{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opbevaring af LiPo batterier
  • #1   26. apr 2020 Har mine i en militær kasse til patroner i mit hobbyrum, og balance lader altid.. (:

  • #2   26. apr 2020 Tak for svar smiley
    Går ud fra den kasse er brandsikker og er dit hobbyrum indenfor huset?

    Tror du at en kasse som https://www.jemogfix.dk/master-lock-sikkerhedsboks/1120/9047378/
    Vil kunne bruges til opbevaring?


  • #3   26. apr 2020 I en safe bag i en Webergrill..

  • #5   26. apr 2020 Det var satme en nice kasse jem og fusk har der kanon til transport til og fra rampen skoven eller hvor man nu lige køre min største frygt er sku de bryder i brand i bilen så skal man gå hjem smiley hjemme ligger de sådan her med 2 lag gips bag metal kassen op mod væggen

    profilbillede
  • #6   26. apr 2020 I en Gl.Irma dåse og altid i storagemode

  • #7   26. apr 2020 I skuret
    Har prøvet et par gange og slå hul på et gl.batt. det brænder ganske fint


  • #8   26. apr 2020 Skal det være tomt eller helt opladet før det brænder bedst? smiley

  • #9   26. apr 2020 Mange tak for alle jeres svar. Godt nok at få lidt inspiration til hvordan jeg skal opbevare mine LiPos. Jeg har været vant til benzin m.m., men nu ville jeg prøve el. Men der skal man tænke sig lidt mere om i forhold til opbevaringen. Jeg tror jeg køber sådan en kasse fra jem og fix og så må den ud i skuret og stå på stengulvet. Muligvis med en sandsæk ovenpå - har hørt det skulle virke ved eventuel brand.

  • #10   26. apr 2020 i en plastkasse på malerhylden lige over gasflasken smiley

  • #12   27. apr 2020 Må med skam indrømme, at jeg ikke har fået købt en metalkasse endnu.

    Så mine ligger i storage mode i en lade pose.


  • #13   27. apr 2020 mine lægger fuldt opladet på hylden klar til brug (kører med få dages mellemrum) er det uansvarligt? Hvor ofte sker det at en Lipo bryder i brand?

  • #14   27. apr 2020 Der er LiPo/LIon osv. batterier i alverdens ting nu til dags, det være sig vores håndværktøj, bærbare pc'erere, telefoner osv. osv.
    Påpasselighed er såmænd fint, men har i også pc og telefon i en metalkasse når den opbevares... nej vel.
    Mine lipo ligger blot primært i ladeposer, flere sidder i et par biler og andre ligger blot på en hylde i værkstedet.
    Ville ikke lade op (lader altid med meget skrald på) uden en pose og uden opsyn, men så er det heller ikke farligere. Når et batteri kortslutter og bryder i lys lue, ja så er det jo når man forsøger lade et beskadiget batteri, når man ude på hvor herres mark ikke er OBS på at batterier har pustet sig op. Der er masser af skræk film på youtube, men der er også masser af film der viser alien baser på månen, og film der påviser at jorden er flad. Men man skal jo gøre det man er tryg ved, og en metal kasse er vel lige så fin som en tupperware bøtte fra mutter eller en kasse lavet i træsløjd af lille Preben.
    Har aldrig nogensinde brugt tiden på at lade i storage mode, har aldrig nogen sinde haft et batteri der døde af den grund. Af de måske 50 lipo batterier jeg har haft har det været to der blev oppustede, det var på grund af en C rate der måske var i den lille ende til en bil der fik smæk.


  • #15   27. apr 2020 Har haft lipo'er til at ligge uden at ligge dem Storage (kun ladet et par gange) og de var ikke til at genoplive
    Så skal jeg ik kører /sejle et par dage ryger de fluks i Storage mode


  • #16   27. apr 2020 Bruger en amonitions kasse som er isoleret med flamingo plader

  • #17   27. apr 2020 #14 Jan
    Er der ikke forskel på lithion ion og litium polymer batterier?
    Jeg vil ihvertfald tage alle de forholdsregler jeg kan med to små børn i huset smiley


  • #18   27. apr 2020 Det er forskel men der er skam også mange skrækhistorier derude med mobiltelefoner der er svulmet op og gået i lys lue.
    Så helt fint at være påpasselig, men et batteri er altså ikke en granat uden sikring blot ved opbevaring.



  • #19   27. apr 2020 Glem ikke e-cigaretterne hehe.


  • #20   27. apr 2020 Din telefon har indbygget management af batteriet.
    Du bruger telefonen hver dag. Telefon og batteri er designet sammen.

    Det der er farligt ved RC og LiPO er at man anvender batteriet i en applikation - her RC-bil - der ikke nødvendigvis er designet til at virke sammen med batteriet, og bagefter lader man batteriet med en lader, der heller ikke nødvendigvis passer til(man indstiller selv parametrene).

    Så man bestemmer selv via settings på ESC hvor dybt man vil aflade. Og der er ikke kontrol med hver celle med mindre man selv har monteret det.
    Og bagefter lader vi med de C vi lige føler for den dag.

    Så der er stor forskel på LiPO'er i "consumer electronics" og så på at håndtere det hele selv som man gør ved RC.
    Derfor er der også grund til at passe bedre på ved RC.


  • #21   27. apr 2020 ...hvornår har du sidst selv indstillet ladestrømmen på din telefon, computer, barbermaskine osv.......

  • #22   29. apr 2020 LIPO vs LI-ION: der er en forskel i kemien, men det er grundlæggende samme type batteri, og LIPO er måske marginalt mere sikkert. Men betragt de to batterier som ens, så har du bedst forståelse for sikkerhed, forholdsregler m.v.

    Mupersule, det er ikke fordi det er forkert det du skriver. Men så er det heller ikke mere rigtigt. Telefoner af forskellige mærker får batterier købt i mængdesalg fra kinesere, ligesom vores LIPO'er, og der spares i den grad på hver øre så vores telefoner ikke bliver alt for dyre. Tilpasningen er til at overse. Opladning skal helst ske hurtigere end vi kan nå at prutte af om morgenen, så der er også smæk på. Batterierne er komprimeret så meget det kan lade sig gøre - og så lige lidt mere.

    Vores RC batterier lades typisk ved 1C eller mindre. Dem der lader hårdere har ofte købt batterier og lader til formålet, og ved forhåbentlig hvad de gør. Hvis vi har god tid lader vi måske endda under 1C. Hvornår har du sidst sat din mobil-lader til IKKE at lynlade? Det gør vi kun hvis vi bruger en universallader, eller den fra konens Sony etc. Så jeg ser ikke den store forskel der.

    Jeg opbevarer mine batterier i køleskabet, ved storage spænding (3.7-3.8 volt per celle). Ud fra devisen at det er bedre at forebygge en brand end at prøve at kontrollere den.

    Der er en fin video her der viser batteribrand i forskellige beholdere. Så kan man diskutere hvor god en LIPO-pose er hvis der er flere eller store batterier i (test 2)...

    https://www.youtube.com/watch?v=CnNId0mDnBo


  • #23   29. apr 2020 Tak for alles input. Jeg har valgt at afbestille kassen fra jem og fix og investeret i en ammo kasse efter at have set videoen med tests ?? tak for det.
    Ammo kassen var så også 250kr billigere så nu er der mere overskud til nye dæk til rc'en


Kommentér på:
Opbevaring af LiPo batterier

Annonce