 33
    #4   9. apr 2022 2 styks servoer er også på opgraderingslisten. Det er næste skridt efter jeg får gang i den smiley savox sc-1256tg er de vidst glade for på et engelsk forum, når man søger på servo upgrades. Men det er gamle opslag. Så måske der er kommet noget bedre siden.

    Bilen er helt stock.


  • #5   9. apr 2022 Midhobby.dk sælger stadig den model og forhandler hpi-reservedele så det er nok en ide at skrive til dem.
    I en snæver vending hsr jeg brugt murersnor til en trækstarter. Ellers kan man få noget kevler forstærket snor. Tricket er bare ikke at hive for langt. Små korte hurtigt ryk i snoren. Det er ikke samme teknik som at starte en kædesav eller græsslåmaskine hehe. Og forvarm gerne motor til 70-90 grader med en varmepistol. Så er den meget lettere at starte og snoren knækker ikke så let.
    Og når du slukker den så skal stemplet være i bunden.
    Hvad fejler lejet.? Tit kan det og startershaft renses godt ned med bremserens og virke igen.

    Jeg bruger savöx i mine nitro biler. Tg modellerne bruger jeg til banen og mg modellerne til for sjov kørsel.

    Mvh Per


  • klaush
    klaush Tilmeldt:
    maj 2020

    Følgere: 5 Emner: 8 Svar: 33
    #6   9. apr 2022 Lejet fejler det, at den slet ikke er der sammen med snoretræk delen. smiley

    En tempmåler kunne måske også være en idé at få fat i. Kan se i manualen at temp er nævnt alt efter hvordan den er indstillet


  • #7   9. apr 2022 https://midhobby.dk/produkter/311-hpi-biler-rc/473331-hpi-pullstart-14mm-hex-gf-series/?kk=a4c629a-1800d54923e-c9881&utm_source=kelkoodk&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=hpi+Hpi+Pullstart+14mm+Hex+%28G%2Ff+Series%29

    Ja det er selvfølgelig et problem at den slet ikke er der hehe. Jeg har fundet et link til trækstarter og leje der gerne skulle passe på.
    Jeg kan også lige gå i gemmerne og se hvad jeg har liggende hvis det er?

    Mvh Per


  • klaush
    klaush Tilmeldt:
    maj 2020

    Følgere: 5 Emner: 8 Svar: 33
    #8   9. apr 2022 Det må du gerne. Jeg har ikke travlt.

  • #9   9. apr 2022 Du kunne også overveje om du hellere vil have det der Roto-Start system på din motor så bruger du bare den medfølgende start dims eller en bore/skruemaskine frem for det der trækstart som kan være til at få blå kugler af.

    https://www.hpiracing.com/en/part/160060

    https://www.eurorc.com/product/32239/hpi-racing-roto-start-2-system---f-series--14mm-one-way

    Med lidt snilde så burde man faktisk kunne smide en 2S LiPo pakke i den frem for en NiMh pakke. Man skal bare lige lave en lille Tamiya adapter til sin LiPo pakke.

    Der findes måske andre løsninger af samme type hvor du sætter en anden bagplade på motoren hvor man så bruger en bore/skruemaskine til at starte syret med.

    Det er noget nemmere med sådan et system end trækstart.

    Nå du kan jo kigge på det, det kan være andre herinde har erfaring med et af de roto-start system løsninger.



  • #10   9. apr 2022 Jeg har både rotostart og trækstart på mine biler. Det er lidt forskelligt. Og jeg personligt foretrækker trækstarteren. Så er der mindre at slæbe rundt på. Og mindre at huske at lade osv.
    I forhold til hvad der er lettest at starte. Tja. Så længe mine er tunet fornuftigt, et ok gløderør, opladet gløderørstarter og har fået brændstof ved at prime motorn lidt, starter de i 2 eller 3 træk. Men det er personlige præferencer selvfølgelig.

    Du kan vist også få en helt lukket bagplade (sealed backplate) til motoren og så starte den på en startbox. Det er klart det letteste!! Det slår alt andet. Men det koster selvfølgelig også lidt
    Mvh Per


  • klaush
    klaush Tilmeldt:
    maj 2020

    Følgere: 5 Emner: 8 Svar: 33
    #11   9. apr 2022 Jeg har overvejet rotor start men prisen er noget andet plus batteri osv.
    Jeg vil til at starte med prøve almindelig snortræk. Så kan jeg lære det og få en fornemmelse af hvordan det skal fungerer.

    Jeg har også set hvor hurtig man kan ødelægge tænder og leje i sådan en rotor dims.

