{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
742 visninger | Oprettet:

Christian J
Christian J
Tilmeldt:
10. apr 2020
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3

Hvad skal man vælge? {{forumTopicSubject}}

Leder efter noget der er:
- off-road
- 4wd
- elektrisk
- meget gerne et kit (altså noget man selv skal skrue sammen)
- skal køre godt og skal bruges til banekørsel (bare for sjov, men alligevel)
- 1/10’ish
- behøver ikke have den vildeste motor
- koster i omegnen af 2000 kr inkl esc og motor (fra ny)

Har kigget på team associated og xray, men det bliver for dyrt og overkill i forhold til mit niveau. Tamiyas 4wd biler virker som gode bud. Ved Traxxas kan jeg ikke overskue modelprogrammet. Det ser bare ud til at de synes det fedeste i verden er biler der køre mest på baghjulene. Det virker bare...dumt.

Alle forslag er velkomne, tak.
Kom glad


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad skal man vælge?
  • #1   10. apr 2020 Først lige en tanke: til banekørsel 1/10 ville jeg selv foretrække en 2WD'er. De har som regel super godt greb på banen, så du behøver ikke trække på forhjulene. Så har du et differentiale at vedligeholde i stedet for tre, mindre energispild i drivlinien etc. Og billigere modeller der kører super. Det er bare en tanke. Hvis den lyder interessant, er der faktisk en fyr herinde (ikke mig) der har et Xray XB2 kit der er ubygget til salg:
    https://www.rcgalleri.dk/buggy-xb2-dirt-edition-2017/id-181554

    Fra Tamiya vil jeg nok sige at Top Force genudgivelsen er det nærmeste du kommer en banebil. Ellers skal du købe en af deres pro-modeller, og de er dels udgået så vidt jeg ved, og dels mindst lige så dyre som Associated og Xray. Her er en god pris på en Top Force:
    https://midhobby.dk/produkter/468-tamiya-byggebiler/482587-tamiya-top-force-2017-110/


  • #2   11. apr 2020 Tamiya Top Force er et godt bud. Sådan en kører jeg lidt hyggeløb med, og den har fungeret rigtigt fint, uden de store problemer.

  • #3   11. apr 2020 Jeg er meget til traxxas slash de køre godt billig i dele og kan tage en hel del mishandling og køre god på både asfalt og offroad smiley

  • #4   11. apr 2020 Slash, og i det hele taget Traxxas, er ikke et godt valg til banekørsel. Super til bashing, og hvis det er Short Course Truck baner ja så er en Slash sikkert et OK valg. Men til 1/10 buggy eller truggy baner er de ikke gode - de vil sejle og krænge over det hele. I hvert fald sammenlignet med en buggy eller truggy. Dertil kommer at de ikke kommer i kit form, så der får du ikke lov til at samle bilen. Så alt i alt et dårligt valg til dig.

    Et enkelt tip mere kan være at besøge din lokale klub. Måske er der en der har købt en kit-model til reservedele og ikke fik brug for den - så er der ofte gode penge at spare, hvis det er sidste eller forrige års model. Jeg har i øvrigt selv haft en Schumacher Cat K1 4WD buggy, den var også rigtig god. Så Schumacher er også et bud.


  • #5   11. apr 2020 Jakob K, der er en fornøjelse at læse dine gode og hjælpsomme svar.
    Mvh Jens


  • Christian J
    Christian J Tilmeldt:
    apr 2020

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
    #6   12. apr 2020 Mange tak for de gode og uddybende svar. Det hjælper enormt meget. Jeg synes Tamiya Top Force virker som et rigtigt godt bud. Jeg havde en Tamiya bil tilbage i 80'erne som en bette knejt, og brugte oceaner af tid på at savle over Tamia katalogerne, så der er også et element af nostalgi her. Og 'hygge-race' er netop konceptet her.

    Hvis jeg må vride jeres hjerner for viden nok engang, har I så nogen anbefalinger ang batteri/motor/ESC? Jeg antager Top Force har den almindelige stock motor fra Tamiya. Umiddelbart er den nok fin at begynde med indtil jeg får styr på det mest basale, hvorefter jeg kan smide en mere potent motor i. Men det gør nok, at jeg starter med brushed motorer i første omgang, og dermed også en ESC til brushed. Hvad med Batteri? Er NiMh helt overtaget af LiPo?

    Med hensyn til sender kom jeg til at købe en Spektrum dx4C. Ved ikke en skid om det, men den virker fornuftig og fremtidssikret og hvis det er helt galt, kan jeg nok komme af med den til nogenlunde det samme som jeg har givet for den.


  • #7   12. apr 2020 Da jeg startede med hyggerace, fik den kuglelejer, en Tamiya superstock BZ motor og 7,2v. nimh. batteri. Efter nogle løb skiftede jeg til en Castle creations Mamba 4600 kv brushless motor og 2s lipo. Det kostede et front diff, men gav meget mere power. Det gjorde dog ikke mine resultater bedre ??.

  • #8   12. apr 2020 Hvis du bruger stock motor, og en ESC der også kan holde til 2S LIPO, så vil du formentlig opleve at bilen kører og accelererer mærkbart hurtigere ved at skifte fra NIMH til LIPO.

    Det er ikke spændingen, da den er meget ens i 6-7S NIMH og 2S LIPO. Men et LIPO kan levere den samme spænding næsten uanset hvor mange ampere du suger ud, mens NIMH mister mere spænding, jo flere ampere du trækker. Jeg har et link her. Tag det med et gran salt, jeg kender ikke forfatteren men det lyder meget rigtigt.
    https://www.quora.com/What-is-the-maximum-amperage-a-NiMH-battery-can-provide

    Så overvej at skifte til LIPO først, og så kan du altid skifte motor og/eller ESC senere. Tamiyas silver can motor kan vist nok bruges op til 12 volt, så den kan endda tage 3S LIPO. Så genererer den nok så meget varme at den brænder sammen, men det kan evt klares med køling. Hvis man vil tage det til ekstremerne smiley


  • #9   12. apr 2020 Lipo er også noget lettere end nimh. så du vinder også lidt på vægten.

Kommentér på:
Hvad skal man vælge?

Annonce