{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
14.483 visninger | Oprettet:

Guide: indstilling af nitro motor {{forumTopicSubject}}

Hej RCG skrev tideligere en guide til justering af nitro motor. Laver den under anmeldelser da den så ikke forsvinder i mængden.

Til alle der ikke har startet en nitro motor før:

Hsn (highspeed neadel, hoved dysse den store juster skruge på caburatoren. den bruges til at juster blandings forholdet over 1/3 gas ca)
Lsn(low speed neadel,den skruge der sidder i enden af gasspjældet. bund skrugen. Bruges til at justere blandings forholdet under 1/3 gas ca.)
Tomgangs skruge( bruges til at justere gasspjælds åbning/omdrejninger i tomgang)


: Sørg for at der er strøm på alting bilen, din glødestrøm, og venetuelt start box og sender, før du går i gang.

1: Fyld bilens tank op(med den forskrevne nitro%brændstof fabrikanten forskriver ).

2: Hold for udstødningen og træk/start bilen et par sek, til at du kan se at brændstoffet er nået over til carburatoren.

3. Sæt glødenøglen på og start igen , nu skulle bilen helst starte med det samme.

3.1Den starter ikke. chek at der er åbening på dit gas spjæld åbnenig til ca 1.5 til2.5mm , chek gløde rør og hvis alt virker drej en halv omgang med uret på HSN ( high speed neadel.) drej yderlig en halv omgang hvis den ikke starter. fortsæt i med uret i kvarte omgenge ind til at bilen starter.

3.2 den starter men tager vildt mange omdrejninger. stop motoren og chek åbning på gas spjæld og juster gab hvis det ikke er korrekt .hvis korrekt drej en halv omgang ud på HSN og prøv ige hvis den ikke starter igen, drej hsn in ca en skruge trækkers bredte til at den starter .

3.3 motoren starter men kører mange omdrejninger stabilt. juster gaspjældsåbningen til at omdrejningerne daler, og at koblingen ikke længer tager fat.

Motor til kørsel
4: Motoren er startet og kører i tomgang. drej hsn ud til at motoren er lige ved at gå ud og begynder at pludre. den skal ryge og der skal sprøjte små dråber brændstof ud af udstødningen. lad bilen stå 10-15 sekunder og varme lidt op. chek temperaturen på motoren, den skal helst op på mellem 80 og 100 grader.

4.1: motoren står og pludre og er kun 70 grader. drej hsn sen skruge trækkers bredte med uret. vent 20 sek og mål igen ingen ændring drej den , uderlige en skrugetrækkers bredte med uret, gentag ind til at temp er oppe over 80 og under 100. det er vigtigt at motoren kommer op på en ordenlig arbejds temperatue så tingene bliver slidt til og til passet hinanden.

5: motoren har nu kørt en tank i tomgang. nu skal du ud og kører lidt nu. juster din sender så du max kan give 25 % gas (25% gaspjælds åbning ) fyld bilen og start motoren igen kør 1tank med varieret gas mellem tomgang og 25% gas, når tanken er tom fyld igen og gentag turen. husk at chekke temperaturen på motoren jævnligt er den for høj drejer du justere du hsn moduret indtil at temp er mellem 80-100 grader er den for lav justere du hsm med uret til tempern er korrekt.

6:Motoren har nu kørt 3 tanke og det er tid til at åbne gaspjældet til ca 50% men ikke over. kør 2 tanke med denne indstilling på caburatoren, husk at chekke temperaturen og justere moduret hvis den er for høj og med uret hvis den er for kold. temp skal være mellem 80-100 ca

7: motoren har nu kørt 5 tanke. det er tid til at juster gaspjæld til 75 % kør 2tanke med vareieret omdrejninger og husk at chekke temperatur.

8: motoren 7 tanke og du kan nu åbne gaspjældet 100% fyldtanken og og kør en tur hvor du variere omdrejningerne og ikke lader mortoren sejtrække for meget juster temperaturen på hsn til at være mellem 90-110 grader nu.

9: motoren er nu kørt til og nu kan du kører med den med fuld gas.

reagere gassen ikke hurtigt nok i bunden ( motoren pludre og tager ikke gassen hurtigt nok) skal du dreje din LSN en med uret indtil at du kan køre at tomgangs omdrejningerne begynder at stige. kør en tur og chek om den reagere på gassen, juster din tomgang til normalt niveau. drej en kvart omgang med uret på lsn. tomgangen stiger igen . juster tomgang ned til normal og chek igen. hvis bilen er holdt op med at pludre nu er lsn ca justeret korrekt . kør med bilen og huske at chekke temperaturen jævnligt. den må nu gerne ligge mellem 90-120 grader .

10: HAVE FUN...husk temperaturen..

Håber i kan bruge det, hvis der er nogen der vil have er dybereog mer teknisk og teoretisk udredning så siger i bare til. Er uddannet på nitro benzin, jet og el motore..
jeg har over 17 års erfaring med justering af motor så er den nogen problemer siger i bare til, og jeg vil prøve at hjælpe..


mvh

Kant76


















Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Guide: indstilling af nitro motor
  • #2   10. dec 2006 Fed Anmeldelse !