    Startboks kommer jeg ikke til at ha. Det er et skrummel at slæbe rundt på


  • #12   9. apr 2022 Hej Klaus.

    Jeg havde desværre ikke rigtig noget liggende på lager der var værd at skrive hjem om.

    Har du styr på at tune den osv?

    Mvh Per


  • klaush
    klaush Tilmeldt:
    maj 2020

    Følgere: 5 Emner: 8 Svar: 33
    #13   9. apr 2022 Tak fordi du kiggede efter.
    Jeg har set videoer på YouTube men ellers er alt nyt for mig. Jeg skal også lige ha fundet ud af hvordan man stiller den tilbage fra start.
    Nyt gløderør skal jeg også ha fat i. Hvilken kan anbefales? Det er 16% nitro.


  • #14   9. apr 2022 Fair nok smiley

    Jeg har kun Traxxas nitro modeller med EZ-Start system det har jeg altid været rigtig glad for og så de små mikro nitro biler fra Xray som bruger en lille startboks og det fungere også super godt.

    Men det er bare hvad man er vant til, min første nitro model var min Traxxas Jato, den første version men den er stadig med EZ-Start systemer så har faktisk aldrig haft en bil med trækstart.

    Vil godt indrømme at ingen af mine nitrobiler har kørt i årevis, selv mine benzin biler har ikke kørt meget siden jeg fik mine første el biler. Tror jeg lige har luftet min Compagnucci 1/8 benzin model et par gange. https://www.rcgalleri.dk/galleri/30271-bil_compagnucci_ferrari_f50

    Plus sygdom også har været en faktor. Når man ikke har alverden af overskud så er det bare nemmere lige at smide et batteri i sin elbil og køre 5-10 minutter også ind og sætte batteriet til laderen på storage mode.

    Jeg syntes dog det er ret fedt at vi alle bare kan gøre som vi selv finder bedst. Om det er Nitro, benzin eller el så skal man bare have det sjovt og hygsomt. Enten alene eller med andre.


  • klaush
    klaush Tilmeldt:
    maj 2020

    Følgere: 5 Emner: 8 Svar: 33
    #15   9. apr 2022 Jeg kender udemærket godt det med helbredet der driller. Jeg har en dårlig ryg plus noget andet.
    Jeg har et par el biler men har altid haft lyst til at købe en billig nitro som projekt.
    Jeg tror måske jeg har mere lyst til at skrue i bilerne end at køre med dem.


  • #16   10. apr 2022 Jeg samler nok også mere end jeg køre og jeg kan også godt lide at lave ændringer på nogle af mine biler hvis der er noget jeg syntes der skal optimeres.

    Et eksemple er min MCD Baja 1000, der har jeg lavet skærme/hjulkasser på samt en tandhjulsbeskytter som jeg så videreudviklede så jeg kunne lave en til min MCD Race Runner. Billeder findes i albummet her -> https://www.rcgalleri.dk/fotoalbum/teknik-projekter/14142-gearcover_og_hjulkasser_til_mcd_baja_1000__race_runner_evo_iii_modeller

    Et andet eksempel er min Compagnucci hvor jeg har lavet så jeg kan bruge en LiFe pakke frem for den NiCd pakke som følger med fra fabrikken. Plus jeg har sat en dobbelt afbryder på så jeg kan tænde for radio grej og tændingssystem uafhængigt af hinanden. Billeder findes i albummet her -> https://www.rcgalleri.dk/fotoalbum/teknik-projekter/29718-ombygning_af_compagnucci_18_benzin_model

    Dog har jeg ikke rodet ret meget med RC de senere år da energien slet ikke har været dertil. Så der er ikke lavet ret mange nye ting eller ændringer på noget.
    Noget af det vildeste er opgradering af styre servo samt motor system på min HPI Apache C1 Flux. Billeder findes i albummet her -> https://www.rcgalleri.dk/fotoalbum/diverse-rc/38885-hpi_apache_c1_projekt


  • klaush
    klaush Tilmeldt:
    maj 2020

    Følgere: 5 Emner: 8 Svar: 33
    #17   10. apr 2022 Danny V. Det ser godt ud med alle de modifikationer. Jeg tror vi er mange der ville ønske vi kunne det. Jeg har overvejet at købe en 3d printer men jeg tror ikke jeg får den brugt nok.

    Jeg fik bestilt lidt småting. Da jeg købte bilen, troede jeg at jeg kunne nøjes med træksnor og så var den klar. Men jeg blev hurtig klogere.

