{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.433 visninger | Oprettet:

Vedligeholdelse af bil {{forumTopicSubject}}

Støddæmpere, trækaksler kuglelejer og "gearkasse" - skal det skilles ad og have "service" eller hvad gør man?

Fx har jeg bemærket at mine skrammel støddæmpere virker "tørre", selve stange inde i fjederen kører trægt. Skal dæmperen fyldes med fedt, smøres eller hva gør man der?

Trækaksler, hedder de sådan?, altså stængerne der driver hvert hjul, er beskidte og helt sorte hvor de er koblet på hoved drivakslen, det hedder det nok heller ikke smiley

Gearkasse: jeg synes bilen larmer/knaser lidt. Skal man skille gear ad og fedte det til?

Findes der en nybegynder guide til service et sted?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vedligeholdelse af bil
  • #1   4. jul 2012 Ret basic men måske vil det virke for dig:
    Hvis ikke du har den, download manualen til din bil.
    Smut over til hpieurope.com og download en manual til en bil af din bils type. Deri har hpi skrevet anbefalinger til forskellige service afhængig af hvor mange gange du har kørt.
    Alternativt følg trin 1, adskil din bil og samle den efter total rengøring og smørrelse. Så får du en grundig indsigt i hvor din bil har evt svagheder.


  • #2   4. jul 2012 En gang imellem splitter jeg mine biler helt ad, renser det hele og samler det igen med nyt fedt og olie.
    Jeg er dog blevet sløv på mine gamle dage, og bruger en ultralyds renser til kuglelejerne smiley


  • #3   4. jul 2012 Kan man godt bruge ultralyds renser til lejerne uden de ruster?

  • #4   5. jul 2012 Ja selvfølgelig kan man det smiley
    Hvorfor skulle de ruste af det???
    Der er jo ikke nogen der siger at du skal rense dine kuglelejer i vand, vel.

    Man kan købe rensevæsker der er beregnet til at løsne fedt og olier, brug det smiley
    Og når der er helt tørrer efter rensningen, så husk at smøre den op igen.


  • #5   5. jul 2012 ok, takker for svar. Kigger i manualen...

  • #6   5. jul 2012 Hvis dine dæmpere er oliedæmpere skal du påfylde dæmperolie, det er bare en neutral silikone olie. Viskositeten / tykkelsen bestemmer hvor hurtigt dæmperen kan bevæge sig underkørsel, så valget af dæmperolie har stor betydning for måden bilen opfører sig.. smiley

  • #7   5. jul 2012 Dennis Laust S:
    yes, det tænkte jeg også. Jeg har MC og mountainbike med oliedæmpere - og begge har jo meget lukkede systemer. Men her på min RC-bil er der bare et meget utæt-plastik-låg i toppen af dæmperen, ingen pakning eller noget. Det er bare stock-dæmperen til en meget billig bil, så jeg tænker det måske ikke har betydning, og det alligevel er fjederen der gør det hele. Men alligevel er der fedt inde i dæmperen når jeg skruer den fra hinanden og kigger ned i den. Men er det fedt jeg kan se bare en form for smørrelse så den glider bedre på "benet" af dæmperen. Eller har det rent faktisk en effekt?

    Jeg har på en enkelt af dæmperne presset den (lidt for langt måske) sammen, hvilken resulterede i at fedtet piblede ud af det utætte låg. Så jeg tænker ikke det er en dæmper helt på niveau med fx. MTB eller min MCs dæmper.


  • #8   5. jul 2012 Simon T
    Det er helt rigtigt at de fleste Rc dæmpere ikke er i samme niveau med fx. MTB eller MCs dæmper, men ikke alle Rc dæmpere er nede på det niveau, der er faktisk nogen af pro dæmperne som er i særdeles god kvalitet.

    MEN der er lige et par ting som du også skal tænk på.
    Jo mindre tingene bliver, jo mere vil en lille smule slup indvirke på funktionen.
    MTB eller MCs dæmper bliver heller ikke påvirket i samme grad som Rc bilers dæmpere bliver, hjulene er mindre og bumlerne større i forhold til vognen.
    Og dine MTB eller MCs dæmper fræser heller ikke hen over jorden i 6 cm højde i en konstant støv/grus storm.
    Derfor er lukkede systemer umulige at få til at fungere i en Rc bil.



  • #9   5. jul 2012 Ok, men betyder det at mine egentlig skal fungere sådan, altså jeg kan fylde dem med olie/fedt?

  • #10   5. jul 2012 Ja, det betyder at du skal tømme dine dæmpere, rense dem for støv og grus, og fylde dem op igen.
    Husk at rense pakningen nede ved dæmper akslen, der kan side en del grus der, og det slider på akslen.

    En anden ting er styretøjet.
    Jeg har haft fat i et par brugte biler her på det sidste, og på dem alle var styretøjet så beskidt at servoen næsten ikke kunne dreje hjulene.
    Så det er en god ide lige at skille det ad, rense det og sæt det sammen igen så styretøjet går let.


Kommentér på:
Vedligeholdelse af bil

Annonce