S/S Hjejlen hjuldamper....
5.258 visninger
|
Oprettet:
her er et par billeder af Hjuldampren Hjejlen, bygget fra bunden og håndlavet, den mangler kun lige at blive malet.....(-: og så selvfølgelig skal der rc udstyr i den.....(-:
FA
Citat fra Guinness Rekordbog:
Det ældste dampskib, der endnu er i drift er Hjejlen, som siden 18. juni 1861 har besejlet Silkeborgsøerne i Jylland.
Hjejlen bygges og indvies
En kreds af borgere i Silkeborg, anført af den dynamiske papirfabrikejer Michael Drewsen, bestilte i 1861 Hjejlen hos Baumgarten & Burmeister i København, som senere blev til det nu nedlagte Burmeister & Wain (B & W). Skibet blev dette værfts nybygning nr. 15. Af disse 15 havde kun 2 været dampskibe. Hjejlen skulle være 25,7 m lang, 3,8 m bred og med en dybgang på 1,3 m.
Skibet, der skulle bruges til at anspore den begyndende turisme til Himmelbjerget, fik navnet Hjejlen.
Den 11. juni rundede Hjejlen Kronborg på sin første og eneste sejlads i åben sø, og dagen efter begyndte turen op ad Gudenåen fra Randers til Silkeborg.
Turen blev meget besværlig. Skibet blev trukket af mænd og heste, og man måtte fjerne alt tungt fra Hjejlen, deriblandt kul og vand fra kedlen, så skibet kunne flyde lettere.
Den 15. juni ankom Hjejlen til Silkeborg, hvor den sidste forhindring blev overvundet ved, at den blev trukket på ruller over den spærrende dæmning ved papirfabriken; nu var Hjejlen på plads.
Efter en række prøveture, hvor bl.a. kong Frederik d. 7. og hans gemalinde; grevinde Danner, deltog, fandt den egentlige indvielse sted den 24. juni under majestætens tilstedeværelse.
Teknikhjørnet: S/S Hjejlen
Emne Data
Længde 25,7 meter
Bredde 3,8 meter
Dybgang 1,30 meter
Vægt 38,5 BRT / 27,3 NRT
Materiale Stålskrog, træoverbygning
Besætning 4
Passagerantal 165
Antal spisende gæster 0 (Opdækning ikke umiddelbart mulig)
Byggested Baumgarten og Burmeister, København (senere B&W). Nybygning nr 15.
Byggeår 1861
Tilgået Hjejleselskabet 15. juni 1861
Transport til Silkeborg
Sejlet fra København til Silkeborg via Randers og derefter op ad Gudenåen.
Større ombygninger
1900: Ny kedel og flytning af styrehus og skorsten.
1906: Fast halvtag over agterenden.
1935: Lukket styrehus.
2005: Ny kedel
FA
Citat fra Guinness Rekordbog:
Det ældste dampskib, der endnu er i drift er Hjejlen, som siden 18. juni 1861 har besejlet Silkeborgsøerne i Jylland.
Hjejlen bygges og indvies
En kreds af borgere i Silkeborg, anført af den dynamiske papirfabrikejer Michael Drewsen, bestilte i 1861 Hjejlen hos Baumgarten & Burmeister i København, som senere blev til det nu nedlagte Burmeister & Wain (B & W). Skibet blev dette værfts nybygning nr. 15. Af disse 15 havde kun 2 været dampskibe. Hjejlen skulle være 25,7 m lang, 3,8 m bred og med en dybgang på 1,3 m.
Skibet, der skulle bruges til at anspore den begyndende turisme til Himmelbjerget, fik navnet Hjejlen.
Den 11. juni rundede Hjejlen Kronborg på sin første og eneste sejlads i åben sø, og dagen efter begyndte turen op ad Gudenåen fra Randers til Silkeborg.
Turen blev meget besværlig. Skibet blev trukket af mænd og heste, og man måtte fjerne alt tungt fra Hjejlen, deriblandt kul og vand fra kedlen, så skibet kunne flyde lettere.