    Så må jeg se om jeg kan få liv i den. Den har kørt under 1 liter, så den burde ikke være helt ødelagt.


  • #18   10. apr 2022 Så er den jo knapt kørt til. Din motor.

    Jeg er sikker på du vil få mange gode og sjove timer i dens selskab.
    Lur mig om ikke der også er nogle mennesker i dit område som har samme hobby, det kan være du kan få fat på nogle af dem så kan i holde noget hygge/skrue dag.
    Så er det bare at suge til sig fra andres viden.

    Jeg vil meget hurtigt indrømme at jeg har fået meget hjælp til mine ombygnings projekter.
    Til de skærmkasser og tandhjulsbeskyttere som er lavet til mine MCD biler der er der blevet brugt en industri vakuummaskine.
    Hvis du er nysgerrig hvordan der ser ud når sådan en fætter er i gang så er der et par videoer her.
    https://www.rcgalleri.dk/video/stylingprojekter/13402-vakkumforming

    https://www.rcgalleri.dk/video/stylingprojekter/13406-vakkumformning_2

    Jeg får selv ideerne til hvordan det færdige resultat skal se ud når jeg påtænker at lave nogle ændringer og så er jeg så heldig at jeg kender en troldmand som bare kan lave det mest utrolige. Så det er som regel ham der står bag magien når det fabrikeres.
    Men jeg er glad for den ros du giver mine projekter, det er jo altid rart når folk syntes om det fusk man laver.


  • klaush
    klaush Tilmeldt:
    maj 2020

    Følgere: 5 Emner: 8 Svar: 33
    #19   12. apr 2022 Jeg kan se at center diff er utæt. Så nye pakninger dertil vil måske være en god idé.

    Men hvad med olien dertil? Jeg har læste alt fra 5000 og op til 10000. Jeg har ingen erfaring med centerdiff og jeg ved ikke hvad der er i front og bag diff.


  • #20   13. apr 2022 Et godt udgangspunkt kunne være front 7000 midt 10000 bag 3000.
    Du kan også indstille bremserne så du bremser mest på fronten eller omvendt. Det er også meget sjov at lege med.


  • klaush
    klaush Tilmeldt:
    maj 2020

    Følgere: 5 Emner: 8 Svar: 33
    #21   13. apr 2022 Der er mange muligheder for indstillinger af alverdens ting. Det kan virke voldsomt når man kommer fra en wltoys hvor man puttede silikone earplugs i diff fordi de blev utætte hvis man brugte olie. smiley
    Selvom jeg ikke har lyst må jeg nok hellere få kigget på de to andre diff, der var ikke meget olie i center. Så er det klaret.


  • klaush
    klaush Tilmeldt:
    maj 2020

    Følgere: 5 Emner: 8 Svar: 33
    #22   12. maj 2022 Så fik jeg da samlet det hele og ville så starte på indkørsel af motor.
    Her kommer nybegynderen i spil.
    Jeg glemte at varme motor op først.
    Fik liv i den og den kørte 20 sek, det skete et par gange indtil jeg slet ikke kunne få liv i den.
    Så det må være noget indstilling ved karburator der skal kigges på, kan se der bliver nævnt at den er for lean.
    Glowplug prøvede jeg med en ny. Men måske det har været for koldt og forkert glowplug. Der er en ældre R5 og en ny medium B5.

    En dag skal det nok lykkes at få gang i den. smiley


  • #23   14. maj 2022 Lean tager den mange omdrejninger.
    Rich dør den bare.
    Måske den bare druknede. Hvis den drukner, tager man gløderør ud. Vender på hovedet og hiver et par gange i trækstarteren så alt det overskydende brændstof kommer ud. Og så kan du starte forfra


  • klaush
    klaush Tilmeldt:
    maj 2020

    Følgere: 5 Emner: 8 Svar: 33
    #24   23. maj 2022 Så fik jeg den startet op og lod den stå i ca 1 tankfuld. Lod den køle ned og gav den samme tur igen.

    2 gang jeg startede den, tog den en del omdrejninger men faldt ned på normal efter jeg fjernede gløderørstarteren. Ved ikke om det er normalt?

    Jeg prøvede at gi lidt gas men det var som om at motoren døde af det, det blev bedre jo mere den stod i tomgang. Kan det passe at det er lowspeed jeg skal justere på?

    Motor blev ikke ret varm.

    Men stille og roligt fremskridt. smiley


Kommentér på:
Dele til en hpi trophy 4.6 Hvor henne? Nitro nybegynder

Annonce