{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Udregning" af Lipo ladning i C
  • #1   15. jul 2013 nogen lader med 5amp andre med mindre... den skal lades til de mAH den er sat til jo...

  • #2   15. jul 2013 Hvis batteriet er på 5000mah er 1C = 5A eks:
    5000mah = 5A = 1C
    2c = 10A
    3c = 15A




  • #3   15. jul 2013 Hmm Mikkel, ikke synderligt konkret bud. Hvis nu jeg har et batteri på 1500mAh, hvilket de fleste jeg har ligger omkring eller mindre. Kan der jo være forskellige typer og kvaliteter indenfor den batteristørrelse. 5 A på et 1500mAhbatteri virker ret voldsomt(?) Og typisk står der jo ikke andet end hvor stor C værdi batteriet kan AF-lade med.

    Derfor jeg søger viden om, om man kan se/ regne/ måle sig frem til noget dér.


  • #4   15. jul 2013 Martin, Yes, så langt ER jeg med. Men hvor stor Cværdi MÅ/KAN man lade med, på et givent batteri?

  • #5   15. jul 2013 Der er også forskellige kvaliteter. Derfor er de angivet med forskellige antal C i ladestrømmen. Tror jeg har fra 1C hen over 5C til 12C.

    At regne sig frem til det kan man vel næppe da man må gå ud fra det handler om de forskellige produktionsmetoder. Jeg mener.. Hvis man kunne udregne det på en nem måde ville alle batterier i en given spænding & kapacitet kunne tåle den samme ladestrøm - og det er så vidt jeg har forstået ikke tilfældet.


  • #6   16. jul 2013 Nej, det kan du ikke regne dig frem til. Læs på producentens hjemmeside, eller på batteriet, hvor mange C batteriet kan tåle at lade med. Oplyses det ikke er det et lortebatteri fra en lorteproducent.

  • #7   16. jul 2013 Det lyder som om det er nogle "gamle" batterier du har så dem skal du nok ikke lade med mere end 1C.
    C værdien burde stå enten på batteriet eller på kassen den var i da du købte den. De fleste batterier man køber nu kan lades med flere C end de fleste ladere overhovedet kan. De sidste jeg har købt er på 90 C så der går man bare til vaflerne.


  • #8   16. jul 2013 Ronny A - er du nu sikker på du kan lade med 90C på dine batterier? Tror du tager fejl her... det er nok peak discharge rate du læser og håber du kan lade med. Ellers upload gerne et billede og prove me wrong.

  • #9   16. jul 2013 Ronny A, vil gi' Mark ret, tror du tænker på discharge, der står sikkert 45/90C på dit lipo. Bagpå, der står der sikkert hvor mange C du kan lade det med eks. 5 eller 10.

  • #10   16. jul 2013 Ronni, det er ikke udpræget gamle batterier jeg har længere nej smiley Der var engang de mest bare var de her "sølvpapirs" batterier med et prikprint af mAh størrelsen og så ikke mere.

    Tror også du tænker på AFladningsværdien. Jeg tvivler godtnok på det er sikkert at lade med 90C på noget som helst, det vil jeg ihvertfald ikke hverken prøve eller anbefale smiley

    Sjovt nok, som man kan blive blind. For som Morten skriver. Så står det faktisk bag på et af mine Hyperion VX G3 (1600mAh 35C) Der står "dont exceed 6c charge rate"

    Et Nano-Tech 2.2 (2200mAh 40-80C) står der også "read safety guidelines on reverse side" Desværre var det så et papirsmærke, som har fået lidt vand i min båd, så det er røget af.
    Men som et tredie Zippy 3 cell (1500mAh 20C) skriver "read safety guidelines on Zippybatteries.com"

    Såå, jeg finder nok ud af det smiley

    MEN, TAK for rådene alligevel!


  • #11   16. jul 2013 Dælme alligevel stor forskel må man sige.

    Mit Zippy 3 cell kan max lade 2C (1500mAh x 2 = 3Amp)

    Mens mit Nano-tech 2 cell kan klare 10C (2200mAh x 10 = 22Amp(!!))

    Og Hyperion VX G3 2 cell som nævnt 6C (1600mAh x 6 = 9,6Amp)

    Det giver unægteligt nogen RET forskellige ladetider smiley

    SÅ! Det kan GODT svare sig lige at tjekke før man bare tænker et eller andet generelt smiley

    Heldigvis er de batterier jeg lige ligger inde med her stadig i salg og på lagerlisten hos HK så det var rart nok lige at kunne finde smiley


  • #12   16. jul 2013 AAHHH i kloge hoveder. Jeg mente ikke jeg kan lade med 90C.
    Jeg siger batteriet er på 90C og alle de batterier jeg har der ligger der oppe kan lades med meget mere end nogen af de ladere der er på markedet kan klare. Denne jeg snakker om kan lades med 10C og det er på 6800mAh så den må lades med 68A. Jeg mener at der går man bare igang med alt hvad laderen kan klare. Jeg har i hvert fald ikke mødt nogen med en lader der kan lade med mere end 68A.
    Det viser sig jo også med de batterier gutten her har at de rent faktisk kan lades med næsten 10A og 22A for det andet sæt.
    Grunden til jeg foreslog at han skulle nøjes med 1C hvis de er gamle er fordi de første lipo jeg havde var på ca. de samme Ah og måtte kun lades med 1C-


  • #14   16. jul 2013 Det er klart Peiter, hastværk er lastværk. Min nysgerrighed drev bare lige spørgsmålet frem smiley

    Og heldigvis er jeg blevet tilpas klogere allerede nu.

    Jeg har bare en del batterier og en go lader + en alm skrabet "balance"lader der kun lader på balancestikket, så der giver det sig selv. Men, når nu jeg har så mange, så ville det jo være cool nok ikke nærmest at afsætte en dag til at få dem alle livet op. Eller hvis man nu har andre planer og engang som jeg er lidt ekstra sikkerhedsorienteret, så jeg aldrig forlader hjemmet mens et batteri lader færdig. Bare for at gå med livrem og seler smiley


Kommentér på:
"Udregning" af Lipo ladning i C

Annonce