Den 15. juni ankom Hjejlen til Silkeborg, hvor den sidste forhindring blev overvundet ved, at den blev trukket på ruller over den spærrende dæmning ved papirfabriken; nu var Hjejlen på plads.
Efter en række prøveture, hvor bl.a. kong Frederik d. 7. og hans gemalinde; grevinde Danner, deltog, fandt den egentlige indvielse sted den 24. juni under majestætens tilstedeværelse.
Teknikhjørnet: S/S Hjejlen
Emne Data
Længde 25,7 meter
Bredde 3,8 meter
Dybgang 1,30 meter
Vægt 38,5 BRT / 27,3 NRT
Materiale Stålskrog, træoverbygning
Besætning 4
Passagerantal 165
Antal spisende gæster 0 (Opdækning ikke umiddelbart mulig)
Byggested Baumgarten og Burmeister, København (senere B&W). Nybygning nr 15.
Byggeår 1861
Tilgået Hjejleselskabet 15. juni 1861
Transport til Silkeborg
Sejlet fra København til Silkeborg via Randers og derefter op ad Gudenåen.
Større ombygninger
1900: Ny kedel og flytning af styrehus og skorsten.
1906: Fast halvtag over agterenden.
1935: Lukket styrehus.
2005: Ny kedel
S/S Hjejlen hjuldamper....
aug 2009
Følger: 2 Følgere: 1 RC-enheder: 1 Emner: 1 Svar: 5
apr 2007
Følger: 184 Følgere: 180 RC-enheder: 44 Emner: 3 Svar: 104
FA
aug 2008
Følger: 23 Følgere: 21 RC-enheder: 1 Emner: 127 Svar: 603
apr 2007
Følger: 184 Følgere: 180 RC-enheder: 44 Emner: 3 Svar: 104
FA
apr 2007
Følger: 184 Følgere: 180 RC-enheder: 44 Emner: 3 Svar: 104
Ved du om styrhuset, er malt hvid eller er det naturtræ.....?.....(-:
FA
apr 2007
Følger: 184 Følgere: 180 RC-enheder: 44 Emner: 3 Svar: 104
FA
feb 2008
Følger: 113 Følgere: 101 RC-enheder: 48 Emner: 12 Svar: 328
Glæder mig voldsomt til og se den helt færdig, lækkert håndværk der
aug 2008
Følger: 23 Følgere: 21 RC-enheder: 1 Emner: 127 Svar: 603
bor selv i silkeborg.
regner med den skal males. har du billeder af de farver den skal have eller ?
maj 2009
Følger: 26 Følgere: 34 RC-enheder: 16 Emner: 28 Svar: 503
nov 2005
Følger: 168 Følgere: 170 RC-enheder: 27 Emner: 95 Svar: 3.766
Håber ikke du brænder den af hehe
mvh k
apr 2007
Følger: 184 Følgere: 180 RC-enheder: 44 Emner: 3 Svar: 104
FA
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 10 Emner: 19 Svar: 148
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 10 Emner: 19 Svar: 148
Her er et fint billede.
apr 2007
Følger: 184 Følgere: 180 RC-enheder: 44 Emner: 3 Svar: 104
FA
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 10 Emner: 19 Svar: 148
Du må jo lave HEJREN når du er færdig
Den er også ved at være gammel 101 år(1909)
Også en fin ældre båd.
apr 2007
Følger: 184 Følgere: 180 RC-enheder: 44 Emner: 3 Svar: 104
FA
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 10 Emner: 19 Svar: 148
Og min forhenværende mester er Maskinmester
på Hjejlen,
http://www.hjejlen150.dk/index.asp?side=galleri
apr 2007
Følger: 184 Følgere: 180 RC-enheder: 44 Emner: 3 Svar: 104
FA
okt 2006
Følger: 96 Følgere: 94 RC-enheder: 8 Emner: 10 Svar: 403