Købeloven vedr. Ombytning eller Rep {{forumTopicSubject}}
Hej, Jeg kan se og høre, at der er mange der bare går med til at deres "nye" varer ( Rc grej inkluderet) bare bliver repareret hvis det går i stykker.
Købeloven blev ændret i 2007 så man har krav på nyt hvis det går i stykker inden for et halvt år (gælder selvfølgelig ikke hvis man selv er skyld i det)
Hvis sælger siger at det er noget man selv er skyld i er det deres bevisbyrde at bevise at fejlen ikke var der da man købte produktet.
!! Bare lige så i ved det !!
Paragraf fra købeloven:
Formodningsreglen/6-måneders reglen
En anden vigtig ændring i den nye købelov er, at man inden for de første 6 måneder af den 2-årige reklamationsfrist opererer med en såkaldt formodningsregel. Formodningsreglen betyder, at hvis varen går i stykker inden for de første 6 måneder efter købet, er der en formodning for, at varen var defekt fra start af. Det betyder samtidig, at inden for de første 6 måneder er det sælgeren, der skal bevise, at kunden har behandlet varen forkert. Efter den normale bevisbyrderegel er det forbrugeren, der skal bevise, at der er en mangel ved varen, men denne hovedregel undtages i den nye købelov inden for de første 6 måneder efter købet.
(Læs om formodningreglen i købelovens §77a stk 3)
Vælg mellem ombytning og reparation
Efter den nye købelov er det som udgangspunkt forbrugeren, der kan vælge, om man vil have en defekt vare repareret eller ombyttet til en ny. Sælgeren kan kun undgå forbrugerens valg (typisk ombytning), hvis det enten er umuligt eller vil påføre ham uforholdsmæssigt store omkostninger. Ved vurderingen af, om forbrugerens krav er urimeligt, må man lægge vægt på varens pris, manglens omfang, og om sælger kan stille en låne-vare til rådighed under reparationen. Der er tale om en konkret vurdering, men udgangspunktet er dog, at forbrugeren har valgfrihed, og det er en forbedring i forhold til den tidligere lov.
Det er Forbrugerrådets klare opfattelse, at forbrugeren i kraft af de ændrede regler kan undgå de kontinuerlige reparationsforsøg, som hidtil har præget praksis.
Håber det hjælper nogen :))
sep 2009
Følger: 58 Følgere: 56 RC-enheder: 8 Emner: 122 Svar: 1.633
Men hvis det så alligevel futter af, har man så krav på at få et helt nyt hvis forhandler ikke kan bevise det er en fejl fra fabrikken?
apr 2007
Følger: 23 Følgere: 20 RC-enheder: 6 Emner: 13 Svar: 1.316
Hvordan vil I bevise at ESC'en eller andet er brändt af fordi der er en defekt komponent ??
Sälgeren (hvis han er en röv), vil da altid kunne sige at det er sket fordi det er blevet overbelastet. Det er saa godt som umuligt for den alm bruger at bevise noget som helst i den sag...
sep 2008
Følger: 32 Følgere: 31 RC-enheder: 22 Emner: 15 Svar: 265
feb 2009
Følger: 8 Følgere: 7 RC-enheder: 4 Emner: 26 Svar: 111
apr 2007
Følger: 23 Følgere: 20 RC-enheder: 6 Emner: 13 Svar: 1.316
Det jeg mente var at sälgeren kan jo bare sige at den er brändt af fordi er var overbelastet. Han kigger da bare paa den og fortäller kunden at det tydeligt kan ses, fordi den er jo helt sort... (bare et eks.)
Saa slipper sälger for mere arbejde i den sag
Den alm kunde ville jo aldrig nogensinde kunne bevise at det sälger siger er forkert.
Gaar han til forbruger styrelsen, saa kommer det til at tage en evighed at finde svaret, det gider de fleste no kikke bövle med....
apr 2004
Følger: 60 Følgere: 58 RC-enheder: 20 Emner: 7 Svar: 471
"Sælgeren kan kun undgå forbrugerens valg (typisk ombytning), hvis det enten er umuligt eller vil påføre ham uforholdsmæssigt store omkostninger. Ved vurderingen af, om forbrugerens krav er urimeligt"
dvs hvis du køber en bil og bruger den og den brænder af, vil bilen ikke kunne sælges uden støre tab, hvis den bliver ombyttet. og vil derfor blive repereret. men hvis man handler ved en E-Butik er de somregel medlem af E-Handelsfonden = kunder kan ringe til dem og få råd med det samme i stedet for at vente i op til 1år på en sag for forbrugerrådet.
sep 2008
Følger: 32 Følgere: 31 RC-enheder: 22 Emner: 15 Svar: 265
Qoute: Den alm kunde ville jo aldrig nogensinde kunne bevise at det sälger siger er forkert.
Gaar han til forbruger styrelsen, saa kommer det til at tage en evighed at finde svaret, det gider de fleste no kikke bövle med....
Svar. Det skal en kunde heller ikke !!!!!!! men sælger skal kunne bevise at det han selv siger er rigtigt og det er ikke nok bare sige noget, han skal sende den til sin leverandør som så skal kunne bevise (på skrift) at du selv har lavet en fejl.
apr 2007
Følger: 23 Følgere: 20 RC-enheder: 6 Emner: 13 Svar: 1.316
Tror jeg fik detr skrevet lidt forkert....
Sagt paa en anden maade...
Hvis sälger eller producenten paastaar at du har brändt elektronikken af pga overbelastning. Hvis den fx er brändt/sort
Men du som forbruger VED at du ikke har overbelastet elektronikken og har fulgt alle foreskrifter.
Saa er det sa godt som umuligt at modbevise deres paastand. Da du er nödt til at vide en del om netop de komponenter og deres sammensätning i det specifikke produkt.
Saa det jeg prövede at sige var at, sälger/producent kan sige hvad de vil 9 ud af 10 gange, og du kan som forbruger ikke göre noget som helst ved det
Det gör sig gäldende for alt elektronik og rigtig mange andre ting som de fleste maaske ikke ligefrem er ekperster indenfor....
(har selv siddet og reppet defekt elektronik i nogle aar. Der kunne man ogsaa sige hvad man ville. Kunden kunne ikke göre saa meget ved det.
Dog vil jeg lige for en god ordensskyld nävne at det IKKE var proceduren, hvor jeg arbejdede)
Købeloven vedr. Ombytning eller Rep