{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
821 visninger | Oprettet:

LIPO nybegynder {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg er nybegynder eller rettere sagt så har jeg genfundet min RC interesse. Meget er sket siden jeg sidst nørdede med det, så mit spørgsmål lyder:

Hvordan opbevarer I jeres LIPo batterier sådan til daglig?

Jeg har købt en MJX Hyper Go bil, og jeg har set ret mange skræmmevideoer om hvor fatale konsekvenser det kan have hvis ikke LiPo batterierne behandles korrekt.

Er de medfølgende MJX opladere OK at bruge? Eller vil I anbefale at jeg køber en bedre lader? Og i så fald hvilken?

Tak.

Vh Søren.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  LIPO nybegynder
  • #1   22. aug 2023 tja den lader nok kun batterier 80 måske 90% op og tager 2 3 timer om det ?

    når jeg ikke bruger batterier i max 2 dage så sætter jeg dem i storage det vil sige 3.8 v per celle

    lidt sikkerhed med lipo batterier ALDRIG lade på dem når de er varme ALTID overvåg ladningen så være i samme rum som du lader batterier i

    du må ikke køre lipo batterier ned under 3.2 voldt per celle grunden til jeg siger per celle er at det gælder for alle lipo batterier 1-12s man lægger bare celler sammen du køre nok 2s så 6.4 voldt minimum ikke 6.3 det er 6.4 ..... gerne før


  • #2   22. aug 2023 Det er altid rart med genfunden glæde ved en hobby.

    Mange køber gamle metal ammunitionskasser hvor de opbevare deres LiPo'er
    Selv om man behandler dem efter alle regler og forskrifter, så kan man jo være uheldig at der sker noget uforudset.
    Det sagt så opbevare mange også deres batterier i de brandhæmmende LiPo lade poser som man kan købe.

    Hvad angår lader, så vil jeg personligt klart anbefale at du køber en bedre end den standardlader som følger med RTR modeller. De kan da bruges i en snæver vending, men de er ikke så gode som hvis du køber noget bedre og der skal ikke så meget til.
    Nu ved jeg ikke hvor mange celler dine LiPo pakker er på, for alt efter hvor mange celler en lader skal kunne tage og hvor mange batterier du har som krav at den skal kunne lade samtidig så findes der mange muligheder. Du bør gå efter en såkaldt intelligent lader.

    Skal den ikke være så super fancy og har du ikke behov for at kunne lade mere end et batteri ad gangen, så kan du kigge på denne.

    https://www.rcgalleri.dk/maxam-pro-5000-lader-til-rc-batterier/id-218239
    Der er godt nok ikke alverden af tilbehør til, så som flere forskellige ladekabler.
    Så hvis ikke dine batterier har Deans/T-Stik så skal du ud og have fat på et ladekabel som passer til dine batterier.

    Vil du købe nyt er der som sagt et hav af muligheder, alt efter dit behov og dine ønsker.
    Men nogle forslag kunne være en af disse.
    Husk der du skal købe det ladekabel du har behov for ved siden af.

    https://rckongen.dk/products/gt-power-c6d

    https://rckongen.dk/products/skyrc-sk100162-02-5a-oplader-t100

    https://midhobby.dk/hobby/fjernstyret-hobby/tilbehor-rc-30/30135-maxam-balance-laderaflader-invader-350-12v

    Der findes jo som nævnt mange mange flere og i mange prisklasser.

    Du kan jo kigge på sagerne og se om noget frister.


  • #3   22. aug 2023 Mange tak for svar begge to.

    Okay, men den medfølgende oplader, er altså ikke "farligere" end en bedre oplader eller hvad opnår man umiddelbart med en bedre oplader?


  • #4   22. aug 2023 nej den er ikke farligere

    du ville kunne lade med flere amp dog går jeg aldrig over 1c hvis batterier ikke er lavet til mere det vil sige 1000 mha ville jeg lade med 1 amp du ville også kunne lade batterier op til 100% i stedet de 80-90%


  • #5   23. aug 2023 Yes, som Brian skriver så er det vigtigt at når du har været ude og køre og har brugt dine batterier, så sætter du dem til din lader på storage/opbevarings program.
    Dette program har laderen som følger med bilen ikke.

    LiPo batterier må ikke ligge og være fuldt opladt eller helt afladt, derfor ville det være fornuftigt at du anskaffer dig en intelligent/computer lader.
    Netop fordi disse ladere har det program der behøves for at kunne lade/aflade batteriet til de 3,8V pr celle som Brian nævner når laderen hæver eller sænker batteriets spænding til storage/opbevaring.

    Som Brian også skriver så går man aldrig galt i byen med kun at lade på 1C.
    Selv om et batteri kan tåle at blive ladet med mere så er det unødvendigt. Igen som Brian beskriver det har du et batteri på 1000mAh så kan du lade det med 1A, har du et batteri på 5000mAh kan det lades med 5A osv.

    Det med C-værdi er også noget man lige skal sætte sig lidt ind i.
    Der er nemlig flere.

    Der er den C-værdi som er sat som er sikker at lade batteriet med.
    Det kaldes typisk Charge rate eller lade styrke om du vil

    Så er der en C-værdi som fortæller hvor kraftigt du kontinuerligt/konstant kan aflade batteriet med, eller sagt på en anden måde den mængde strøm som du kan trække ud af batteriet med kontinuerligt/konstant. Dette kaldes Constant Discharge rate. Men er typisk blot oplyst som Discharge Rate der kan f.eks. stå 35C eller 50C osv.

    Det kan godt blive lidt noget langhåret noget og desværre kan man heller ikke altid stole helt på det som alle producenter oplyser som discharge rate. De mere etablerede producenter kan man dog som udgangspunkt godt stole på at det de oplyser holder stik.
    Står der 50C på batteriet som discharge og det er et batteri på 5000mAh så tager du 50 og multiplicere (ganger) med 5A det er lig med 250A i kontinuerlig/konstant afladning.
    Beregninger som denne kommer du til at bruge hvis eller når du begynder at rode med vildere motorsæt, nogle som virkelig kan suge noget saft ud af batterierne under belastning. Der er det vigtigt at have nogle batterier som kan afgive strømmen hurtigt nok, ellers kan der ske ting og sager som ikke er så sjovt.

    Så er der den tredje C-værdi, men den bør du ikke være så nøjeregnende med, for igen så er det også et tal som kan være svær at stole på. Den kaldes for Burst rate, det er hvor mange ampere batteriet kan afgive over en meget kort periode typisk ikke længere end maksimalt 10 sekunder. Den står oplyst på nogle batterier.
    Som vist på billedet her https://www.kiwiquads.co.nz/wp-content/uploads/continuous-vs-burst-1024x575.jpg
    Men igen så er det ikke en værdi du bør hæfte dig ret meget ved.

    Jeg håber det giver lidt mening, ellers er det bare at spørge.

    Skulle jeg have skrevet noget vrøvl så skal folk være velkommen til at rette på mig.


Kommentér på:
LIPO nybegynder

Annonce