{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
592 visninger | Oprettet:

Morten S
Morten S
Tilmeldt:
3. maj 2020
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4

Valg af ESC {{forumTopicSubject}}

Knægten har fundet en WLtoys 979 pathfinder frem fra gemmerne og ville ud og trille lidt med den. Men da batteriet var kaput, bestilte jeg 4 x Lipo, en imax B6 og et parallel ladeboard og troede vi var klar til at give den gas. Bilen holdt et ½ batteri og så begyndte den at drille. Rækkevidde syntes at være gået fra 50+meter, til 1½ meter. Der er en diode der blinker inden forbindelse og lyser konstant ved forbindelse. Hver gang den kom ud over de 2 meter, begyndte den at blinke. Enkelte gange syntes den at gemme trykket på radioen. Så selv 2-3 sekunder efter man havde slupper throttle, så begyndte den pludseligt at kører.

Ville nok være nemmere bare at købe en ny bil, men nu har jeg lige købt 4 nye batterier til den, så kunne være fedt at kører med denne, lidt endnu. smiley

Men er jeg begrænset til kun at købe samme ESC som sad i, eller kan jeg sætte en anden i? Og i så fald, kræver det så også ny radio? Den der fulgte med bilen syntes ikke at have en "connection/pair" knap. Kun st og th trim.

Helst ikke alt for tekniske svar. Jeg er helt grøn når det kommer til denne verden smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af ESC
  • #1   3. maj 2020 Køb et dumborc x6 sæt det spiller bare og koster ca 200 på banggood ??

  • #3   3. maj 2020 Esc og radio har intet til fælles

  • Morten S
    Morten S Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #4   3. maj 2020 #3
    Som jeg har forstået det, så er ESC´en med indbygget BEC, altså (og sig endelig til hvis jeg er forkert på den) en fartcontroller med modtager i. Om denne så er kaldt BEC eller ESC med indbygget BEC, eller måske noget helt tredje, ved jeg ikke. Men i stedet for bare at sige at jeg er forkert på, hvorfor så ikke fortælle mig hvordan det egentlig hænger sammen, nu du er så ivrig for at deltage i topic?
    Så hvis jeg har forstået det rigtigt, så har de alligevel lidt med hinanden at gøre.

    #1

    Jeg forventer ikke at du har sat dig ind hvilken bil jeg snakker om, men kan du garantere at den passer til den bil jeg snakker om, eller er det bare et sæt du finder lækkert? For mig at se, tillader den kun 3pin stik i transmitter, men servo på knægtens bil har 5 pin.


  • #5   3. maj 2020 Med mindre esc og radio er bygget sammen det er det på min wltoys buggy

  • Morten S
    Morten S Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #6   3. maj 2020 #5

    Det er sådan en sammensat fætter. Så er der måske ikke så meget andet at gøre end at købe en magen til?


  • #7   3. maj 2020 Det er nok det billigste er servoen med 5 ledninger?

  • #9   4. maj 2020 Vil anbefale dig at kigge efter noget bedre, frem for at forsøge at makke i noget der slet ikke kan svare sig.

    De batterier du har købt kan du jo muligvis bruge i andre biler, altså så længe de kan levere strøm hurtigt nok til ESC'en i bilen under brug.

    Hvis du nu tænker i dit stille sind "og hvordan finder jeg så ud af det?"

    Jo det er ret enkelt, du kigger på hvad LiPo batterierne har af continuously (Cont.) discharge rate/ kontinuerligt afladnings evne. Det kan feks. være 25, 30 eller et helt tredje tal.

    Tag evt. et nærbillede af et af batterierne så vi kan hjælpe dig hvis du ikke helt selv ved hvad du skal kigge efter.

    Når du vil regne ud hvor mange ampere LiPo batterierne kan sparke ud.
    Så tager du batteriets kontinuerlige C tal og multiplicere med batteriet kapacitet.

    Et eksempel:
    25C X 4000mAh/4A=100A
    Så vil det kunne levere strøm nok til en 60A ESC hvor du har en relativ god sikkerhedsmargin.

    Hvis det er helt volapyk for dig alt det jeg skriver så kom frisk med spørgsmål.

    Håber dog det giver lidt mening.


  • Morten S
    Morten S Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #10   4. maj 2020 #9
    Tak for et super fedt svar. smiley
    Det er 4 x Turnigy 1800mAh 2S 30C Lipo Pack. Så de er ikke specielt store. Batteriet der fulgte med bilen var kun på 1500mAH, så valgte ikke at gå meget større end det. Men når knægten stadig ønsker en 1:10 / 1:12 bil, så er det svært at finde noget der passer til. Kan man parallel forbinde 2 for at få 2s 3.600mAh? Så kommer vi op omkring det tal du snakkede om. smiley 104A


  • #11   4. maj 2020 Du kan godt parallel forbinde batterierne, men der ved vil jeg skynde mig at sige, at jeg IKKE ved om det fordobler mængden af ampere på samme måde som det fordobler køretiden.

    Det har jeg faktisk aldrig tænkt på. Jeg håber der er nogle kloge hoveder som har meget mere styr på det end jeg har.

    I teorien lyder det fornuftigt nok det du skriver men om det også fungere i praksis er en anden sag.

    Der findes ESC'er med mange vidt forskellige specifikationer.

    Det kan nemt være at det jeg skriver nu er noget sludder, også vil jeg meget gerne, at folk lige retter mig i min opfattelse.

    Men lette køretøjer der ikke belaster ESC og motor så meget har ikke behov for en ESC der kan levere skyhøje mængder ampere hvis motor og især gearing er tilpasset optimalt.

    Tunge køretøjer har behov for en ESC som kan levere de mange ampere motoren har behov for, for ubesværet at kunne drive køretøjet. Igen er motor og gearing vigtig at disse også passer for at forhindre overbelastning af de elektriske elementer.


  • #12   7. maj 2020 Lige før at svare på det med parallel og seriel.
    Hvis du forbinder 2 batterier med plus til plus og minus til minus, har du parallelt forbundet og i teorien har du Ampere lagt sammen.= Længere driftstid.
    Ved seriel forbindelse er det minus til plus. Og der forøges spænding Voltene.
    Eks 2x 7,4v 2500mah i serie giver 14,8v 35mah
    Eks. 2x 7,4v 2500mah parallelt giver 7,4v 5000mah.

    På wltoys biler bruger de deres eget system ESC + MODTAGER i et.
    Jeg ville nok skifte servoen og så købe et sæt brushless og sætte i den = mere Power og længere køretid.
    Se evt herfra eBay
    https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_nkw=1%2F18+brushless+combo&_sacat=0&_sop=15


Kommentér på:
Valg af ESC

Annonce