1.230 visninger
|
Oprettet:
Er der forskel på benzin og nitro ? {{forumTopicSubject}}
Hej !
Har siddet lidt og kigget på biler, det skal siges jeg aldrig har haft andet end alm batteri biler...
er der forskel på dem med brændstof ? er det det samme de kører på ? hvad er evt forskellen ?
hvad koster de forskellige brændstofstyper, og hvor kan man købe dem ?
på forhånd tak for svaret
mvh Jesper
aug 2005
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 6 Svar: 24
nitro hos iccom.dk eller hobbybutik
5 liter nitro koster ca 375
og benzin dags priser
jan 2006
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
og nitro motoerer er vel bedst ?
mvh Jesper
apr 2004
Følger: 10 Følgere: 16 RC-enheder: 2 Emner: 80 Svar: 2.233
Nitro koster ca. 10 gange så meget, og man skal købe det i specialforretninger, som handler med netop de produkter til RC nitro motorer.
Omkring hva der er bedst er jo svært at sige, nitromotorer er mere skrøbelige pga kubik størrelsen, jo større man laver en motor, jo mere stabil og vedligeholdelsesfri bliver den.
jan 2005
Følger: 10 Følgere: 9 RC-enheder: 3 Emner: 6 Svar: 973
Nitro er som skrevet af andre p**** dyrt
Nitro indeholder træsprit(Methylalcohol/methanol) og der skal normalt en gifttilladelse eller medlemsskab af en klub der har tilladelse for at man kan købe brændstoffet.(Jeg ved ikke om disse regler er blevet lempet)
Nitromotorer slides relativt hurtigt pga. den høje effekt i forhold til størrelsen.
Nitromotorer skal konstant Justeres for at køre optimalt.
1 justering for start, en anden for at køre, en 3'dje for at køre når den er godt varm, en 4'de for at starte når den er tanket i varm tilstand osv.....
Nitromotorer er relativt dyre at renovere, da man næsten altid skal skifte både cylinder og topstykke.
Nitromotorer til biler er typiskt på 2,5 til 5cc og bruges til biler fra 1/10 til 1/6
Benzinmotorer kører på alm. Benzin og alm. totaktsolie, der "bare" kan købes på den lokale tanktstation.
Benzinmotorer har en ret lang levetid(100 timer+ hvis de holdes rimeligt), og skal kun meget sjældent justeres.
Justeringskrav er ca. de samme som til en plæneklipper..
Benzinmotorer er typiskt på 23-29cc og bruges i biler på str. 1/6 og 1/5, 1/4 findes, men ses sjældent, da de er hjemmebyggede og DYRE.
Renovering af en Benzinmotor er ofte bare en stempelring til en 50-100kr, og ikke ny cylinder/topstykke.
Benzinmotorer kører oftest med magnettænding, så det er bare et (eller 2) hiv i snoren, så er man klar, ikke noget med at rode rundt med glødestartere osv.
Tændrør holder hvis motoren er justeret rigtigt til flere hundrede timer.
Benzinmotorerne larmer ofte mere end Nitro, derfor kan det være problemer at finde et sted at køre.
1/6 og 1/5 biler kræver PLADS.
De 5-6 nitrobiler jeg har kørt med/mod har været klart langsommere end vores FG'er med tunpotter.
Og så er der altså "noget" ved at køre med en STOR bil....
check http://www.fg-forum.dk for at se mere om de STORE biler.
jan 2005
Følger: 10 Følgere: 9 RC-enheder: 3 Emner: 6 Svar: 973
Køretid for 1/5 eller 1/6 benzin: 45-70min pr tank.
Jeg har været ude og fræse, hvor de to af os der kørte FG nåede at brænde en ½ tank af, inden den først nitrobil blev startet.