    Ehm . OT - Har ansøgt fordi vil gerne vide noget mere om nitromotore ,


  • #3   10. dec 2006 tommy 200

    lsn justere ikke total mængden over hovedet! total mængden er udelukkende bestemt af hsn. og dysse højde..


  • #4   10. dec 2006 total mængden kan aldrig justeres at lsn da den her helt ude af dyssen ved fuld gas, der i mod er det hsn, dysse højde og luft mængden der giver dig din total mængde.
    dysse højden har jeg ikke været inde på da det kun er på de absolute race motoreat det kan justeres. som rb /mega/rossi motore. tror at vi måske snakker forbi hinanden hvad angår total mængden. hvad forstår du helt præcis med den? det der kan have indfludelse på total mængden er jo hsn dysse størrelse og luftmængde.


  • #5   10. dec 2006 det skal lige siges at guiden er lavet til nybegyndere, men jeg er frisk på en meget detaileret diskution omkring motor hvis det er dejligt at få lidt modstand smiley

  • #6   10. dec 2006 tak


  • #7   10. dec 2006 hvordan måler du temperaturen helt præcis...altså med hvad?

  • #8   10. dec 2006 Chris og chrille:

    Med en temperaturmåler ... kan købes hos: www.hobbyogfritid.dk

    Mvh
    Mike


  • #9   10. dec 2006 som elmhøj skriver en temperatur måler, de fleste man kan få i dag er digitale. man måler ned på gløderøret fra top stykket. jeg bruger selv denne (link fjernet)


  • #10   10. dec 2006 Det er måske værd at nævne at udgangspunktet for disse skruer skal være fabriksindstillingen som står i papirene til motoren.

    Tommy 200.
    Du og team ved meget om motorer, men jeg kan nu ikke rigtigt se hvordan du kan have ret i at LSN har indflydelse på totalmængden.
    Hvis du har ret må du meget gerne uddybe det, da jeg personligt er meget interesseret i at høre forklaringen.


  • #11   10. dec 2006 good point flemming det var skug lige en misser fra min side.

  • #12   11. dec 2006 Hej Kant76 *

    Jeg har en Revo 3.3 som når den står i tomgang gaser op og ned igen og igen :S

    Jeg har ikke meget styr på hvor de forskellige hsn og lsn osv. sidder, måske du kan hjælpe? smiley


    Jeg har også en kammerat der har købt en T-Maxx 3.3 som vi ikke kan få igang, den starter bare ikke, og EZ-starten kan ikke trække motoren mere end en 5-10 sekunder :|

    Nogle forslag inden han tager den ind til forhandleren for anden gang smiley


  • #13   11. dec 2006 kasper a
    hsn og lsn tig øverst i min guide der står hvor de forskellige skruger står.
    Hsn (highspeed neadel, hoved dysse den store juster skruge på caburatoren. den bruges til at juster blandings forholdet over 1/3 gas ca)
    Lsn(low speed neadel,den skruge der sidder i enden af gasspjældet. bund skrugen. Bruges til at justere blandings forholdet under 1/3 gas ca.)
    Tomgangs skruge( bruges til at justere gasspjælds åbning/omdrejninger i tomgang)

    kasper s ven

    det er normalt at nye motore er svære at dreje rundt prøv følgende:

    : Sørg for at der er strøm på alting bilen, din glødestrøm, og venetuelt start box og sender, før du går i gang.

    1: Fyld bilens tank op(med den forskrevne nitro%brændstof fabrikanten forskriver ).

    2: Hold for udstødningen og træk/start bilen et par sek, til at du kan se at brændstoffet er nået over til carburatoren.

    3. Sæt glødenøglen på og start igen , nu skulle bilen helst starte med det samme.

    3.1Den starter ikke. chek at der er åbening på dit gas spjæld åbnenig til ca 1.5 til2.5mm , chek gløde rør og hvis alt virker drej en halv omgang med uret på HSN ( high speed neadel.) drej yderlig en halv omgang hvis den ikke starter. fortsæt i med uret i kvarte omgenge ind til at bilen starter.





  • #14   11. dec 2006 #Kant76 *

    Når du skriver over 1/3 gas, hvordan skal det så forstås? at man skal give 1/3 gas når man indstiller den?

    Det med den gassede op og ned af sig selv, er det tomgangs skruen man skal stille på der?


  • #15   11. dec 2006 1/3 gas så mene jeg at du må åbne dit gaspjæld 1/3 at den totale åbning af carburatoren.

    at motoren står ujævnt tomgang kan skyldes mange ting.det mest normale der gør at man har dette problem er utætte brændstof slanger eller en lsn der er for langt inde. chek om der er luft i brændstof slangen, chek at alle slanger er intakte(vær meget omhyggelig, er du i tvivl skit til nye slanger)virker det ikke skriv igen


  • #16   11. dec 2006 #Kant76 *

    Jeg kan først chekke det efter i weekenden så vender lige tilbage der smiley


  • #17   11. dec 2006 nice anmeldelse

  • #18   11. dec 2006 tak

  • #19   19. dec 2006 tak....rigtig god anmeldelse....får snart en nitro buggy og jeg ved ikk overdrevet meget om nitro biler så det hjalp mig rigtig meget

  • #20   23. maj 2007 fed anmeldelse.. fik min rally nitro bil igang p.g.a den her anmeldelse... tak.. troede min bil var død smiley så nu kommer den oss snart på her inde smiley tak for den gode vejledning...

