{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

S/S Hjejlen hjuldamper....

5.258 visninger | Oprettet:

her er et par billeder af Hjuldampren Hjejlen, bygget fra bunden og håndlavet, den mangler kun lige at blive malet.....(-: og så selvfølgelig skal der rc udstyr i den.....(-:
FA

Citat fra Guinness Rekordbog:

Det ældste dampskib, der endnu er i drift er Hjejlen, som siden 18. juni 1861 har besejlet Silkeborgsøerne i Jylland.

Hjejlen bygges og indvies

En kreds af borgere i Silkeborg, anført af den dynamiske papirfabrikejer Michael Drewsen, bestilte i 1861 Hjejlen hos Baumgarten & Burmeister i København, som senere blev til det nu nedlagte Burmeister & Wain (B & W). Skibet blev dette værfts nybygning nr. 15. Af disse 15 havde kun 2 været dampskibe. Hjejlen skulle være 25,7 m lang, 3,8 m bred og med en dybgang på 1,3 m.

Skibet, der skulle bruges til at anspore den begyndende turisme til Himmelbjerget, fik navnet Hjejlen.

Den 11. juni rundede Hjejlen Kronborg på sin første og eneste sejlads i åben sø, og dagen efter begyndte turen op ad Gudenåen fra Randers til Silkeborg.

Turen blev meget besværlig. Skibet blev trukket af mænd og heste, og man måtte fjerne alt tungt fra Hjejlen, deriblandt kul og vand fra kedlen, så skibet kunne flyde lettere.

Den 15. juni ankom Hjejlen til Silkeborg, hvor den sidste forhindring blev overvundet ved, at den blev trukket på ruller over den spærrende dæmning ved papirfabriken; nu var Hjejlen på plads.

Efter en række prøveture, hvor bl.a. kong Frederik d. 7. og hans gemalinde; grevinde Danner, deltog, fandt den egentlige indvielse sted den 24. juni under majestætens tilstedeværelse.

Teknikhjørnet: S/S Hjejlen

Emne Data
Længde 25,7 meter
Bredde 3,8 meter
Dybgang 1,30 meter
Vægt 38,5 BRT / 27,3 NRT
Materiale Stålskrog, træoverbygning

Besætning 4
Passagerantal 165
Antal spisende gæster 0 (Opdækning ikke umiddelbart mulig)

Byggested Baumgarten og Burmeister, København (senere B&W). Nybygning nr 15.
Byggeår 1861
Tilgået Hjejleselskabet 15. juni 1861
Transport til Silkeborg
Sejlet fra København til Silkeborg via Randers og derefter op ad Gudenåen.
Større ombygninger
1900: Ny kedel og flytning af styrehus og skorsten.
1906: Fast halvtag over agterenden.
1935: Lukket styrehus.
2005: Ny kedel

Kommentér på:
S/S Hjejlen hjuldamper....
Annonce