En anden ting ved Benz: Ingen besværlig tilkøring, ingen bekymring om man nu husker at lade stemplet sto ved top eller bund(Nitro motorer SKAL have stemplet stående ved bund, når den ikke bruges, ellers risikerer man at smadre motoren)
Benz: Ingen behov for After Run olie, bare lad den stå, ligesom man gør med plæneklipperen.
Jeg har haft min stående en måned med en ½ tank benz, hvorefter det bare var 2 hiv i snoren, og så afted igen.
apr 2004
Og gider man ikke alt det justering (som jeg syntes er en del af charmen) så skal man bare have fat i en Largescale RC såsom FG.
Dog kan man nemt få nitromotorer, som bare starter HVER evig eneste gang, og som er utrolig pålidelige.
jan 2006
Vil nok starte med en bezin motor... da nitro ikke lyder til at være for nybegyndere..
mvh Jesper
jan 2005
Følger: 22 Følgere: 25 RC-enheder: 3 Emner: 61 Svar: 981
I længden er billigere end nitro, pga. af brændstof osv.
Men hvis du skal have en ny FG i Danmark, så kommer den let op 6000-7000 ..
Synes også lige jeg ville sige, at de kun er 2WD, hvilket jeg synes er enormt ærgeligt.
apr 2004
okt 2005
Følger: 6 Følgere: 5 RC-enheder: 19 Emner: 24 Svar: 519
sep 2004
Følger: 16 Følgere: 15 RC-enheder: 2 Emner: 62 Svar: 607
boudewijn det er vel smag og behag hvad man helst vil have 2wd og 4wd jeg foretrækker selv 2wd der er mere udfordring og det er meget sjovere at køre med
apr 2004
Følger: 44 Følgere: 43 RC-enheder: 55 Emner: 61 Svar: 5.504
Karsten
apr 2004
okt 2005
Følger: 6 Følgere: 5 RC-enheder: 19 Emner: 24 Svar: 519
apr 2004
Hvis du ikke har oplevet det før Kv V, så har du bare været heldig.
jan 2006
http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=22607672&nocount=1
Mvh Jesper
sep 2004
Følger: 16 Følgere: 15 RC-enheder: 2 Emner: 62 Svar: 607
hvis det skulle være en benz bil er den godt nok lille
apr 2004
dele er sikkert svære at få fat på og så er det ikke en benzin, men deriomd en nitrmotor som sidder på.
jan 2006
jul 2004
Følger: 3 Følgere: 2 RC-enheder: 1 Emner: 1 Svar: 101
1. Det har ingen betydning om stemplet står i top eller bund når du slukker den. pga komprosionen vil den alligevel ikke stå i top når den ikke køre.
2. Med den rette justering starter en nitro forholdsvis nemt og skal ikke justeres til 4 stadier som du skriver.
3. Når man skal renovere en nitro motor, er det oftes kun lejer og plejlstang man skifter, det er kun hvis motoren har sat sig man skifter cylindre kit.
4. Benzin motorer er IKKE hjemmebygget, dem kan man købe i hobby forretninger, og hvis de er noget så er det hjemme tunet!
5. Sidst men ikke mindst, en ordenlig nitrobil køre røven ud af bukserne på en FG
apr 2004
Som du selv skriver så vil stempel aldrig stå i toppen pga Kompression.. Nej det er rigtigt, men den vil heller aldrig stå i bunden da det er kompressioen der stopper den på vej op. Altså står et sted imellem.. Derfor er det klogt at sætte den nederst pga at foring klemmer på stempel i toppen...og derved kan sætte sig når motor bliver kold.. Det er set mange gange..
Karsten
jul 2004
Følger: 3 Følgere: 2 RC-enheder: 1 Emner: 1 Svar: 101
Men det kan være det er anderledes på fly...
apr 2004
Jeg snakker ikke om Fly men biler
Motoren i flyvere er slet ikke så ud pint som i biler. De yder ikke så meget
Karsten...
apr 2004
Karsten
Er der forskel på benzin og nitro ?