  • #21   7. jun 2007 kant76 *
    Fed guide.. men har et spørgsmål..

    Kan motoren heller ikke blive for varm af at få for meget nitro i hsn, mener at hvis HSN er stillet for FED..

    Hilsen
    Per


  • #22   16. okt 2007 - Haderslev - Per R

    Motoren bliver ikke for varm hvis du giver den for fed blanding, det der er nitroen der giver den indventige køling.

    Ved ikke om du nogensinde har roddet i scooter/Knallert. men det er samme prinsip. Hoveddysen ska være så lille som muligt uden motoren bliver overophedet.

    Det lyder underligt. men jo mindre Brændstof der er i blandingen (Ntro & Luft) jo hidsigere er den.


  • #23   16. okt 2007 - J gnimmelF -

    Jeg er ked af at informere dig om at du tager fejl der med varmen.

    Det er rigtigt at hvis man er tæt på at den står rigtig, så skal den have mere hvis den er for varm, og mindre (magre) blanding hvis den ikke er varm nok.

    Men hvis man får givet den alt for meget, så er der så meget modstand i brændstoffet, at motorvarmen stiger pga friktions og kompresitions varme, og det bliver bare være hvis man giver den mere brændstof.


  • #24   16. okt 2007 Hmm. Ved ikke lige hvordan jeg skal vare på dit inlæg :S

    det jeg prøvede at forklare var bare at Det er Brændstoffet der giver den indre køling. Det kan godt være jeg har misforstået et eller andet ang. Nitro motore. men nu er jeg også helt ny inde i brancen.

    men ved at ved 2 taks Benzin motore. handler det om at få den mest mulige magre blanding, uden motoren bliver overophedet. og efter hvad jeg har læst. og egne erfaringer. er det samme princip.

    Har lige købt min Første Nitro bil (Brugt), og har da været ved at rode lidt med det.


  • #25   16. okt 2007 Du har ret, men derfor er det stadigt rigtigt, at i forsøget på at få temperaturen ned, kan man komme til at give motoren så meget at det går den anden vej.
    Og det skal man bare være opmærksom på.


  • #26   16. okt 2007 min er kørt til med 16% og har fundet ud af at man anbefaler den kører 25%. er det så forfra med tilkørsel hvis jeg skifter?
    vh ulrik


  • #27   16. okt 2007 ulrik nej du skal ikke kører den til forfra, bare på med noget 25 % juster motoren og afsted, til køring gøres for at tilpasse stempel foring og plejstang til hinanden.

  • #28   16. okt 2007 en nitro motor skal helst kører lidt fedt da ca 20% af kølingen kommer ra brændstoffet, den mest powerfulde og varmeste blanding for hold er kemisk korrekt. jo teættere du kører på dette blandings forhold jo varmere bliver motoren. kommer man over 20 p% fed blanding så kommer bliver motoren også varmere, pag motorens interne modstand stiger når den kører "vådt " sammen lign det med en bil motor med for meget olie den bliver også for varm af at skulle flytte den for meget olie i bundkaret, som giver en masse ekstra modstand


  • #29   15. mar 2008 Genial guide..
    Den første jeg har læst som er forstålig for en der er helt grøn i faget, rigtig godt arbejde...

    Er selv ved at kører min første nitrobil til, så kan da godt være jeg lige sender dig en pm hvis der skulle være nogle problemer..


  • Tomas P
    Tomas P Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #30   18. sep 2008 hvis nu carburator skruen er blevet skruet helt ud hvad gør man så?

    Plus når jeg trykker min speeder helt i bund åbner den ikke for gas spjeldet helt.

    OG OG OG jeg kan heller ikke få den til at stå i tomgang...

    Jeg er helt grøn og har aldrig prøvet det her før, håber i kan hjælpe..


  • #31   6. jan 2010 go guid

  • kennett l
    kennett l Tilmeldt:
    sep 2010

    Følger: 1 Svar: 1
    #32   9. sep 2010 du skriver om tre skruer, jeg har lige en købt en nitro bil, men der er kun 2 skruer.

    En, der hvor brandstoffet kommer ind i karburatoren, og en under luftfilteret, hvis man kan sige det sådan.

    Er der nogen grundindstillinger, f.eks. hvor langt man skal skrue dem fra lukket?


  • #33   12. okt 2012 Hej kant76 *
    Er du stadig til at kontakte her på RC-Galleri.
    Måske du ville kunne hjælpe mig lidt med en noget justering af 1 Stk. Kyosho Inferno GT 2 m. 4,6 cc motor?

    Hilsen fra
    Jacob N


Kommentér på:
Guide: indstilling af nitro motor

Annonce