{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
960 visninger | Oprettet:

Watts Up energimåler {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt sådan en fætter.

http://www.rc-electronics-usa.com/ammeters/dc-amp-meter.html

Og det har åbnet mine øjne for hvad bilen faktisk bruger af power.

F.eks. min "bad ass" smiley kravler med børsteløs outrunner på 800W ved 24V bruger max. 13,5A og yder max. 90W med en 6 celler akku. Med 2x6 celler er tallene 19A og 220W. Det kostede en drivaksek til det forreste dif at checke det smiley

Min 1/18 kravler med 380 kulmotor tager til gengæld noget for at arbejde! 6 celler 7.4V 5,5A for 40W.

Nå ja jeg fil da også "målt" hvad servoerne trækker.
Den store har en Hitec HG 5995 TG og en HS 645 MG og de trækker knapt 1A ved 7,4V så der er ikke meget for BEC'en at lave.

Jeg skal nok tage den med til næste crawl/trail træf så andre der er nysgerrige kan få målt deres forbrug.

PS Hvorfor kan posteringer ikke indeholde billeder på dette ellers så eminente forum (forbandetfordømtsgusatanogforsørendaogså)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Watts Up energimåler
  • #1   3. sep 2008 Glemte at nævne at den kan indsættes mellem lader og batteri og gemmer så alle relevante data om opladningen!

    Praktisk hvis ikke man er i besiddelse af en af disse nymodens ladere der kan punktsvejse og lyse i en vandpyt mens de laver en espresso :-}

    Samlet antal mA der er puttet på batteriet, max. ladestrøm, max spænding osv.


  • #2   3. sep 2008 Hej Henrik.
    Det er altid godt at få bekræftet det man ved, men ikke er helt sikker på.
    Det som du skriver om BEC´en er sårer interessant, mange af de BEC´er til biler kan nemlig kun levere 500 mah, (0,5A) og når man som jeg har to af den slags servoer i sin bil som du lige har målt, har BEC´en massere at lave.
    Her er det igen ESC´en til skala både der vinder, der ligger BEC´en normalt på 2,0A på grund af alt det udstyr man plejer at proppe i en skala både.

    Gad vide om min oplader kan lave espresso, har godt nok ikke prøvet da jeg ikke kan li´ kaffe smiley


  • #3   3. sep 2008 Min altid roste Robbe ESC er på din anbefaling en bådtype og BEC'en er på 3A vedvarende og 5A peak. Det er vist en switchmode BEC for med dobbelt spænding på ESC'en blev strømforbruget det halve, go figure!

    Jeg er ved at teste den mod min Ansmann lader og den ligger ca. 0,08V under og derfor måler den lidt lavere. Mit digitale multimeter holder dog med Watts Up'en så jeg må nok ned i bilen for at hente de resterende 4 digitale multimetre. Derefter vil alment flertalsdemokrati afgøre hvem af de 2 apparater der viser rigtigt.


  • #4   3. sep 2008 Advarsel - Advarsel - Advarsel - Advarsel - Advarsel - Advarsel -
    Alt hvad der har med ”switchmode” at gøre, kan ikke måles med almindelige digitale multimetre, da switchmode køre højfrekvens (det kan digitale multimetrer sku´ ikke måle).
    Brug analog multimetre, de kan det der smiley


  • #5   3. sep 2008 Se nu er det jo netop sådan med den Watts Up at den kobles ind mellem batteriet og ESC'en hvor den simpelt hen viser hvad der forsvinder ud af batteriet og hvordan!
    Altså jeg ved hvad nodtager og resten bruger når jeg ikke rører noget og så er det simpelt at dreje højre/venstre med noget belastning på og aflæse forbruget.

    I en ladesituation vil batteriet glatte alt "digitalt" støj ud, så igen ser jeg ingen problemer i at stikke et multimeter af nogen art ind og aflure en spænding.

    Jeg gik til elektronik en gang (for en generation siden) så jeg tror jeg har lidt ret smiley


  • #6   3. sep 2008 Det er helt rigtigt, før ESC´en er der ingen problemer smiley efter ESC´en vil du kunne måle en blanding imellem ESC´en og digitale multimetre ferkvens, samt den strøm du endelige skulle måle smiley
    Måtte selv købe et pisse dyrt analog multimetre for at kunne måle et par af mine computere igennem smiley


  • #7   3. sep 2008 Som jeg sagde: Købmandsregning!

    Jeg ved hvad elektronikken bruger uden at servoerne kører og jeg ved hvad elektronikken bruger med servoerne i fuld belasning. Differensen er det som servoerne bruger.

    Keine hexerei, nur behändigheit.


  • #8   4. sep 2008 Ret fed læsning c".)
    men jeg holder mig til centralsmørresystemer
    Det elektronik for finere pilfingre er ikke lige mig

    Du kan lave et foto album med tekst
    som Sauron har til hans guider


  • #9   4. sep 2008 IIIIIIhhhhh altså Morten.
    Det var vel nok en god ide´ hvor får du dem dog fra ????
    (hvorfor fanden tænkte jeg ikke selv på det smiley

    Nu lave Henrik bare lige den perfekte guid om den ”ultimative energi test af en Rc bil” samt punktsvejsning, brygning af espresso og avanceret oplysning af vandpytter.
    Det har han jo næsten lovet smiley

    Selvom vi nu godt kan nøjes med en god bruger vejledning af ”Watts Up”, så kan avanceret oplysning af vandpytter godt vente lidt smiley


  • #10   4. sep 2008 Så er der lavet en lille guide:

    http://www.rcgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=5314


  • #11   4. sep 2008 Af sidste billede fremgår det helt tydeligt hvordan jeg punktsvejser en kop kaffe i en spand vand =}

  • #12   4. sep 2008 Fin lille guid, jeg tror også jeg skal ha´ sådan en fyr smiley
    Den kan nok give et par oplysninger som man kan bruge til f.eks. at nedsætte strøm forbruget ved at justere bilen optimalt, resultatet kan man jo se med det samme i tal.

    Meeeeeeeeen, jeg syndes at der mangler tekst i det sidste billede. (Hæ Hæ)
    Teknikken bag ”Punktsvejsning af en kop kaffe i en spand vand” er nemlig noget der har min interesse smiley


  • #13   4. sep 2008 Næ næ næ nej du gamle!

    Det er som med kirirgen. Selve snittet koster 1 krone det er den viden om hvor snittet skal lægges der koster kassen.

    Men jeg kan fortælle historien om den gang jeg tog strømmen i store dele af Lyngby Sorcenter en travl hverdag 11.30. Over 28 butikker uden strøm til kasseapparat, dankortterminal eller noget. Den høstede jeg IKKE ros for smiley


  • #14   4. sep 2008 Nej, utak er lønnen for et godt initiativ,
    en gravemaskine har taget strøm kablet ved min arbejdsplads samt en par andre, så det blev til en fridag med løn.
    Ikke et ondt ord fra mig smiley


Kommentér på:
Watts Up energimåler

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce